Caterham F1 Team kaudelle 2012

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mutta Heikki itse sinetöi kohtalonsa omalla periaatepäätöksellään että hänhän ei ala mitään sponsori-myötäjäisiä tallille tuomaan.
oma veikkaus on että Heikki ei lähde tuohon leikkiin siksikään että samanlaista määrää sponssirahaa hän tuskin onnistuu edes löytämään.
Sennan ja Petrovin sponssipaketit lienee kuitenkin sen verran isoja, Garden sponsseista ei ole hajua....
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
oma veikkaus on että Heikki ei lähde tuohon leikkiin siksikään että samanlaista määrää sponssirahaa hän tuskin onnistuu edes löytämään.
Sennan ja Petrovin sponssipaketit lienee kuitenkin sen verran isoja, Garden sponsseista ei ole hajua....
Jos asiat olisivat pelkästään rahasta kiinni, niin paikka taitaisi mennä Luiz Razialle. Päälle 30 miljoonaa taalaa on sellainen summa, jotta jonkun oven luulisi aukeavan.

Kokematon, mutta rahakas kuljettajapari ei välttämättä olisi pahin mahdollinen skenaario ensi kaudelle, kun vanhaan autoon perustuvalla katiskalla tuskin suurta menestystä saavutettaisiin, vaikka ratissa olisi kuka. Rahat pois rikkailta ja kauden 2014 autoa suunnittelemaan.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Pakko kommentoida tähän sen verran, että ei Caterhami tahallaan Heikkiä sabotoinut. Talli ajatti Heikkiä samalla taktiikalla, mitä Marussia Glockia. Petrov taas ajoi Piciä vastaan, ja tämä taktiikka sattui olemaan tällä kertaa parempi.
Eihän tossa ole mitään järkeä. Miksi?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kummalliselta ja vähän vainoharhaiseltahan se kuulostaa, mutta faktat kyllä puoltavat. Talli teki kaikkensa, että Heikki häviäisi Petroville. Ei voi olla ajattelematta, että jos Heikki olisi ollut 10. tai 11., häntä olisi ollut hankala potkia ulos. Totta, siinä olisi otettu riski taloudellisesti, mutta palkintorahat Marussian voittamisesta ovat pienemmät kuin maksukuksin tuomat rahat ja säästö Kovalaisen palkasta yhteensä. Nyt saatiin kaikki kolme.

Samoin olen ihmetellyt sitä, miksi Heikin vauhti hidastui ja tulokset huononivat heti kun neuvottelut jumittuivat. On puhuttu motivaation puutteesta, mutta juuri silloinhan sen pitäisi olla korkeimmillaan.

Kyllä Caterhamin (Russian Todayn huhuista huolimatta) toinen kuljettaja Picin rinnalla on Petrov, v.d. Garde tai Senna. Että tämmöinen kiitos monen vuoden lojaaliudesta Kovalaiselle.
Jeh.

Sellainen perustelukin löytyy vielä niille, jotka kysyvät että mikä motivaatio tallilla olisi saada poispotkittava kuski näyttämään huonommalta. Esim. Caterham ja Heikki tänä vuonna tai vaikkapa Ferrari 2008 ja aluksi 2009 heillä oli intressi saada Kimi näyttämään huonolta kun Santander/Alonso diili alkoi muotoutua. Niin miksi, miksi? No siksi kun iso sponsori sanoo että tässä meillä on tällainen jäbä joka halutaan teidän nykyisen kuljettajan paikalle. Mutta jos teidän nykyinen kuljettaja näyttää liian hyvältä, syö se meidän (sponsorin) pojan markkina-arvoa ainakin sikäli, että jatkossa tehdään vertailuja (mm. median toimesta joka sitten siirtyy mielikuvina faneille ja kuluttajille) että kannattiko se vaihtaminen vai ei. Eli ensin pitää lytätä nykyisen kuljettajan markkina-arvo yleisön silmissä jotta se kuljettaja jota halutaan promota näyttää siltä kuin halutaan (eli hyvältä). Jos näin ei käy, ei sponsori saa diililtä sitä mitä se haluaa (mahdollisimman positiivista näkyvyyttä halutun kuljettajan avulla) eikä sillä ole silloin intressiä tehdä diiliä tallin kanssa. Tämä siis yksinkertaisuudessaan johtaa siihen, että tallilla on intressi saada nykyinen kuljettaja näyttämään huonommalta kuin onkaan, vaikka nopeasti ajateltuna motivaatiota ei ehkä olisi.

Tämä perustelu pätee riippumatta siitä potkitaanko Heikki oikeasti Caterhamilta pois vai ei. Heikki ja Kimi esiintyvät tässä vain esimerkkeinä, mutta näitä tapauksiahan on vaikka kuinka paljon, lähes vuosittain.

Aina kannattaa kysyä, who benefits, kuka hyötyy?

Mildh kolumnissaan vähän aikaa sitten vihjaisi, että F1:ssä tapahtuu raadollisia asioita, manipulointia, kulisseissa enemmän kuin uskotaankaan. Uskoisin että tällainen kuvailemani kuvio on yksi niitä. Olisi kiva kuulla joskus oikein todella mitä kaikkea tapahtuu. Ikävä vain että niillä jotka tietävät ei ole intressiä levitellä näitä juttuja koska ne syövät heidän omaa toimeentuloaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kasero

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
150
Eihän tossa ole mitään järkeä. Miksi?
Jotta pääsisivät Marussian edelle pisteissä. Kilpailussa pystyi tapahtumaan mitä vaan ja sää oli todella epävakaa, eli näin "pelasivat" varman päälle, eikä Marussia saisi ajettua toista kuskiaan tuuritaktiikalla Caterhamin edelle. Näin sanoi joku Caterham-heppu BBC:n jälkilähetyksessä. Kuulostaa mielestäni ihan järkevältä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Torstain Autosport-lehdessä (paperiversio) on Edd Strawn kirjoittama juttu "Caterham failing to join the premier league", jonka otsikko viittaa samanaikaisesti Fernandesin QPR-jalkapallojoukkueen ja Caterham F1-tallin surkeaan menestykseen. Straw mainitsee kuulleensa sisäpiiritietona Caterhamin johdon laskeskelleen hiljattain miten paljon F1-talliin pitäisi sijoittaa rahaa sen nostamiseksi lähivuosina kärkipäähän. Strawn tietolähteen mukaan laskettua hintaa pidettiin liian kalliina. Toimittajan johtopäätöksenä on, että Fernandes ei ilmeisesti aio jatkossa sijoittaa tallin kasvattamiseen isoja summia, vaan tavoitteena lienee pikemmin keskikastin saavuttaminen nykyisillä resursseilla. (Straw antaa ymmärtää, että Fernandes käyttää paljon avokätisemmin rahaa QPR:n parantamiseen kuin F1-tallinsa kehittämiseen.)

Straw ei mainitse artikkelissaan, että Caterhamin F1-talli on osa Fernandesin laajempaa suunnitelmaa Caterhamin katuautojen tunnetuksi tekemisessä. F1-tallin tulevaisuus lienee siis turvattu, mutta mikäli Strawn sisäpiiritiedot pitävät paikkansa, niin madaltuneen tavoitetason voi olettaa vaikuttavan kuskivalintoihin. Caterhamilta menee ilmeisesti jokunen vuosi uusien katuautomallien valmistamiseen, joten F1-tallinkaan menestyksellä ei sikäli ole palavaa kiirettä. Tätä taustaa vasten kahden maksukuskin pestaaminen ensi kaudelle ei ole välttämättä huono ratkaisu Caterham Groupin kokonaisuuden kannalta.

Autosportin artikkelin liitteenä on myös grafiikka, jossa vertaillaan prosenttilukuina Caterhamin kisaviikonloppujen aikana ajamien nopeimpien kierrosaikojen eroa kärkipään nopeimpiin kierrosaikoihin. Vuosina 2010 ja 2011 Caterham (nimillä Lotus Racing ja Team Lotus) oli tämän taulukon mukaan kohtalaisen tasaisesti 4,5% - 5,5% kärkipään parhaita kierrosaikoja hitaampi. Kaudella 2012 Caterham on ollut enimmäkseen 3,5% kärkipäätä hitaampi, mutta viimeisten neljän kisaviikonlopun kohdalla ero kasvaa prosenttilukuun 4,5 -- mikä on hyvin lähellä kahden aiemman vuoden vastaavaa lukua. Tämä johtuu tietysti siitä, ettei Caterham saanut päivityksiään toimimaan kauden toisella puoliskolla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Olisi mukava tietää kuinka Tonyn viimeisin rönsy istuu kokonaisuuteen jalkapallo - F1- Autonvalmistus (Caterham, Alpine) - Lentoliiketoiminta. Arvelen että Caterham vaihtaa jälleen kerran nimeä, jolloin vuosittain julkistetut yhteistyösopimukset on "mainosrahan" hakemista F1-tallin toimintaa varten. Tämän ja Strawnin juttujen perusteella Tony ei ole sitoutunut F1-toimintaan sen edellyttämällä intentiseetillä vaan talli on pikemminkin showroom jolla on tarkoitus on kiillottaa kilpeä ja pitää positiivista imagoa yllä. Tämä taas kertoo minulle sen ettei talli ole nykyiseltä paikaltaa minnekkään nousemassa, tarvitaan iso rahallinen satsaus että muut keskikastin tallit saadaan kiinni jonka jälkeen budjettia voidaan hallitusti pienentää samalla tasolle näiden kanssa 2-3 vuoden perioidilla. Tonyn päätavoite on pitää valmistajien 10. sija ja saada mainosrahat Bernieltä, olla mediassa joka edistää hänen muita liiketoimiaan. Tämä + yhteistyökumppanien rahat riittää tallin pyörittämiseen jos 10. sija pidetään!

MUTTA jo tänä vuonna meinasi käydä köpelösti ja tiedämme mitkä vaikutukset sillä oli ensivuoden budjettiin/suunnitelmiin.
 
Ylös