Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan vuoden 1990 Medical Careihin vielä kerran hieman päivitystä. Hockenheimin kilpailun Medical Carin päivityksen myötä kaikki vuoden 1990 Medical Carit on sitten saatu pakettiin.

Tässä kuitenkin listaa lääkintäautoista kaudelta:

Phoenix: Ford Mustang

Interlagos: Chevrolet Kadett

Imola: Alfa Romeo 75

Monaco: Renault R21

Montreal: Toyota Celsior

Mexico City: Chrysler Lancer (Kilpailussa Mainosautona tai Lead Carina toimi Honda Accord.)

Paul Ricard: Renault R21

Silverstone: Renault R21

Hockenheim: Mercedes-Benz 190E Evo 2

Hungaroring: Porsche 928

Spa-Francorchamps: Porsche 930

Monza: Alfa Romeo 75

Estoril: Opel Vectra

Jerez: Opel Vectra

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Calibra

Renault R21 oli siis vuoden 1990 käytetyin Medical Car F1:ssä 25 vuotta sitten kaudella 1990.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Näin Turva-auton virallisena F1:n uudelleentulemisensa 25-vuotispäivänä onkin hyvä pitkästä aikaa laittaa viestiä tähänkin toikkiin.

28.3.1993 tosiaan Brasilian Grand Prixissä 1993 Fiat Tempra Turbo 2.0 sai toimia Safety Carina tuossa kilpailussa ja ensimmäisenä kertanaan virallisesti ja säännöissä olevana, kisaan palaavana sellaisena sitten Kanadan Grand Prixin 1973. Vuonna 1992 eli vuotta aiemmin jo Safety Car oli palannut lajiin, mutta sitä ei silloin ollut käytetty. Mitä nyt Unkarin Grand Prixissä 1992 sen piti tulla radalle, mutta se ei silti tullut. Ranskan Grand Prixissä 1992 ja Englannin Grand Prixissä 1992 kilpailuviikonloppuna Safety Carilla ajettiin kuitenkin testejä niiden aikana muutoin kuin itse kilpailussa.

Aiempaan kysymykseen lyhyenä vastauksena totean, että Youtuben ja eri maiden televisioyhtiöiden kuvaamat, riittävän korkealaatuiset kisavideot useimmiten kisojen lähdöistä tai aivan lopuista ovat olleet elintärkeitä noita turva-autoja tai lääkintä-autoja eli Medical Careja selvittämään. Joskus myös eri maiden kisaselostajat esimerkiksi Globo TV:llä ja Fuji TV:llä ovat maininneet Course Carin tai Safety Carin kuskeja ohimennen kisaa selostaessaan.

Joissakin vanhoissa kausijulkaisuissa ja formulakirjoissa kuten Grosser Preis Jahrebookissa on myös mainittu turva-autoja tai lääkintä-autoja kuljettaneita henkilöjä. Erikoisin löytämäni tieto viime vuosilta oli ohimennen jostakin vanhasta Vauhdin Maailmasta luettu tieto joskin en ole tästä aivan varma ja asia siinä jutussa saattoi koskea enemmänkin Medical Caria kuin esimerkiksi sen vanhan Vauhdin Maailman (Olikohan 1991 vuodelta se juttu tai vielä vanhempi lehti kyseessä kuitenkin vanhimmillaan noin vuodelta 1979 kun Course Car yhdessä Medical Carin kanssa tuli lajiin joskin sitä ei Medical Carista poiketen sääntöihin kunnolla merkitty?) aikakauden aikaan ollutta Safety Carin edeltäjää eli Course Caria.

Jos se oli vuodelta 1991 tai joku vanhimmillaan vain 1980-luvun lopun lehdestä niin silloin sen kirjoittaja olisi ollut Jukka Mildh, mutta muussa tapauksessa sen kirjoitti joku toinen henkilö ja vanhemman artikkelin eli korkeintaan sinne noin vuoteen 1979 asti ulottuvan artikkelin pohjalta veikkaisin kirjoittajaksi Juha Nylundia. Se muistelemani Vauhdin Maailman artikkeli oli muuten ihan hyvä mitä nyt kirjoittaja valitettavasti ainakin osasta kisoja sotki Medical Caria ja Course Caria kuljettaneet henkilöt keskenään.

Viime vuoden puolella ja oikeastaan näiden vajaan kolmen vuoden aikana olen saanut huomattavan paljon uutta tietoa eri Safety Carin tai sitä edeltäneen Course Carin eri kuljettajista vuosien varrelta.

Lisäksi tietenkin myös automalleista on tullut uutta tietoa jolloin aiempien vanhojen asioiden suhteen olen ollut virheellisessä käsityksessä yleensäkin tai merkinnyt niitä väärin. Niitäkin tulen joissakin tapauksissa korjaamaan huomattavissa määrin ennen pitkää tarpeen mukaan.

Viime vuoden puolella selvisi myös MTV Maxin Klasikkokausien ainoana hyvänä puolena myös Saksan Grand Prixin 1994 Safety Carin oikea malli ja kuski hyvinkin selkeästi joka oli sama kuin seuraavassa saksankielisessä artikkelissa mainittu kuljettaja josta tulee pian juttu.

Tämän artikkelin myötä selvisi myös Saksan Grand Prixin 1992 oikea Safety Carin malli ja tämä sama kuljettaja oli vuosina 1992-1995 Saksan Grand Prixissä näin esimerkiksi joka vuosi Safety Carin kuljettaja ja aivan varma en vieläkään ole siitä, että ajoikohan hän myös Euroopan Grand Prixissä 1995 Safety Caria?

Senkin toivottavasti löytäisin joskus tietoineen päivineen vaikkakin aika monta muuta vuoden 1995 Safety Carin kuljettajaa ja joitakin Medical Carin kuljettajia olen löytänyt.

Tämä kuljettaja oli osa myös Fordin omaa F1:n Safety Carin testijoukkuetta vuosina 1992 ja 1993. Muut kaksi miestä olivat Englannin Mark Goddard ja Ranskan Gilles Martineau.

Laitan tuosta mainitsemastani saksalaisesta Safety Carin kuljettajasta kertovan artikkelin tämän viestin päätteeksi vaikkakin piti kyllä aikanaan tuon tiedon löydyttyä hieraista muutama hetki silmiään noin puolitoista vuotta sitten kun tuon vanhan artikkelin löysin lähinnä saksankielisiä muita moottoriurheilun merkkihenkilökuljettajia mielessäni selaten kun etsin tuolloin eräälle saksankieliselle foorumille taustatietoapua.

Lopullisesti asian ja henkilöllisyyden tietenkin varmisti MTV Maxin hyvälaatuinen vuoden 1994 Hockenheimin kilpailun video missä näkyy Safety Car ja itse kuskikin vilahtaa tunnistusta varten riittävästi ja olihan mies muutenkin tuona viikonloppuna vuonna 1994 ihan esillä pienemmässä julkisuudessa muutenkin.

Eri puolilta nettiä eri lehdistä noita kuskeja tosiaan löytyy kunhan vain vaihtaa hakusanat ja hakukielen tarkaksi vaikka se erittäin vaikeaa, haastavaa ja joskus erittäin turhauttavaakin on.

Tässä tuo artikkeli mistä puhuin ja jatkossa pitää laittaa enemmän viestiä kun alan noita saamiani tietoja pikkuhiljaa laittamaan lisääkin ajan mittaan mikäli vain aikaa riittävästi löytyy:

http://www.auto.de/magazin/safety-car-pilot-peter-lux-der-unbekannte-fuehrende/

PS. Laitetaan vielä myös tuo Hockenheimin 1992 kisavideo huonolaatuisena jossa tosiaan tuo aiemmin Medical Cariksi luulemani Ford RS Cosworth Safety Car näkyy kuljettajanaan Peter Lux ja se näkyy ajassa 3.17-3.31 videolla:

https://www.youtube.com/watch?v=MCF_qhTja2Y
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuoden 1994 Safety Careihin taitaa seuraavan artikkelin myötä tulla pieni ja omalla tavallaan merkittävä päivitys jonka lisään tietenkin myös kun korjaan tuota vuoden 1994 Safety Carien listaa muun muassa Hockenheimin 1994 oikean Safety Carin mallin myötä.

Safety Carina toimi Ford Veronan sijaan Ford Escort XR3 Novo joka Brasiliassa oli siis paikallisen, erikoisen Fordin tuotantotehtaan ja alihankkijan eli Autolatinan yksi malli joka perustui aikansa uuden sukupolven, eurooppalaiseen Ford Escortin Viitossarjaan. Ja tietenkin myös perinteiseen Ford Escort XR3i-malliin.

Erotuksena perinteisestä Ford Escort XR3istä tämä auto tunnettiin usein joko vain Ford Escrort XR3 Novona ja joskus toki myös Ford Escort XR3i Novona jollaisena sen varmaankin laitan tuohon 1994 kauden Safety Carien listaan päivityksenä.

Tässä asiasta lyhyesti brasilianportugaliksi kerrottuna:

http://www1.folha.uol.com.br/fsp/1994/3/20/esporte/30.html
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitan tähän seuraavaksi korjatun listan vuodelta 1992 Safety Carien osalta Hockenheimin kilpailun Safety Carin paljastuttua Ford Escort RS Cosworthiksi Porsche 928:n sijaan. Edelleen Span osakilpailun Safety Car on jossain määrin vieläkin epävarma, mutta muuten näyttää melko selvältä Safety Carien osalta tämän vuoden osalta vaikka aina voi löytyä päivitettävää silloinkin kun sitä ei osaa juuri odottaa. Kuten juuri tarkastetun Hockenheimin kohdalta.

Tässä kuitenkin listaa Safety Careista päivitettynä:

Kyalami: Honda NSX

Mexico City: Chrysler Phantom

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Montreal: Nissan Silvia S13 Drift Special

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Ford Escort RS Cosworth

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Monza: BMW 850CSi

Estoril: Renault 19 16V

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Ford EB Falcon Turbo
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan vielä päivitystä pitkästä aikaa tuohon vuoden 1994 Safety Carien listaan. Muun muassa Interlagosin ja Hockenheimin turva-autoja pitää korjata listaan.

Tässä kuitenkin vielä päivitetty lista turva-autoista:

Interlagos: Ford Escort XR3i Novo (Tämä Safety Car paljastui tosiaan hetki sitten ja automalli pohjautui niin alkuperäiseen Ford Escort XR3i:n malliin kuin myös tuon ajan uuteen eurooppalaiseen Ford Escortin Viitossarjan malliin.)

Aida: Porsche 928

Imola: Opel Vectra Turbo GT 4x4

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Barcelona: Porsche 911

Montreal: Porsche 928

Magny-Cours: Renault Alpine A610 Turbo

Silverstone: Renault Alpine A610 Turbo

Hockenheim: Ford Escort RS Cosworth (Ford Escort RS Cosworth selviytyi Safety Cariksi tähän kisaan ihme kyllä kiitos MTV Maxin Klassikkokausi-ohjelman erinomaisen kuvanlaadun ansiosta. Porschet siis olivat korkeintaan vain Mainosautoja tai Toimitsija-autoja kisassa.)

Hungaroring: Tatra 613 (Tatra oli alustavasti viimeisen kerran Safety Carina juuri vuonna 1994 koska vuosina 1995 ja 1996 Hungaroringillä oli jo vaihtunut uusi Safety Car ainakin näillä vuosina keräämieni uusien tietojen perusteella ja voi olla, että vuosia 1992-1994 ja ehkä myös vuosia 1990-1992 tulen tarkastelemaan Hungaroringin kohdalta joskus erittäinkin tarkasti uudelleen koska olen tosiaan kuullut hieman juttua näinä vuosina Tatrojen mahdollisesta joutumisesta jo tuolloin kauan sitten vain radanhuoltotehtäviin. Varmistan senkin asian ennen pitkää tulevaisuudessa. Vuosien 1995 ja 1996 Safety Carit Hungaroringille tulevat kyllä muuttumaan lähitulevaisuudessa.)

Spa-Francorchamps: Porsche 911

Monza: Ferrari F355

Estoril: Porsche 911 (Tämän auton tyyppinumero oli 993, mutta laitoin sen kuitenkin 911:ksi.)

Jerez: Porsche 911

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuoden 1993 F1:n Safety Car-listaan tulee hyvin pientä marginaalista korjausta vuosien tauon jälkeen seuraavassa viestissä kun Fiat Tempra oli Fiat Tempra Turbo Brasilian Grand Prixissä 1993 ja Japanin Grand Prixissä 1993 Safety Car oli Honda NSX:n sijaan Honda Prelude jonka kuvailua tulee seuraavaksi tässä, että miltä se Safety Car näytti ja tämäkin erottui varsinaisella kisan videostakin katsottuna kisan aikana:

Honda Prelude Safety Car oli tavallaan palannut vanhaan väritykseensä ja osin se myös näytti uudemmaltakin.

Vuoden 1993 Suzukan Safety Car Honda Preludessa oli samanlainen, vuoden 1991 Honda Prelude Pace Carin tai Honda Prelude Course Carin veriappelsiinin punainen F1-kirjainlogo ja lisäksi hieman eläväisemmät joskin vuoden 1994 Honda Prelude Safety Cariin verrattuna ohuemmat kultaiset Safety Car-kirjaintekstit FIA:n hyvin tunnetun formulalogon kanssa ja erikoisesti turva-auton sivuilla oli tummemman keltaisella sävyllä Safety Car-tekstit ja lisäksi oli tietenkin vielä mustalla merkitty Honda Prelude-teksti autossa.

Lopputuloksena auton ulkonäkö oli hieman paremman näköinen ulkonäöllisesti kuin umpiruman vuoden 1992 Safety Carin vastaavan, mutta silti jotenkin rumempi kuin esimerkiksi vuoden 1991 Pace Carin/Course Carin tai vuoden 1994 Safety Carin vastaava ulkonäkö.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Tässä vielä kerran kauden 1993 Safety Carit:

Kyalami: Honda NSX

Interlagos: Fiat Tempra Turbo

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Fiat Tempra

Barcelona: Fiat Tempra

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Montreal: Pontiac Sunbird

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Mercedes-Benz

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Ford Escort RS Cosworth

Monza: Alfa Romeo GTV6

Estoril: Ford Escort RS Cosworth

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Holden Commodore
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
882
Olis ihan hauskaa jos nykyäänkin olis eri turva-autoja kisoissa, varsinkin jotain paikallisia erikoisuuksia (Tatra, heh). On vain niin kaupallistettu tuokin touhu nykyään, ettei varmasti tule toteutumaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Olis ihan hauskaa jos nykyäänkin olis eri turva-autoja kisoissa, varsinkin jotain paikallisia erikoisuuksia (Tatra, heh). On vain niin kaupallistettu tuokin touhu nykyään, ettei varmasti tule toteutumaan.
Mukavaa se olisi tietenkin.

Mitä nyt pitäisi olla vain riittävän tehokas muu turva-auto kisaan mikä aikanaan oli ongelma koska raja kulki suurin piirtein sellaisessa 250-300 hevosvoiman turva-autossa ja mielellään sellainen todella uskottava tai aikanaan huippuhyvän turva-auton hevosvoiman määrä kulki 400-500 hevosvoiman määrissä millaisia ei paljoa ollut vanhempina aikoina saatavilla. Vanhemmilta ajoiläta lähinnä Porsche 928, Porsche 911 GT2, Renault Alpine A610 Turbo Special ja eri Lamborghinin mallit aina tuota Montrealin 1995 Lamborghini Diablo V/T:tä myöten olivat sellaisia mistä kaikki pitivät ja halusivat sellaisen yleisesti lajiin.

Ennen Mercedes-Benzin aikaa lajissa säännöllistä Safety Carin kaupallistettua toimintaa lajissa ylläpitivät vuosina 1992-1993 Ford ja vuosina 1994-1996 Renault vaikka jopa noidenkin hallinta-aikaan oli järjestäjilläkin tosiaan pitää rinnakkain heidän omia turva-automallejaan mitkä eivät herättäneet luottamusta. Ennen vuotta 1992 Course Car-aikaan vuoteen 1991 asti F1:n Turva-autot määritti lajissa AllSports-niminen firma ja lisäksi tietenkin järjestäjät.

Periaatteessa lajissa kyllä voisi olla joku muukin turva-auton yksi ja ainoa toimittaja kuin Mercedes-Benz.

Viimeksi kuin mitenkään jotakin oli tulossa lajiin niin vuosien 1996-1997 välisenä aikana aina vuoden 1998 alkuun asti suurin piirtein puhuttiin välillä, että Renault tulee jatkamaan lajissa ja mikäli se ei tulisi jatkamaan turva-autojen toimittajana niin sitten tarjous olisi mennyt Lamborghinille tai BMW:lle joista BMW meni nimenomaan F1-tarjouksensa menetettyään RR-kisoihin ja ennen pitkää MotoGP:n Safety Carin toimittajaksi.

Pitää laittaa tuo vuoden 1995 Safety Carien päivitys seuraavaksi ja tuosta vuodesta löysin pitkällä tauollani todella paljon uutta aineistoa ja Safety Carin mallit kisoista tosiaan muuttuvat muutamankin eri kisan kohdalla ja Saksan kisaan jää pieni epäilys aivan tarkasta mallista koska Porsche 928:n lisäksi olen kuullut toistaiseksi myös sellaista juttua, että Safety Car olisi ollut Ford Scorpio varmasti siinä tapauksessa viimeistä kertaa tai myös Ford Escort RS Cosworth toiseksi viimeistä kertaa F1:ssä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuoden 1995 Safety Carien lista päivittyy todella pitkästä aikaa tässä viestissä. Pitkän taukoni aikana tästä topikista puhuttaessa löysin paljon uutta tietoa niin tämän kauden Safety Carien malleista, mutta myös niitä ajaneista kuljettajistakin. Kuljettajalistaan palaan päivityksen kanssa myöhemmin johtuen juurikin suuresta määrästä.

Tuon vuoden aikana tosiaan muutama malli paljastui aivan toiseksi kuin mitä odotin, muutama muu malli vahvistui ja Portugalin Grand Prixin 1995 Safety Car oli pitkään yksi kysymysmerkki, mutta lopulta se oli Renault Safrane BiTurbo Baccara viimeistä kertaa F1:ssä ja seuraavassa kisassa jäähyväiset turva-autojen puolella lajissa jätti Euroopan Grand Prixissä 1995 sittenkin senkin kilpailun Safety Cariksi varmistunut Ford Escort RS Cosworth. Korjaan ennen pitkää monet aiemmin luulemani Safety Carit vastaavasti Medical Careiksi tai joksikin muiksi tärkeiksi autoiksi kuten Mainosautoksi tai Lead Cariksi.

Joka tapauksessa tässä päivitetty vuoden 1995 Safety Carien automallien tilanne joka kuitenkin vieläkin jää hieman auki Saksan Hockenheimin aivan tarkan Safety Carin tilanteen osalta ja mukaan palaa jälleen jostakin käsittämättömästä vajaat neljä vuotta sitten pois jättämäni Silverstonen kilpailu Safety Carinsa osalta:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Buenos Aires: Renault Clio Williams

Imola: Opel Vectra B

Barcelona: Renault Laguna

Monaco: Renault Clio Maxi

Montreal: Lamborghini Diablo V/T

Magny-Cours: Renault Clio Maxi

Silverstone: Renault Clio Maxi

Hockenheim: Porsche 928 (Tämän kilpailun osalta pidän vielä hieman epävarmana tätä vaikka melko todennäköisenä tätä pidän kyllä Safety Carina ainakin ennen kuin saisin vedenpitäviä todisteita Ford Scorpion tai Ford Escort RS Cosworthin olemisesta Safety Carina.)

Hungaroring: Porsche 928 (Tämä oli vuoden 1995 Unkarin Grand Prixin oikea Safety Car ja Tatra 613 oli alennettu Huoltoautoksi eikä ollut korkeintaan kuin Medical Car kisassa eikä oikein sitäkään koska Renault Laguna Break ainakin saamieni tietojen mukaan oli tuon vuoden varsinainen Medical Car kisassa ja lajissa sinä vuonna usein muutenkin. Tatran osuus etenkin jo 1990-luvun kisoissa Safety Carina Unkarin kisoissa on nykyisten keräämieni uusien tietojen pohjalta muutenkin myös kiistanalainen ja varmasti niin tämän kuin myös vuoden 1996 kisaan Safety Cariksi oli jo vaihtunut muu automerkki kuin Tatra.)

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT2 (Aiemmin olin merkinnyt sen muiden nettisivustojen usein mainitseman Porsche 911 GT3:n mukaan vaikka eihän näin ollut asia koska Porsche 911 GT3:a ei vielä ollut olemassakaan vuonna 1995 ja mikäli olisi ollut niin korkeintaan piirustuspöydän unelmana paperilla eikä oikein ihan välttämättä sellaisenakaan. Muutoin varmaankin hyvin alkeellisena prototyyppinä tai projektina Porschen tehtailla saattoi olla olemassa jo tuolloin.)

Monza: Ferrari F355

Estoril: Renault Safrane BiTurbo Baccara (Tämä oli vuoden 1995 Portugalin Grand Prixin oikea Safety Car. Se oli sitä myös viimeistä kertaa kun ensimmäinen kerta oli ollut Monacossa 1993. Aiempi Audi 100 oli kisan Medical Car. Tässä kilpailussa oli myös vuoden 1995 erikoisin Mainosauto. Poikkeuksellisesti usein nähdyn Renault Clio Maxin sijaan Estorilin järjestäjät saivat kuin saivatkin Mainosautoksi kisaan Citroen Xantia Turbon jota myös luulin pitkään Safety Cariksi ja joka nähtiin ennen kisaa olleessa kuljettajaparaatissa.)

Nürburgring: Ford Escort RS Cosworth (Tämä oli vuoden 1995 Euroopan Grand Prixin oikea Safety Car. Se oli sitä myös viimeistä kertaa kun ensimmäinen kerta oli ollut Magny-Coursissa 1992 ja aiemmat Ford Escortit ilmeisesti Mark V tai Mark VI-malleina olivat vain kilpailun Medical Car ja Mainosauto tai Lead Car. Mainosautona tuo Ford Escort oli poikkeuksellinen, mutta ilmeisesti kokonaan uuden kisan pohjalta tai ainakin uutena kisana todella pitkään aikaan nimenomaan Nürburgringillä saivat sitten käyttää tuollaisenaankin noita Ford Escorteja Mainosautoina.)

Aida: Mercedes-Benz 500

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuoden 1996 Safety Carien tilanteeseen tulee seuraavassa viestissä päivitystä joista tietenkin tärkein päivitys oli lähinnä vuoden 1996 Unkarin Grand Prixin Safety Carin tilanne joka tietenkin oli aivan täysin lopullisesti aiemmin olettamani Tatran ja Tatran osuuden osoittauduttua vääräksi Porsche 928:n jälkeen sitten senkin osoittauduttua virheelliseksi lopulta Renaultia suosiva.

Toisin sanoen Safety Car Hungaroringillä 1996 oli Renault Megane Coupe.

Lisäksi Saksan Hockenheimin kilpailussa aiemmasta poiketen tässä kilpailussa olisi ollut aiemmasta poiketen muutenkin Safety Carina ilmeisesti aiemmin olettamani Porsche 928:n, Ford Scorpion tai Ford Escort RS Cosworthin sijaan muutenkin jo loppuvuoden 1996 tapaan ihan omanlaisenaan Mercedes-Benz C36 AMG.

Laitan muutokset seuraavaan viestiin jossa tietenkin korjautuu hyvin vähän myös tuo Belgian Grand Prixin Porsche 911 GT3:n tilanne Porsche 911 GT2:ksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan saman tien myös kauden 1996 Safety Carit Hungaroringin vastaavan Renault Megane Coupen löydyttyä.

Kesken kauden 1996 Mercedes-Benz tuli etuajassa lajiin Ranskan Grand Prixistä 1996 eteenpäin, mutta Renault sai toimia yhdessä Mercedes-Benzin kanssa sen rinnalla siirtymäajan eli vuoden 1996 loppuun asti Turva-autojen toimittajana lajissa.

Tässä ne Safety Carien mallit tulevat päivitettynä:

Melbourne: Holden Commodore

Interlagos: Ford Mondeo

Buenos Aires: Renault Clio Williams

Nürburgring: Renault Megane Coupe

Imola: Renault Megane Coupe

Monaco: Renault Megane Coupe

Barcelona: Renault Laguna

Montreal: Pontiac Grand Prix

Magny-Cours: Renault Megane Coupe

Silverstone: Renault Megane Coupe

Hockenheim: Mercedes-Benz C36 AMG (Aiemmin luulin Safety Carin olleen vaihtelevasti Porsche 928, Ford Scorpio tai Ford Escort RS Cosworth, mutta järjestäjät olisivat kaiketi muutenkin käyttäneet Mercedes-Benziä sinä vuonna Safety Carina muutenkin ilman pakkotuloakin lajiin uusien keräämieni tietojen perusteella.)

Hungaroring: Renault Megane Coupe (Tämä turva-automalli korvasi niin Porsche 928:n kuin ikivanhan Tatran ja Tatra menetti ainakin keräämieni uusien tietojen pohjalta jo myös Radanhuollon automallin asemansakin Audille. Aiemmin luulin Safety Carin olleen myös Renault Safrane BiTurbo Baccarakin, Porsche 928:n, Porsche 911 GT2:n, Renault Spider Sedanin kuin myös Renault Laguna V6 Turbonkin.)

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT2 (Pienen pieni korjaus kun ei vielä edes 1996 ollut tuota Porsche 911 GT3:a vaikkakin vuoteen 1995 verrattuna vuonna 1996 Porsche 911 GT3 saattoi olla ainakin jo lähempänä jopa prototyyppimallin alkuvalmistelujakin ja ainakin oli jo alkeellisimmilla suunnittelupöydillä.)

Monza: Ferrari F355

Estoril: Renault Megane Coupe

Suzuka: Honda NSX
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4968
Sijainti
Parc Fermé
Olis ihan hauskaa jos nykyäänkin olis eri turva-autoja kisoissa, varsinkin jotain paikallisia erikoisuuksia (Tatra, heh). On vain niin kaupallistettu tuokin touhu nykyään, ettei varmasti tule toteutumaan.
Joo ja ei tarvitsi välttämättä olla niin bränikkä vehje. Tai vaikkapa vuoroin vieraissa et toisessa kisassa olisi joku aivan uusi, pakastavedetty auto ja seuraavassa joku paikallinen erikoisuus vuosikymmenien saatosta.

Mielikuvat siitä kun Venäjän kisassakin ois joku vanha VAZ/GAZ keulalla ja sitten taas Japanissa vedettäisiin jollain GT-R Nissanilla rataa ympäri. Ois vähän eri ulottuvuuksista safety carit.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Olisihan se. Nissan GT-R on tosin aikanaan ollut Australian Adelaidessa Course Carinakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitan vuosien 1992-1996 Safety Carien lisäksi myös vuosien 1990-1991 Course Carien esiintyvyydet automerkkien osalta laskettuna joukkoon. Jonkun verran pieniä muutoksia tulee ja poistumisiakin tulee päivitysten jälkeen. Audi poistuu kokonaan listalta ja Fordin, Porschen, Mercedes-Benzin ja Renaultin osuus nousee ja Tatran osuus laskee.

Lisään lisäksi myös jostain syystä aikanaan kokonaan unohtuneen Fiatin.

Tässä kuitenkin automerkit turva-autojen osalta vuosilta ennen Mercedes-Benzin tuloa lajin pääsääntöiseksi turva-autojen toimijaksi:

Renault: 24 kertaa kilpailussa

Ford: 17-19 kertaa kilpailussa

Porsche: 11 kertaa kilpailussa

Honda: 11 kertaa kilpailussa

Opel: 6 kertaa kilpailussa

Alfa Romeo: 6 kertaa kilpailussa

Tatra: 5 kertaa kilpailussa

Fiat: 5 kertaa kilpailussa

Holden: 4 kertaa kilpailussa

Chevrolet: 3 kertaa kilpailussa

Pontiac: 3 kertaa kilpailussa

Chrysler: 3 kertaa kilpailussa

Ferrari: 3 kertaa kilpailussa

Mercedes-Benz: 3 kertaa kilpailussa

Italdesign: 2 kertaa kilpailussa

Nissan: 2 kertaa kilpailussa

BMW: 2 kertaa kilpailussa

Lotus: 2 kertaa kilpailussa

Lamborghini: Kerran kilpailussa

Tulevaisuuden osalta kiistanalaisena pidän edelleen erityisesti vuosien 1992-1994 Unkarin Grand Prixejä ja myös vuosien 1990-1991 Unkarin Grand Prixit ovat vaaravyöhykkeellä. Pientä epäselvyyttä on myös vuoden 1995 Saksan Grand Prixin tarkan Safety Carin osalta joten tulevaisuudessa määrät voivat vielä muuttua joten siksi edelleen laitan tähän Fordin osuuden liukuvana määriltään.

Mikäli Hungaroringin kisat muuttuisivat Tatran osuudelta puhuttaessa dramaattisesti niin jo vuosilta 1992-1994 puhuttaessa Ford saisi mahdollisesti kaksi esiintymiskertaa lisää ja Porsche kerran ja mikäli vielä vuodet 1990-1991 vähemmällä todennäköisyydellä vielä muuttuisivat niin Porsche saisi vielä yhden kerran lisää ja lisäksi BMW saisi yhden kerran vielä lisää esiintymiskerroista puhuttaessa.

Joistakin automalleista puhuttaessa Opel voisi olla parhaimmillaan jopa 11 kertaa esiintynyt Safety Carina tai Course Carina mikäli sen automallin laskisi Opeliksi nimenomaan tuon Chevroletin tai Lotuksen osalta joskin Lotus voisi olla myös Vauxhall tai Carlton.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitan tähän viestiin ja seuraavaan viestiin pieniä korjauksia vuosien 1994 ja 1995 Medical Careihin ja niiden listaan kun ne nyt luontaisesti hieman päivittyvät myös Safety Carien uusien päivitysten johdosta nimenomaan noiden vuosien pohjalta. Nyt tulevaan viestiin tulee vuoden 1994 Medical Carit ja seuraavaan sitten vuoden 1995 Medical Carit.

Ensin vuoden 1994 Medical Carien lista päivitettynä:

Interlagos: Ford Verona 2.0i (Aiempi Ford Orion oli ilmeisesti Radanhuollon Esimiehen Nopean Toiminnan auto.)

Aida: Porsche 944

Imola: Opel Astra

Monaco: Renault Laguna

Barcelona: Renault Laguna Break

Montreal: Chevrolet Impala SS

Magny-Cours: Renault Laguna Break

Silverstone: Renault Laguna Break

Hockenheim: Renault Laguna Break

Hungaroring: Porsche 911

Spa-Francorchamps: Renault Laguna Break

Monza: Alfa Romeo GTA 155

Estoril: BMW M3

Jerez: Renault Laguna Break

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Ja seuraavaksi tulee vielä vuoden 1995 Medical Carit päivitettynä johtuen siitä, että Safety Carien päivityksen yhteydessä vuotta 1995 koskien jotkut aiemmin Safety Cariksi luulemani ajoneuvot olivat todellisuudessa niiden kilpailujen Medical Careja.

Tässä lista vuodelta 1995 Medical Carien osalta päivitettynä:

Interlagos: Ford Orion

Buenos Aires: Renault Clio

Imola: Renault Laguna Break

Barcelona: Renault Laguna Break

Monaco: Renault Laguna Break

Montreal: Renault Laguna Break

Magny-Cours: Renault Laguna Break

Hockenheim: Renault Laguna Break

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Renault Laguna Break

Monza: Renault Laguna Break

Estoril: Audi 100 (Aiemmin Safety Cariksi luulemani Audi 100 oli Estorilin 1995 varsinainen Medical Car.)

Nürburgring: Ford Escort (Aiemmin Safety Cariksi luulemani Ford Escort oli Nürburgringin 1995 varsinainen Medical Car.)

Aida: Renault Laguna Break

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Holden Commodore
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitan seuraavaksi tähän listaa vuosilta 1992-1996 eri Medical Careista F1:ssä koskien ennen kaikkea eri automerkkien esiintyvyyttä Medical Careina noina vuosina.

Vaikka vuodesta 1992 eteenpäin Safety Carin osalta yritettiin sitä markkinoida aina yhden valmistajan aina joka kisaan jollakin tavalla toimitettuna kuitenkin lisäten ja pitäen myös muut valmistajat aina vuoteen 1996 saakka mukana järjestäjien toivomuksesta niin Medical Carin kanssa tilanne oli toinen ja vapaampi aina surulliseen Imolaan 1994 asti jonka jälkeen Monacosta 1994 eteenpäin melkein aina Renault alkoi toimittaa kilpailuun Medical Carin.

Tällaisenaan tilanne säilyi aina Ranskan Grand Prixiin 1996 saakka jolloin Magny-Coursin kilpailuviikonlopulta lähtien Mercedes-Benz alkoi toimittaa lajiin kesken kaiken niin Safety Careja kuin Medical Careja ja jonka kanssa Renault teki vastentahtoista yhteistyötä aina vuoden 1996 loppuun asti jolloin Mercedes-Benz sitten vuodeksi 1997 ja siitä eteenpäin on alustavalla yksinoikeudella vuodesta 1997 ja vuodesta 1998 eteenpäin sitovasti yksinoikeudella toimittanut Safety Carit ja Medical Carit lajiin.

Medical Carin osalta olisin voinut tehdä koko 1990-luvun kaikki vuodet, mutta Monacon Grand Prixin 1991 Medical Car puuttuu joukosta joten siten en voi tehdä niin täyttä listaa varten valitettavasti:frown:.

Laitan kuitenkin vuosien 1992-1996 Medical Carien esiintyvyydet lähtöruudukossa automerkeittäin sellaisenaan kun ne aikoinaan esiintyivät lajissa ja Japanin Grand Prixin 1996 hyvin erikoislaatuisen Medical Carin esiintyvyystilanteen takia merkitsen tähän Renaultin ja Mercedes-Benzin osuudet liukuvina määriltään:

Renault: 30-31 kertaa kilpailussa

Ford: 18 kertaa kilpailussa

Honda: 5 kertaa kilpailussa

Opel: 5 kertaa kilpailussa

Holden: 4 kertaa kilpailussa

Alfa Romeo: 3 kertaa kilpailussa

Pontiac: 2 kertaa kilpailussa

Chevrolet: 2 kertaa kilpailussa

Lancia: 2 kertaa kilpailussa

Porsche: 2 kertaa kilpailussa

Mercedes-Benz: 1-2 kertaa kilpailussa

Chrysler: Kerran kilpailussa

Mazda: Kerran kilpailussa

BMW: Kerran kilpailussa

Audi: Kerran kilpailussa

Tatra: Kerran kilpailussa

Tällä kertaa Chevrolet ainakin on ihan varsinainen Chevrolet toisin kuin esimerkiksi Brasilian kisojen vastaavat Chevroletit jotka olivat Opelin eräänlaisia ulkomaanversioita Brasiliassa. Tavallaan Chrysler voisi olla myös Dodgekin omassa ainoassa Medical Carin esiintymisessään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuoden 1988 F1:n Medical Carien vielä harvojen puuttuneiden kisojen vastaavien listasta poistuu Ranskan Grand Prixin 1988 Medical Car. Kyseinen Medical Car oli Mercedes-Benz 190E. Kilpailun aikana tuo harmaa Medical Car näkyi varikkokäyntien yhteydessä hetken aikaa ja kun yksi kuljettaja meni kuvanlaadun valitettavasti huononnuttua ilmeisesti varikolle keskeyttämään niin siinä yhteydessä Medical Caria ajettiin toiselle puolelle varikkoaluetta ilmeisesti parempaan lähtöpaikkaan mahdollista kolaria ja punaisen lipun taukoa varten.

Medical Car tosiaan oli harmaa vaikkakin siinä oli myös puna-sini-valkoiset hälytysvalot ja lisäksi vihreällä ja valkoisella kirjoitetut nimilaatat ilmaisten Medical Caria ja Circuit Paul Ricardia. Myös Punaisen Ristin merkki oli autossa vaikkakin se oli erittäin pieni usein moneen muuhun tuon ajan Medical Cariin verrattuna.

Laitan päivityksen seuraavaan viestiin.
 
Ylös