Caterham F1 Team kaudelle 2012

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Nyt kauden kolmansien aika-ajojen jälkeen alkaa jo olla hieman dataa, josta voi alkaa päätellä onko Caterham edistynyt viime vuodesta.

2011 aika-ajot
Australia (5,303 km): Kovalaisen ero kärkiaikaan: 5,725s
Malesia (5,543 km): Kovalaisen ero kärkiaikaan: 3,775s
Kiina (5,451 km): Kovalaisen ero kärkiaikaan: 4,188s

2012 aika-ajot
Australia: Kovalaisen ero kärkiaikaan: 3,757s
Malesia: Kovalaisen ero kärkiaikaan: 3,087s
Kiina: Kovalaisen ero kärkiaikaan: 3,342s

Caterham on siis vajaan sekunnin lähempänä kärkiaikoja kuin viime vuonna. Kun viime vuonna Team Lotus oli neljä sekuntia aika-ajojen nopeimpia kierrosaikoja hitaampi, niin tänä vuonna Caterhamin vastaava ero on lähempänä kolmea sekuntia.

Kiina 2011 aika-ajot
Team Lotus - Toro Rosso: ero 2,394s
Team Lotus - Force India: ero 2,192s
Team Lotus - Williams: ero 1,983s
Team Lotus - Sauber: ero 1,848s

Kiina 2012 aika-ajot
Caterham - Sauber: ero 2,679s
Caterham - Williams: ero 2,180s
Caterham - Force India: ero 2,146s
Caterham - Toro Rosso: ero 1,530s

Caterhamin ero keskiryhmään ei ole tämän viimeisimmän aika-ajon perusteella varsinaisesti kaventunut viime vuodesta. Force Indiaan on ero pysynyt samana. Williams ja erityisesti Sauber ovat karanneet viime vuotta kauemmaksi, ja Caterham on onnistunut tavoittamaan vain Toro Rossoa.

Kovasti täytyy Caterhamin vielä parantaa autonsa aerodynamiikkaa, jos aikoo nuo 1,5-2 sekuntia kuroa kiinni kauden loppuun mennessä. Toro Rosso siinä tuntuisi olevan lähimpänä, mutta eroa niihinkin on tosi paljon. Suoranopeudet näyttäisivät olevan Caterhamilla kunnossa, mutta mutkissa puuttuu pitoa ja sitä myötä myös vauhtia.

Australiassa näytti siltä, että Caterhamilla voisi olla aika-ajovauhtia huomattavastikin parempi kisavauhti. Malesiassa vaihteleva keli esti tämän vaikutelman vahvistamisen tai kumoamisen. Toivotaan kuivaa keliä huomiseksi, että saadaan parempi selko tähänkin asiaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joo ei ole Caterham ihan onnistunut tavoitteessaan. Kisassa keskikastin härnääminen voi kuitenkin olla mahdollista. Lähimmät kilpailijat ovat kuitenkin nyt tulossa takaapäin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Joo ei ole Caterham ihan onnistunut tavoitteessaan. Kisassa keskikastin härnääminen voi kuitenkin olla mahdollista. Lähimmät kilpailijat ovat kuitenkin nyt tulossa takaapäin.
Totta turiset. Ero Kovalaisesta eteenpäin Vergneen oli aika-ajoissa 0,749s, kun taas ero Petrovista taaksepäin Glockiin oli 0,605s. Ricciardo oli 1,530s Kovalaista edellä ja Pic 1,040s Petrovia jäljessä. Caterhamilla on kuitenkin KERS, jota kahdella Caterhamin takaa löytyvällä tallilla ei ole.

Marussiat tuntuvat Kiinassa ottavan takkiin Caterhamilta erityisesti pitkiä suoria sisältävällä kolmannella sektorilla. Mutkikkaalla toisella sektorilla Marussiat pysyivät tänään samassa vauhdissa Caterhamien kanssa, mikä kertonee pikemmin Caterhamin huonosta downforcesta kuin Marussian erinomaisuudesta.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eiköhän se nyt voida jo julistaa, että auto on floppi. Seuraava talli on yli sekunnin päässä ja ei sellaista eroa kurota kiinni ihan noin vain. Vieläpä kun tavoitteena olisi päästä nyt ylipäänsä maaliin saakka, niin ei todellakaan hyvältä näytä. Kyllä se ensimmäinen pistekin on valitettavasti epärealistinen tavoite.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eiköhän se nyt voida jo julistaa, että auto on floppi. Seuraava talli on yli sekunnin päässä ja ei sellaista eroa kurota kiinni ihan noin vain. Vieläpä kun tavoitteena olisi päästä nyt ylipäänsä maaliin saakka, niin ei todellakaan hyvältä näytä. Kyllä se ensimmäinen pistekin on valitettavasti epärealistinen tavoite.
Näin on. Oon sammaa mieltä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Marussiat tuntuvat Kiinassa ottavan takkiin Caterhamilta erityisesti pitkiä suoria sisältävällä kolmannella sektorilla. Mutkikkaalla toisella sektorilla Marussiat pysyivät tänään samassa vauhdissa Caterhamien kanssa, mikä kertonee pikemmin Caterhamin huonosta downforcesta kuin Marussian erinomaisuudesta.
Mjoo Marussian vauhti mutkapätkillä on aikamoinen yllätys. Epäilen tosin että Caterham vetää vähän pienemmillä siivillä ja siihen KERS päälle niin ero repeää viimeisellä sektorilla. Tuskimpa Glock kumminkaan kisassa ehtii vihreiden autojen kyytiin, mutta saatetaan tässä kauden aikana nähdä vielä viimevuotista kovempaa kamppailua myös ruudukon perällä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eiköhän se nyt voida jo julistaa, että auto on floppi. Seuraava talli on yli sekunnin päässä ja ei sellaista eroa kurota kiinni ihan noin vain.
Joo ja ei. Keskikasti on ottanut kärjen lähes kiiinni ja caterham on kuronut rakoa kiinni kärkeen aika lailla, tosin keskikastiin se on lähes sama kuin aiemmin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Eiköhän se nyt voida jo julistaa, että auto on floppi. Seuraava talli on yli sekunnin päässä ja ei sellaista eroa kurota kiinni ihan noin vain. Vieläpä kun tavoitteena olisi päästä nyt ylipäänsä maaliin saakka, niin ei todellakaan hyvältä näytä. Kyllä se ensimmäinen pistekin on valitettavasti epärealistinen tavoite.
Kahden aiemman kisan perusteella elää sentään pieni toivon kipinä, että Caterhamin kisavauhti olisi aika-ajovauhtia parempaa. Pisteitähän jaetaan itse kilpailujen perusteella, ei aika-ajojen. Tämäkin toivo saattaa olla pettävää laatua, mutta pitänee sentään huomenna tarkkailla pystyykö Caterham taistelemaan keskiryhmän autojen kanssa, vai jättävätkö ne Caterhamin pakokaasujaan nielemään ja Marussian kanssa nujakoimaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Eipä onnistunut Heikki antamaan Kiinan GP:ssa näyttöjä tallinvaihtoa varten. Aika-ajo ja kisastartti sujuivat hyvin, mutta toisella varikkokäynnillä tuli joku ongelma, joka pilasi Kovalaisen kisan. Olisiko mennyt renkaan kiinnitys pieleen tai jotain.

Vitalilta ihan OK kisasuoritus, vaikka sai ajella yksinään kun ei Heikistä ollut tänään kirittäjäksi.

Caterhamin kisavauhti oli vähän parempaa kuin aika-ajovauhti. Vitali Petrov oli kierroksen 50 kohdalla 92,6s kärkitilaa pitävää Rosbergia jäljessä ja 31,7s Ricciardoa jäljessä.

92,6s/50=1,862s
31,7s/50=0,634s

Aika-ajoissa Heikki Kovalainen oli 3,342s Rosbergia hitaampi ja 1,530s Ricciardoa hitaampi.

Näistä ajoista voinee vetää karkean johtopäätöksen, että Caterhamin täytyy parantaa aika-ajovauhtiaan 1,5s ja kisavauhtiaan 0,6s per kierros pystyäkseen haastamaan Toro Rosson. 1,5s kuulostaa aika isolta harppaukselta, mutta 0,6s parannus kierrosaikaan ei tunnu äkkiseltään aivan mahdottomalta tavoitteelta.

Caterham tarvitsee selvästi vahvistusta autonsa aerodynamiikkaan, ja Tony Fernandes onkin tänään ilmoitellut, että John Iley aloittaa työnsä Caterhamilla parin viikon päästä. Eiköhän se Iley ota aerodynamiikkapomon paikan Marianne Hinsonilta, ja ensi vuoden Caterham CT02-auto suunnitellaan varmaankin Mark Smithin johdolla John Ileyn vastatessa aerodynamiikkapuolesta. Caterhamin uuden tehtaan, oman tuulitunnelin, CFD-tilojen ja simulaattoreiden rakentamisesta kuullaan mahdollisesti myös uutisia jossain vaiheessa kautta.

Caterham rämpii nyt suossa, mutta vielä sieltä suosta noustaan -- ehkä tämän kauden loppupuolella tai ehkä vasta ensi kaudella. :)
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Näistä ajoista voinee vetää karkean johtopäätöksen, että Caterhamin täytyy parantaa aika-ajovauhtiaan 1,5s ja kisavauhtiaan 0,6s per kierros pystyäkseen haastamaan Toro Rosson. 1,5s kuulostaa aika isolta harppaukselta, mutta 0,6s parannus kierrosaikaan ei tunnu äkkiseltään aivan mahdottomalta tavoitteelta.
Itse en panostaisi senttiäkään aika-ajovauhdin parantamiseen Lotuksen asemassa. Sieltä on aika vähän saavutettavissa. 19. ruudusta taistellaan tuuripisteistä, jos kisavauhdissa ylletään keskikastin vauhtiin. Ja tuuripisteitähän Caterham metsästää tällä hetkellä :)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Itse en panostaisi senttiäkään aika-ajovauhdin parantamiseen Lotuksen asemassa. Sieltä on aika vähän saavutettavissa. 19. ruudusta taistellaan tuuripisteistä, jos kisavauhdissa ylletään keskikastin vauhtiin. Ja tuuripisteitähän Caterham metsästää tällä hetkellä :)
Paitsi että kauden tuloksissa Marussia on Caterhamia edellä ja koska autojen luotettavuus kasvaa kauden edetessä niin erittäin vaikealta heidän kannaltaan näyttää lyödä edes Marussian 14. sija.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Paitsi että kauden tuloksissa Marussia on Caterhamia edellä ja koska autojen luotettavuus kasvaa kauden edetessä niin erittäin vaikealta heidän kannaltaan näyttää lyödä edes Marussian 14. sija.
Marussia lyödään kisassa eikä aika-ajossa, joten en ihan ymmärrä miten tuo on vastaus minun viestiini. Jos tarkoitat, että olen yltiöoptimistinen pisteistä puhuessani, niin olet ymmärtänyt pienet nyanssit väärin. Minun tapani kirjoittaa (ja puhua) on aika kontrastinen... Välttelen parhaani mukaan harmaata ilmaisua ;-)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Paitsi että kauden tuloksissa Marussia on Caterhamia edellä ja koska autojen luotettavuus kasvaa kauden edetessä niin erittäin vaikealta heidän kannaltaan näyttää lyödä edes Marussian 14. sija.
Viime kaudella Jarno Trulli oli Monacossa 13. ja Heikki 14.
Spassa Trulli oli 14.
Monzassa Heikki oli 13. ja Trulli 14.
Lisäksi Heikki oli 14. Koreassa ja Intiassa.
Eikä se autojen luotettavuus ole viime vuodesta ennättänyt kovin paljon parantua.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Eipä onnistunut Heikki antamaan Kiinan GP:ssa näyttöjä tallinvaihtoa varten. Aika-ajo ja kisastartti sujuivat hyvin, mutta toisella varikkokäynnillä tuli joku ongelma, joka pilasi Kovalaisen kisan. Olisiko mennyt renkaan kiinnitys pieleen tai jotain.
No miten tekninen vika heikentää Heikin näyttöjä?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
No miten tekninen vika heikentää Heikin näyttöjä?
Tänään tilastoihin jäi merkintä, että Heikki tuli maaliin tallikaverinsa sekä Marussia- ja HRT-kuskien takana. Jos kisa olisi tänään sujunut ongelmattomasti, niin ehkä Heikki olisi päihittänyt tallikaverinsa tai ehkä ei. Nyt on mahdotonta tietää miten siinä olisi käynyt. Varikko-ongelma siis esti Heikkiä todistamasta iskukykyään.

Heikin ongelma varikkokäynnillä oli huonosti kiinnitetty rengasmutteri, kertoo Ted Kravitz.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tänään tilastoihin jäi merkintä, että Heikki tuli maaliin tallikaverinsa sekä Marussia- ja HRT-kuskien takana. Jos kisa olisi tänään sujunut ongelmattomasti, niin ehkä Heikki olisi päihittänyt tallikaverinsa tai ehkä ei. Nyt on mahdotonta tietää miten siinä olisi käynyt. Varikko-ongelma siis esti Heikkiä todistamasta iskukykyään.

Heikin ongelma varikkokäynnillä oli huonosti kiinnitetty rengasmutteri, kertoo Ted Kravitz.
Tällä kisalla ei ollut (mun mielestä) paskankaa merkitystä Heikin tuleviin kuvioihin (tai Heikin markkina-arvoon)...
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
täytyy parantaa aika-ajovauhtiaan 1,5s ja kisavauhtiaan 0,6s per kierros pystyäkseen haastamaan Toro Rosson. 1,5s kuulostaa aika isolta harppaukselta, mutta 0,6s parannus kierrosaikaan ei tunnu äkkiseltään aivan mahdottomalta tavoitteelta.
1,5 täysin mahdotonta, siis kaudessa. 0,6 vaikeaa, mutta mahdollisuuksien rajoissa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tällä kisalla ei ollut (mun mielestä) paskankaa merkitystä Heikin tuleviin kuvioihin (tai Heikin markkina-arvoon)...
Olisiko sillä ollut merkitystä siinä tapauksessa, jos Heikki olisi päihittänyt tallikaverinsa reilulla erolla? Näinkin nimittäin olisi voinut käydä, jos ongelmia ei olisi ollut.

Jos Heikillä on paljon hyviä kisatuloksia, niin kyllä minä ainakin uskon niiden vaikuttavan Heikin markkina-arvoon. Tämänpäiväiset ongelmat varmistivat, ettei tilastoihin ainakaan tänään merkitty Heikille hyvää kisatulosta.
 
Ylös