Neste Oil Rally Finland 2012

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kaj-Erik LIndgrenin kansioista toinen otos, jossa meikäläinen on joku kuvassa näkyvistä katsojista. Paikka on Vesalan erikoiskoe, ja kuvassa hyppää tuleva voittaja Carlos Sainz.
'81 vuonna en juuri hirveästi ollut rallista kiinnostnut, mutta siihen aikaan kun noilla Celicoilla ajeltiin niin tuli joka vuosi seurattua kaikki kolme päivää rallia maastossa. Sittemmin kun siirryttiin lähemmäs nykypäivää ja kisat lyhenivät tällaisksi kevyiksi päiväkruisailuiksi ja katselualueet vietiin kymmenen metrin ëtäisyydelle tiestä aivan säännönmukaisesti, koki rallinmatkailuinto merkittävän inflaation.

Nykyään ei viitsi edes SM-ralleja käydä seuraamassa kun kalusto on läihnnä tuhisevia N-ryhmäläisiä ynnä yksi S2000:n seassa. Aiemmin kun Saarenpää, Lindholm, Sohlberg ja kumppanit ajoivat liki vastaavilla peleillä kuin mitä "isot pojat" maailmalla, oli SM-rallissakin ihan toisella tapaaa mielenkiintoa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
'81 vuonna en juuri hirveästi ollut rallista kiinnostnut, mutta siihen aikaan kun noilla Celicoilla ajeltiin niin tuli joka vuosi seurattua kaikki kolme päivää rallia maastossa. Sittemmin kun siirryttiin lähemmäs nykypäivää ja kisat lyhenivät tällaisksi kevyiksi päiväkruisailuiksi ja katselualueet vietiin kymmenen metrin ëtäisyydelle tiestä aivan säännönmukaisesti, koki rallinmatkailuinto merkittävän inflaation.

Nykyään ei viitsi edes SM-ralleja käydä seuraamassa kun kalusto on läihnnä tuhisevia N-ryhmäläisiä ynnä yksi S2000:n seassa. Aiemmin kun Saarenpää, Lindholm, Sohlberg ja kumppanit ajoivat liki vastaavilla peleillä kuin mitä "isot pojat" maailmalla, oli SM-rallissakin ihan toisella tapaaa mielenkiintoa.
Eihän siinä muuta kun tuohta tiskiin niin kyllä sinne SM-sarjaan (ja NesteRalliin) löytyy lisää kallista kalustoo. Käytännössähän iso a-ryhmä kuoli jo kauan ennen SM-arvon siirtämistä nassekalustolle, koska kellään ei ole varaa sellasella ajaa (pl. Basti, Viita ja nykyään Therman).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sittemmin kun siirryttiin lähemmäs nykypäivää ja kisat lyhenivät tällaisksi kevyiksi päiväkruisailuiksi ja katselualueet vietiin kymmenen metrin ëtäisyydelle tiestä aivan säännönmukaisesti, koki rallinmatkailuinto merkittävän inflaation.
Kymmenen metriä on liikaa? Oikeasti? Ottaen huomioon autojen vauhdit tuntuu aika pieneltä turvaetäisyydeltä. Itse en lähemmäs haluaisikaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Höpöhöpö. Järjestyksenvalvojalla on _velvollisuus_ huolehtia tapahtuman turvallisuudesta. Siinä ei paljon oranssin rajapyykin paikka paina, jos joku on selkeästi vaarallisella paikalla. Tosin olen melko varma, ettei tällaisia tapauksia kovin usein satu.
Järjestysvalvojien kannattaa kuitenkin muistaa se, että jos EK:n varrella olevan talon pihalla on kaivuri ei talon omistajaa kannata suututtaa, koska se voi pahimmillaan johtaa koko EK:n perumiseen EK:lle ilmestyneen tietyömaan takia.

Jos talon omistaja sattuu omistamaan tien tonttinsa kohdalla, saattaa hän järjestyksenvalvojien toimintaan suututtuaan myös estää tien käytön seuraavan vuoden rallissa ja jos kyseinen tie on osa legendaarista EK:ta jää koko legendaarinen EK ajamatta yhden talon omistajan suuttumisen takia.

Tyypillisessä suomalaisessa omakotitalossa pihan ja tien välissä on yleensä omakotitalo ja aita, joten ei niitä nauhoja kovin usein tarvitse mennä pihoille vetämään, koska ulosajossa auto jysäyttää joko aitaan tai talon seinään.

Toki maaseuduilta löytyy maatiloja joissa tie menee piha-alueen läpi, mutta harvemmin tiessä silloinkaan mutka on piha-alueella.

Talon omistajilla kuitenkin on yleensä sen verran järkeä päässä, että ei mene omalla pihallaan katsomaan kilpailua sellaiseen kohtaan mihin tieltä suistuvat autot todennäköisimmin päätyvät.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eihän siinä muuta kun tuohta tiskiin niin kyllä sinne SM-sarjaan (ja NesteRalliin) löytyy lisää kallista kalustoo. Käytännössähän iso a-ryhmä kuoli jo kauan ennen SM-arvon siirtämistä nassekalustolle, koska kellään ei ole varaa sellasella ajaa (pl. Basti, Viita ja nykyään Therman).
Niinpä. Siksi pitäisikin pikimmiten saada aikaan kansallinen, nelivetoisten turboautojen "F"-ryhmä, jonne vois myös tunkee nää M3:t ja Siipi-Cossyt ja näin saattaa se orginaali F-ryhmä takas raiteilleen. No, välikoppa-eskotkin alkaa nykyään oleen jo Hisse-kamaa mutta kaikki eivät välttämättä halua rakentaa siitä harrastelu-ralliautostaan kaikki luokitustodistusten pykälät täyttävää Hisse-RS:ää kun Äffässä voi oikoa luokitusmutkia suoraksi vähemmällä rahalla.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3615
Sijainti
JKL
Niinpä. Siksi pitäisikin pikimmiten saada aikaan kansallinen, nelivetoisten turboautojen "F"-ryhmä, jonne vois myös tunkee nää M3:t ja Siipi-Cossyt ja näin saattaa se orginaali F-ryhmä takas raiteilleen. No, välikoppa-eskotkin alkaa nykyään oleen jo Hisse-kamaa mutta kaikki eivät välttämättä halua rakentaa siitä harrastelu-ralliautostaan kaikki luokitustodistusten pykälät täyttävää Hisse-RS:ää kun Äffässä voi oikoa luokitusmutkia suoraksi vähemmällä rahalla.
Sellainen neliveto autojen "F"-ryhmä on jo olemassa, ei sitä enää tarvitse keksiä. FINR-säännöt sallivat vaikka mitä hauskaa kuten esim. sekventaali vaihteistot ym. Ei kun taalat jonoon ja rakentamaan.

Kaikkiaan nykysääntöjen mukaiset ja nykyaikaiset ralliautot ovat niin älyttömissä hinnoissa ettei niissä ole mitään järkeä. Mutta tilanne on ollut aina sama. Jos 80-luvulla halusit BDA:n kaikilla herkuilla niin kallista oli sekin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jos talon omistaja sattuu omistamaan tien tonttinsa kohdalla, saattaa hän järjestyksenvalvojien toimintaan suututtuaan myös estää tien käytön seuraavan vuoden rallissa ja jos kyseinen tie on osa legendaarista EK:ta jää koko legendaarinen EK ajamatta yhden talon omistajan suuttumisen takia.
Se on sitten sen ajan murhe. Valitettavasti järjestyksenvalvoja ei voi antaa kenenkään tapattaa itseään omalla vastuualueellaan, vaikka miten olis muuten sovittelevaa sorttia. Jos siis pykälien (ja maalaisjärjen) mukaan mennään.

Niinpä. Siksi pitäisikin pikimmiten saada aikaan kansallinen, nelivetoisten turboautojen "F"-ryhmä, jonne vois myös tunkee nää M3:t ja Siipi-Cossyt ja näin saattaa se orginaali F-ryhmä takas raiteilleen. No, välikoppa-eskotkin alkaa nykyään oleen jo Hisse-kamaa mutta kaikki eivät välttämättä halua rakentaa siitä harrastelu-ralliautostaan kaikki luokitustodistusten pykälät täyttävää Hisse-RS:ää kun Äffässä voi oikoa luokitusmutkia suoraksi vähemmällä rahalla.
Kuten todettiin, on jo FIN-R. Lisäks on f-ryhmän yhteydessä ajettava nelivetosarja jonne kelpaa 2001 asti nelikot. Valitettavasti WRC:llä (vanhallakin) ajaminen on hiton kallista, vaikka sen kyläkisoissa tekiskin. Oletko muuten käynyt katselemassa ko. kisoja?

Mitenkähän pitkään niitä välikuoria ja starletteja pitää keinotekosesti elvyttää että niillä voidaan ajaa rallia? Hisseen vaan, siellä on vakioautoluokkia ja viritellympää luokkaa joka lähtöön, ja vakio on yleensä luokitustodistuksen mukainen. Se, että annetaan omia vapauksia rakenteluun, johtaa juuri siihen, mihin f-ryhmä on mennyt. Näiden välimuoto voi olla hivenen hankala määritellä (saat tehä minkälaisen vaan kuhan et tee kallista..)

Onneks pystyn kahtelemaan rallia ilman mitään laitekriteerejä. Trophyluokka ja V1600kin on näyttävää, kunhan on tarpeeks ukkoja viivalla ja tasaväkiset kisat. Harmi ku ei oo vielä enempää, niillä kun vois melko persaukinenkin ajaa kisaa eikä vaan körötellä jonon jatkona.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kuten todettiin, on jo FIN-R. Lisäks on f-ryhmän yhteydessä ajettava nelivetosarja jonne kelpaa 2001 asti nelikot. Valitettavasti WRC:llä (vanhallakin) ajaminen on hiton kallista, vaikka sen kyläkisoissa tekiskin. Oletko muuten käynyt katselemassa ko. kisoja?
On niitä tullut käytyä penkan päältä kattelemassa, itse ajamassa ja toimimassa "sulkumiehenä" jopa EK-tomitsijanakin takavuosina....

Mitenkähän pitkään niitä välikuoria ja starletteja pitää keinotekosesti elvyttää että niillä voidaan ajaa rallia? Hisseen vaan, siellä on vakioautoluokkia ja viritellympää luokkaa joka lähtöön, ja vakio on yleensä luokitustodistuksen mukainen. Se, että annetaan omia vapauksia rakenteluun, johtaa juuri siihen, mihin f-ryhmä on mennyt. Näiden välimuoto voi olla hivenen hankala määritellä (saat tehä minkälaisen vaan kuhan et tee kallista..)

Käytännön esimerkki. Itsellä oli jossain vaiheessa 1-korinen ihan karvalakkimallin Golffi. Jos sen olisi rakentanut luokitustodistusten mukaisesti pieneen A-ryhmään niin koneen olisi pitänyt olla 8-naulainen 16-satanen. Tai sitten olisi pitänyt hommata jostain GTI:n koppa tekniikan ympärille. 17-korista ei edes ole luokiteltu 16 naulaisella kannella. F-ryhmään kelpasi "isolohkolla" ja 16V kannella vaikka kori ulkoapäin olikin mitä oli. Eikä ollut mitään kalliita GTI-pisteosia mitä A-ryhmän luokitukstodistuksessa vaadittiin.
Sama päti vanhaan D-Kaduttiin, jonne sopi lapioida (spinttikäyttöön) 2-litrainen 16V Astman kone ja laatikko. Jälleen kerran A-ryhmän säännöt olisi haranneet vastaan pahasti. Mutta sitten jossain vaiheessa AKK:n neropattipolvet saivat päähänsä nostaa sprinttiautojenkin painotaulukot sellaisiksi, että ne olivat vastaavia kuin A-ryhmän rallipelit.
MIhinkään SM-kisoihin ei tietenkään ollut mitään järkeä lähteä sen paremmin rallin kuin sprintinkään osalta kun ei tuota massia ollut rakentaa riittävän nopeaa peliä. Ja Peltosen Esan Starletin voittamiseen sitä massia todellakin olisi tarvittu. Ehkä jollain tehdasviritteisellä Favorit KitCarilla olisi ollut jotain jakoja....
F-ryhmässä hommat lähtivät lapasesta tasan siinä vaiheessa kuin ensimmäiset M3:t tulivat viivalle. Ja niiden vanavedessä tuli sitten näitä mukamas-Coswortheja (eli siipi-Sierroja SOHC koneella ilman turboa) ja taidettiin muutama Integralekin raiskata etuvetoiseksi F-ryhmäläiseksi. Siinä vaiheessa oltiin jo kohtuullisen kaukana F-ryhmän alkuperäisestä ideasta.

Ja mitä FinÄrrään tulee, niin aika kaukana nämä TMR:nkin kyhäämät Subbet on vielä vanhoista A-ryhmäläisistä. Enemmänkin ne on kevyesti kutiteltuja N-ryhmäläisiä, joilla ei näytä oleavan mitään jakoa edes S2000:n vauhtiin saati sitten että pääsisivät lähellekään WRC-kalustoa. Jos nämä R4:t olisivat vauhdillisesti jossain S2000 Skodillacien ja WRC "asiakasautojen" välimaastossa, niin hommassa olisi huomattavasti enemmän mielenkiintoa. Niinhän ennen wanhaankin Bastit ja Saarenpäät ja kumppanit taistelivat mm. Suurajoissa jäännöspisteistä vain pari pykälää vanhemmilla ex-tehdasautoilla ja ajoivat sitten samalla kalustolla myös SM-sarjaa. Ja vähän sen jälkeen oli Esalla, Pirttisen Janilla ja jollakulla kolmannella liki tehdastasoiset Golf KitCarit. Niitäkin oli ilo katsella ja kuunnella, toisin kuin Nasselaisia. Etenkin N3-N1 luokat olivat kokolailla epäviihdyttäviä.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Kaj-Erik LIndgrenin kansioista toinen otos, jossa meikäläinen on joku kuvassa näkyvistä katsojista. Paikka on Vesalan erikoiskoe, ja kuvassa hyppää tuleva voittaja Carlos Sainz.
Makeen olonen hyppyri! Osaisikohan joku esim. google mapsiin linkittää ko. paikkaa?=)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Järjestysvalvojien kannattaa kuitenkin muistaa se, että jos EK:n varrella olevan talon pihalla on kaivuri ei talon omistajaa kannata suututtaa, koska se voi pahimmillaan johtaa koko EK:n perumiseen EK:lle ilmestyneen tietyömaan takia.

Jos talon omistaja sattuu omistamaan tien tonttinsa kohdalla, saattaa hän järjestyksenvalvojien toimintaan suututtuaan myös estää tien käytön seuraavan vuoden rallissa ja jos kyseinen tie on osa legendaarista EK:ta jää koko legendaarinen EK ajamatta yhden talon omistajan suuttumisen takia.

Tyypillisessä suomalaisessa omakotitalossa pihan ja tien välissä on yleensä omakotitalo ja aita, joten ei niitä nauhoja kovin usein tarvitse mennä pihoille vetämään, koska ulosajossa auto jysäyttää joko aitaan tai talon seinään.

Toki maaseuduilta löytyy maatiloja joissa tie menee piha-alueen läpi, mutta harvemmin tiessä silloinkaan mutka on piha-alueella.

Talon omistajilla kuitenkin on yleensä sen verran järkeä päässä, että ei mene omalla pihallaan katsomaan kilpailua sellaiseen kohtaan mihin tieltä suistuvat autot todennäköisimmin päätyvät.
Ei kait sinne ketään suututtamaan lähdetä. Mutta jos ukko seisoo ihan väärässä paikassa turvallisuuden kannalta, silloin ukko siirtyy.

Harvassa ovat kuitenkin tällaiset tapaukset. Onneksi. Jos jotain sattuu ja katsotaan, kuka maksaa, korvausten saanti voi olla kohtuu hankalaa jos ei olla toteltu järjestysmiestä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
On niitä tullut käytyä penkan päältä kattelemassa, itse ajamassa ja toimimassa "sulkumiehenä" jopa EK-tomitsijanakin takavuosina....

Ja mitä FinÄrrään tulee, niin aika kaukana nämä TMR:nkin kyhäämät Subbet on vielä vanhoista A-ryhmäläisistä. Enemmänkin ne on kevyesti kutiteltuja N-ryhmäläisiä, joilla ei näytä oleavan mitään jakoa edes S2000:n vauhtiin saati sitten että pääsisivät lähellekään WRC-kalustoa. Jos nämä R4:t olisivat vauhdillisesti jossain S2000 Skodillacien ja WRC "asiakasautojen" välimaastossa, niin hommassa olisi huomattavasti enemmän mielenkiintoa. Niinhän ennen wanhaankin Bastit ja Saarenpäät ja kumppanit taistelivat mm. Suurajoissa jäännöspisteistä vain pari pykälää vanhemmilla ex-tehdasautoilla ja ajoivat sitten samalla kalustolla myös SM-sarjaa. Ja vähän sen jälkeen oli Esalla, Pirttisen Janilla ja jollakulla kolmannella liki tehdastasoiset Golf KitCarit. Niitäkin oli ilo katsella ja kuunnella, toisin kuin Nasselaisia. Etenkin N3-N1 luokat olivat kokolailla epäviihdyttäviä.
Eeikäkö aattelin ku noita vanhoja a-ryhmäläisiä siellä on että oisko se ollu viihdyttävämpää, jos kerran n-ryhmäläinen ei riitä. Käytännössähän ne nykyännät vastaa vähän joka kohasta jo enempi 90-luvun a-ryhmäläistä kuin mitään vakioautoo.

Sit jos on 2000-luvulla yhtään NuSM-kisaa nähnyt, niin aika viihdyttävää se N3-kaluston menokin on kun nuoret poijjaat laskee sen mitä lähtee. Mut tietty eihän se niin kallista ääntä pidä kun joku vanha KitCar. Fin-R Sivikkejä kun kuuntelee (vaikka Männyn ja Hautamäen), niin niissä alkaa olla jo sitä kalliin kuulosta ääntäkii.

Käytännön esimerkki. Itsellä oli jossain vaiheessa 1-korinen ihan karvalakkimallin Golffi. Jos sen olisi rakentanut luokitustodistusten mukaisesti pieneen A-ryhmään niin koneen olisi pitänyt olla 8-naulainen 16-satanen. Tai sitten olisi pitänyt hommata jostain GTI:n koppa tekniikan ympärille. 17-korista ei edes ole luokiteltu 16 naulaisella kannella. F-ryhmään kelpasi "isolohkolla" ja 16V kannella vaikka kori ulkoapäin olikin mitä oli. Eikä ollut mitään kalliita GTI-pisteosia mitä A-ryhmän luokitukstodistuksessa vaadittiin.
Sama päti vanhaan D-Kaduttiin, jonne sopi lapioida (spinttikäyttöön) 2-litrainen 16V Astman kone ja laatikko. Jälleen kerran A-ryhmän säännöt olisi haranneet vastaan pahasti. Mutta sitten jossain vaiheessa AKK:n neropattipolvet saivat päähänsä nostaa sprinttiautojenkin painotaulukot sellaisiksi, että ne olivat vastaavia kuin A-ryhmän rallipelit.
MIhinkään SM-kisoihin ei tietenkään ollut mitään järkeä lähteä sen paremmin rallin kuin sprintinkään osalta kun ei tuota massia ollut rakentaa riittävän nopeaa peliä. Ja Peltosen Esan Starletin voittamiseen sitä massia todellakin olisi tarvittu. Ehkä jollain tehdasviritteisellä Favorit KitCarilla olisi ollut jotain jakoja....
F-ryhmässä hommat lähtivät lapasesta tasan siinä vaiheessa kuin ensimmäiset M3:t tulivat viivalle. Ja niiden vanavedessä tuli sitten näitä mukamas-Coswortheja (eli siipi-Sierroja SOHC koneella ilman turboa) ja taidettiin muutama Integralekin raiskata etuvetoiseksi F-ryhmäläiseksi. Siinä vaiheessa oltiin jo kohtuullisen kaukana F-ryhmän alkuperäisestä ideasta.
Äffäänhän ei muuten saa vieläkään laittaa 16v-kantta, jos sitä ei ole luokiteltu. Eli käytännön esimerkki ei ihan aukene. Muutenkaan mää en ymmärrä, miks D-Kadettiin pitää ahtaa Astran kone. Aja Astralla tai E-Kadetilla? Tai kakkoskopan Golvilla, siihen saa kakslitrasen. Lisäks mää luulen että Peltosen Esan voittamiseen ois 90-luvulla tarvittu muutakii kun pätevä auto. Mut sitähän ei Suomen autourheilussa saa sanoa, kalustosta ne erot aina tulee.

Tuota lapasesta lähtemistä mää en ymmärrä myöskään yhtään. OHC-Sierra ilman turboa on Escortti uudemmassa korissa. Mikä siinä nyt niin väärää on? M3 Bemari taas on paljon paremmin f-ryhmän alkuperäisen hengen mukainen, kuin useimmat 5-6 auton palapelit, joiden kohdalla lähtärissä lukee Starlet tai Escort. Siltikään ne isot ja pahat MPowerit ei ole ylivoimasia, ainakaan f-cupissa.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt (on tukka päästä.. vai miten ne Lapparit laulaa). Rallissa mitataan edelleen paremmuutta kellolla ja suomalainen soratie ei ole vuosien saatossa paljoa profiiliaan muuttanut. Voi kai niitä kultaisia 80-90-lukuja muistella vaikka hautaan asti ja jurputtaa mitenkä nykyään on kaikki huonosti, mut ei siitä kyllä tosiasiat miksikään muutu.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eeikäkö aattelin ku noita vanhoja a-ryhmäläisiä siellä on että oisko se ollu viihdyttävämpää, jos kerran n-ryhmäläinen ei riitä. Käytännössähän ne nykyännät vastaa vähän joka kohasta jo enempi 90-luvun a-ryhmäläistä kuin mitään vakioautoo.
Onhan toki N4:ssakin tapahtunut jotain kehitystä, vaikkakin se on edelleen kahden automerkin sarja eikä muita ole näköpiirissäkään. Ahvenlammi&Leino joskus koitti Celicalla pyristellä mutta heikolla menestyksellä... (sivuhuomautuksena voisin ihmetellä miksei kukaan koskaan tuonut Evoa tai Subbea radalle Isoon N:ään kiusaamaan sitä 4WD Cossu armaadaa ja Kuusijärven Skylinea ?? Skyline vain näytti ylivoimaiselta Cossun ja Burin Coupe Audin rinnalla). Mutta isossa A-ryhmän paras puoli oli just siinä, että Suomeenkin saattoi eksyä ainakin kourallinen melkein saman tasoisia pirssejä, millä tehdaskuskitkin ajoivat. Niillä pärjäs hyvin SM-sarjassa ja auttavasti myös Jyväskylässä. Nasselaisista ei voi sanoa samaa. Nykyisin et edes R4 speksien mukaisella Evo X:lla (saati puhtaalla N4:lla) muodosta minkäänlaista mittaria tehdaskuskeille. SWRC:n kuskitkin on valovuoden edellä.


Äffäänhän ei muuten saa vieläkään laittaa 16v-kantta, jos sitä ei ole luokiteltu. Eli käytännön esimerkki ei ihan aukene. Muutenkaan mää en ymmärrä, miks D-Kadettiin pitää ahtaa Astran kone. Aja Astralla tai E-Kadetilla? Tai kakkoskopan Golvilla, siihen saa kakslitrasen. Lisäks mää luulen että Peltosen Esan voittamiseen ois 90-luvulla tarvittu muutakii kun pätevä auto. Mut sitähän ei Suomen autourheilussa saa sanoa, kalustosta ne erot aina tulee.
OK. Saattoi olla että sitä pitsikantta testailtiin vain joissain puolivirallisissa harjoituskisoissa, joissa ei niin ollut nokon nuukaa noiden luokitusten kans. Mutta GTI:n 18-satanen motti oli kyllä F-ryhmässä sallittu, vaikka auto ei pisteosiltaan vastannutkaan GTI:a. A-ryhmään ei saanut laittaa. Ja tuohon aikaan 17-korisen GTI:n kopat olivat vielä ihan hinnoissaan, ja Eriksonni ajeli 19-korisella GTI 16V:lla ihan tehtaan laskuun (josta seurasi että sellaisen hankkiminen harrastekäyttöön oli ehdottomasti out of limits)

Tuota lapasesta lähtemistä mää en ymmärrä myöskään yhtään. OHC-Sierra ilman turboa on Escortti uudemmassa korissa. Mikä siinä nyt niin väärää on?
Ei noita aitoja Cossu-sierroja ihan joka oksalla kasva. Sellaisen raiskaaminen johonkin F-ryhmään Tanen OHC-koneella on pyhäinhäväistys. Verrattavissa ajatukseen että joku riisuisi aidosta Lotus-Cortinasta tai TC-Eskosta sen orggis tekniikan pois ja tunkis jonkun öljyä puhaltavan 13-satasen kenttiläisen tilalle....

M3 Bemari taas on paljon paremmin f-ryhmän alkuperäisen hengen mukainen, kuin useimmat 5-6 auton palapelit, joiden kohdalla lähtärissä lukee Starlet tai Escort. Siltikään ne isot ja pahat MPowerit ei ole ylivoimasia, ainakaan f-cupissa.
Kun 4-ryhmän luokitukset on F-ryhmässä kielletty, niin ei millään Eskolla tai Mantalla tai edes GT-Gorillalla ole mitään jakoa 250 hv M3:sta vastaan. Ja vaikka siihen rinnalle toisi 2-ryhmän Talbot Lotarin niin siltikin nuo Bemut häipyis horisonttiin. Oikeesti joku E30 M3 kilpaili tasaväkisesti Volvo 240 Turbojen ja Cossu Sierrojen kanssa, mutta kas kummaa kun F-ryhmässä on turbot kielletty.... Tällöin Bemut saa täysin epäreilun kilpailuedun.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vauhdin Maailman tekijöillä on kyllä sen verran ammattitaitoa, että eivät he katsojaoppaassa väitä katsojalueita olevan sellaisilla paikoilla missä rallia ei saa katsoa.
Näkyy olleen sen kaltaista ammattitaitoa, että teettää järjestäjällä lisätöitä:
http://www.nesteoilrallyfinland.fi/34238.aspx

Poiminta:
Muiden katsojaoppaiden sisältämistä, epävirallisista ja harhaanjohtavista tiedoista* järjestäjä tiedottaa oikaisujen kera ennen kutakin Neste Oil Rallin kisapäivää kotisivuillaan sekä YLE:n Ralliradion kautta.
--
* Esim. VM:n Jyskälä 2012 -katsojaoppaassa, s. 33. esitelty EK5 Jukojärven katselualue 11 sijaitsee virheellisesti luonnonsuojelualueella, jolla suuren yleisön liikkuminen on ehdottomasti kielletty.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Yksi väärä paikka siis mainittu, mutta vastalahjaksi saatiin paremmat kartat. No problems
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jep, viimein mukana kunnolliset peruskartat, eikä mitään GT-kartta töherryksiä. Minkäs näköinen tuo Tuulilasin virallinen opas?
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Niinhän ennen wanhaankin Bastit ja Saarenpäät ja kumppanit taistelivat mm. Suurajoissa jäännöspisteistä vain pari pykälää vanhemmilla ex-tehdasautoilla ja ajoivat sitten samalla kalustolla myös SM-sarjaa. Ja vähän sen jälkeen oli Esalla, Pirttisen Janilla ja jollakulla kolmannella liki tehdastasoiset Golf KitCarit. Niitäkin oli ilo katsella ja kuunnella, toisin kuin Nasselaisia.
Saarenpää on miltei koko uransa ajanu ns. kotikutoisilla vehkeillä. 80- luvulla oli vapaastihengittävät 80 ja 90 quattrot joilla hän ajoi suurajoissa kympin sakkiin. 90- luvulla oli sitten audi s2, joka käsittääkseni on aikalailla Lehtonen motorsportin rakentama?. Audihan ei B-ryhmän jälkeen tai ainakin lötkö quattron jälkeen tehnyt ralliautoja tehtaan puolesta.

Saarenpään kotikutoisista autoista voidaan ottaa pois 90- luvun alun sierra cosworth, joka oli melkein tehdaspeli ja myöhemmin sitten se KitCar Golf.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
OK. Saattoi olla että sitä pitsikantta testailtiin vain joissain puolivirallisissa harjoituskisoissa, joissa ei niin ollut nokon nuukaa noiden luokitusten kans. Mutta GTI:n 18-satanen motti oli kyllä F-ryhmässä sallittu, vaikka auto ei pisteosiltaan vastannutkaan GTI:a. A-ryhmään ei saanut laittaa. Ja tuohon aikaan 17-korisen GTI:n kopat olivat vielä ihan hinnoissaan, ja Eriksonni ajeli 19-korisella GTI 16V:lla ihan tehtaan laskuun (josta seurasi että sellaisen hankkiminen harrastekäyttöön oli ehdottomasti out of limits)
Onko tässä nyt joku mystinen ajankulun vääristymä? Kentta Golffilla joskus 1986 MM-Sarjassa, kun f-ryhmä alkoi vasta 1990. Tuolloin ainakin Erikssonin veljekset ajeli nelikolla.

Ei noita aitoja Cossu-sierroja ihan joka oksalla kasva. Sellaisen raiskaaminen johonkin F-ryhmään Tanen OHC-koneella on pyhäinhäväistys. Verrattavissa ajatukseen että joku riisuisi aidosta Lotus-Cortinasta tai TC-Eskosta sen orggis tekniikan pois ja tunkis jonkun öljyä puhaltavan 13-satasen kenttiläisen tilalle....
Pyhäinhäväistys my ass, autoja ne vaan on. Tai Voortteja. Ei maha montakaan Suomen ralliekkereistäkään olla alunperin RS2000, mutta niin ne vaan on nykyään. Sen Sierran voi tehdä toki ihan karvalakkivehkeestäkin, ei se ole pakko olla alunperin Cosworth. Niitä on oikeastaan harmillisen vähän rallipoluilla, mikä lie syynä että Escort on vieläkin suositumpi.

Kun 4-ryhmän luokitukset on F-ryhmässä kielletty, niin ei millään Eskolla tai Mantalla tai edes GT-Gorillalla ole mitään jakoa 250 hv M3:sta vastaan. Ja vaikka siihen rinnalle toisi 2-ryhmän Talbot Lotarin niin siltikin nuo Bemut häipyis horisonttiin. Oikeesti joku E30 M3 kilpaili tasaväkisesti Volvo 240 Turbojen ja Cossu Sierrojen kanssa, mutta kas kummaa kun F-ryhmässä on turbot kielletty.... Tällöin Bemut saa täysin epäreilun kilpailuedun.
Et oo vissiin paljon tuloksia katellu viime aikoina? Ei edes ne 300+ heppaset E36 Bemarit oo ollu ylivoimasia, se kun kaks vetävää pyörää vähän rajottaa sitä tehon hyödyntämistä. Ihan yhtälailla on pärjänneet GT Corollalla, Astralla, Kadetilla, Golffilla, Mersulla, ja junnuissa vielä laajemmalla kalustokirjolla. Escortit ja Asconatkaan ei taida tehojensa puolesta olla altavastaaja, vaan kaiken muun..

Sori offtopic, mutta keskustellaan nyt kun asiaa on.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Jep, viimein mukana kunnolliset peruskartat, eikä mitään GT-kartta töherryksiä. Minkäs näköinen tuo Tuulilasin virallinen opas?
Tuulilasissa kerrottiin oheistapahtumista ja muusta sellaisesta, mutta nämä Ek kartat joissa näkyy katselu alueet ja muut ovat melko huonoja VM:n vastaaviin verrattuna. VM:n kartat ovat kunnollisia suunnistus karttoja, kun taas tuulilasin kartoissa näkyy vain tiet ja rakennukset, mutta toki silläkin pärjää. Itse päädyin varmuuden vuoksi ostamaan molemmat.
 
Ylös