Lotus F1 Team kaudella 2012

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Luotetaan etta Bahrainissa rohkenevat kopioida johtomiehen taktiikan. Tai ainakin jaksottaa varikkokaynnit tasaisemmin. Nyt kun kerran tuntevat renkaitten kayttaytymisenkin :D
Luulin kisan aikana, että oli tarkoitus ajaa kolmella pysähdyksellä. Ekana pehmeillä, sitten ne uudet kovat ja lopussa vielä kaksi settiä pehmeitä. Kovat sen takia toisena, että jos lämpötila laskee ne saattaisi olla tosi huonot lopussa. Yllätyin, kun ottivat uudelleen kovat suunnilleen puolessa välissä kisaa edellisellä setillä kovia meni noin 20 kierrosta ja maaliin 27 eli vielä yksi pysähdys tuntuisi hölmöltä toisaalta kukaan ei ollut siihen mennessä ajanut noin pitkää vetoa kovilla, joten kovalta riskiltä tuntui.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Nyt tallikin myöntää kämmänneensä Kimin taktiikan kanssa. Hyvä niin. Ei muuta kun uutta matoa koukkuun Bahrainissa. Josko se eka podium tulisi jo ensi viikon loppuna... :thumbup:

MTV3.fi: Lotus-tallin tekninen johtaja James Allison myöntää tallin ottaneen Kimi Räikkösen liian aikaisin toiseen varikkokäyntiin Kiinan GP:ssä.

Räikkönen teki 56 kierroksen mittaisessa kilpailussa toisen, eli viimeisen, varikkokäyntinsä jo 28. kierroksella. Kisan voittanut Nico Rosberg pysähtyi toisen kerran vasta 34. kierroksella. Räikkösen renkaiden suorituskyky katosi päätöskierroksilla, kun taas Rosbergin renkaat toimivat maaliin asti.

- Me alamme kerätä pisteitä kunnollisella tavalla hyvin pian. Olimme hyvin, hyvin lähellä sitä Kiinassa ja vaikka emme saaneetkaan sitä aivan pysymään, valitsimme oikean taktiikan sille päivälle ja olimme hyvin lähellä erinomaista tulosta. Ainoa asia, jonka takia se jäi meiltä tekemättä, oli luultavasti se, että emme ajattaneet Kimiä aivan tarpeeksi pitkään toisella stintillä, mikä johdosta hänelle jäi hieman liian paljon tekemistä lopussa, Allison myönsi.

Allison on edelleen vakuuttunut siitä, että Lotus saavuttaa tällä kaudella vielä hyvää menestystä.

- Ihmiset alkavat varmasti kyllästyä, kun me sanomme "niin lähellä, mutta niin kaukana" tai "jos vain" tai "tästä tulee vielä hyvä". Tämä viikonloppu kuitenkin vain vahvisti sitä tunnetta, joka meillä oli kahdessa ensimmäisessä kisassa, että tästä autosta tulee tällä kaudella paljon hyviä asioita, Allison linjasi.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Nyt tallikin myöntää kämmänneensä Kimin taktiikan kanssa. Hyvä niin. Ei muuta kun uutta matoa koukkuun Bahrainissa. Josko se eka podium tulisi jo ensi viikon loppuna... :thumbup:
Laskivat liikaa maailmanmestarin osaamisen piikkiin. "Kyllä Kimi hoitaa tän". Noooooh, ens kerralla sitte. :thumbup:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Seuraava kisa (ehkä) jo viikon päästä. Joten luultavasti samalla paketilla mennään. Harmi kun eivät saaneet uusia osia toimimaan Kiinassa vaan joutuivat palaamaan Malesiassa käytettyihin. Noin tasaisessa keskiporukassa tuollaista tasoitusta ei saisi antaa. Mersu meni jo kisavauhdissa ohi ja Sauber & Williams & Ferrari ovat liian lähellä, ehkä menneet jo ohikin.

Bahrainissa pitäisi olla lämpimämmät kelit, joten se ehkä vielä pelastaa Lotuksen siinä kisassa. :dunno:
Allison tais sanoo (maikkarilla), että Kiinan lämpötilaheitot olivat ongelmallisia renkaiden toimintakuntoon saamiselle, jolloin luotettavaa tietoa päivitysosien saannista ei ollut.

Meinas samalla, että Bahrainissa kokeilevat uudestaa kun ei lämpötila ole enää "häiriötekijä" osien testaamiselle.

Uutinen tässä.
MTV3 sanoi:
- Menemme Bahrainiin tietäen, että siellä meillä on renkaissa tasaisempi lämpötila. Se mahdollistaa meille päivityspaketin arvioimisen tasaisemmissa olosuhteissa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Allison tais sanoo (maikkarilla), että Kiinan lämpötilaheitot olivat ongelmallisia renkaiden toimintakuntoon saamiselle, jolloin luotettavaa tietoa päivitysosien saannista ei ollut.
Samaa sanoo Kimi, että uudet osat oli hylättävä, kun ei saatu perjantailta riittävästi tietoa. Ei uskallettu ihan hatusta vetäistä säätöjä aika-ajoihin. Pari muutakin mielenkiinoista kommenttia tuolla.


Gary Anderson sanoo: "The field is so close this year that I think strategy needs to be a living thing. You can't plan it; you need to call it when it happens."

Kuka kertoisi Lotukselle, että pelkkä reagointi ei riitä, vaan pitäisi myös tutkailla dataa eikä uskoa utopioihin?
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ja-ha, surkeat varikko pysähdykset jatkuvat sitten ainakin vielä ensi viikonloppuna... :wall: Toivottavasti edes taktiikka-rintamalla saadaan suurimmat sekoilut karsittua.

MTV3.fi: Lotus-tallin päällikkö Eric Boullier kertoo tallin paikallistaneen hitaiden varikkokäyntiensä syyn.

Kiinan GP:ssä Kimi Räikkönen putosi ensimmäisen varikkokäynnin aikana Lewis Hamiltonin ja Mark Webberin taakse. Parannusta varikkokäynteihin on luvassa toukokuun puolivälissä ajettavaan Espanjan GP:hen.

- Me tiedämme, mistä ongelma johtuu. Meidän miehillämme on vain vähän tekemistä sen kanssa. Jotta parannamme varikkopysähdyksiämme, pitää meidän suunnitella uudestaan ja valmistaa osa laitteistostamme. Se ei valmistu Bahrainiin mennessä, mutta otamme varmasti askeleen eteenpäin Barcelonassa, Boullier linjasi.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Samalla varmaan lyötiin lukkoon, että yritetään minimoida vahingot ja ajetaan mahdollisimman vähin pysähdyksin kisa lävitse. Mieluiten yhdellä, jos renkaat kestää ja ei yhtään pysähdystä, jos sataa (sateella ei tarvitse ajaa molemmilla rengasseoksilla, lukee sääntökirjassa, eli on siis paras strategia).

Onnea vaan ranskalaisille jo etukäteen voitosta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Ja-ha, surkeat varikko pysähdykset jatkuvat sitten ainakin vielä ensi viikonloppuna... :wall: Toivottavasti edes taktiikka-rintamalla saadaan suurimmat sekoilut karsittua.
Vaan ehkä 0,5-1 sek. hitaammat stopit joka ei merkittävästi haittaa ellei joku ollut juuri sekunnin sisällä perässä. Suoraan surkeana varikkopysähdyksenä kuvailisin sekuntien menetystä.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Ei vielä lentänyt Chapmanin lakki aidon Chapmanin Lotuksen voiton kunniaksi! Kyllä se vielä tällä kaudella lentää :alppu:
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Ei vielä lentänyt Chapmanin lakki aidon Chapmanin Lotuksen voiton kunniaksi! Kyllä se vielä tällä kaudella lentää :alppu:
Chapmanin Lotus ei ole ollut mukana enää pitkään aikaan.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Ei vielä lentänyt Chapmanin lakki aidon Chapmanin Lotuksen voiton kunniaksi! Kyllä se vielä tällä kaudella lentää :alppu:
Kimi ja Grosjaani veivat just Lotuksen Ferrarista ohi tallipisteissa! Hieno juttu vaikeitten kaukokisojen paatteeksi.

Red Bulliin ja McLareniin on viela kylla matkaa. Katsellaan miten Euro-keikka sujuu ;-)

EDIT: Kisavauhti tuntuu nyt olevan ok, aika-ajot myos, molemmat kuskitkin sai pidetty auton radalla. Parannettavaa on viela rengastaktiikoissa ja varikkopysahdyksissa. Mugello ja Barcelona varmaan kertovat riittaako auton nopeus myos jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
itselläni pisti silmään tässä(kin) kisassa, että auto on todella nopea täydellä tankilla, mutta loppua kohden iskukyky heikkenee. Alussa Lotukset olivat kiistatta radan nopeimmat autot, mutta viimeisen varikkokäynnin jälkeen Kimi ei pystynyt enää vastaamaan Vettelin vauhtiin. Aiemmissa kisoissa on usein ajettu kovilla viimeinen stintti, ja olen ajatellut hitauden johtuvan siitä, mutta onkohan sittenkin kyse vaan ettei Lotus toimi kilpaijoihin verrattuna yhtä hyvin kevyenä.

Toisaalta, tämähän voi olla puhtaasta taktinenkin valinta.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Toisaalta, tämähän voi olla puhtaasta taktinenkin valinta.
Samaa olen katsonut toisaalta kyllähän tämäkin kisa oli käytännössä ohi ennen viimeistä stinttiä viime vuonnahan Ferrari oli aina hyvässä vauhdissa kisan alussa ja hyytyi loppua kohden.
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Veikkaan että talli joka osaa analysoida miksi renkaiden suorituskyky ailahtelee noin paljon saa parhaat tulokset aikaan. Jostain syystä tässäkin kisassa pehmeiden ja mediumeidein suorituskyky oli melko identtinen Vettelin ja Kimin välillä kisan loppuvaiheilla.

Lupaa hyvää että molemmat autot pääsivät podiumille. Lotus osaa selvästi myös ajatella "laatikon" ulkopuolelta taktiikan suhteen :)
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
itselläni pisti silmään tässä(kin) kisassa, että auto on todella nopea täydellä tankilla, mutta loppua kohden iskukyky heikkenee. Alussa Lotukset olivat kiistatta radan nopeimmat autot, mutta viimeisen varikkokäynnin jälkeen Kimi ei pystynyt enää vastaamaan Vettelin vauhtiin. Aiemmissa kisoissa on usein ajettu kovilla viimeinen stintti, ja olen ajatellut hitauden johtuvan siitä, mutta onkohan sittenkin kyse vaan ettei Lotus toimi kilpaijoihin verrattuna yhtä hyvin kevyenä.

Toisaalta, tämähän voi olla puhtaasta taktinenkin valinta.
Katselin ihan samaa, ja tuossa voi mielestäni olla jotain perää. Se myös selittäisi miksei Grosjean (tai kimi) ollut ihan yhtä kovassa iskussa aika-ajoissa kuin mitä kisassa. Autossa tuntuu olevan todella hyvä balanssi, kun bensaa on paljon, samalla kun muut kärkitallit paranevat hiukan kevennyttyään.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
itselläni pisti silmään tässä(kin) kisassa, että auto on todella nopea täydellä tankilla, mutta loppua kohden iskukyky heikkenee. Alussa Lotukset olivat kiistatta radan nopeimmat autot, mutta viimeisen varikkokäynnin jälkeen Kimi ei pystynyt enää vastaamaan Vettelin vauhtiin. Aiemmissa kisoissa on usein ajettu kovilla viimeinen stintti, ja olen ajatellut hitauden johtuvan siitä, mutta onkohan sittenkin kyse vaan ettei Lotus toimi kilpaijoihin verrattuna yhtä hyvin kevyenä.

Toisaalta, tämähän voi olla puhtaasta taktinenkin valinta.
Tämä on kyllä hyvä pointti. Täytyy muistaa, että Lotus on ajanut perjantain harjoituksissa hyvin raskaalla autolla pitkiä vetoja paljon, voisiko sillä olla jotain vaikutusta? Toki muutkin ajavat raskaalla, mutta mielestäni tämä on korostunut Lotuksella. Ehkä auto vain säädetään niin, että se toimii suht isolla bensamäärällä ja näin tietoisesti hävitään hieman aika-ajotuloksessa?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Katselin ihan samaa, ja tuossa voi mielestäni olla jotain perää. Se myös selittäisi miksei Grosjean (tai kimi) ollut ihan yhtä kovassa iskussa aika-ajoissa kuin mitä kisassa. Autossa tuntuu olevan todella hyvä balanssi, kun bensaa on paljon, samalla kun muut kärkitallit paranevat hiukan kevennyttyään.
Kiinassa tuli myös huomattua ekalla stintillä, että Kimillä olisi ollut vauhtia Buttonia enemmän, vaikka siellä käsittääkseni molemmat aloittivat käytetyillä pehmeillä renkailla. McLaren oli vielä vahvassa iskussa Kiinassa!
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tämä on kyllä hyvä pointti. Täytyy muistaa, että Lotus on ajanut perjantain harjoituksissa hyvin raskaalla autolla pitkiä vetoja paljon, voisiko sillä olla jotain vaikutusta? Toki muutkin ajavat raskaalla, mutta mielestäni tämä on korostunut Lotuksella. Ehkä auto vain säädetään niin, että se toimii suht isolla bensamäärällä ja näin tietoisesti hävitään hieman aika-ajotuloksessa?
Kun katsoi Lotusta harjoituksissa niin Kimi ja Roman ajoivat takasiipi kiinni kokoajan eli Lotuksella simuloitiin kisaa ehkä enemmän kuin muilla. Muut kuljettajat availivat takasiipeä kokoajan - ainakin sen mitä itse huomasin. Olisi outoa ajaa kisasimua DRS:llä boostaillen.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Boullierin kommenttia Bahrainin GP:n jälkeen:

Aika-ajomme ei ollut täydellinen, mutta kaikki kilpailussa sujui erittäin hyvin. Strategiamme saattoi vaikuttaa päältä päin tarkasteltuna riskiltä, mutta se toteutui juuri toivomallamme tavalla. Tietenkin myös kuljettajamme ajoivat virheettömästi. Suoritus oli kaikin puolin fantastinen, ja lisää on tulossa, siitä olen varma, vakuutti Boullier.
Hienostihan se toki meni mutta eivät kuljettajat nyt täysin virheettömiäkään olleet. Kimi nyt ainakin "nukahti" alussa ja jäi Massan varvaamaksi. onneksi virhe tuli korjattua suht' nopeasti. Ehkä Romankin olisi voinut älytä päästää Kimin ohi nopeammin...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Boullierin kommenttia Bahrainin GP:n jälkeen:

Hienostihan se toki meni mutta eivät kuljettajat nyt täysin virheettömiäkään olleet. Kimi nyt ainakin "nukahti" alussa ja jäi Massan varvaamaksi. onneksi virhe tuli korjattua suht' nopeasti. Ehkä Romankin olisi voinut älytä päästää Kimin ohi nopeammin...
Onko sitä Massan ohitustilannetta näytetty uudestaan missään? Vaikutti siltä kuin Kimi ei olisi saanut vaihdetta silmään kiihdytyksessä tai jotain vastaavaa.
 
Ylös