Mercedes AMG Petronas F1 Team kaudella 2012

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Scarbs teki jutun Mersun etusiiven f-ductista. On kovasti sitä mieltä, että systeemi olisi linkitetty DRS:sään. Kun Mersulla aukeaa takasiipi, paljastuu myös kanava joka johtaa ilmaa takasiiveltä etusiivelle ja saa etusiiven sakkaamaan "samaan aikaan" kuin takasiiven vastus pienenee DRS:n ansiosta...

Kuullostaa hullulta, mutta Scarbs tuntuu olevan kovin vakavissaan asiasta...

Melkomoinen viritelmä läpi auton. Mitä järkeä on siirtää ilmaa takasiiveltä etusiivelle? Luulisi tähän olevan järkevämpiä ja ennenkaikkea helpompia ratkaisuja. Vaikka Scrabsia paljon arvostankin tätä ei millään uskoa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Melkomoinen viritelmä läpi auton. Mitä järkeä on siirtää ilmaa takasiiveltä etusiivelle? Luulisi tähän olevan järkevämpiä ja ennenkaikkea helpompia ratkaisuja. Vaikka Scrabsia paljon arvostankin tätä ei millään uskoa.
Niin, miksi tuo kanava toimisi takasiiveltä eteen eikä toisin päin? Silmäilin artikkelin, eikä tuota suuntaa oikein selitelty mitenkään - vai menikö multa ohi?

Noin maalaisjärjellä tuntuisi loogisemmalta napata sieltä etusiiveltä sopivasta kohtaa ilmavirtaa sinne kanavaan ja muuttaa sillä niitä etusiiven virtauksia "DRS-moodiin".
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Niin, miksi tuo kanava toimisi takasiiveltä eteen eikä toisin päin? Silmäilin artikkelin, eikä tuota suuntaa oikein selitelty mitenkään - vai menikö multa ohi?

Noin maalaisjärjellä tuntuisi loogisemmalta napata sieltä etusiiveltä sopivasta kohtaa ilmavirtaa sinne kanavaan ja muuttaa sillä niitä etusiiven virtauksia "DRS-moodiin".
Tottakai olisi loogisempaa ottaa sitä ilmaa ihan muualta kuin takasiivestä. Mutta kun kuljettaja ei saa vaikuttaa auton aerodynamiikkaan, poislukien DRS, niin mites otat. Ei se etusiipi saa sakata kuin suorilla eli säätää pitää.

Eli Scarbsin väite on, että Mese käyttää sääntöjen porsaanreikää. DRS on kuskin hallittavissa. Se että DRS eli takasiiven liike aukaisee reiät ilmalle sakata myös etusiipi, on se pointti. Eli liikkuttaessa sääntöjen mukaisesti takasiipeä DRS-alueella kuljettaja ikäänkuin sivutuotteena avaa kanavat.

Jos multa kysytään niin FIA tulee kieltämään tämän. Voi olla että sääntöjä ei rikota, mutta niiden henkeä rikotaan.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Niin, miksi tuo kanava toimisi takasiiveltä eteen eikä toisin päin? Silmäilin artikkelin, eikä tuota suuntaa oikein selitelty mitenkään - vai menikö multa ohi?

Noin maalaisjärjellä tuntuisi loogisemmalta napata sieltä etusiiveltä sopivasta kohtaa ilmavirtaa sinne kanavaan ja muuttaa sillä niitä etusiiven virtauksia "DRS-moodiin".
Itsekkään en usko, että moinen systeemi toimisi. Varsinkaan tavalla jota ehdotit. Ei systeemi voi toimia väärin päin. Jotta F-duct toimii, se vaatii kanavan josta siiven alapinnalle PUHALLETAAN ilmaa ja näin saadaa siipi sakkaamaan.

Etusiiven F-duct ei saa toimia kuljettajan "ohjaamana" vaan automaattisesti(ei siis nappia tai vipua joka sen aktivoi). Ilmeisesti tällä idealla pyritään kiertämään tätä sääntöä ja käytämään hyväksi sallittua DRS siiven ohjausta, joka samalla kanavoi ilman etusiivelle. Ainoa etu aijempaa versioon( jossa ilma otettiin keulakappaleesta)on että kuljettaja voi itse hallita siiven toimintaa.

EDIT hidas
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Itsekkään en usko, että moinen systeemi toimisi. Varsinkaan tavalla jota ehdotit. Ei systeemi voi toimia väärin päin. Jotta F-duct toimii, se vaatii kanavan josta siiven alapinnalle PUHALLETAAN ilmaa ja näin saadaa siipi sakkaamaan.
Kylhän se voi olla, että etusiiven alipaine riittää imemään sinne ilmaa takasiiveltä asti. Ei siis tarvita välttämättä mitään puhallusta...
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Itsekkään en usko, että moinen systeemi toimisi. Varsinkaan tavalla jota ehdotit. Ei systeemi voi toimia väärin päin. Jotta F-duct toimii, se vaatii kanavan josta siiven alapinnalle PUHALLETAAN ilmaa ja näin saadaa siipi sakkaamaan.
Mutta miksi pitäisi puhaltaa? Kun se sinulle on niin selvää, miksi etusiiven ilmavirtauksia voi muokata puhaltamalla mutta ei imemällä?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ainoa etu aijempaa versioon( jossa ilma otettiin keulakappaleesta)on että kuljettaja voi itse hallita siiven toimintaa.
Niin siis miksi kanavan alku on siirretty taakse, johtuu juuri siitä, että Scarbsin ajatusten mukaan etusiipi halutaan sakkaamaan vain ja ainoastaan silloin kun käytetään DRS:ää.

Tässä taustana Scarbsilla oli Mersun viime vuoden ongelmat aerobalanssin kanssa DRS:sää käytettäessä. Sitä en ite täysin tajunnut, että miten kaikki muut sai DRS:n toimiin paremmin viime kaudella, mutta Mersu tarttis etusiiven f-ductin päästääkseen samankaltaiseen tilanteeseen... :confused:
Toki mukana on myös nopeushyödyn saaminen etusiiven ilmanvastuksen laskun johdosta..

Mutta muuten olen samaa mieltä, että jos systeemi on tämä, niin kyllähän FIA sen kieltää. Muuten kaikkien pitäs taas alkaa rakentaan kanavoita auton läpi, kuten toissa vuonna takasiiven f-ductin takiakin...
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Mutta miksi pitäisi puhaltaa? Kun se sinulle on niin selvää, miksi etusiiven ilmavirtauksia voi muokata puhaltamalla mutta ei imemällä?
Viitasin aijempaa tekstiin jossa puhuttiin miksi ilma kulkee perästä kohti keulaa eikä toisin päin. Tarkoitin tällä "puhaltamisella" että jotta siipi saadaan sakkaamaan, sen alapinnalle on saatettava ilmaa(puhaltamalla tai alipaineen imemänä). Hieman väärä sana muoto, mutta jos nyt pilkkua viilataan niin imemällä ilmaa etusiiven alapinnaLTA saadaan aikaan vain suurempi tyhjiö ja näin täysin vastakkainen ilmiö vrt. Fduct.

Mutta jos nyt rakentavasti asiaa miettii, niin tuskin kovin tehokas tämä systeemi ainakaan on. Vanhassa, vuonna 2010 käytetyssä F-duct sovelluksessa ilma takasiivelle ohjattiin suurehkoa, lähes suoraa kanavaa pitkin. Tälla ratkaisulla saatiin noin 5km/h etu? Nyt ilman tulisi kulkea monien mutkien kautta, kapeita kanavia pitkin läpi koko auton. Jos näin todella on, tuskin saatava hyöty on ainakaan samaa luokkaa kuin vuonna 2010.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
FIAn mukaan Mersun takasiipihässäkkä on laillinen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/98035
Samaa Maikkarilta:
Mercedes-tallin F1-autoon kehitetty ilmakanava julistettiin sääntöjenmukaiseksi Australiassa torstaina.

Mercedes hyödyntää avattavaa DRS-takasiipeä luovalla tavalla. Varikolla on arvailtu järjestelmän tarkkaa toimintaperiaatetta. Ilmeisesti takasiiven läpän avaaminen avaa samalla myös ilmakanavan, jonka kautta ilmavirtaukset kulkeutuvat auton sisältä takasiivelle. Näin saadaan takasiipi sakkaamaan suorilla, jolloin sen ilmanvastus pienenee, minkä kasvattaa suoranopeutta.
Siis kyseessä olisikin takasiiven pääprofiilin sakkaaminen samalla kun DRS on auki. Näiden uutisten mukaan ei siis liity mitenkään etusiipeen kuten Scarbs arveli...

Jos näin, niin myös kopiointi lienee kohtuu nopeata, kun tarvii tehdä muutokset vain takasiiven päätylevyihin ja pääprofiiliin.

Tosin mä oon ymmärtänyt, että säännöissä on kielletty myös kaikki raot siivissä, joiden kautta esim. f-ductin ilmat puskettiin jne... Kai Mersun takasiiven pääprofiilissa täytyy joku rako olla mistä ilma tulee ulos??
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrari topikista siirrettynä:
Kuvissa ihmetellään Mersun takasiipeä, jossa on ilmakanavia ja siipiprofiilissa on luukut jotka ovat kiinni kolmella mutterilla. Lisäksi kysellään miksi McLarenin takasiipi oli alapinnaltaan punainen 2011 ja musta 2012 testeissä. Lotuksen tuuletusreikiä ihmetellään myös.
Parhaat kuvat vois linkittää suoraa tänne foorumille. Ja jos oikein on viitseliäs, niin kääntää parhaat saksankieliset kommentitkin tänne. Me kaikki kun ei saksaa osata...

Mitään kanavia en kyllä havainnut. Ainoa kuva Mersun takasiivestä:


Juttujen mukaan "f-duct" kanavan pitäs alkaa siis päätylevyistä ylemmän siipiprofiilin etureunojen "alta"... Jännät on noi luukut pääprofiilissa kyllä. Ei kait normaalisti siipiprofiilin sisälle tarvi päästä mitään tekeen. Kun tuskin laittavat lisäpainoja takasiiven sisään... :cool:
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Ferrari topikista siirrettynä:


Parhaat kuvat vois linkittää suoraa tänne foorumille. Ja jos oikein on viitseliäs, niin kääntää parhaat saksankieliset kommentitkin tänne. Me kaikki kun ei saksaa osata...

Juttujen mukaan "f-duct" kanavan pitäs alkaa siis päätylevyistä ylemmän siipiprofiilin etureunojen "alta"... Jännät on noi luukut pääprofiilissa kyllä. Ei kait normaalisti siipiprofiilin sisälle tarvi päästä mitään tekeen. Kun tuskin laittavat lisäpainoja takasiiven sisään... :cool:
Auto motor und Sport jutussa oli enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Ensin esiteltiin Red Bullin systeemiä, missä takasiiven alaosalle johdettiin virtaus edestä. Sitten mainittiin Mersun siipi, mutta ei suoraan kerrottu mitä luukkujen alla on. McLarenin siiven väritys oli vaihtunut ja tämän arveltiin johtuvan juuri siitä, että McLarenkin hyödyntää F-Ductia tavalla tai toisella.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Mitään kanavia en kyllä havainnut.
En ole nähnyt mitään kuvaa josta selkeästi olisin nuo kanavat nähnyt, joten tää on vähän arvailua mutta...
Katsopas tuossa kuvassa vasemmanpuoleista siiven kylkilevyn etureunaa. Se on alempaa melko paksun näköinen, kunnes yhtäkkiä ohenee hieman niiden rakojen alapuolelta. Tuo ero näkyy vähän Petronaksen P-kirjaimen alareunan tasosta alaspäin. Levyn sisällä voisi siis olla jokin tuolle korkeudelle päättyvä kanava. Sen jälkeen katsele sen toisen kylkilevyn etureunaa suunnilleen samalta korkeudelta. Siinä näkyy jokin valkoinen rengas, joka sopivalla mielikuvituksella näyttää viistoon leikatulta pystyssä olevan kanavan päätyaukolta. En kyllä tiedä olisiko se mitenkään oletettu tai järjellinen paikka ilmakanavalle.

Vaatii kyllä arvailua, mutta kyllä tossa se kanava voisi olla näkyvillä, ehkä.

Muistaakseni jo viime kaudella spekuloitiin, että Mersu kokeilee f-ductia, jonka kanavat ovat sijoitettu siiven päätylevyihin sen keskitorven sijaan. Samoin heillä huhuttiin olevan passiivinen f-duct (=alkaa toimia automaattisesti tietyllä ilmavirran voimakkuudella). Tätä taustaa vasten nuo erikoiset spekulaatiot nykyisestä rakenteesta ei kuulosta ihan mahdottomilta vaan jonkin sortin evoluutioversioilta.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Juttujen mukaan "f-duct" kanavan pitäs alkaa siis päätylevyistä ylemmän siipiprofiilin etureunojen "alta"... Jännät on noi luukut pääprofiilissa kyllä. Ei kait normaalisti siipiprofiilin sisälle tarvi päästä mitään tekeen. Kun tuskin laittavat lisäpainoja takasiiven sisään... :cool:
Juttujen mukaan myös nuo kanavat tulisivat esiin kun DRS on käytössä. Tuossa kuvassahan on läppä kiinni, ei siinä mitään kanavia pitäisikään näkyä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos näin, niin myös kopiointi lienee kohtuu nopeata, kun tarvii tehdä muutokset vain takasiiven päätylevyihin ja pääprofiiliin.
Jos ilma otetaan tämän kuvan mukaisesti, niin ei kopiointi niin yksinkertaista taida olla. Mutta tiedä sitten mistä asti ilmaa ottavat, voihan etusiiven nokkapalastakin "imeä" ilmaa kohtalaisen pientä putkea pitkin tuonne perälle asti.

 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Oma arvaukseni on, että ilma tulee jostain noista aukoista kuljettajan pään takaa ja että nokan reikä sekä etusiiven viritelmän toiminta ei liity peräpään virityksiin millään lailla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oma arvaukseni on, että ilma tulee jostain noista aukoista kuljettajan pään takaa ja että nokan reikä sekä etusiiven viritelmän toiminta ei liity peräpään virityksiin millään lailla.
Toisaalta takasiipiratkaisun DRS-riippuvaisuus viittaa vahvasti ilmanvastuksen pienentämiseen. Muulloinhan downforce on toivottavaa, muttei suoralla. Muulla tavalla etusiivelle ohjattu ilma on "passiivinen", eikä siten kuljettajan hallittavissa. Nopeissa mutkissa etusiiven sakkaus voisi olla varsin ikävää.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Minusta jotenkin tuntuisi aika erikoiselta, jos tuo systeemi tosiaan toimisi niin että takasiiveltä kanavoidaan ilmaa etusiiven alle. Tässä pitää kuitenkin ottaa huomioon se, että viime kaudellakin f-duct käytti kahta ilmakanavaa - isompaa, josta se sakkauksen aiheuttava virtaus tuli ja pienempää, jota käytettiin tuon toisen virtauksen ohjaamiseen. Tässä voisi olla käytössä sama periaate, jolloin ilma etusiiven alle tulee esim. nokan aukosta ja takasiiveltä tulee vain ohjausvirta, joka kääntää nokan aukosta tulevan ilman oikeaan kanavaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Skyllä sanoivat että kilpailevan tallien insinöörit ovat sanoneet että ilma ohjataan "beam wingille", eikä etusiivelle.
 
Ylös