Caterham F1 Team kaudelle 2012

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuosta kun Heikkiä alkaa jo turhauttaa niin, eiköhän myös Timo Glockia ala jo v***ttamaan ajaa sijasta 21.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuosta kun Heikkiä alkaa jo turhauttaa niin, eiköhän myös Timo Glockia ala jo v***ttamaan ajaa sijasta 21.
Jep, luulis Glockinkin vaihtavan parempaan talliin. Uskon että jokunen ottaja ois Sauberin tai Toro Rosson osalta..
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Jep, luulis Glockinkin vaihtavan parempaan talliin. Uskon että jokunen ottaja ois Sauberin tai Toro Rosson osalta..
Luulis ja luulis, mutta ei niitä vapaita paikkoja ole välttämättä ainuttakaan, ainakaan jos Shummeli ja Massa jatkavat nykyisissä talleissaan. Eri juttu tietenkin, jos takataskusta löytyy kunnolla pätäkkää tai jos on tasonsa todistanut (super)lahjakkuus.

Jos Mersulta aukeaa paikka ja di Resta istutetaan niihin puikkoihin, niin Force Indian toinen auto jäisi vapaaksi riistaksi. F-Indialla on käsittääkseni kova halu nousta tulosliuskassa ylöspäin, joten Kovalaisen kaltaisen suht kokeneen ja sarjan kärkitalleissakin ajaneen kuskin voisi olettaa olevan heidän listoillaan korkealla.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Caterham on hyvä esimerkki miten vaikeaa on rakentaa F1 talli tyhjästä. Vaikka päteviä insinöörejä ja muuta porukkaa on tallissa töissä niin ei silti ajeta top10 sijoista. Budjettikin on ihan vertailukelpoinen keskikastin talleihin verrattuna ja kuljettajat hyvät. Hessun olisi parempi vaihtaa maisemaa jos muista talleista paikkoja avautuu.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
John Iley vahvistaa Fernandesin viserrykset: Heikin auto meni rikki jo ensimmäisellä kierroksella.

Minullakin oli lauantaiharjoituksen perusteella kovemmat odotukset Caterhamin vauhdista kuin mitä näimme aika-ajoissa ja kisassa. Hockenheimissa katsotaan päivitysten toimivuus uudemman kerran. :)
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Mielestäni Caterhamia on kehitetty hämmätytävänkin systemaattisesti tallina. Ja autoa samalla. Kehitysvauhti vaan on tuskahduttavan hidas. Kun säänöt on nykyään hyvin rajatut, ihan kuten Heikki jossakin sanoikin, aaerodynamiikan osuus sen kun kasvaa. Ja siinä ei pikahyppyjä tehdä, valitettavasti.
Seuraava kysymys on Fernandesin kärsivällisyys (lue innokkuus). Loppuuko jossakin vaiheessa, kun edelleen ajellaan joukon jatkeena (no pari muuta takana) ja talli laitetaan lihoiksi.
Jos olisin Kovalainen, nyt alkaisin katsomaan ruohoa aidan takaa, viimeistään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Caterham on hyvä esimerkki miten vaikeaa on rakentaa F1 talli tyhjästä. Vaikka päteviä insinöörejä ja muuta porukkaa on tallissa töissä niin ei silti ajeta top10 sijoista. Budjettikin on ihan vertailukelpoinen keskikastin talleihin verrattuna ja kuljettajat hyvät. Hessun olisi parempi vaihtaa maisemaa jos muista talleista paikkoja avautuu.
Stewartkin oli esimerkki miten ajetaan kilpaa nopeasti keskikastissa. Caterhamia paremmin olisi voinut joku muu onnistua, ja ajatkin muuttuvat. Minusta Caterhamin tavoitteet ovat olleet ihan realistisia, ja vain pettymys ettei niihin ole päästy.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Stewartkin oli esimerkki miten ajetaan kilpaa nopeasti keskikastissa. Caterhamia paremmin olisi voinut joku muu onnistua, ja ajatkin muuttuvat. Minusta Caterhamin tavoitteet ovat olleet ihan realistisia, ja vain pettymys ettei niihin ole päästy.
Mä olen miettinyt, että mikä syynä sille etteivät uudet tiimit (lähinnä Caterham) ole päässeet tämän lähemmäs vanhaa kaartia? Nyt on kuitenkin kolmas vuosi jo menossa. Esim. Stewart oli tosiaan alusta lähtien ihan muiden vauhdissa. Tietty lähtökohdat olivat tyystin erilaiset kuin Caterhamilla, Marussialla ja HRT:llä. Pitkä valmistautumisaika, Fordin rahallinen tuki ja testaaminen auttoivat saamaan paketin kuntoon ennen ensimmäistä kisaa.

Kuitenkin tuntuu siltä, että on ihan sama mitä palikoita nämä peräpään jannut noihin autoihin laittaa, niin vauhti on aina yhtä huonoa. Jos palaa aikakoneella pari kolme vuotta taaksepäin, niin kyllä mä silloin vielä ajattelin että eiköhän nuo nyt kaudessa tai viimeistään toisena vuotenaan ole ottaneet tuon 2-3 sekunnin eron kiinni. Ensimmäisen kauden autot ovat vielä niin raakileita että kunhan nyt saavat konseptit järjestykseen niin aika nopeasti ottavat askelia eteenpäin. Vaan eipä ole tapahtunut.

Caterham roikkuu nyt oikeastaan toista vuotta tuossa keskikastin perän tuntumassa. Välillä vauhti on lupaavaa, välillä melko katastrofaalista. Nyt kun ovat jo päässeet Concorde-pottiin käsiksi, niin erojen ei budjeteissakaan pitäisi olla kovin suuria. Jokin tuossa silti mättää, tai sitten eivät vaan tiedä miten tuota autoa pitäisi parantaa. Marussia ja HRT nyt muistuttavat valitettavasti vähän enemmän wanhoja kunnon jämätalleja. Suunnitelmat ja omistajat vaihtuu, mutta vauhti pysyy samana. Ja vielä kun Bernie ei näille raota lompakkoaan, niin ovat päätyneet tuttuun oravanpyörään. Ei rahaa, ei tuloksia. Ei tuloksia, ei rahaa. Olen vaan vähän huolissani, että miten kauan jaksavat tuolla perällä pyöriä.
 

B.A.R-Honda

Member
Liittynyt
3.7.2012
Viestit
15
Sellanen kutina on, että Hockenheim suoriensa kanssa tarjoaa tänä viikonloppuna Caterhamille ekat pisteet. Täysin realistista tuo on, jos Silverstonen päivitykset saadaan hienosäädettyä kohdilleen ja autot pysyy kasassa
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Sellanen kutina on, että Hockenheim suoriensa kanssa tarjoaa tänä viikonloppuna Caterhamille ekat pisteet. Täysin realistista tuo on, jos Silverstonen päivitykset saadaan hienosäädettyä kohdilleen ja autot pysyy kasassa
Ei mun mielestä ellei tule paljon keskeytyksiä. Saatan toki olla väärässäkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei mun mielestä ellei tule paljon keskeytyksiä. Saatan toki olla väärässäkin.
Päivitysten pitäisi kyllä tuoda aikamoinen loikka, jotta pisteille olisi asiaa. Toro Rosson ohittaminen ei riitä mihinkään. Muista keskikastin talleista Sauber ja Williams ovat parhaimmillaan podiumtaistelussa ja Force Indiakin on jo kolmesti tuonut molemmat autot pisteille samassa kisassa.

Käytännössä pisteille pääsy edellyttää yhdeksän tähän asti paremman auton jäämistä taakse. Ja kun keskikastin autoja on vain kahdeksan, joku kärkitallien autoistakin pitää voittaa. Eli kyllä niitä keskeytyksiä tosiaan tarvitaan aika paljon. Enemmän kuin tällä kaudella keskimäärin on tullut.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Toro Rosso pääsi pisteille kauden kahdessa ensimmäisessä kisassa, ja sen jälkeen tallin paras sijoitus on ollut 12. Force India taas on poiminut pistesijoituksia kuudessa tähänastisista yhdeksästä kisasta.

Tuskinpa Caterhamilla tähdätään vakavissaan sen ensimmäisen pisteen noukkimiseen puhtaasti omilla ansioilla ennen kuin vasta kauden lopulla. Ensin on tavoitettava Toro Rosso ja ohitettava se. Sitten täytyy tavoittaa Force India. Kun Caterham pystyy kamppailemaan samoista sijoituksista Force Indian kanssa, niin silloin niitä pisteitäkin voi alkaa odottaa muutoinkin kuin kilpakumppaneiden epäonnen ja virheiden takia.

Valenciassa Caterham oli aika-ajoissa samassa vauhdissa Toro Rosson kanssa, mutta kisassa yli sekunnin kierrosta kohti hitaampi. Ehkä Toro Rosso ei ollut ihan terävimmillään Valencian aika-ajoissa, mutta kisavauhtinsa antoi varmaankin oikeansuuntaisen kuvan tallin suorituskyvystä. Hockenheimring on huomattavasti Valencian rataa lyhempi, mikä lienee myös syytä huomioida kierrosaikavertailuissa.

Caterhamin Silverstoneen tuoman päivityspaketin ennakoitiin parantavan auton vauhtia vähintään puoli sekuntia kierrosta kohti, joten pettymykseen on ilman muuta aihetta Caterhamilla, jos ovat Saksassa enemmän kuin puoli sekuntia per kierros Toro Rossoa hitaampia. Mutta jos ero (sekä aika-ajoissa että kisassa) on alle puoli sekuntia kierrosta kohti, niin silloin voinee sanoa Caterhamin etenevän oikeaan suuntaan autonsa kehittämisessä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Gruppo Gatorham (joka tunnetaan paremmin nimellä Caterham Group) on tiedottanut muuttavansa päämajansa Norfolkin Hinghamista Oxfordshiren Leafieldiin. Uuden majapaikan lähettyvillä pitää päämajaansa seitsemän muutakin F1-tallia, joten muuton jälkeen Caterhamin on helpompi houkutella kokenutta F1-henkilökuntaa muista talleista.

Leafieldissä Caterhamilla on käytössään isommat tilat, ja saman katon alle mahtuu F1-tallin lisäksi GP2-talli Caterham Racing sekä (hieman kauempana tulevaisuudessa) myös katuautoja valmistava Caterham Cars. Williamsin tuulitunneli on puolen tunnin ajomatkan päässä Leafieldistä, ja nähtävästi Leafieldiin on tarkoitus rakentaa paremmat CFD-työvälineet. Mark Smith kertoi pari kuukautta sitten, että Caterham F1 ei ole toistaiseksi voinut isompien tallien tapaan kehittää autoaan CFD:n avulla seitsemänä päivänä viikossa, mutta loppukaudesta tämä jo onnistuu.

Eli muuton myötä Caterham Group kokoaa muniaan samaan koriin, samalla kun Caterham F1 Team pääsee kasvamaan ja tehostamaan työskentelyään. Nyt pitäisi vaan saada sitä autoa nopeammaksi F1-kisaviikonloppuina...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Saksan aika-ajojen kuuykkösessä Kovalaisen ero parempaan Toro Rossoon oli 1,1s, kun taas Marussiat olivat 1,6s Kovalaista hitaampia. Heikki ajoi omasta mielestään täydellisesti onnistuneen kierroksen, joten Caterhamin isoiksi kehutut päivitykset eivät ole toistaiseksi tuoneet mitään selkeästi näkyvää vauhdin parannusta radalla.

Katsotaan huomenna onko ero Toro Rossoon sekunnin kierrosta kohti myös kisassa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Toivottavasti Heikillä on hyvä manageri. Nyt on viimeinen hetki hieroa neuvottelut kuntoon.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
On aika vaikeaa verrata Caterhamin kisavauhtia Saksassa Toro Rossoihin, kun Vergnellä puhkesi rengas alkumatkasta ja Ricciardo sinnitteli kisan läpi kahdella stopilla (mikä oli kolmea pysähdystä hitaampi strategia). Kovalaiselle tuli ilmeisesti etusiipeen jotain vikaa toisen stopin jälkeen, ja loppua kohti se hidasti Heikin vauhtia, mutta Petrov ajoi ongelmattoman kisan.

Kovalainen joutui päästämään kärkipään kuskeja ohitseen sinisten lippujen liehuessa kierroksella 39, jolloin kisaa oli jäljellä 28 kierrosta. Siitä eteenpäin kierroksella ohittajat hidastivat Caterhamin vauhtia entisestään. Heikki oli kierroksen 38 jälkeen noin 15 sekuntia Vergneä jäljessä. Eroa olisi tietysti ollut vähän enemmän ilman Vergnen rengasrikkoa, mutta tuskin hirveän paljon.

Jos siis jaetaan 15 sekuntia 38 kierroksella, niin Kovalaisen Caterhamin voidaan sanoa olleen kisan alkupuoliskolla noin neljä kymmenystä per kierros Vergnen Toro Rossoa hitaampi. Molemmilla oli tuolloin kaksi varikkokäyntiä takanaan (Kovalaisella kierroksilla 13 ja 31, Vergnellä kierroksilla 6 ja 27), eli kisavauhdin vertailu ei tältäkään osin mene pahasti harhaan.

Aika-ajoissa Toro Rosso oli sekunnin kierroksella Caterhamia vikkelämpi, mutta kisavauhdissa Caterham oli siis selvästi lähempänä. Itse asiassa ennakoin aiemmassa postauksessani (#572) vajaan puolen sekunnin suuruista eroa Caterhamin ja Toro Rosson välille, joten kisan osalta arvaukseni osui jotakuinkin kohdalleen.

Caterham sai kerättyä Saksan kisassa päivityksistään dataa auton säätöjen parantamista varten. Unkarissa voi siis hyvällä syyllä olettaa Caterhamin parantavan vauhtiaan jonkin verran. Vahinko vaan, että Toro Rosso saa ilmeisesti uusia päivitysosia Unkariin. Näin ollen Toro Rosso siirtyy taas askeleen kauemmaksi juuri kun Caterham alkaa olla valmis tavoittamaan sen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikki Kovalainen on selvittänyt Caterhamin päivitysten toimivuutta Auto Motor und Sport -lehdelle Saksan GP-viikonloppuna. Päivitykset ovat tuoneet lisää pitoa auton takapäähän, mutta nyt pitoa puuttuu auton etupäästä, ja aliohjautuminen on Caterhamille paha ongelma erityisesti nopeissa mutkissa. "Deshalb kann ich in schnellen Kurven nicht so attackieren wie ich will", valittaa Kovalainen.

Balanssiongelman lisäksi uuden pakoputkiston antama aerodynaaminen pito vaihtelee arvaamattomasti erilaisilla nopeuksilla, joten tässäkin Caterhamilla riittää vielä säätötyötä. Kovalaisen mielestä tärkeintä on kuitenkin, että Caterham on löytänyt autoonsa lisää aerodynaamista pitoa. Säädöt saadaan kyllä ajan myötä paremmiksi kokeilemalla ja keräämällä autosta lisää tietoa.

Heikin mielestä Caterhamin CT01-auto on tällä hetkellä parhaimmillaan hitaissa mutkissa, ja säätötyö keskittyy vauhdin parantamiseen nopeissa mutkissa. Unkarin kuuma sää ja Hungaroringin hitaat mutkat sopivat Kovalaisen mukaan hyvin Caterhamille.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Vaikea uskoa, että Caterhamit ja muut tulokkaat nousee tuolta ennen kuin säännöt taas nollataan niin, että kaikkien pitää kehittää kokonaan uudenlainen auto. Vaikka Caterham saisi sekunnin parannettua niin samalla myös kilpailijatkin saa tehtyä saman kehitysaskeleen.

Kyllä Heikki pitäisi saada pois Caterhamilta. En hirveästi Heikistä diggaa tai usko menestykseen, mutta olisi se silti jees jos Heikki saisi vielä yhden mahdollisuuden huipulle. Sen jälkeen Caterhamilla vietetyt vuodet ei oo menny hukkaan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Vaikea uskoa, että Caterhamit ja muut tulokkaat nousee tuolta ennen kuin säännöt taas nollataan niin, että kaikkien pitää kehittää kokonaan uudenlainen auto. Vaikka Caterham saisi sekunnin parannettua niin samalla myös kilpailijatkin saa tehtyä saman kehitysaskeleen.

Kyllä Heikki pitäisi saada pois Caterhamilta. En hirveästi Heikistä diggaa tai usko menestykseen, mutta olisi se silti jees jos Heikki saisi vielä yhden mahdollisuuden huipulle. Sen jälkeen Caterhamilla vietetyt vuodet ei oo menny hukkaan.
Heikki voisi hyvinkin olla seuraava J.Button. Jo unohdettu ja mitättömyytenä pidetty painos, josta pitkään jo sanottiin, ettei mm. kestä takana tulevan painostusta vaan sortuu virheeseen hyvin helposti ja on hidas ja kaikin puolin huono, että epäkelpo. Eläkkeelle joutaisi!

Brawn GP:n mestaruuden jälkeen radalla kuitenkin oli aivan toinen mies, joskin tämä kausi on syystä tai toisesta mennyt mollivoittoisesti, syitä voi vain arvailla. Hockenheimissa sentään nähtiin pieni valonpilkahdus.
 
Ylös