Ah, tilkeringit historiaan ja paluu kunnon radalle!
Juuri näin.
Eikös tuo Interlagosin pääsuora & edeltävä nopea kaarre/mutka todista aika hyvin päätelmät oikeaksi.
Sanoisin, että Interlagosin radan loppupuolisko on ihanteellinen ohitusten syntymisen kannalta. Hitaassa keskisektorissa pääsee lähelle edelläajavaa. Sitten nopea Mergulho luo pienen eron autojen välille ennnen Juncaota, joka on minusta ihanteellinen mutka ennen suoraa. Juncao on riittävän hidas, että downforce ei mene takanatulevalta, ja riittävän lyhyt, verrattuna esim. Abu Dhabin neulansilmään, jossa takaa tuleva ajautuu edellä ajavan perään, eikä voi saada nopeusetua suoralle. Juncaon voi takanatuleva kuitenkin ajaa nopeammin. Tuolla flat-out osiolla kaarteet ei sitten enää juurikaan vaikuta, sen verran loivia ovat, kenties lähinnä aiheuttavat edellä ajavan toimesta tahatonta peittelyä, suoralla ei saisi vaihtaa ajolinjaa puolelta toiselle peittämistarkoituksessa, kaartavilla suorilla taas nopein linja menee usein radan poikki.
Anyway, törmäsin tuossa hiljattain mielenkiintoiseen kuvaan:
Kuvassa Interlagosin radan suunnitelma 1920-luvulta. Mutkien 1 ja 2 taakse suunniteltiin 10 000 auton parkkipaikkaa. Lisäksi radan keskelle piti tulla stadion.
Kuva oli tässä
artikkelissa. Englanninkielinen käännös löytyy
täältä. (Itseni piti muutamat osat copy-pasteta erikseen Google Kääntäjään) Hiemän lyhyempi samankaltainen englanninkielinen artikkeli löytyy puolestaan
täältä. Suosittelen kaikille, joita Interlagosin radan historia kiinnostaa. Artikkelissa kerrotaan mm. Interlagosin alueen rakentamisesta, ja paljon radan historiasta. Interlagosin alueesta täytyy muuten mainita, että rata ei oikeastaan sijaitse Interlagosissa, vaan Cidade Dutran alueella. Interlagos puolestaan on yläluokan asuinalue (ei siis slummi!!, slummialue olisi Websin kuvassa ylhäällä ja oikeasssa ylänurkassa, Interlagos puolestaan länteen päin) ja sijaitsee Socorron alueella, ja mm. Socorro ja Cidade Dutra kuuluvat Capela do Socorron subprefektuuriin. (Käsitykseni pohjautuu portugalinkieliseen Wikipediaan ja Google Kääntäjään) Artikkelissa kerrottiin myös, että ensimmäinen kisa Interlagosin radalla peruuntui, yllätys yllätys, rankan sateen vuoksi.
Mutta takaisin rataan. Interlagos on vanhan liiton ratoja, joissa mutkillakin on nimet.
Tässä mutkien (ja joittenkin suorien) nimet suomennettunan pitkän radan järjestyksessä
Curva 1,2,3,4 - Jokainen tietää
Retão – Iso suora, alkuperäinen takasuora
Ferradura - Hevosenkenkä, mutkan alkuperäinen muoto
Subida/Descida do Lago – Järven nousu/lasku, alun perin rata meni ylämäkeen yli järven/lammen, nykyään radan sisäpuolelle jäänyt osa lammesta on kuivatettu, ja suunnanmuutoksen vuoksi mutka on lasku (engl. descent)
Reta Oposta – Vastapäinen suora
Curva do Sol – Auringon mutka, vanhalla radalla autot menivät tuossa mutkassa vasten aurinkoa.
Sargento – Kersantti (engl. sergeant), eräs kersantti kuoli kyseisessä mutkassa
Laranja - Appelsiini, Google Kääntäjän antaman käännöksen perusteella kuskeja, jotka eivät voineet ajaa mutkaa kaasu pohjassa, kutsuttiin laranjaksi eli appelsiiniksi. Nykyään rata kulkee vanhan radan oikealla puolella, ja nykymutkan nimi on Laranjinha, pikku-appelsiini. (Vrt. Rubens -> Rubinho, Ronaldo -> Ronaldinho)
Esse - S
Pinheirinho – Pieni mänty.(Pinheiro=Pine tree (engl.)) Kyseisessä paikassa oli pieni mänty. Ronnie Pettersonin sanotaan kaataneen kyseisen männyn spinnatessaan.
Bico de Pato – Ankan nokka, mutkan muoto. Alkuperäinen mutkan nimi oli Curva do Cotovelo, Olkapää-mutka.
Mergulho – Sukellus, kuvaa hyvin mutkan luonnetta.
Junção – Risteys (Engl. junction), sisäosuus yhdistyy “ovaaliin”.
Subida dos Boxes – Varikon nousu, tunnetaan myös Curva do Cafena, tai jopa Curva da Vitória:na eli voiton mutkana.
Arquibancadas - Katsomot (Vanahssa kuvassa kirjoitustyyli oli näköjään Archibancadas)
Reta dos Boxes- Varikon suora (siis pit straight, ei pitlane=varikkotie), pääsuoran portugalin kielinen nimi.
Portugalin kielinen artikkeli kertoo myös, että Senna itse suunnitteli S do Sennan.