Jos on aikeissa "virittää" autoaan vaikuttamalla moottorin ohjaukseen on syytä tiedostaa seuraava, jotta ymmärtää mitä autolleen on tekemässä:
Piuhoilla kiinnitettävät boksit yms. fyysiset, autoon kiinnitettävät härpäkkeet EIVÄT muuta auton moottoriohjauksen OHJELMAA, vaan niiden toiminta perustuu siihen, että ne välittävät moottorin ohjaukselle virheellistä tietoa moottorin kuormitustilasta ja esim. moottorille syötetystä polttoainemäärästä.
Väärää dataa saadessaan moottorinohjaus toimii eri tavalla kuin alunperin on tarkoitettu - tällä "kiertotiellä" sitten pyritään enemmän tai vähemmän saavuttamaan esim. tehonlisäystä. Tapa on huono, koska se voi johtaa odottamattomiin ongelmiin ja vaikkapa ylikuumenemiseen.
Aidot moottorin ohjausyksikön ohjelmamuutokset sen sijaan muuttavat ihan oikeasti sitä moottorin ohjaukseen käytettävää ohjelmaa. Uudelleen ohjelmoinnissa alkuperäinen moottorin ohjausohjelma siis poistetaan ja se korvataan uudella. Alkuperäisestä ohjelmasta muutetaan uudessa ohjelmassa niitä parametrejä, jotka sallivat moottorin potentiaalin laajemman käytön. Mitään virheellistä dataa ei moottorinohjaukselle siis syötetä.
Esim BMW 316d ja 320d AINOA ero on se, että juuri tuo moottorin ohjaukseen käytetty ohjelma on hieman toisistaan poikkeava. 316d:ssä on ohjelmallisesti "kuristettu" moottorin fyysisen potentiaalin käyttöä.
316d:n teho on 116hv ja 320d:n 184hv.
Vastaavasti väännöt ovat 260Nm/380Nm.
Malliversioiden ero on se, että moottorinohjauksen ohjelma on joiltain kohdin erilainen. Fyysisiä eroja em. autoissa ei ole. Painavat esimerkiksi kilolleen saman verran. Autojen hintalaput poikkeavat kuitenkin toisistaan 6500 euroa....ja eroa autoissa oli: jokunen numeroarvo moottorin ohjauksen ohjelmassa!
Sama pätee toki moniin muihinkin nykyautoihin. Ainoastaan moottorin ohjauksen ohjelmaa muuttamalla valmistaja on saanut samasta automallista "luotua" useita eri "versioita".
Toki merkittävästi perusmalleja tehokkaammissa versioissa sitten on jo mukana myös erilaista osaakin esim. alustassa.