Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja laitetaan listaa kauden 1993 turva-autoista järjestäjien osalta:

Kyalami: Honda NSX

Interlagos: Fiat Tempra

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Fiat Tempra

Barcelona: Fiat Tempra

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Mercedes-Benz

Hungaroring: Tatra 613

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore

Kanadan, Belgian, Italian ja Portugalin osalta autot järjestäjien osalta on vielä kesken.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vielä päivitystä kauden 1991 turva-autoihin:

Interlagos: Chevrolet Kadett

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: Tatra 613

Barcelona: Seat Toledo

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: BMW M5 E34
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Laitetaan sitten vielä päivitystä kauden 1991 turva-autoihin:

Interlagos: Chevrolet Kadett

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Chevrolet Lumina

Mexico City: Chrysler Spirit

Magny-Cours: Renault Alpine GTA

Silverstone: Renault Alpine GTA

Hockenheim: Porsche 959

Hungaroring: Tatra 613

Barcelona: Seat Toledo

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: BMW M5 E34
Johan on ollut näyttävä kärry turva-autona


Onko kellään kuvia tästä tai muistakin autoista radalla ?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja laitetaan sitten kuvaa ja linkkiä kauden 1991 Ranskan kisan Renault Alpine GTA:sta. Kyseinen auto oli väriltään keltainen ja hyvin samankaltainen kuin sittemmin kausina 1992-1996 FIA:n omistama sarjan virallinen turva-auto Renault.

FIA:n virallisessa autossa tosin katto oli musta ja auton sivuilla oli vihreällä maalatut FIA:n tunnukset ja vihreä Renaultin lätkä takaosassa. Tässä kuitenkin kuva kauden 1991 Alpine GTA:sta:

http://imageshack.us/photo/my-images/607/199120magny20cours20alp.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1980 Monacon kilpailun mainosautona toimi Bitter SC Coupe. Auto oli aikansa kallein mainosauto F1:ssä. Siitä ei ollut olemassa ennen kilpailua kuin yksi ainoa prototyyppi f1-kilpailuun tuotetun mainosauton lisäksi.

Virallisena turva-autona kisassa toimi tietenkin Lamborghini Countach. Lisäksi radanhuoltoon oli tarjolla Opel Ascona 400, Aston Martin Lagonda ja radanhuollon esimiehen autona tarjolle oli Opel Senator. Lisäksi Medical Carina kilpailuun toimitettiin toinen Opel Ascona 400.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1994 Imolan kilpailuun Opel Vectran paikalle järjestäjien turva-autoksi Imolan ratayhtiö ja kilpailuun turva-autoa ajamaan pestattu Max Angelelli olisivat halunneet alunperin Porsche Carrera RSR Turbon. Ikävä kyllä Opel Vectra todettiin halvemmaksi vaihtoehdoksi ja näin kirjoitettiin jälleen yksi pala synkkää f1-historiaa.

Osasyynä oli toki myös järjestäjien itsepäisyys ja kykenemättömyys hyväksyä muita turva-autoja kisaan. Kisassa taas alun punaista lippua ei haluttu tehdä kun mainosarvo olisi kärsinyt punaisen lipun heilutuksesta ja niin päädyttiin sitten ajamaan Vectran perässä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1985 mainosautona Brasilian kilpailussa toimi Volkswagen Santana jota alunperin harkittiin myös kilpailun Course Cariksi. Santana oli Volkswagen Passatin porrasperämalli ja tehoa olisi löytynyt 118 hevosvoimaa 1,8 litran koneesta.

Lopulta turva-auton testien myötä järjestäjät ottivat kilpailun viralliseksi autoksi kuitenkin Ford Escort XR3:n monen vuoden perinteen mukaan. Santana jäi sittemmin vain varalle XR3:n mahdollisesti särkyessä ja toimimaan vain mainospuolen mannekiiniksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausien 1981 ja 1982 Monacon kilpailun turva-autoa eli Lamborghini Countachia ajoi Lamborghinin tehdastestikuljettaja Cesare Lodi. Lodi sai kunnian ajaa myös kauden 1983 kisan Lamborghini Jalpaa kun varsinaista turva-autoa ajoi Jacky Ickx.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1988 Monacon Course Carina käytössä oli Porsche 928.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten poikkeuksellisesti listaa miehistä Course Carien, Pace Carien ja Safety Carien ratin takana vuosien varrelta. Turva-auton tarina eri muodoissaan alkoi vuodesta 1973 ja sen varrella olevista ajajista tuskin ennen kautta 1996 saa koskaan täydellistä listaa tai ainakin sen saaminen on hyvin vaikeaa.

Tässä kuitenkin lista kavereista jotka ajoivat Pace Careja vuosien varrelta ennen vuotta 1996 ja Oliver Gavinia joka oli sinällään sarjan ensimmäinen virallinen ainoa turva-auton kuljettaja ennen Bernd Maylanderia ja häntä kerran tuurannutta Marcus Fässleriä:

1973: Herbert Linge ja Eppie Wietzes

1975: Jacky Ickx (Ajoi ensimmäistä kertaa Monacossa Järjestysautoa tai Interventio-autoa ranskalaisittain. Tuolloin alla oli alkuperäinen Ferrari Berlinetta tai Ferrari 365 GT4.)

1978: Mario Valli.

1979: Mario Valli.

1980: Jacky Ickx ja Mario Valli.

1981: Cesare Lodi ja Mario Valli.

1982: Cesare Lodi, Hermann van Lange ja Mario Valli.

1983: Jacky Ickx. (Ajoi koko kauden kilpailuissa Course Carin kuljettajana FISA:n ammattimaisen Course Carin kuljettajan vaatimuksen takia.)

1985: Carlos Reutemann. (Ajoi myös jälleen FISA:n ammattimaisen Course Carin ohjelman mukaan.)

1986: Russell Skaife.

1987: Frank Gardner.

1988: Frank Gardner.

1989: Mark Skaife.

1990: Mark Skaife.

1991: Wilson Fittipaldi ja Lance Dixon.

1992: Gilles Martineau. (Ajoi muun muassa ensimmäiset viralliset testit FIA:n virallisella Renaultin turva-autolla. Ajoi kauden aikana myös Ford Escort RS Cosworthilla Magny-Coursin ja Silverstonen kilpailuissa.)

1993: Gilles Martineau. (Ajoi jälleen Fordin kisoissa Magny-Coursissa ja Silverstonessa. Testasi myös Renaultin virallisella turva-autolla ajoa vaikka varsinainen virallinen kuljettaja oli FIA:n määrittämä ajaja ja Martineau ei saanut kunniaa olla ajaja.)

1994: Max Angelelli.

1995: Jean Ragnotti, Eric Bernard ja Thierry Boutsen.

1996: Thierry Boutsen. (Joutui olemaan vain Porschen kuljettaja Spassa kun virallista turva-autoa kaudesta 1996 eteenpäin ajeli Oliver Gavin Mersulla.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Monacon 1982 kilpailussa mainosautona toimi itse Rainierin hankkima Porsche 928 S Coupe.

Auto oli alustavasti hankittu myös kilpailun viralliseksi Course Cariksi, mutta Lamborghini Countach nähtiin kuitenkin paremmaksi satsaukseksi hinnasta huolimatta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1996 Brasilian kilpailussa oli Medical Carina Renault Meganen ohella käytössä myös Ford Mondeo. Mondeo oli alkukauden kilpailuissa Medical Carina käytössä myös myöhemminkin ennen Mercedes-Benzin pakkotuloa lajiin kesken kauden.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ford Scorpio oli käytössä kauden 1996 Hockenheimissa järjestäjien puolelta turva-autona. Tuolloin kuitenkin virallinen turva-auto oli Oliver Gavinin ajama Mercedes-Benz. Ford Scorpio oli ollut käytössä mainosautona kauden 1995 Hockenheimin kilpailussa jossa virallinen turva-auto oli ollut Porsche 928.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausien 1988 ja 1989 Hockenheimin kilpailuissa Course Carina oli käytössä BMW M5 E28.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Samojen kausien kilpailuissa Medical Carina käytössä oli Mercedes-Benz AMG ja E-sarja oli merkki.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1987 Hockenheimissa Course Carina oli Belgian Span kilpailun tapaan Porsche 944.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1986 Hockenheimissa käytössä oli vuorostaan Course Carina Porsche 928.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Hockenheimin 1990 kisassa käytössä Medical Carina oli sama Mercedes-Benz AMG ja se oli E-sarjaa.

Kilpailun turva-autona eli Course Carina käytössä oli yllätys. Nimittäin Imola 1994 ei jäänyt ainoaksi Opel Vectran ajoksi sarjassa. Ensimmäistä kertaa Vectraa käytettiin turva-autona vuoden 1990 Hockenheimissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1992 Meksikon kilpailun mainosautona oli vapaastihengittävä Chrysler Spirit. Sen 2,5 litrainen moottori tuotti vain 115-120 hevosvoimaa ja oli radalla erittäin hidas.

Meksikon kilpailut kausina 1991-1992 olivat Chryslerin leikkikenttää vaikka FIA:n virallisetkin turva-autot pääsivät näyttäytymään molempina vuosina. Vuonna 1991 mainosautonakin oli Volkswagen Golf.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1992 Meksikossa Medical Carina ja varalta olevana turva-autona käytössä oli edellisen kauden Course Car eli Chrysler Spirit R/T. Medical Carin äärimmäinen huippunopeus oli 190 kilometriä tunnissa ja se kiihtyi nollasta sataan 6 sekunnissa. Hevosvoimia autossa oli 160-180 hevosvoimaa.

Syy Course Carin eli tulevan Safety Carin tai vielä tuolloin amerikkalaisittain suosittuun Pace Carin vaihtoon oli edellisen kauden kilpailussa tapahtuneen ohjausvian takia. Course Car ei muun muassa kyennyt kääntymään muuta kuin lopulta raskaasti huojahtaen liikkeelle kilpailun viimeisessä lähtöyrityksessä. Ohjausvikaa pelättiin ja sen takia Spirit siirrettiin reserviin. Vauhtia mainosautoon selitti toki tavallista tehokkaampi turbomoottori.
 
Ylös