Lotus F1 Team kaudella 2012

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Kärjessähän ON Grosjean. ;)

(Siis jos ei viimevuotisia Mersuja lasketa.)
:D kyllä kyllä, pointti olikin lähinnä että 'Kimifaktorin' ansiosta Lotus nähdään nyt OIKEASTI nopeana, verrattuna siihen jos kuskeina olisi esim Senna ja Grosjean.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ottaen huomioon että tallista on avainhenkilöiden mukana lähtenyt myös 0,6 sekunttia. Mut toisaalta se on kehittänyt kyllä siitä nykyisestä autosta aika hyvän, no onhan sillä vielä vuosia aikaa kehittää sitä..tällä menolla se on vielä/jo HRT.n edellä.

Mutta juu, kimifaktori pitää ottaa huomioon, samallatavalla kuin faktori 0,6sekan lisäykseen.
En ole alonso fani btw ...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kimifaktori näkyy kyllä kaikessa. En halua kuulostaa negatiiviselta, mutta jos otetaan ajatusleikki että lotuksen tämän kauden kuskit olisi vaikka B.Senna ja Grosjean niin kuinka vakavasti puhuttaisiin lotuksen noususta kärkitaistoon ensimmäisten talvitestipäivien jälkeen??
Toivon että kyse ei ole PRrästä ja toivon että lotuksen auto on ainakin tällä hetkellä niin nopea kuin miltä se näyttää, mutta talvitesteissä joka vuosi nähdään "yllätyksiä" jotka eivät sitten kanna sponsorisopimuksen 'closaamista' pidemmälle. Itse en tiedä yhtään mikä lotuksen taloustilanne on, mutta kuten sanottu jos kärjessä olisi Senna ja vaikkapa Grosjean, niin ainakin minun silmissä kyse olisi puhtaasti PR ajoista, nyt haluan uskoa että auto on kelvollinen top kympissä ajoon..
Olet melkolailla samoilla linjoilla , ku mie . Siis en ole mikään antikimisti vai miksi niitä kutsutaan , mutta en katso myöskään formuloita seuraa kimi / tahi muiden lasien läpi. Aikoinaan tuli häkkinen lasien läpi katsottua , mutta tuli sitten ikää lisää ja nykyään formuloista jopa jotakin edes ymmärrän . Tottakai kimille ja nyt entiselle rellulle toivon menestystä , mutta en ole halua olla sokea fani kuitenkaan . Ekat testit kertovat ehkä jtn kisanopeudesta , mutta tuskin auton todellista yhden kierroksen nopeutta. Pääasia on kuitenkin ensi testeissä se , että auto toimii luotettavasti ja kerätään paljon dataa . IMO
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Aivan samalla tavalla Brawn Grand Prix tykitti huippuaikoja kautta 2009 edeltäneissä talvitesteissä, ja kaikki vain nauroivat. Vaikuttaa siltä, että Lotus aliarvioidaan yhtä pahasti ja sitten vedetään FIAa hihasta kieltämään taas jotain E20:n innovaatiota. Toisaalta, Sauber oli aika hyvässä (kärki)vauhdissa 2010 talvitesteissä ja lopputuloksena oli MM-sarjan kahdeksannelle sijalle yltänyt paketti. En millään jaksa uskoa, että Lotus näistä asemista olisi vasta viidenneksi nopein Australiassa. Kuitenkin viime kauden autoon ei panostettu loppukaudesta yhtään mitään, ne resurssit on luultavasti lyöty E20:een ja tulosta tulee.

Tuskin asiassa paljoa mikään kimifaktori painaa. Tämä on totista totta, vain aasi menisi tuonne tuhlaamaan testipäiviä pelkkään pr-hypen nostatukseen. Mihin Lotus-talli sellaista edes tarvitsisi? Sponsorit ovat jo koossa ja Kimin paluu tuo ihan tarpeeksi mediahölyä tallin ympärille. Eri asiahan oli Brawnin testivauhti, kun autossa ei ollut ainuttakaan sponsoritarraa kiinni.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Kyllä Lotus tällä hetkellä varmaan onkin todella kova, jopa top3 kamaa, mutta kuukausi on pitkä aika ja siinä ajassa Ferrari ja Mclaren saavat todennäköisesti paketin toimimaan paremmin. Mersu on täysi kysymysmerkki ajeltuaan vanhalla autolla ekat testit. Toisaalta viime kaudella kaikki odottivat Toro Rossolta isoa yllätystä kauden alussa, mutta eipä siitä sitten mitään tullut. Ekat testit vaan ei oo hyvä mittari kisavauhdin suhteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuskin asiassa paljoa mikään kimifaktori painaa. Tämä on totista totta, vain aasi menisi tuonne tuhlaamaan testipäiviä pelkkään pr-hypen nostatukseen. Mihin Lotus-talli sellaista edes tarvitsisi? Sponsorit ovat jo koossa ja Kimin paluu tuo ihan tarpeeksi mediahölyä tallin ympärille. Eri asiahan oli Brawnin testivauhti, kun autossa ei ollut ainuttakaan sponsoritarraa kiinni.
Lotuksen sponsoreita oli paikan päällä Jerezissä ainakin Kimin ensimmäisen testipäivän aikana, joten ei se nopean ajan tekeminen niiden takia täysin poissuljettu ajatus ole.

Tietysti testit ovat totisinta totta, mutta silloin niitä nopeita aikoja ei pitäisi juurikaan syntyä, koska on hyödyllisempää testata raskaammalla autolla. Mutta kyllä sinne yhden nopean stintinkin ehtii mahduttaa, jos haluaa kokeilla säätöjen toimivuutta kevyemmällä lastilla.

Yksittäisistä nopeista kierroksista ei kuitenkaan pidä vetää mitään johtopäätöksiä. Sen sijaan se, että Grosjean ajoi torstaina kymmenisen kierrosta putkeen 1.20 alle oli huomionarvoista ja rohkaisevaa.

Myös sponsoreiden miellyttäminen on muuten totisinta totta ja tallien elinehto.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Aivan samalla tavalla Brawn Grand Prix tykitti huippuaikoja kautta 2009 edeltäneissä talvitesteissä, ja kaikki vain nauroivat. Vaikuttaa siltä, että Lotus aliarvioidaan yhtä pahasti
Brawnin testivauhtia aliarvioitiin ihan perustellusti olihan kyse edelliskaudella surkeasti pärjänneen tallin jäämistöstä ja itsekin olisin voinut lyödä vetoa että melbournessa ei brawn juhli, mutta väärässä oltiin.
Lotuksen tapauksessakin vasta Melbourne paljastaa onko aliarvioitu vai ei.
Toistaiseksi mielestäni lotusta ei ainakaan aliarvioida tällähetkellä, päin vastoin.

.. Tämä on totista totta, vain aasi menisi tuonne tuhlaamaan testipäiviä pelkkään pr-hypen nostatukseen.
Sanoisinko että yli puolet talleista sitä vaan tekee ja lotus on todennäköisesti budjetillisesti siinä rajoilla kannattaako PR kierrokset vai ei.. ja totta kai testeissä tehdään muutakin kuin muutama PR kierros!
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Aivan samalla tavalla Brawn Grand Prix tykitti huippuaikoja kautta 2009 edeltäneissä talvitesteissä, ja kaikki vain nauroivat.
Kyllä se oli hyvin selvää, että Barwn on nopein auto, jo silloin testeissä. Se tuli selväksi kun muidenkin tallien kuskit tekivät sen puheillaan hyvin selväksi.

Myös täällä foorumilla asia oli tiedossa ja minusta Brawnia ei koskaan aliarvioitu, ainakaan minun ja monen muun toimesta. Kyllä se vauhti oli tiedossa, mutta epäselvää se, että saako muut kiinni kauden edetessä..

Samoin on ollut selkeästi nähtävillä milloin Ferrarin ja milloin Mclarenin konttaukset ja huonot kauden aloitukset. Viime vuotinen Renault oli talvitesteissä ja myös kauden alussa hyvässä vauhdissa.

On näissä ennustettavuutta selkästi. Mutta toki se tarkoittaa useamman testipäivän tarkastelua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä se oli hyvin selvää, että Barwn on nopein auto, jo silloin testeissä. Se tuli selväksi kun muidenkin tallien kuskit tekivät sen puheillaan hyvin selväksi.
Jaksamatta tarkistaa 2009 testiketjua arvelisin, ettei Brawnin vauhtiin nyt ihan ensimmäisten testien perusteella vielä uskottu. Kyllä se sitten jatkossa kävi varsin ilmeiseksi.

Ensimmäisissä testeissä kyse on kuitenkin jonkin verran puolivalmiista autoista, ja niihin tulee vielä päivityksiä ennen kauden alkua. Testeistä saatava data siis selkeytyy talvitestien aikana ja varsinkin kisasimulaatiot paljastavat huippuaikoja paremmin missä mennään. Toistaiseksi kisasimulaatio on nähty vasta Williamsilta.
On näissä ennustettavuutta selkästi. Mutta toki se tarkoittaa useamman testipäivän tarkastelua.
Useamman testisession. Ensimmäisen testiviikon perusteella ei vielä kannata rahojaan laittaa likoon.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jaksamatta tarkistaa 2009 testiketjua arvelisin, ettei Brawnin vauhtiin nyt ihan ensimmäisten testien perusteella vielä uskottu. Kyllä se sitten jatkossa kävi varsin ilmeiseksi.

---

Useamman testisession. Ensimmäisen testiviikon perusteella ei vielä kannata rahojaan laittaa likoon.
Ensimmäinen viikko silloin Brawnille oli Barcelona, en nyt itsekään muista kuin vakuuttuneita oltiin silloin, mutta vähintäänkin "voiko olla totta"..
Sittenhän ilmestyi niitä asiantuntijoiden (en tarkoita forumisteja) piirroksia joissa oli tallien autot nopeusjärjestyksessä ja Brawn oli kyllä selkeästi ykkönen, ja McLaren aika hännillä.. Jos muistatte..

Rahoja ei taatusti kannata laittaa likoon, varsinkin kun talvikauden nopeusetu ei tarkoita koko kauden nopeusetua. Ja kuten musitamma McLarenin hätäratkaisun pakarin osalta ja vissiin se aika nappiin meni (testien ja Melbournen välissä olivat väsänneet),
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Niin, ei tuo Kimin (ja toimittajien) positiivisuus ollut aivan katteetonta sillä kyse oli testeistä ennen Brawnin ilmestymistä kuvaan. Alkukauden aika-ajoissa Ferrari oli 3-4 kymppää jäljessä toiseksi parasta tiimiä ja sekunnin Brawnin jäljessä. 3-4 kymppää takana olisi oikeuttanut taisteluun podium paikoista jos kisat olisivat menneet normaalisti mutta 2009-kauden kisat taisivat valitettavasti sisältää kaikenlaista ohjelmaa...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sen verran tarttuisin tämän ranskiksen kuvaukseen Lotuksen helppoudesta ajaa. Toivottavasti auto ei ole kuitenkaan liian helppo koska yleensä äärimmäisen nopeaksi viritetty formula ei ole ollut silloin enään erityisen helppo ajettava vaan vaatii taitoa ja käsialaa. Toivon siis, että Kimi räätälöi autoaan vielä tähän suuntaan ja ns herkistää työkalunsa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sen verran tarttuisin tämän ranskiksen kuvaukseen Lotuksen helppoudesta ajaa. Toivottavasti auto ei ole kuitenkaan liian helppo koska yleensä äärimmäisen nopeaksi viritetty formula ei ole ollut silloin enään erityisen helppo ajettava vaan vaatii taitoa ja käsialaa. Toivon siis, että Kimi räätälöi autoaan vielä tähän suuntaan ja ns herkistää työkalunsa.
Itsellänikin on käynyt tämä mielessä, mutta pystyn poistamaan sen muistelemalla Brawn tallin kuskien kommentteja helposta autosta ajaa sillon 2009.

Ei se siis varmaan ihan yks yhteen, mutta säädöillä voi toki tehä autosta helpon ja hitaan (Häkkinen puhui tästä joskus).
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Olisi kyllä sinänsä hieman outoa, että muilla talleilla ei olisi sponsoreita mukana jerezissä. Sitäpaitsi, mitä se vaikuttaa missä ne sponsorit on jos haluttaisiin näyttää.

Emt. Ei Renun auto nyt ihan kauhean huono ollut kun Kubica sillä ajeli ja tiimi oli tekemässä koko ajan parempaa tulosta.

Mielestäni pitää kuitenkin muistaa myös kuskin osuus nopeuteen. Onko esimerkiksi Toro Rosson auto huonontunut siitä kun Vettel voitti ensimmäisen kisansa?

Tietysti Petrov on varmaan suht kova tekijä, mutta hänen aikanaan autoa kehitettiin Kubican ehdoilla tai sitten Petrov vaan ei ole top6 kuskiainesta. Sennasta en osaa sanoa mitään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisi kyllä sinänsä hieman outoa, että muilla talleilla ei olisi sponsoreita mukana jerezissä. Sitäpaitsi, mitä se vaikuttaa missä ne sponsorit on jos haluttaisiin näyttää.
Paljon mahdollista että joidenkin olikin, esiteltiinhän siellä muutama autokin. Lotuksen tapauksessa asiasta erikseen mainittiin. Sillä on merkitystä huomaako ne sponsorit, että nyt ollaan näyttämässä jotain. Ja silloin jos ne ovat paikalla, niin huomio kiinnittyy siihen mihin pitääkin, eli F1-talliin. Jos vaan ovat jossain omissa konttoreissaan, niin ei siellä välttämättä F1-testejä seurata, vaan tehdään töitä.
Onko esimerkiksi Toro Rosson auto huonontunut siitä kun Vettel voitti ensimmäisen kisansa?
Kyllähän kaikkien autojen voidaan vuosi vuodelta katsoa tulevan paremmiksi. Mutta siis suhteessa muihin? Voisi kuvitella Toro Rosson tulleen takapakkia, sillä vielä tuolloin autot suunnitteli Red Bullin (=Neweyn) suunnitteluosasto. Nykyään Toro Rosso joutuu suunnittelemaan autonsa itse. Lisäksi kärjessä on nyt neljä selvästi muita parempaa tallia, joten 8 parhaan joukkoon ei muilla ole asiaa kuin näiden tupeltaessa (näin siis ainakin parina viime vuonna).
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sääntömuutokset (ahdetun diffun kielto) lienee sitä luokkaa taas, että se mahdollistaa jonkinlaisten suorituskyky vaihteluiden olemassa olon tallien välillä sitten viime vuoden.

Lisäksi tallin viime vuoden auto ei varmaan muutenkaan ollut ihan surkea, mutta pakoputki-innovaation tultua tiensä päähän koko auton kehitys lopetettiin. Tuskin se huono auto oli, jolla vaan satuttiin ajaan kaks podiumia alkukaudesta erikoisen pakoputkiston vuoksi... :rolleyes:

Summa summaarum, tallin viime kauden auto oli ok ja sitten nykyistä kehitettiin täysin panoksin jo alku kesästä. Tuloksena VOI olla yllätys. Ei se Brawnin tasoa tule olemaan, mutta jos nyt kärki nelikkoon murtautuu sillon tällöin niin loistava juttu! :cool:
Ja vielä loistavampaa ja mahtavampaa todellakin olisi jos Kimi pyyhkisi Ferrareita nenään. :thumbup:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
pakoputki-innovaation tultua tiensä päähän koko auton kehitys lopetettiin.

Ja vielä loistavampaa ja mahtavampaa todellakin olisi jos Kimi pyyhkisi Ferrareita nenään. :thumbup:
Olen ollut käsityksessä että Lotuksen viime vuoden pakoputkiratkaisu oli vielä radikaalimpi kuin RB:n versio. Koko auto oli rakennettu tämä konseptin ympärille ja kun se ei toiminut aivan oletetulla tavalla tuli jatkokehitykselle stoppi äkkiä sillä koko autoa puhallusdifuineen ei olisi enään ehditty suunnittelemaan uudelleen kauden aikana.

Jos edes toinen Ferrari jää ajoittain Kimin jalkoihin niin siitä se riemu repeää. Molemmista nyt puhumattakaan... :alppu:
 
Ylös