Lotus F1 Team kaudella 2012

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se keulan alapinta on aika paljon korkeammalla kuin tuo kuvan kamerarakenne- Kuvasta arvioiden tuo olisi ehkä n. 5 cm siiven päällä, joten sillä ei ole mitään merkitystä mainitsemaasi.
Niin on (keulassa), ja ehkä sille halutaankin vapaa ilmansaanti. Ehkä turbulenssit ovat suurempi ongelma nimenomaan radan läheisyydessä (edelläajavan diffuusorin ym. syistä). Älä väheksy pieniä yksityiskohtia. Olen jokseenkin varma, ettei kameratelinettä ole laitettu etusiiven ripustimien väliin sattumalta, vaan ihan vissistä syystä. Mahdolliset syyt ovat toki spekulointeja (Scarbs voisi kenties valottaa asiaa enemmän, ellei ole jo niin tehnyt), mutta täysin ilman tarkoitusta se ei juuri siinä kohdassa takuulla ole.

Yksinkertaisimpana perusteluna voi vaikka antaa sen, että a) Lotus ei (muistaakseni) ole ensimmäinen joka niin on tehnyt, ja b) muilla on muita ratkaisuja. Sille miksi Lotus on päätynyt tuohon on jokin syy.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tässä Ferrarin samantapaisessa ratkaisussa rakoa siiven ja kameran välillä ei juuri ole, joten ne muodostavat yhteisen profiilin. Kameran jättöreuna on korkeammalla kuin siiven, eli downforcea tuossa haetaan aivan selkeästi. Hyötyä ei tuosta varmasti paljon saada, mutta kameroiden painopistekin on samalla mahdollisimman alhaalla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Se keulan alapinta on aika paljon korkeammalla kuin tuo kuvan kamerarakenne- Kuvasta arvioiden tuo olisi ehkä n. 5 cm siiven päällä, joten sillä ei ole mitään merkitystä mainitsemaasi.
En olisi ihan noin ehdoton sillä pohjalla, että myönnät tietämyksesi aerodynamiikasta olemattomaksi, oletat ettei neutraalivaikutus voisi tuottaa muualla haluttuja vaikutuksia ja oletat ettei kaukana toisistaan olevat osat vaikuta toisiinsa... :thumbup:

Etusiiven toimintakin vaikuttaa koko autoon diffua ja takasiipeä myöden. Ovat kovin kaukana toisistaan.

Ja esim. etusiiven keskikohta on myös neutraali "mitään tekemätön kohta". Silti saattamalla sen mahdollisimman lähelle rataa se mun ymmärryksen mukaan tuottaisi downforcea.

Pieni rako kamerakoteloiden ja etusiiven pääprofiilin välillä vähintään kiihdyttää virtauksia tässä pienessä raossa. Toisin kuin jos kamerakotelot olisivat ylempänä ja rako suurempi.

Lisäksi kamerakoteloita ei tarvi olla kuin neljä (muistaakseni) autossa, joten jos niistä olisi vain haittaa, niin epäilen että niistä kahta sijoitettaisiin yhteen auton kriittisimmistä kohdista häiritsemään elintärkeitä nokan alapuolisia virtauksia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pari juttua F1technicalin sivuilta:

Where do we put the obligatory cameras?
Year after year teams are trying out new positions for the cameras. Be it the nose cameras or those on the engine cover, since they have an aerodynamic influence they are deemed interesting to optimize. As the shape is defined as a neutral wing, the only thing that's left is try to position it where it can be used as a flow straightener.

New nose for Red Bull RB5

In order to prevent the obligated camera housing from mixing up the airflow too much, the team chose to move them forward as much as possible, effectively putting them to use as straighteners for the airflow alongside the nose cone.
Changing camera positions to gain a millisecond
All aerodynamicists in F1 agree that these days the performance gains come in details, rather than revolutionary designs. Now McLaren have relocated the front nose camera position to gain an extra bit of speed.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lisäksi kamerakoteloita ei tarvi olla kuin neljä (muistaakseni) autossa, joten jos niistä olisi vain haittaa, niin epäilen että niistä kahta sijoitettaisiin yhteen auton kriittisimmistä kohdista häiritsemään elintärkeitä nokan alapuolisia virtauksia.
Muistaakseni niin, että kameroille on määritetty viisi paikkaa, joista kolmeen kamera on laitettava.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi


Onko nokan alla Lotuksellakin ilmarako nokkakartion ja monokokin rajalla?

Ja onko splitterissäkin reikä tossa pystyssä olevassa "keskipuussa"? KERSsin jäähdytys? Ei kai...

 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Eiköhän tuo monokokin alla oleva kolo ole joku ilmanottoaukko, kun eikös ne puhunu että saumat on hiottu minimiin, niin ei tuo ihan menis siihen puheeseen, et olis vahingossa jääny tollanen pieni huti ellei vaan ole sitten vähän sauma repsottaen menty.

Reikä on kyllä ihan selvä, mutta meneekö sitten juuri KERS:iin vai mihin onkin mielenkiintoinen kysymys.

Alkaakos näitä ihmeellisiä rakoja ilmestymään vähän joka puolelle autoja tässä kauden edetessä
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Autossa näyttäisi olevan potentiaalia, jos tästä aika-ajosta jotain hyvää pitää kaivaa.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Kyllä ainakin Ranskalaiselal näytti kulkevan. Toivotaan ettei kaudesta tule sitä, että auto on helkutin hyvä ja nopea, mutta ei sovi Kiminhanskaan.

Lupavaalta näyttää. Nyt on tän perusteella tosiaan kaikki avaimet hyvään kauteen ja ihan vain ainoastaan Kimistä itsestään kiinni.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Mikäli huomenna Grosjean onnistuu hyvin, niin eiköhän ranskalaiskuskiin ruveta panostamaan tulevaisuuden mestarina. Ja mehän tiedämme, mitä Kimille tapahtuu kun tiimin fokus on Mass...Grosjeanissa.

Ehkei kuitenkaan.
 

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
Kolmas ruutu oli selkeästi yläkanttiin siihen nähden mitä ennen kauden alkua olisi uskaltanut olettaa. Potentiaalia siis on. Kysymys kuuluukin nyt, pystyykö Lotus pysymään kauden aikana kehityskilpailussa mukana vai alkaako heti Malesian jälkeen hidas mutta vääjäämätön taantuminen?
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Autossa näyttäisi olevan potentiaalia, jos tästä aika-ajosta jotain hyvää pitää kaivaa.
Ei tätä aika-ajoa voi kukaan sanoa huonoksi Lotuksen kannalta. Kakkoskuski otti ohjat ja veti loistavan kolmannen sijan, tuskin tallipäällikkö voi parempaa toivoa.

Se että ykköskuski jäi kommunikaatiomokan (ja oman virheen) takia pois kärjestä on osoitus tietysti taas "pienemmän" tallin mokailusta. Saa nähdä mitä kisassa tulee.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei tätä aika-ajoa voi kukaan sanoa huonoksi Lotuksen kannalta. Kakkoskuski otti ohjat ja veti loistavan kolmannen sijan, tuskin tallipäällikkö voi parempaa toivoa.

Se että ykköskuski jäi kommunikaatiomokan (ja oman virheen) takia pois kärjestä on osoitus tietysti taas "pienemmän" tallin mokailusta. Saa nähdä mitä kisassa tulee.
Pienemmän? Tuohan on ihan kuin Mäkillä ajaisi.. Jos tulee joku poikkeus suunnitelmiin - ajovirhe, McLarenilla kestää kuukausi reakoida. Sillähän se Button lyö Hamia päihin, että pystyy myös itse kalkuloimaan että mikä se tilanne on.

Voipi olla, että peli oli jo menetetty kun hoksasivat Kimin hiljentävän. Aikahan oli jo umpeutunut ajat sitten, kun Kimi paineli ruutulipulle täyttä höyryä. Kun näyttivät pääsuoraa täysillä kohti ruutulippua painelevaa Kimiä, tunsin melkoista myötähäpeää sekä tallia että Kimiä kohtaan. Samat fiilikset tuli Alonson viittilöinnistä hetkeä myöhemmin.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Mikäli huomenna Grosjean onnistuu hyvin, niin eiköhän ranskalaiskuskiin ruveta panostamaan tulevaisuuden mestarina. Ja mehän tiedämme, mitä Kimille tapahtuu kun tiimin fokus on Mass...Grosjeanissa.

Ehkei kuitenkaan.
Joo ei ehkä kuitenkaan tule näin käymään :)
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Nopea auto, ainakin on näin alkukaudesta, mutta sitä se oli viime vuonnakin. Toivottavasti roikkuvat nyt kärkiporukassa pitempään.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mikäli huomenna Grosjean onnistuu hyvin, niin eiköhän ranskalaiskuskiin ruveta panostamaan tulevaisuuden mestarina. Ja mehän tiedämme, mitä Kimille tapahtuu kun tiimin fokus on Mass...Grosjeanissa.

Ehkei kuitenkaan.
Eiköhän kuskeista toinen kuitenkin ole todistanut pystyvänsä ajamaan mestaruuteen.
 
Ylös