KKWCS:n ulkopuoliset kilpailut

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Team 107 ottaa tänään suunnaksi Lavinnon karting-radan ja Tunnin kisa-kilpailun.

Viimeksi kävi niin hassusti, että mentiin ja voitettiin koko juttu. Nyt siis voitto puolustettavana, mutta jännityksellä odotetaan ehditäänkö saada auto viivalle.

Kuskeina oletettavasti allekirjoittanut, Andy ja Jacques. Totkea ei kelpuuteta, koska sadeuhka ja ensimmäinen mutka.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Team 107 ottaa tänään suunnaksi Lavinnon karting-radan ja Tunnin kisa-kilpailun.

Viimeksi kävi niin hassusti, että mentiin ja voitettiin koko juttu. Nyt siis voitto puolustettavana, mutta jännityksellä odotetaan ehditäänkö saada auto viivalle.

Kuskeina oletettavasti allekirjoittanut, Andy ja Jacques. Totkea ei kelpuuteta, koska sadeuhka ja ensimmäinen mutka.
Auto saatiin viivalle, säätämistä on vielä, että ollaan kuivalla kärjen vauhdissa. Heti viimeisen vaihdon jälkeen alkoi sataa, ja sain ajella koko 20 min märällä radalla. Kaikki autot tulivat perä edellä vastaan, mutta alun pienistä ongelmista johtuen jäätiin lopulta kolmanneksi. Ei huono.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Auto saatiin viivalle, säätämistä on vielä, että ollaan kuivalla kärjen vauhdissa. Heti viimeisen vaihdon jälkeen alkoi sataa, ja sain ajella koko 20 min märällä radalla. Kaikki autot tulivat perä edellä vastaan, mutta alun pienistä ongelmista johtuen jäätiin lopulta kolmanneksi. Ei huono.
Regenmeister vauhdissa :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Käytiin taas eilen Forssassa firma/cup kisassa.

Alkaa näkyä tuo 90kg paino kierrosajoissa kun ei pääse kirveelläkään alle 40s.

Oma paras luokkaa 40,3s autoilla #2 (a-a) ja #5 (b-finaali). Kisassa jäin toiseksi viimeiseksi (13 kuskin joukossa) kun tössin vaikeasti vasureihin kääntyneellä #5:lla pari ekaa kiekkaa kaikki vasurit. Loppukisassa oli rajua vääntöä ihan häntäpäässä neljän kuskin voimin. Maaliviivalle tultiin hännänhuipun kanssa rinta rinnan, voitin voiton muutaman satkun erolla. :D

Forssan autoerot vaikuttaisivat pienentyneet sitten KKWCS kisan. Molemmissa finaaleissa parhaimman ja hitaimman kierrosajan ero oli alle 0,9s. Nasty ajoi pohjat ja allekirjoittanut hitaimman kiekan.

-----------

Kisan jälkeen mm. Racer ja Nasty koeajoivat 125cc 6-vaihteisen ICC-luokan(?) ajokin. Rajun näköistä menoa, varsinkin kun auton omistava henkilö ajoi autoa meidän seassa B-finaalissa ja pääsi toteamaan ennen ykkösmutkaa nopeuseron omakohtaisesti. Meinasi paskat tulla housuun kun ihan puun takaa tulee liki tuplanopeudella ohi. Kumin poltto viivalta lähtiessä näytti sujuvan myös "ihan hyvin".
 

Örfil

Guest
Hyvät oli kisat tosiaan tiistaina. 7 +7 erät ajettiin ja 39 aikoja ajoi n. puolet, Nasty pamautti äänivallin eli ajoi alle 39.

Illan kohokohtana oli ajaa pientä korvausta vastaan vanhan ICC luokan vaihteellisella (6 pykälää) 125 cc autolla.

Omat ajot meni ihan perseelleen, ei vaan osannut, mutta esim. Nasty paukutti menemään sellaista vauhtia että oksat pois.

Auto kihtyy n. 4 sek 0-100 kmh.

Oli kyllä kokemus ajaa sillä!

Läskiys (83 kg) alkaa jo painaa, jotain tarttis tehrä :(

Finaaliin sain uuden vasurin takarenkaan #5 autoon ja se teki ihmeen: auto kulki kuin raiteilla oikeissa mutkissa ja sen ansioista sain pidettyä 4. sijan kisassa.
 

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Piti muuten siitä sanoman, että tosimiessarjan kuljettajat saavat helpotusta Kart'in Clubin tulevissa Silver Club -kilpailuissa, koska painorajat ovat nyt 70 ja 100 kiloa. Jos on aiemmin jäänyt tasoituksesta kiinni, niin nyt ei pitäisi enää jäädä.

Syksyn ensimmäinen kilpailu on tiistaina 15. lokakuuta.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Piti muuten siitä sanoman, että tosimiessarjan kuljettajat saavat helpotusta Kart'in Clubin tulevissa Silver Club -kilpailuissa, koska painorajat ovat nyt 70 ja 100 kiloa. Jos on aiemmin jäänyt tasoituksesta kiinni, niin nyt ei pitäisi enää jäädä.

Syksyn ensimmäinen kilpailu on tiistaina 15. lokakuuta.
Vieläkö ohitukset tapahtuu "täysiä edellä ajavan konttiin ja ohi" -periaatteella? :eek:

Pakko vielä laittaa vähän offtopicia. Joskus keväällä mulle selvisi muutaman sattuman kautta Quiqin FB-profiili, ja nimi oli tuttu niiltä ajoilta kun kävin usein ajamassa KIC:ssä 10 minuutin settejä (jotain 2004-2005). Quiq oli silloin suunnilleen sen ikäinen, että jalat yltää jotenkuten aikuisten autojen polkimille ja mä olin finninaamainen teini. :cool:
 

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Vieläkö ohitukset tapahtuu "täysiä edellä ajavan konttiin ja ohi" -periaatteella? :eek:
Riippuu täysin siitä, missä kohtaa letkaa ajat. Kärjessä ajetaan siististi (kuskeilla valtava määrä kokemusta), keskijoukossa saatetaan joskus sikailla silmittömästi ja perällä on yleensä aika rauhallista.

Olen rehellisesti sitä mieltä, että sikailutilanne on parantunut parin viimeisen vuoden aikana. Kamalan paljoa uusia nimiä ei ole ilmaantunut (ainakaan nuorimpien puolelta), ja kaikkein rasavilleimmät tapaukset ovat saaneet ajokokemusta ja sitä kautta jäitä hattuun. Jos vaan itse pitää asenteen kohdallaan siellä radalla, niin ei pitäisi olla suurta vaaraa siitä, että joutuisi täyskaasusyöksyn uhriksi. Ja jos joutuukin, niin ehdottomasti asiasta mainittava kyseiselle syöksyjälle. He ovat kuitenkin yleensä sen ikäisiä, että vielä aktiivisesti muuttavat omaa ajotyyliään ja -tekniikkaansa.

Pakko vielä laittaa vähän offtopicia. Joskus keväällä mulle selvisi muutaman sattuman kautta Quiqin FB-profiili, ja nimi oli tuttu niiltä ajoilta kun kävin usein ajamassa KIC:ssä 10 minuutin settejä (jotain 2004-2005). Quiq oli silloin suunnilleen sen ikäinen, että jalat yltää jotenkuten aikuisten autojen polkimille ja mä olin finninaamainen teini. :cool:
Onhan tuolla tosiaan tullut ajeltua jonkin (heh) aikaa. :cool: Tuohon aikaan tosin ajelin vielä lasten autoilla - tai ainakin muistaisin niin. Aikuisten autoja aloin ajella siinä vuosien 2005 ja 2006 vaihteessa. Niin se aika vaan kuluu, kun seitsemässä vuodessa olen ehtinyt voittaa Silver-sarjan viisi kertaa... :D (13 kertaa olen sarjan ehtinyt ajaa läpi, koska vielä vuosina 2006-2011 sarjaa ajettiin sekä syksyllä että keväällä täysipainoisesti. 2011-2012 ja 2012-2013 painottuivat vahvasti keväälle.)
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Onhan tuolla tosiaan tullut ajeltua jonkin (heh) aikaa. :cool: Tuohon aikaan tosin ajelin vielä lasten autoilla - tai ainakin muistaisin niin. Aikuisten autoja aloin ajella siinä vuosien 2005 ja 2006 vaihteessa. Niin se aika vaan kuluu, kun seitsemässä vuodessa olen ehtinyt voittaa Silver-sarjan viisi kertaa... :D (13 kertaa olen sarjan ehtinyt ajaa läpi, koska vielä vuosina 2006-2011 sarjaa ajettiin sekä syksyllä että keväällä täysipainoisesti. 2011-2012 ja 2012-2013 painottuivat vahvasti keväälle.)
2006-vuoden aikana tuli vielä itsekin ajettua usein, mutta kisoihin ei tullut koskaan osallistuttua, kun Top30-listallekaan ei ollut asiaa ja parhaisiin aikoihin eroa jotain 0,7-1,0s. :eek: Olisi ehkä pitänyt koittaa kehittää omaa ajotyyliä, kun kehitystä ei tapahtunut muutaman kuukauden ajamisen jälkeen lähes ollenkaan. :idea:
 

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Olisi ehkä pitänyt koittaa kehittää omaa ajotyyliä, kun kehitystä ei tapahtunut muutaman kuukauden ajamisen jälkeen lähes ollenkaan. :idea:
Kyllähän siinä tosiaan kauan saa sahata ennen kuin ajat alkavat tuntuvasti parantua. Mulla meni yli vuosi aloittamisen jälkeen ennen kuin voitin ensimmäistä kertaa; silloin tasokaan ei ollut (vapaassa painoluokassa) sitä mitä nykyään (90/100-kiloisissa).

En tiedä, kuinka paljon olet miettinyt asiaa, mutta seuraavassa omia ajatuksiani kehitysongelmista:

Jos kehitys tuntuu jämähtäneen, on jo selkeästi pohdinnan paikka. Ei koskaan tee pahitteeksi miettiä muun muassa seuraavia: mitä muut tekevät radalla eri tavalla, missä kohdissa saavutan ja missä kohdissa jään, minkälaisia ne radan kohdat ovat, joissa häviän/voitan muita jne.

Esimerkiksi aika-ajossa kannattaa aina liimautua (tai vähintäänkin yrittää liimautua) nopeamman kuljettajan perään. Kannattaa luonnollisesti valita sellainen kuljettaja, joka ei karkaa välittömästi horisonttiin, vaan jonka perässä pysymiseen on edellytyksiä. Jotkut virheet voivat olla jopa helpompia havaita, mikäli edellä ajava ei aja "täydellisesti".

Edit: Huolimatta lukuisista ajovuosista, aloin itse vasta viime talvena todella tajuta, miten (asfaltti)sisäradalla kuuluu ajaa. Vauhti pitää ottaa kunnolla pois ennen mutkaa, ja tarvittava määrä voi joskus olla hämmästyttävän suuri. Määrä riippuu tietenkin siitä, kuinka tiukka kurvi on kyseessä. Kun vauhtia on otettu tarpeeksi pois, voi auton ajaa läpi mutkan "kiskoilla" eli siis täysin pidolla, vaikka kaasu on painettu heti pohjaan jarrun noston jälkeen. Jos pito ei tahdo riittää, vauhtia on ollut liikaa. Sekä VM:llä että KIC:ssä säästää valtavasti aikaa, jos uskaltaa jarruttaa tarpeeksi paljon kurviin, jotta vauhti on tarpeeksi hiljainen suuren pitomäärän ylläpitämiseen läpi mutkan.

Vaikka tämä tuntuu erittäin yksinkertaiselta konseptilta, ei sen oikeaoppinen soveltaminen kartin ratissa ole loppujen lopuksi kovin helppoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös