On aika vaikeaa verrata Caterhamin kisavauhtia Saksassa Toro Rossoihin, kun Vergnellä puhkesi rengas alkumatkasta ja Ricciardo sinnitteli kisan läpi kahdella stopilla (mikä oli kolmea pysähdystä hitaampi strategia). Kovalaiselle tuli ilmeisesti etusiipeen jotain vikaa toisen stopin jälkeen, ja loppua kohti se hidasti Heikin vauhtia, mutta Petrov ajoi ongelmattoman kisan.
Kovalainen joutui päästämään kärkipään kuskeja ohitseen sinisten lippujen liehuessa kierroksella 39, jolloin kisaa oli jäljellä 28 kierrosta. Siitä eteenpäin kierroksella ohittajat hidastivat Caterhamin vauhtia entisestään. Heikki oli kierroksen 38 jälkeen noin 15 sekuntia Vergneä jäljessä. Eroa olisi tietysti ollut vähän enemmän ilman Vergnen rengasrikkoa, mutta tuskin hirveän paljon.
Jos siis jaetaan 15 sekuntia 38 kierroksella, niin Kovalaisen Caterhamin voidaan sanoa olleen kisan alkupuoliskolla noin neljä kymmenystä per kierros Vergnen Toro Rossoa hitaampi. Molemmilla oli tuolloin kaksi varikkokäyntiä takanaan (Kovalaisella kierroksilla 13 ja 31, Vergnellä kierroksilla 6 ja 27), eli kisavauhdin vertailu ei tältäkään osin mene pahasti harhaan.
Aika-ajoissa Toro Rosso oli sekunnin kierroksella Caterhamia vikkelämpi, mutta kisavauhdissa Caterham oli siis selvästi lähempänä. Itse asiassa ennakoin aiemmassa postauksessani (#572) vajaan puolen sekunnin suuruista eroa Caterhamin ja Toro Rosson välille, joten kisan osalta arvaukseni osui jotakuinkin kohdalleen.
Caterham sai kerättyä Saksan kisassa päivityksistään dataa auton säätöjen parantamista varten. Unkarissa voi siis hyvällä syyllä olettaa Caterhamin parantavan vauhtiaan jonkin verran. Vahinko vaan, että Toro Rosso saa ilmeisesti uusia päivitysosia Unkariin. Näin ollen Toro Rosso siirtyy taas askeleen kauemmaksi juuri kun Caterham alkaa olla valmis tavoittamaan sen.