Mietteet kaudesta 2011 - mitä jäi käteen?

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
- Vettel ja Red Bull, älyttömän kova yhdistelmä :alppu:
- Ferrarin alamäki :dunno:
- Massan erittäin vaisu kausi, siis käytännössä niin vaisun oloista touhua :nope:
- Lukuisat Hamilton vs. Massa tilanteet, jotka sitten päättyivät aika monesti sellaiseen tilanteeseen, että siellä on jommankumman autosta karsiutui osia :nope:
- Buttonilta tasaisen hyvä kausi, hienoa ajamista :thumbup:
- Webber jäänyt täysin tallikaverins jalkoihin, alkaako ikä painamaan :confused:
- Mercedes GP:n alamäki. Kauvas on tultu Brawn GP:n tasosta :thumbfh:
- Lotus selvästi paras tulokastalleista :thumbup:
- Team Lotus nimifarssi :nope:
- Kovalainen positiivisellä asenteella mukana :)
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Renkaat muuttuivat kuitenkin 2008-2009 kaudella erittäin merkittävästi. Joten siitä se kolme vuotta. Lisäksi vaikka Vettel voittikin kaudella 2008 yhden kisan oli hän silloin erittäin virhealtis. Bourdeis ei taas ikinä ehtinyt tottua autoon ja ei ollut vertailukohtainen tallitoveri. Hänen tottumattomuus autoon sai Vettelin näyttämään paremmalta mitä hän olikaan.
Jotenkin yrität väkisin todistaa Vettelin näyttäneen niin hyvältä, koska hänellä on ollut huonot tallikaverit, parhaat renkaat? Vettel sentää on aina voittanut tallikaverinsa, toisin kuin Massa, joka on hävinnyt tallikavereilleen lukemin 2-6, miltä se saa Massan näyttämään?
 

Oversteer

Well-known member
Liittynyt
29.7.2011
Viestit
76
Summary

Tasaisen tappava kausi. Sitä perusmukavaa F1-viihdettä oli tarjolla hyvinkin paljon, mutta kohtuu mitään-sanomaton kausi. Jos nyt joku kysyisi, että mitä tapahtui Kiinan osakilpailussa, vastaus olisi; en muista. Se kertoo jo osittain kaiken oleellisen.

Mieleenpainuvin kilpailu oli selkeästi Kanada, kerta muista ei oikeastaan edes muista mitään. Ranskalaisilla viivoilla omat tuntemukset kaudesta.

- Vettel; totaalinen dominointi. Legenda jo noin nuorena.
- Alonso ja Button. Fantastista työtä.
- Webber, Massa ja Trulli. Rimanalitus kaikilta.
- Force India. Nousee, nousee ja nousee. Fantastinen kausi ja laadukas kokonaisuus kuljettajilta. Tallissa on potentiaalia Red Bullin tapaiseen nousuun.
- Team Lotus. Vaikka asetettuja tulostavoitteita ei saavutettu, voi silti kautta pitää onnistuneena. Positiivinen suhtautuminen asioihin ja innokkuus projektin eteenpäinviemiseen on niin hurja, että pienet negatiiviset tapahtumat ei hetkauta tiimiä ollenkaan. Jos johonkin tiimiin rakastuu niin se on kyllä Team Lotus.
- Heikki Kovalainen. Vaikkei suomalaislasien läpi katsottaisikaan, ei voi kiistää, että Kovalainen on nyt ilmiliekeissä. Upeaa työtä. Pystyy motivoimaan itsensä hurjaan kyytiin, vaikka pisteistä ei taistellakaan. Toivotaan, että ensi kauden kalusto oikeuttaa hieman paremmille sijoille.
- Pirelli ja DRS. Ilman Pirellin renkaita ja DRS-siipeä, olisi kausi voinut olla yhtä tylsä kuin Schumacherin dominointi kausilla 2000-2004. Tämän estämisestä suuri plussa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tällä kaudella nähtiin varmaan periaatteessa tapahtumarikkaimpia kisoja pitkään aikaan. Pirelli, DRS ja sadekisat ym. loivat hienoja kisoja, mutta jälkikäteen ajatellen kaikki tuo jäi Vettelin ylivoimaisuuden varjoon. Muut kärkikuskit saivat lähinnä keräillä murusia lattialta. Viime vuoden eeppisen mestaruustaiston jälkeen tästä jäi vähän paska maku suuhun.

Pirelli oli plussaa, vaikka muutamissa kisoissa mentiin vähän äärimmäisyyksin noiden varikkostoppien määrässä. Liikkuvasta takasiivestä en edelleenkään tykkää koska se vääristää kilpailua, mutta myönnettäköön että kyllä se tapahtumia sai aikaan. Intia oli ihan maukas lisä ratavalikoimaan.

Red Bull: 9
Neweyn porukka loi hienon auton, ja Vettel jätti muut nielemään pölyä. Ei tuosta oikein muuta sanottavaa ole. Webberin vaisuus verotti muuten täydellistä suoritusta.

McLaren: 8
Heikon testijakson jälkeen Mäkkäri yllätti hyvällä vauhdillaan. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta eivät pystyneet aivan haastamaan Vetteliä. Button nosti tasoaan hienosti, ja ansaitsi ehdottomasti kakkossijan pisteissä. Hamilton oli kokonaisuutena pettymys, vaikka olikin välillä erittäin nopea.

Ferrari: 7
Pettymys. Talvitestien jälkeen puhuttiin mestaruuksista, mutta Melbournessa Ontuvat Ponit olivat täysin ulapalla. Vauhti parani alkukauden jälkeen, mutta ainoa voitto tuli diffuusorisekoilun keskellä Silverstonessa. Alonso ajoi varmaan sen minkä autolla pääsi, mutta Massa oli taas aika turhake. Kansa janoaa mestaruuksia, mutta onko nykyferrarista RB:n ja Mäkkärin lyömiseen?

Mercedes: 6
Pahempi pettymys. Ero kärkeen vain kasvoi viime vuodesta. Nico oli hyvä aika-ajoissa, SS kisoissa. Tuolla autolla ei vaan ollut juurikaan asiaa 7. sijaa korkeammalle.

Renault: 7
Olipahan outo kausi tältä porukalta. Ensin pari podiumia, ja sitten kauden toisella puoliskolla vain kourallinen pisteitä ja melkein kuokkaan Force Indialta, joka sentään nousi haastamaan jostain todella todella kaukaa. Etupakarisysteemistä ei lopulta sitten ollutkaan ravisuttamaan voimasuhteita, tai sitten loppui rahat. Petrov ajoi hyvin, Heidfeld oli pettymys ja Senna kovin näkymätön. Ensi kautta odotellessa...

Force India: 9
Povasin tämän tallin olevan keskikastin perällä taistelemassa Lotuksen kanssa, mutta niin vain Mallyan joukot aloittivat hurjan nousun alkukesästä ja meno jatkui hyvänä aina Brasiliaan asti. Ehdottomasti yksi kauden yllättäjistä. Di Resta oli tulokkaaksi tasaisen varma, ja Sutil yltyi heikon alkukauden jälkeen melkoiseen lentoon.

Sauber: 8
Vähän renaultmainen kehityskäyrä. Loistava alkukausi, jolloin varsinkin Kobayashi napsi hienosti pisteitä. Kauden edetessä talli kärsi aika lailla päätöksestään lopettaa diffuusorin kehityksen. Perez väläytteli myös, eikä nopeudessa hävinnyt tallikaverilleen.

Toro Rosso: 7
Mitähän näistä sanois? Välillä aika nopeita, mutta jotain jäi kumminkin puuttumaan. Buemi oli vahvempi aika-ajoissa, Alguersuari kisoissa. Loppukaudesta tullut päivitys nosti auton vauhtia selvästi, joten on jännä nähdä mitä juonivat ensi kaudeksi.

Williams: 4
Paskaa vol. 1. Radikaalilla perällä varustettu kärry oli täysi susi. Maldonado yllätti pari kertaa, ja Rubens napsi muutaman pisteen. Uudella miehityksellä kohti valoisampaa tulevaisuutta.

Lotus: 7
Ihan hyvä askel eteenpäin, mutta keskikasti jäi kumminkin suht kauas. Heikki päihitti Trullin aika selvästi. Auton kehitystahti oli aika heikko, mutta ensi kaudeksi tämänkin pitäisi vissiin muuttua.

HRT: 6
Päihittivät Virginin, joten tehtävä suoritettu. Se tosin kertoo enemmän neitsyiden huonoudesta kuin mistään muusta. Ensi kaudeksi tarvittais jo selkeä askel eteenpäin. Ricciardo oli aika pirteä ilmestys, eivätkä Liuzzi tai Karthikeyankaan nyt itseään häpäisseet.

Virgin: 4
Paskaa vol. 2. Wirth loihti MS Paintin avustuksella häpeällisen kotteron, josta ei saanut nopeaa vaikka puoli autoa uusittiin Turkkiin mentäessä. Katseet oli ensi kaudessa jo kesäkuun alussa.
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
-Vettelin dominointi
-Pirellin rengaskulutus
-Drs
-Heikki 19.
-Hamiltonin erilaiset töppäykset
-Selostajien kuutamolla olo
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Tässähän oli kyse, että mitä erityistä tapahtui nimenomaan kaudella 2011.
Heh, no mä kelasin että mitä jäi noin niinkuin yleensä. Joo ei tuo selostajat kuutamolla mitään uutta ja erityistä ollut.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
-Red Bullin/Vettelin ylivoima
-DRS: keinotekoisia ohituksia
-Kubican loukkaantuminen ennen kautta
-Heidfeldin potkut
-Hamilton, Webber ja Massa selkeästi heikommat kuin tiimikaverinsa, erityisesti Massa
-Kimin paluuhuhuilut
-Lotus -nimikiistan naurettavuus
-Pakoputkiskandaali
-Schumin iskukyvyn merkittävä parantuminen kisoissa
-Paljon tallien nimenvaihdoksia kauden jälkeen
-Team Lotuksen nousu keskikastin tuntumaan
-Hamiltonin kolariherkkyys
-Tuomariston herkkä liipasinsormi
-Vettelin ja Red Bullin ylivoima
-18/19 paalusta Red Bullille
-Vain 7 podiumistia, joista käytännössä 5 hallitsi podiumia keskenään
-McLaren kolmannen kerran peräkkäin Ferraria parempi
-Ferrarilla jälleen vain yhden voiton kausi (2005, 2009, 2011)
-DRS oli jollain radoilla hyvä jollain huono, esim. Brasilian DRS alue mielestäni hyvä.
-Pirelli toi hyvät renkaat
-Yllättäen uusi rata oli hyvä
-Button yllätti
-Hamiltonkin yllätti (ajoi toki muutaman erinomaisen kisankin)
-Massa ei
-Heidfeldin (turhat) potkut
-Kauden onnistujia: Vettel, Button, Alonso, Rosberg, Kovalainen, Red Bull, Force India
-Kauden epäonnistujat: Webber, Hamilton, Massa, Ferrari, Renault,Williams, Virgin
-Onneksi ensi kaudella on yhdet testit kesken kauden
-On niitä parempiakin kausia ollut, vaikkei tämäkään ihan huono ollut. Oikeastaan ihan jees, Vettel vaan pilasi tämän kauden, vaikka mukava mies onkin. Teki vaan omalla ylivoimallaan aika tylsäksi koko menon.
Aika pitkiä miinuslistoja teillä...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13784
Heh, no mä kelasin että mitä jäi noin niinkuin yleensä. Joo ei tuo selostajat kuutamolla mitään uutta ja erityistä ollut.
Mun mielestä ihan hyvä vastaus, kun katsoo aloituspostausta.
 

Iso8

Viisuhullu
Liittynyt
23.7.2011
Viestit
5836
Sijainti
Tampere
Lähen huumorilinjalla.

Vettel, Vettel, Vettel ja ainiinjooviel Vettel no jäi muutakin mm. avattava takasiipi, Hamilton vs Massa part 7:ää odottaessa.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Vain mestaruudet muistetaan vuosikymmenien päästä.
Höpö höpö. Vaikkapa Alesin ainokaisen muistan niin kauan, kuin yleensä jotain muistan. Tunnereaktio oli miltei samaa luokkaa, kuin Häkän ekan mestaruuden varmistuttua.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Naa 20+ kisan kaudet pitais jakaa useampaan osaan kuin vaan alku- ja loppukauteen kesatauolla erotettuina.

7+7+7 jaksottelu ois mielenkiintoisempi. Sais tiimitkin esim. kaks kolmen viikon lomajaksoa. Ja mulle katsomossakin maistuis paremmin kun ei tarttis keskittyy niin pitkiin patkiin ja kehityskaariin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
7+7+7 jaksottelu ois mielenkiintoisempi. Sais tiimitkin esim. kaks kolmen viikon lomajaksoa. Ja mulle katsomossakin maistuis paremmin kun ei tarttis keskittyy niin pitkiin patkiin ja kehityskaariin.
Näinhän siellä nimenomaan on nykyään Aasian-kierueen jälkeen 3vk tauko.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Näinhän siellä nimenomaan on nykyään Aasian-kierueen jälkeen 3vk tauko.
2011 oli 3+8+8 kun ekan kolmen kisan jalkeen oli pari viikkoa aikaa auton paranteluun ja sitten kahdeksan seuraavan kisan jalkeen pistettiin tehtaat kiinni kolmeksi viikoksi.

2012 kalenterissa on 4+7+9 saman ylla olevan mallin mukaisesti.

Ekat kaukokisat on nykyisin ns. testiajoa ja sitten uudet kehitysversiot tuodaan Euroopan kisoihin. Myohemmin on tehtaat kiinni -kesaloma katkomassa kautta.

2011-kaudesta jai mieleen etta hyvan auton kehittaneet tallit ei paase karkuun kun ehtivat vain 3 kisaa nauttia talvityonsa tuloksista. Sitten isot tallit tulevat jo ohi.

Jos otettaisiin 7+7+7 kayttoon siten etta tehtaat laitettaisiin kiinni kahteen otteeseen, niin jaksotus ois reilumpi pikkutalleille ja paremmin jaoteltu faneille. Tallimiehistotkin sais lakisaateiset lomapaivansa pidettya.
 
Ylös