DTM 2012

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Hockenheimin (DTM) avauksen startti sujui ongelmitta, mutta jo toisella kierrosella kolisteltiin kun radalla tilanne vähän päällä Tambaylta ja Spengleriltä irtosivat lopulta konepellit irti, Ralffilla myös osansa tähän härdelliin ja Ralf Schumacher sai varikonläpiajorangaistuksen. Robert Wickens kävi puolestaa kärsimässä varikonläpiajorangaistuksen kierroksella 20 ja puolestaan kierroksella 22 kun Augusto Farfus oli menossa varikolle ja hänen edessään samaan aikaan varikolle tuli Mersu kuski niin Farfus ei näiemmä huomioinut omaa stinttipaikkaa vaan ajoi ohi ja joutui tulemaan varikolle vasta seuraavalla kierroksella. Kauden avauksen voittoon ajoi Gary Paffett (Mercedes-Benz), toiseksi Jamie Green (Mercedes-Benz), kolmanneksi Mattias Ekström (Audi) ja neljänneksi Christian Vietoris (Mercedes-Benz). Paras BMW kuljettaja Andy Priaulx oli kuudes.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kanadalainen Bruno Spengler toi BWN:n ensimmäisen DTM voiton EuroSpeedway Lausitzilla juuri äsken heidän debyytti kaudellaan, edellisen kerran vuonna 1992 Hockenheimin finaalikisassa voittoa juhli BMW:n sen hetkinen kuljettaja Roberto Ravaglia. Toiseksi sijoittui Gary Paffett ja kolmanneksi Augusto Farfus.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Valitettavasti sarjan "tytöillä" Rahelilla ja Susiella ei tunnu olevan ikinä edes teoreettisia mahdollisuuksia palkintokorokkeelle, nytkin heidän sijoituksensa olivat:
R. Frey 20.
S. Wolff (ex-Stoddart) 21. :(
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tämän jutun mukaan monet haluaisivat Opelin takaisin DTM:ään.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=de&u=http://motorzeitung.de/news.php?newsid=129281&ei=qCGsT56dH9T14QTmq_WLCQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CB8Q7gEwAA&prev=/search?q=http://motorzeitung.de/news.php%3Fnewsid%3D129281&hl=fi&biw=981&bih=632&prmd=imvns
Ongelmana on vain vähän sekin, ettei merkillä tälä hetkellä ole puitteisiin sopivaa coupe-mallia (90-luvulla Calibra, 2000-luvun alussa Astra coupe). :dunno:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Tämän jutun mukaan monet haluaisivat Opelin takaisin DTM:ään.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=de&u=http://motorzeitung.de/news.php?newsid=129281&ei=qCGsT56dH9T14QTmq_WLCQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CB8Q7gEwAA&prev=/search?q=http://motorzeitung.de/news.php%3Fnewsid%3D129281&hl=fi&biw=981&bih=632&prmd=imvns
Ongelmana on vain vähän sekin, ettei merkillä tälä hetkellä ole puitteisiin sopivaa coupe-mallia (90-luvulla Calibra, 2000-luvun alussa Astra coupe). :dunno:
Viime ja toissa vuonna oli puhetta jos Opel tulisi takaisin niin mallina olisi Insignia v8 tai uuden sukupolven Calibra.
 

BayerKraft

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
26
Kanadalainen Bruno Spengler toi BWN:n ensimmäisen DTM voiton EuroSpeedway Lausitzilla juuri äsken heidän debyytti kaudellaan, edellisen kerran vuonna 1992 Hockenheimin finaalikisassa voittoa juhli BMW:n sen hetkinen kuljettaja Roberto Ravaglia. Toiseksi sijoittui Gary Paffett ja kolmanneksi Augusto Farfus.

Todella hienoa että BMW otti voiton ja kolmossijan. Kaudesta saattaa tulla tiukempi mitä eka kisa antoi odottaa, eli myös "aloittelijalla" on saumaa voittoihin.

prkl:een urho antoi olettaa että DTM näkyisi myös tänä vuonna, mutta ei ole pelkoa. Olisiko kolmannen merkin mukaan tulo nostanut tv-oikeuksien hintaa radikaalisti, ei voi muuten ymmärtää urhon toimintaa.

Katsellaan striimejä sitten.....
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Koska nykyisissä DTM-autoissa perusrakenne ja tekniikka pitkälti on yhtenäinen, on uuden valmistajankin "helppo saada juonesta kiinni" jo ensmmäisellä kaudellaan toisin kuin esim. WRC:ssä jossa vuosien kehitystyökään ei välttämättä nosta uutta merkkiä vanhoken konkareiden rinnalle taistelemaan voitoista.
Jonkun suomalaiskuskin ajaminen luokassa parantaisi varmasti lajin näkyvyyttä TV:ssä näilläkin seuduilla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jonkun suomalaiskuskin ajaminen luokassa parantaisi varmasti lajin näkyvyyttä TV:ssä näilläkin seuduilla.
Ei se varmaan pahitteeksi olisi, mutta sen kuskin pitäs sit olla luokkaa Häkkinen / JJ Lehto että se noteerattaisiin. Eipä noista Kuismasen/Eskelisen/Lappalaisen/Palttalan ajeluistakaan juuri TV:ssä kerrota...
Missäs muuten K-kauppias Lappalainen mahtaa tällä kaudella ajella ??
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/muut/347625/Oikarinen+vaihtoi+Ferrarilta+kotinurkkien+DTMhaasteisiin
Oikarinen vaihtoi Ferrarilta kotinurkkien DTM-haasteisiin

Turun Sanomat kello:10:15/18:05.2012

Puolentoista vuosikymmenen työrupeama F1-urheilussa on takana ja suomalaisinsinööri Ossi Oikarinen ahertaa nyt uusissa haasteissa saksalaisen rata-autoilun parissa Keke Rosbergin DTM-kilpatiimin teknisenä johtajana.

Kolme viime vuotta Oikarinen italialaistui kovaa kyytiä Ferrarin tehtaalla Maranellossa, missä hän pääsi kokemaan F1-urheilun arvostetuimman tallin hektisimmän ilmapiirin.

Miten syntyi päätös lähteä, ja onko tämä Oikarisen lopullinen hyvästinjättö F1:lle?

– Minulla oli määräaikainen sopimus Ferrarin kanssa ja kun se tuli täyteen, oli aika katsella mitä seuraavaksi. Testien vähyys F1:ssä ei kannustanut jatkamaan testihommissa sillä haasteet ammatillisesti olivat rajallisia.

– Olisin voinut lähteä mukaan myös takaisin kiertämään F1-kisoja mutta 20 GP:n MM-kalenteri ei oikein houkutellut, kun olen jo kuitenkin kiertänyt siellä 130 kisaa ja ollut mukana F1:ssä 14 vuotta.

– Ja kun tarjoutui mahdollisuus DTM-tiimin teknisen puolen vetämiseen, se oli se paras vaihtoehto minulle. Voin käydä 11 kisassa vuodessa kuitenkin olematta koko aikaa poissa perheeni luota. Onhan neljä DTM-kisaa alle kahden tunnin ajomatkan päässä kotiovelta, Oikarinen taustoittaa ratkaisuaan.

Entä sitten paras muisto, jonka sait Ferrarilla?

– Ehkä parhaat muistot jäivät niistä testeistä, joissa saimme kehitetyksi autoa nopeammaksi, ja kun seuraavissa kisoissa saimme nähdä, kuinka kova työ tuotti hedelmää.

Miten poikkeavaa uusi työsi on niin erilaisessa kilpaluokassa ja miten eroaa teknisen johtajan työsarka F1:n ja DTM:n välillä?

– DTM:ssä on tietenkin kyseessä paljon pienempi organisaatio, F1-tiimissä on useita satoja työtekijöitä, kun esimerkiksi Team Rosbergillä meitä on 26.

– DTM-autoissa käytetään paljon osia, jotka ovat kaikille samoja valmistajasta riippumatta, joten osien kehitystyö on kauden aikana paljon vähäisempää kuin F1:ssä. Yhteistä on kuitenkin että molemmissa yritämme kehittää auton säätöjä ja teknistä organisaatiota koko ajan eteenpäin, Oikarinen hahmottelee.
Keke solmi langat yhteen

Kuinka paljon Keke Rosberg vaikutti siirtoosi ja kuinka paljon hän on yhteydessä tiimiin?

– Keke oli taustalla vaikuttamassa asioihin, jotta saimme sopimuksen aikaiseksi. Hän on tiiviissä kontaktissa tiimimme johtajan Arno Zensenin kanssa, ja on hyvin ajantasalla tiimin toiminnasta, vaikka ei itse vietäkään paljon aikaa tehtaalla.

Miten suomalainen tiimi on, kun siellä olet Keke, sinä ja team manager Kimmo Liimatainen?

– Kyllä me olemme edelleenkin saksalainen tiimi. Työkielinä ovat saksa ja englanti. Kimmo on asunut jo Saksassa pitkään ja itsekin olen ollut Suomesta poissa jo kohta 18 vuotta, joten emme yritä muuttaa tiimiä suomalaiseksi. Maassa maan tavalla, Oikarinen linjailee.

Millaiset menestysmahdollisuudet Team Rosbergillä on ja millainen on tulos, joka tyydyttää Oikarista?

– Kaikki Audin tiimit ovat tehdastiimejä ja kaikilla neljällä on samanlaiset mahdollisuudet menestyä, sillä kalusto ja kohtelu on kaikille sama. Olen tyytyväinen, vasta kun olemme nopein Audi-tiimi ja voitamme kisoja. Siihen saakka voimme tietenkin iloita pienemmistä onnistumisista, mutta päätavoitetta ei silti pidä unohtaa, tekninen johtaja summaa.
Renkaat ja säädöt tutut avaintekijät

Mitkä ovat kriittisimmät menestystekijät DTM:ssä?

– Kuten myös F1:ssä renkaiden ymmärtäminen ja niiden käyttö kisaviikonlopun aikana ovat avainasemassa. Tärkeää on myös, että tiimi pystyy säätämään auton joka radalle ja säätilaan sopivaksi.

Kuinka suuri yllätys Saksassa on, että BMW oli paalulla ja voitti heti toisessa kisassa?

– Toki se oli pienoinen yllätys, mutta pitää muistaa, että tälle vuodelle kaikki valmistajat lähtivät liikkeelle nollasta, kun säännöt muuttuivat täysin. Ehkä tämä osoittaa myös uusien sääntöjen toimivuuden, kun mukaan tullut uusi tiimi pääsee heti mukaan voittokamppailuihin ja kisat tähän saakka ovat olleet hyvin tiukkoja.

– Esimerkiksi Lausitzringin aika-ajoissa 20 autoa mahtui 0.7 sekunnin sisälle! Pienikin virhe DTM:ssä kostautuu heti, Oikarinen korostaa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tämä, V8 ja WTCC:hän ne olisi tärkeimmät sarjat saada suomikuski ajamaan. Kuitenkin tärkeimpiä koppisarjoja. Varsinkin jos kerran Nasseihin joku saadaan, niin nämäkin täytyisi valloittaa. Moottoriurheilumaa jne.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Tämä, V8 ja WTCC:hän ne olisi tärkeimmät sarjat saada suomikuski ajamaan. Kuitenkin tärkeimpiä koppisarjoja. Varsinkin jos kerran Nasseihin joku saadaan, niin nämäkin täytyisi valloittaa. Moottoriurheilumaa jne.
Vaikea sanoa kuka voisi olla seuraava suomalainen DTM:ssä, Häkkinen testasi viime syksynä Mercedes-Benzia, ehkä joskus tekee vielä paluun tai sitten ei. Mika Mäki testasi puolestaan ABT Teamin Audia vuonna 2010, muttei paikka auennut sarjasta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Voisiko Kovalaisella olla mahdollisuuksia Mersulle F1-uransa jälkeen ottaen huomioon, että ajoi aikoinaan McLaren-Mercedeksellä (+Renaultilla ja nykyisin Caterham-Renaultilla - Renault on nykyisin läheisessä yhteistyössä Mersun kanssa henkilöautotuotannossa.) ? :doubtful:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Voisiko Kovalaisella olla mahdollisuuksia Mersulle F1-uransa jälkeen ottaen huomioon, että ajoi aikoinaan McLaren-Mercedeksellä (+Renaultilla ja nykyisin Caterham-Renaultilla - Renault on nykyisin läheisessä yhteistyössä Mersun kanssa henkilöautotuotannossa.) ? :doubtful:
Turha ehkä vielä tässä vaiheessa jossitella siirtyisiko Kovalainen F1-uran jälkeen Mercedesin leipiin DTM:ssä, mutta siinä mielessä se voisi toki olla mahdollista että onhan sarjassa muutamat suomalaiskuljettajat ajaneet ja toki Mclarenin kautta Heikillä on menneisyydestä "jonkunlaiset" siteet Merdedes-Benziin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Schnitzer motorsportin sivut avattu, valitettavasti ei vielä engl.k. sisältöä:

http://www.schnitzer-motorsport.de/
Nyt näyttäisivät sivut auenneen englanniksikin:
http://www.schnitzer-motorsport.de/index.php?lang=en

Lähtöjärjestys Brands Hatchin kisaan:
1.Gary Paffett HWA Thomas Sabo Mercedes AMG C-Coupé
2.Christian Vietoris HWA Mercedes-Benz Bank AMG C-Coupé
3.Bruno Spengler BMW Team Schnitzer BMW Bank M3 DTM
koko lähtölista:
http://www.dtm.com/en/Races/20120520/Brands-Hatch/Results/Qualifying.html
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Brands Hatchin DTM kisan voitti Mercedes-Benz kuljettaja Gary Paffett, toinen oli BMW:llä ajava Bruno Spenger, kolmas Audin Mike Rockenfeller. David Coulthard sijoittui viidenneksitoista ja Ralf Schumacher yhdeksänneksitoista.
prkl:een urho antoi olettaa että DTM näkyisi myös tänä vuonna, mutta ei ole pelkoa. Olisiko kolmannen merkin mukaan tulo nostanut tv-oikeuksien hintaa radikaalisti, ei voi muuten ymmärtää urhon toimintaa.
Antoi toki olettaa, mutta aika varmaa oli ettei tänä vuonna URHOTV DTM kisoja näyttäisi ja niin myös tapahtui. Viime vuonna he näyttivät vain sen finaalin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös