Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kiinnostavia juttujahan nuo ovat, mutta yhteen viestiin voisi tosiaan pakata enemmän asiaa. Nyt menee enemmän viestispämmäämiseksi.
Niin siis eihän kukaan oikeasti jaksa jostain mielivaltaisessa järjestyksessä kirjoitetuista postauksista lähteä etsimään jotain jäsenneltyä tietoa. Järkevintä olisi laittaa (esim.) ketjun avauspostaukseen tiivistetty yhteenveto siitä mitä milloinkin on käytetty. Postaukset sitten lisäinfona sitä kaipaaville.

Sama pätee tietysti muihinkin CCMK:n yksinpuheluketjuihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Jotkut jutut oikeastaan vaativat hieman enemmän nopeaa lörpötystä ja liikaa viestejä, mutta voi näitä tiivistääkin. Pitää laittaa vaikka useampi kuva kerralla tai sitten vain kirjoittaa tiivistelmä missä mitäkin turva-autoa on käytetty.

PS. Yksinpuhelu on usein tylsää ja siksi odotan mieluusti muitakin vastauksia. Tämä siis vain huomautuksena ei minään kettuiluna.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ihan mielenkiintoista tietoa turva-autoista, tuli luettua kaikki viestit, eikä mua tuo yksi viesti per kisaviikonloppu häirinnyt. :)
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Itse en ymmärrä miksi CCMK:n viesteistä aina jaksetaan nurista.
Mielestäni on erittäin mukavaa lueskella erinäisiä faktoja formula ykkösistä.

Ja niin, että pysyn toikissa, niin kerron, että tuo Lamborghini Countach turva-autona oli näköjään varsin päheä ilmestys.

Mersut, blaah. ;)
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Onkos tuohon nimen muuttumiseen Pace car -> safety car jotain tiettyä syytä? Suomeksi kai aina ollut turva-auto?
Sellainen varmistamaton mielikuva mulla on, että se nimitys vakiintui safety car-muotoon kauden 94 onnettomuuksien jälkimainingeissa. Kaikesta piti tehdä niin pirun turvallista.

EDIT: omalta osaltani ei ole mitään valittamista näistä CCMK:n viesteistä. Kun kerran on oikeasti jotain jaettavaa tietoakin, niin jakakaa toki. Mielummin voisi karsia niitä "kuski x on paras/pyllystä"-viestejä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Volkswagen sai kokeilla F1:stä turva-autojen suhteen testikenttänä omille perheautohankkeilleen 70-luvulla. Muun muassa eräs ensimmäisistä Volkswagenin paremmista malleista päätyi testiin juurikin f1:n turva-autona. Volkswagen Golf GTI sai luvan toimia kauden 1975 Nyrren kilpailun turva-autona tai siihen aikaan järjestysautona.

1,6 litran moottorista irtosi 110 hevosvoimaa ja sen arvioitiin olevan parempi kuin alunperin radalle tarkoitetut Porschet ja Volkswagenin Beetle eli Kupla. GTI oli etuvedon ja rivimoottorin asiakas. Kupla taas oli takavetoinen ja bokserin asiakas. GTI oli pieni kehitys alkuperäismallista mikä kenties pelasti taloudellisissa vaikeuksissa olleen yhtiön 70-luvulla.

Tässä kuitenkin kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/88/golf20gti20proto20nurbu.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Lotus Elan oli Järjestysautona erikoinen valinta vuoden 1974 Brands Hatchin kisaan. Kilpailu oli JPS:n sponsoroima ja siellä oli käytössä myös Lotus Europa. Vuoden 1972 maailmanmestaruuden kunniaksi ja mahdollisen turva-auton lisäkäytön myötä Lotus oli suunnitellut ja rakentanut 200 Europaa ja Elania.

Kauden 1972 salaisissa turva-autojen testeissä molemmat mallit olivat suorittaneet parhaimmillaan 0-100 kilometrin kiihdytyksen alle kuudessa sekunnissa mikä oli ilmiömäinen suoritus aikaansa nähden. 126 hevosvoimaa sisältänyt isoventtiilinen Elan suoriutui tehtävistään myös näytösautona.

Tässä kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/339/lotuselan1974britishgpb.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ja sitten hieman uudempaa turva-autoa kehiin.

Mercedes-Benziin otettiin yhteyttä kauden 1996 aikana itse Bernien tahdolta. Hän oli kyllästynyt turva-autojen heikkouteen ja vaaratilanteisiin joita oli aiheutunut jo vuosien varrella, mutta erityisesti kausien 1994 ja 1995 aikana. Mersulla oltiin hyvin mielissään yhteydenotosta.

Mercedes oli toki jo vuosikymmenten varrella tuottanut turva-autoja ja oheiskalustoa F1:siin. Kaudella 1982 Zolderissa oli turva-autona Mercedes ja kauden 1987 Riossa oli ensimmäistä kertaa AMG-mallin Mercedes turva-autona. Kaudella 1996 Ranskassa turva-autona oli ensimmäistä kertaa AMG C 36. Se myös jatkoi olemistaan kaudella 1997 Melbournessa jolloin siitä tuli ainoa virallinen turva-auto F1:ssä.

C 36 oli mallina pieni ja pippurinen. Sen 3,6 litran S6-koneella varustettu ja 24 venttiiliä sisältänyt M104-malli riitti tuottamaan 276 hevosvoimaa. Kausilla 1996 ja 1997 se toimi F1-sarjan virallisena turva-autona joskin kaudella 1996 se toimi vielä yhteistyössä virallisena autona Renaultin ja järjestäjien omien automallien kanssa. Syy oli siinä, että Mersuja ei ollut riittävästi käyttöön. Mersun Virallisena kuskina toimi Oliver Gavin.

Tässä kuitenkin kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/855/199720f120canada20amg.png/
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
...1981 Monzan turva-autosta eli Lancia Beta...
Milloin viimeksi on ollut Lancia turva-autona? Siinä voisi kaikilla muilla, paitsi Kimillä, nykyään olla vaikeuksia pysyä vauhdissa :cool:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tuo Monza 1981 on tiettävästi viimeisiin kerta kun Lanciaa on käytetty turva-autona ainakin F1:ssä. Rallin puolellakin muutamia turva-autoja on nähty. Kaudella 1990 Monte Carlossa ja Monacon F1-kisassa käytetty turva-automalli oli sama vaikka F1:n puolella Renault oli musta väriltään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Keimolassakin käytettiin turva-autoa Interserien kisoissa. Suomen grand prixille ei paikkaa löytynyt edes ison rahan aikaan 80-luvulla eikä edes vuosikymmentä aiemmin.

Teoriassa tuolloin Suomella oli kenties ainoa järjellinen mahdollisuus saada jopa F1-kisa sillä kisojen ratamaksut eivät olleet mitenkään hirveän suuria vielä silloin. 80-luvulla Bernien aikaan mahdollisuudet menivät hyvin nopeasti ja moottoripyörien kisoissakin rahanmeno suureni hyvin nopeasti hitaan alun jälkeen. Ruotsissa ajettiin f1-kisa kaudella 1973 ja siitä eteenpäin kauteen 1978 saakka. Kaudella 1979 kisa peruttiin.

Suomessa mahdollisen f1-kilpailun yhteydessä radan turva-autona olisi luultavammin toiminut Porsche niinkuin Keimolassakin. Seuraava kuva on viimeisestä Keimolan Interserien kisasta kaudelta 1972. Turva-autona tai siihen aikaan järjestysautona toimi Porsche 911.

Tässä kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/705/7departkeimola721.png/
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo Monza 1981 on tiettävästi viimeisiin kerta kun Lanciaa on käytetty turva-autona ainakin F1:ssä. Rallin puolellakin muutamia turva-autoja on nähty. Kaudella 1990 Monte Carlossa ja Monacon F1-kisassa käytetty turva-automalli oli sama vaikka F1:n puolella Renault oli musta väriltään.
Itselläni on muistikuva, että Delta Integralea olisi käytetty ainakin medical carina vielä 1990-luvulla. Deltaa aiemmin käytetty auto oli niin hidas, että oli pelkona F1:sten ottavan toisella kilpailukierroksellaan tämän kiinni (Deltallahan tätä pelkoa ei ole ;)).

Medical car kiertää joukon jatkona radan kilpailun ensimmäisen kierroksen aikana mahdollisten kolarisumien takia (silloin riski on suurimmillaan isoihin kolareihin).
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ennen seuraavaa kuvaa laitan muutamia pieniä listauksia eri vuosilta missä turva-autoa on käytetty ja mitä malleja. Laitetaan kausien 1990, 1992 ja 1993 listauksia:

1990:

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Honda NSX

Hungaroring: Tatra 613

Monza: Alfa Romeo 75

Suzuka: Honda Accord

1992:

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hungaroring: Tatra 613 GTH

Suzuka: Honda Accord

1993:

Interlagos: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Monaco: Renault Safrane

Silverstone: Ford Escort

Hungaroring: Tatra 623

Suzuka: Honda Accord

Laitetaan vielä bonuksena lista kauden 1991 turva-autoista:

1991:

Interlagos: Chevrolet Kadett

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Hungaroring: Tatra 623

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: BMW M5

Kausilla 1990 ja 1991 FIA:lla oli virallisena autona Honda ja kausilla 1992 ja 1993 turva-auton vakiinnuttua mukaan pysyvästi viralliseksi autoksi mukaan tuli Renault.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Korjataan vielä tuota kauden 1991 Montrealin turva-auton mallia sen verran, että kyseisessä kisassa Chevroletin mallina oli Lumina ei Impala. My bad.:thumbfh: Aiemmin myös kauden 1988 viimeisessä Detroitin kisassa turva-autona ei ollut Ford Galaxy vaan Ford Scorpio.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tatrasta vielä sen verran, että kauden 1990 ja 1991 Unkarin kisojen Tatrat olivat vielä mallia 613 ja kauden 1991 Tatra oli mallia 613 GTH. Kauden 1990 Unkarin kisassa oli käytössä myös Tatran MTX-malli jota oli käytetty myös kauden 1986 ensimmäiseen Hungaroringin kisaan.

Tatran malleissa ei juuri muuta eroa ollut kuin tyyppinumero ja 623:ssa oli joitakin uusia osia ja vähän enemmän tehoa kuin edeltäjässä. 80-luvun kaikissa Unkarin kisoissa turva-autona oli käytössä Tatra 613.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Mercury Capria käytettiin myös kauden 1986 Detroitin turva-autona. 2,3 litran turbomoottorista irtosi parhaimmillaan 200-210 hevosvoimaa mikä oli paljon nelisylinteriseltä koneelta. Moottorin hajoamisen estämiseksi ja eliniän lisäämiseksi koneesta otettiin turbon avulla yleensä 143-150 hevosvoimaa.

Mercury Caprin turva-autoa ja erityisesti Carlos Reutemannin kaudella 1985 ajamaa samaa autoa keräilijät jäljittelevät innokkaasti sillä molempien vuosien kisojen jälkeen autoa ei juuri enää käytetty IMSA-sarjaa lukuunottamatta.

Turva-autoja valmistettiin kaikkiaan 30 kappaletta ja niiden suunnittelussa oli mukana myös f1-tallienkin väkeä vaikka eniten neuvoja Detroitin isännät saivat McLarenilta erityisesti moottorimallien kestävyyden suhteen.

Tässä kuitenkin kuva vuoden 1986 Mercury Caprista:

http://imageshack.us/photo/my-images/812/1986detroitgpf1mercury.png/
 
Ylös