Formula 1 - Brasilian GP - Ennakot ja Vapaat harjoitukset

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

[size=-2]Ylläolevat kellonajat Suomen aikaa.[/size]
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ah, tilkeringit historiaan ja paluu kunnon radalle!

Rengasseoksistahan Interlaguunissa on käytössä uusi pehmeä, jota testattiin Abu Dhabin perjantain harkoissa, ja sen pitäisi olla lähempänä nykyistä super-softia. Kovempana seoksen on medium, joka on viimeksi nähty... öö joskus varmaankin kesällä.

Ja kisassa DRS-alue on mutkien 3 ja 4 välisellä suoralla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Alexander Wurz on nimetty Brasilian F1-kisan tuomaristoon. Hän on tällä kaudella ensimmäistä kertaa tuomaroimassa, viime vuonna oli muutamassa kisassa.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Ei mielestäni niin selkeä homma, kun lyhempi (taka)suora ja jota edeltää nopeampi mutka jossa luukussa kiinni seuraaminen vaikeampaa.
Juuri kun täällä tunnutaan jo olevan päästy toisenlaisiin johtopäätöksiin, onhan tuota todistusaineistoa esim. Korean GP:n Webber-Hamilton, jossa juuri Webber pääsi edes kerran ohi, kun oli nopeaa mutkaa seuraava suora. Hitaasta mutkasta mäkki lähtikin liikkeelle ripeämmin eikä Webellä ollut edes kunnon tsäänssejä ohittaa. Tuo avasi silmäni ja kuka tahansa testaa ja toteaa sen millä tahansa ajopelillä. Paljon lähempänä olet toista autoa keskellä nopeaa mutkaa, kuin hitaasta mutkasta kiihdyttäessä, jossa syntyy pakostakin jonoefektiä, jos jäljessä oleva on nopeampi. Nopeissa mutkissa/kaarteissa ollaan jo muutenkin limitillä/lämä tiskissä, eikä mahdollinen nopeusero ole niin merkitsevä, kuin hitaissa mutkista kiihdyttävällä ja vielä mutkassa olevalla. Eikös tuo Interlagosin pääsuora & edeltävä nopea kaarre/mutka todista aika hyvin päätelmät oikeaksi. Siellä on ohiteltu ilman derssejäkin, koska jäljessäoleva saa edelläolevan tarpeeksi kiinni pitkän kaarteen ja suoran aikana yrittääkseen jarruttuksessa ohi. :eek:

Sanon vaan, että se on aika taituri, kuka osaisi jarruttaa siten, että saisi avattua kaasun juuri samalla hetkellä kuin edelläajava hitaasta mutkasta lähtiessä. Ollen vielä eri kohdassa mutkan apexia(tai sitten puhutaan yli 5s erosta kierroksilla).

Nyt kun jotain laho pää muistaa, niin yksi sarjan parhaita paikkoja ohittaa oli Tosa. Siinäkin mentiin Tamburello toisen persiissä kiiini ja seuraavan suoran jarruun ohi.

Väitän, että tämä ratojen turvallisuushakuisuus on myös tappanut mahdollisuuden niillä ohittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Back to oldschool hoods! :cool: Parhaita ratoja ehdottomasti sarjassa. 10v sitten rataa vallattoittivat järkyttävät pomput suorilla ja autoista välillä hajosi osia.. Jopa takasiipi! :eek:
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ah, tilkeringit historiaan ja paluu kunnon radalle!
Juuri näin.

Eikös tuo Interlagosin pääsuora & edeltävä nopea kaarre/mutka todista aika hyvin päätelmät oikeaksi.
Sanoisin, että Interlagosin radan loppupuolisko on ihanteellinen ohitusten syntymisen kannalta. Hitaassa keskisektorissa pääsee lähelle edelläajavaa. Sitten nopea Mergulho luo pienen eron autojen välille ennnen Juncaota, joka on minusta ihanteellinen mutka ennen suoraa. Juncao on riittävän hidas, että downforce ei mene takanatulevalta, ja riittävän lyhyt, verrattuna esim. Abu Dhabin neulansilmään, jossa takaa tuleva ajautuu edellä ajavan perään, eikä voi saada nopeusetua suoralle. Juncaon voi takanatuleva kuitenkin ajaa nopeammin. Tuolla flat-out osiolla kaarteet ei sitten enää juurikaan vaikuta, sen verran loivia ovat, kenties lähinnä aiheuttavat edellä ajavan toimesta tahatonta peittelyä, suoralla ei saisi vaihtaa ajolinjaa puolelta toiselle peittämistarkoituksessa, kaartavilla suorilla taas nopein linja menee usein radan poikki.

Anyway, törmäsin tuossa hiljattain mielenkiintoiseen kuvaan:



Kuvassa Interlagosin radan suunnitelma 1920-luvulta. Mutkien 1 ja 2 taakse suunniteltiin 10 000 auton parkkipaikkaa. Lisäksi radan keskelle piti tulla stadion.

Kuva oli tässä artikkelissa. Englanninkielinen käännös löytyy täältä. (Itseni piti muutamat osat copy-pasteta erikseen Google Kääntäjään) Hiemän lyhyempi samankaltainen englanninkielinen artikkeli löytyy puolestaan täältä. Suosittelen kaikille, joita Interlagosin radan historia kiinnostaa. Artikkelissa kerrotaan mm. Interlagosin alueen rakentamisesta, ja paljon radan historiasta. Interlagosin alueesta täytyy muuten mainita, että rata ei oikeastaan sijaitse Interlagosissa, vaan Cidade Dutran alueella. Interlagos puolestaan on yläluokan asuinalue (ei siis slummi!!, slummialue olisi Websin kuvassa ylhäällä ja oikeasssa ylänurkassa, Interlagos puolestaan länteen päin) ja sijaitsee Socorron alueella, ja mm. Socorro ja Cidade Dutra kuuluvat Capela do Socorron subprefektuuriin. (Käsitykseni pohjautuu portugalinkieliseen Wikipediaan ja Google Kääntäjään) Artikkelissa kerrottiin myös, että ensimmäinen kisa Interlagosin radalla peruuntui, yllätys yllätys, rankan sateen vuoksi.

Mutta takaisin rataan. Interlagos on vanhan liiton ratoja, joissa mutkillakin on nimet.



Tässä mutkien (ja joittenkin suorien) nimet suomennettunan pitkän radan järjestyksessä

Curva 1,2,3,4 - Jokainen tietää
Retão – Iso suora, alkuperäinen takasuora
Ferradura - Hevosenkenkä, mutkan alkuperäinen muoto
Subida/Descida do Lago – Järven nousu/lasku, alun perin rata meni ylämäkeen yli järven/lammen, nykyään radan sisäpuolelle jäänyt osa lammesta on kuivatettu, ja suunnanmuutoksen vuoksi mutka on lasku (engl. descent)
Reta Oposta – Vastapäinen suora
Curva do Sol – Auringon mutka, vanhalla radalla autot menivät tuossa mutkassa vasten aurinkoa.
Sargento – Kersantti (engl. sergeant), eräs kersantti kuoli kyseisessä mutkassa
Laranja - Appelsiini, Google Kääntäjän antaman käännöksen perusteella kuskeja, jotka eivät voineet ajaa mutkaa kaasu pohjassa, kutsuttiin laranjaksi eli appelsiiniksi. Nykyään rata kulkee vanhan radan oikealla puolella, ja nykymutkan nimi on Laranjinha, pikku-appelsiini. (Vrt. Rubens -> Rubinho, Ronaldo -> Ronaldinho)
Esse - S
Pinheirinho – Pieni mänty.(Pinheiro=Pine tree (engl.)) Kyseisessä paikassa oli pieni mänty. Ronnie Pettersonin sanotaan kaataneen kyseisen männyn spinnatessaan.
Bico de Pato – Ankan nokka, mutkan muoto. Alkuperäinen mutkan nimi oli Curva do Cotovelo, Olkapää-mutka.
Mergulho – Sukellus, kuvaa hyvin mutkan luonnetta.
Junção – Risteys (Engl. junction), sisäosuus yhdistyy “ovaaliin”.
Subida dos Boxes – Varikon nousu, tunnetaan myös Curva do Cafena, tai jopa Curva da Vitória:na eli voiton mutkana.
Arquibancadas - Katsomot (Vanahssa kuvassa kirjoitustyyli oli näköjään Archibancadas)
Reta dos Boxes- Varikon suora (siis pit straight, ei pitlane=varikkotie), pääsuoran portugalin kielinen nimi.

Portugalin kielinen artikkeli kertoo myös, että Senna itse suunnitteli S do Sennan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Saattaa olla että viikonloppuna voi taas pitkästä aikaa seurata GP:tä nukahtamatta ikiuneen heti kahden ensimmäisen kierroksen jälkeen, kun sekä Autosportilta että Fergussonilta povataan sunnuntaille vielä tässä vaiheessa jonkinnäköistä sademyräkkää. Tosin sarjan nykystandardit tuntien se tarkoittaisi ensiksi kolmen tunnin gridissä seisoskelua vedentulon loppumiselle, jota seuraisi 27 kierroksen SC-köröttely rutikuivalla radalla ennen kuin aikamme gladiaattorit uskaltautuvat DRS-hippasille.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Olisi voinut pistää tähän Ekimäisen kommentin, mutta jätän sen tekemättä. Nykyään sateella on kyllä huonoa se jatkuva odottaminen kun yleensä sade vain pahentuu liiallisella odottamisella. Lisäksi se tuo mieleen ajat jolloin ajettiin yhteenlaskettujen kisojen ajoilla kun kisat venyivät ja venyivät.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Vettä luvassa kisaan, hyvä, vettä vaan ku esterin perseestä!
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mikä siinä on kun pitää vesisateesta valittaa?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ensimmäisenä tulee kyllä mieleen Vettelin itkeneen tälläisiä.:doubtful:
Itelle muistuu Korea 2010, kun Webber johti sarjaa ja inisi ettei voi ajaa sateessa, kun taas Hamilton sanoi radiossa, että kisaa kisaa. Seinäänhän se Webber sitten veti.

E: oli väärä vuosiluku :)
 
Viimeksi muokattu:

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Olisi joskus kiva lukea foorumin juttuja sitten jos autot oikeasti laitettaisiin ajamaan monsuunisateeseen, kuten täällä aina huudellaan.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Olisi joskus kiva lukea foorumin juttuja sitten jos autot oikeasti laitettaisiin ajamaan monsuunisateeseen, kuten täällä aina huudellaan.
Totta tuokin. Mutta ohan se vähän kummallista, että näitä "monsuunikisoja" tuntuu olevan viimeisen kuolmen vuoden ajalta aika järjetön lukema. Sitä ennen monet muistavat vain taannoisen Adelaiden kilpailun.
 
Ylös