Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Meneeköhän jo tänä vuonna Prostin ohi nopeimmissa kierroksissa. Enää viis jälellä. Tosta aliarvostetusta tilastosta saa olla kyllä ylpeä. Kyllähän se jotain kuskista kertoo:thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja mitä tulee samaan syssyyn Ferrarin asiakastallin Sauberin voittomahiksiin, niin totta ihmeessä Sauber ois ajanu voittoon jos ois kyenny. Moottoreita tulee ja moottoreita menee mutta 20 vuoteen ei ole voittoa tullut...
Tuskin olisi ottanut isoja riskejä ja väkisin ottanut Alonsoa kolmeen otteeseen kiinni jos olisi kyse tallien välisistä määräyksistä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Meneeköhän jo tänä vuonna Prostin ohi nopeimmissa kierroksissa. Enää viis jälellä. Tosta aliarvostetusta tilastosta saa olla kyllä ylpeä. Kyllähän se jotain kuskista kertoo:thumbup:
Tulee kyllä 2008 ferkkukausi mieleen. Tosin silloin alku oli parempi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kimillä oli onnea ja epäonnea matkassa - mutta loppu todisti että vauhtiakin löytyy. Joko sitten ensi kisaan podiumille?
Tätä odotellessa... Veto on sisällä Kimin podiumista tällä kaudella. Uutta rahaa en sisään laita, joten olisi kiva saada nuo irti pikimiten :)

Mersun tiimimestaruuden joutuu vissiin ruksaamaan yli :-/
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Jos olisi vähän vähemmän konservatiivisesti taktikoitu ja tehty varikkokäynnit aikaisemmin niin olisi kyllä yltänyt podiumille.

No parempi näin, että päästiin maaliin viidentenä. Parilla kärkikuskilla kuitenkin meni kisa täysin pieleen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja mitä tulee samaan syssyyn Ferrarin asiakastallin Sauberin voittomahiksiin, niin totta ihmeessä Sauber ois ajanu voittoon jos ois kyenny. Moottoreita tulee ja moottoreita menee mutta 20 vuoteen ei ole voittoa tullut...
Eiköhän niille vain ollut muistissa miten Maldonado ryssi kisan viimeisellä kierroksella Australiassa.

Vaikea uskoa että antaisivat voiton pois, jos olisi otettavissa, mutta eipä Sauberin tasoisen tiimin kannata kakkostilaakaan ryssiä älyttömillä riskeillä, jos se on helposti otettavissa ja ykköstila vaatisi niitä riskejä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kimi toivoo normaalia kisaa (Autosport)

Kimi sanoi:
Raikkonen felt he could have done better in Malaysia if he had managed more wet running in winter testing.

"I didn't have any experience on the inter tyres or the wet tyres," he said. "We'd only done one installation lap and it was a bit of an odd feeling to go directly into the race with tyres we hadn't run.

"I just tried to stay with the others and stay on the circuit, and then pushed harder and harder. It took a few laps for me to pick up speed when I changed to dries, but after that it was OK."
Ihan hyvin kulki treenisessiossa :) Ja Kimihän ei ole ikinä ollut mikään sadekelin mies, vaan ajelee aina varman päälle märällä.

Kimi muuten haki todella fiksusti leveää sisään menoa siinä Vettelin perässä kisan alkupuoliskolla. Salo dissasi, mutta sateella on tärkeää saada auto suoraksi ennen kiihdytystä, joten mutkaan kannattaakin ajaa sisään leveästi, kun pito ei riitä kovaan kaarre nopeuteen.
 
Viimeksi muokattu:

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Harmillisesti sattu sitten sade kisaan nimittäin kuivalla Kimi olisi ollut vielä korkeammalla veikkaan. Vauhtia ainakin kuivalla olisi riittänyt siitä kertoo nopein kierros ja vauhti kokonaisuudessaan radan kuivuessa. Onhan se varmasti vähän hankalaa kisassa lähtee ajamaan renkailla joilla ei ole koskaan ajanut kuin yhden installaatio kierroksen. Jospa 3 viikon päästä saisi viimeinkin viikonlopun ilman näitä ylimääräisiä häslinkejä.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Kimi muuten haki todella fiksusti leveää sisään menoa siinä Vettelin perässä kisan alkupuoliskolla. Salo dissasi, mutta sateella on tärkeää saada auto suoraksi ennen kiihdytystä, joten mutkaan kannattaakin ajaa sisään leveästi, kun pito ei riitä kovaan kaarre nopeuteen.

Totta. Näkihän sen, että Kimbe tahtoi kulkea juuri tuota ajolinjaa. Taisi saada kompensoitua puuttuvan Kersin näillä manöövereillään kun muut kuskit menivät normaalia ajolinjaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ihan hyvin kulki treenisessiossa :) Ja Kimihän ei ole ikinä ollut mikään sadekelin mies, vaan ajelee aina varman päälle märällä.
En ymmärrä mistä tämä harha johtuu. Muutenkin sadekeli on niin keskeisesti säädöistä ja alustan pehmeydestä kiinni. Kimi on vetänyt muutamat todella hyvät sadekisat. Tarkan ohjauksen kova etupää ei ole kuitenkaan se sateelle optimaalisin.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Hyvä suoritus Räikköseltä tänään, tosin lopussa näytti vähän siltä, että kesti kierrostolkulla saada slicksit toimimaan. Toivotaan seuraaviin kisoihin aivan helkkarin kuumia kelejä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Hyvä suoritus Räikköseltä tänään, tosin lopussa näytti vähän siltä, että kesti kierrostolkulla saada slicksit toimimaan. Toivotaan seuraaviin kisoihin aivan helkkarin kuumia kelejä.
Ei tarvitse mitään helkkarin kuumia kelejä vaan ihan normaalikelit.
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Vetää kyllä suorastaan sanattomaksi :D:thumbup: Toisilla riittää luonnetta vaikka muille jakaa. Poikkeuksellisen piristävä henkilö noissa piireissä.
Jep, Kimillä otteet kunnossa sekä radalla että sen ulkopuolella. Hymyilytti tuo jäätelötempaus ja kisassa jälleen hyvää menoa.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Josko Kiinassa vihdoin saataisiin se "normikilpailu", mitä kimikin toivoo. Sitten nähtäisiin tosissaan, että kuinka korkealle potentiaalia on kuljettajien pistetaistelussa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
En ymmärrä mistä tämä harha johtuu.
Siitä, ettei Kimi ole ikinä yltänyt kalustoaan kummempaan sadekelin sijoitukseen. Yleensä aina hävinnyt sijoja sadekelillä. Ei se tarkoita, että Kimi olisi huono kuski mutta riskinotto ja sadekelin osaaminen ei ole gridin parhaimmistoa.
Muutenkin sadekeli on niin keskeisesti säädöistä ja alustan pehmeydestä kiinni. Kimi on vetänyt muutamat todella hyvät sadekisat. Tarkan ohjauksen kova etupää ei ole kuitenkaan se sateelle optimaalisin.
Tarkka ohjaus ja kova etupää ovat toisensa pois sulkevia. Ohjausliikkeisiin herkästi reagoiva ja jarrun asentoon nopeasti reagoiva keula kuulostaisi enempi Kimin ajotyylille sopivalta. Ja ohjausliikkeisiin nopeasti reagoiva keula on sadekelillä hankala, eli Kimin auto ja ajotyyli istunee sateelle huonosti.

Milloin Kimi on jotenkin merkittävästi ylisuorittanut sateella? Pari voittoa joku listasi, mutta taisivat olla enempi sateesta huolimatta kuin sateen ansiosta (vuosilukujen perusteella).
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin auton etupäästä kuin Kimin taidoistakin olen ihan eri mieltä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Niin auton etupäästä kuin Kimin taidoistakin olen ihan eri mieltä.
Saahan sitä olla mitä mieltä tahansa - ja väärässä. Ilmeisesti et välitä auton jousitukseen liittyvistä faktoista tai Kimin statseista. Noh, sille ei voi mitään. Case closed.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Saahan sitä olla mitä mieltä tahansa - ja väärässä. Ilmeisesti et välitä auton jousitukseen liittyvistä faktoista tai Kimin statseista. Noh, sille ei voi mitään. Case closed.
Eli sun mielestä pehmeä etupää ja alusta on tarkka. Sillalailla.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Eli sun mielestä pehmeä etupää ja alusta on tarkka. Sillalailla.
No jos tarkalla tarkoitetaan, että auto reagoi ratin liikkeisiin niin kyllä. Tietty jos tarkalla tarkoittaa, että auto menee sinne minne kuski yrittää eikä sinne minne kuski ohjaa, niin tilanne on eri. Fysiikan lait näet... Uskoisin Kimin ajavan enempi fysiikan lakien kuin kuvitelmien pohjalta.

Edit: Öö.. ja eihän jousitus ole joko löysä tai kova vaan siellä on vähintään puolitusinaa parametria. ARB vaikuttaa eniten ohjauken herkkyyteen ja se on liki täysin irrallinen komponentti suhteessa esim. jarrutustilanteisiin, joissa tarvitaan erilaista jäykkyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös