Lisää Hankintoja! vaan

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Tuo luvattu 500 Nm on tosiaan jo sen verran hurja lukema, että sen on pakko tuntuakin jossain.
500 on ihan kiva ohitustilanteissa. Itsellä vakavan pohdinnan alla kuljettimen käyttäminen koodarilla. Vääntöä tulisi konetyyppiin 100 Nm lisää. Arveluttaa vaan vaihteisto ja muut palikat. Vaikka kait ne sen kestää jos itse ei rääkkäämällä riko?

pendellstock

Well-known member
Tänään kuulin väittämän, että "lastutus" voisi kuumentaa turboa niin kovin, että turbo vois laueta. Ootko kuullut tollasesta vai onko ihan essonpaarin legendaa?

No mä oon itse siinä mielessä lapsellinen näissä jutuissa, että uskon jotenkin niiden tehtaan insinöörien osanneen tehdä sen moottorin optimiksi niin kestävyyden kuin toimivuudenkin suhteen jo tehtaalla.

Syy miksi omassa tämän hetkisessä käyttiksessä (BMW 3.0tdi) on ihan vakiosäädöt ja lastut. Kestänyt muuten tosi hyvin ja ihan riittää perusajoon tuonkin voima. Eihän dieselin mikään urheiluauto pidäkään olla, paremminkin jouheva käyttöauto. Siihen urheiluautohommaan suosittelen sitten vaikkapa jotain budjettipeliä luokasta Porsche 996:t tai Corvette C5:t.

EDIT: nätti S-Type! Onko toi joku special-versio kun Jaggen ornamentti (se loikkaava kisu) puuttuu konepelliltä vai oliko se niin, että vasta XJ-sarjassa tuo löytyy? Muistelin joskus ihmetelleeni kaverille tuon merkin puuttumista hänen X-typestään, mutta sehän onkin käytännössä Mondeo Jaggen nimellä. S-type on jo omissa kirjoissa "oikea" Jaguar :)

Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Noi boxit on mennyttä tekniikkaa. Oikea "lastutus" tehdään suoraan ECU:uun.

Halvin paikka (ja luotettu) on Vtech Hyvinkäällä, jossa saat dynolapun toimenpiteen jälkeen.

Itse lastutin TT:n Doc Powerilla Helsingissä. Nyt on Revon stage II setti + raudat (3" downpipe, intake vaihdettu, paineensäädin 4 bar).
Mutta yks kartkaveri lastutti bemunsa tuolla ja on ollut hyvin tyytyväinen lopputulokseen.

Kestävyyksistä: tuo 1.8 T kone on mitoitettu 400 hv:n saakka. Ja hetkelliset tehot ei sitä riko. Nuo turbojen paukkumiset on tosiaan essonbaarin juttuja.
Eihän niitä huippuja oteta irti kuin hetkellisesti ja auton kuin auton saa rikki jos sillä ei aja kohteliaasti.

Olen lastuttanut neljä autoa ja yhdessäkään ei ole siitä tullut ongelmia.
Tiisseleissä etenkin väännön lisäys on huima tunne.

Anna palaa, Runski! Olet kuin hangon keksi kun pääset ajamaan jaggea pienen tehostuksen jälkeen :ahem:
Mites noi muutoskatsastukset ja muut?

oldez

Well-known member
No mä oon itse siinä mielessä lapsellinen näissä jutuissa, että uskon jotenkin niiden tehtaan insinöörien osanneen tehdä sen moottorin optimiksi niin kestävyyden kuin toimivuudenkin suhteen jo tehtaalla.
Olisipa se noin. Insinöörit varmasti osaisivat, mutta homma ei ole noin yksinkertaista. Autonvalmistajat tarvitsevat erilaisia moottorivaihtoehtoja, jotta saadaan laaja valikoima. Sen sijaan että käytettäisiin miljooniaa kahden erilaisen moottorin kehittämiseen on paljon halvempi vain muuttaa moottorinohjausyksikköä ja tehdä toisesta tehokkaampi ja toisesta tehottomampi.

Lisäksi kuten ylempänä mainitsin on tuo kulutus-/päästökysymys. Autojen pitää saada mahdollisimman hyvät lukeman EU:n päästö/kulutustesteissä vaikka sillä ei olisikaan mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. Moottoreita säädetään niin että saadaan hiilidioksidipäästöt jonkun mielivaltaisen luvun alle halvemman verotuksen vuoksi.

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Koska luottoni hurrien rikosleffoihin on yhä järkkymätön, nappasin paikallisesta ässäpuodista nämät kaksi mukaan, vaikka suhteellisen tuntemattomia mulle ovatkin (oommä jonkun Maria Wernin nähnyt):

Ja kuten kuvaan kuuluu, vasta kotona aloin katsomaan että mitä tuli ostettua, ja kas, tuo Pedon jäljillä onkin alkuperäiseltä nimeltään Jägarna 2, eli mulle tuntematon leffa onkin jonkun rikosleffasarjan toinen leffa. Ja edelleen, kuten kuvaan kuuluu, sitä ekaa leffaa ei mistään sitten löydykään, kun on niin vanha.

Örfil

Guest
Mites noi muutoskatsastukset ja muut?
Typerys. sama kuin menisi tulliin ja pyytäisi että tsekkaavat onko anaalissa jotain ylimääräistä.

Ikinä ei katsastuksessa tuollaisia kysellä. Ei ole edes laitteita.

Olen muutoskatsastanut yuhden menopelin, mp:n ja sen vuoks ajoin Ouluun saakka jossa sain pitkän keulan läpi.

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Tämäkin viesti (joka varmasti olisi ollut jakamatta paree?) on kirjoitettu eilen ostetulla multisupermega-tietokoneella. Työläppärin rinnalla kulkenut Toshiba suuttui koiran tiputettua masiinan sohvalta laattialle ja korvaajaksi seuloitui linkin Packard Bell. Hyvin tuntuu pelittävän. Ja kosk' ei ole pelittämiseen tarkoitettu niin piisaa sohvan nurkassa surffailuun mainiosti...

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/31595/dgttb/Packard-Bell-Easynote-TE11-15-6-Intel-B820-2-GB-320-GB-DVD

Örfil

Guest
:D Hieno analogia :ahem:.
Sitä saa mitä pyytää. Millä ihmeen softalla ne alkaa tutkimaan lastutuksia katsastusasemilla? KAMOON!
Se kun se katsastusukko ajaa sen 100 m:n lenkin siinä pihalla niin tuskin dynolappua siitä keikasta irtoaa.

Siinä vaiheessa kun katsastusasemilla saa dynolapun, maksan siitä viranomaistoimenpiteestä ihan mielelläni.

Nykyään joudun maksamaan siitä että kuulen kerran vuodessa että "on hyvin pidetty auto - siisti peli sulla".

Viimeksi muokattu:

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Tekee mieli hankkia puolukoita tai karpaloita. Melkeinpä mielummin puolukoita nyt. Karpalot kun säilyvät luonnossa talven yli suotuisissa olosuhteissa. Niitä sitten keväämmällä.

Pirulauta, kun äskeisellä kauppareissulla unohdin ostaa piimää. 1 %:rosenttista. Rasva. Kefiiristä en nyt haaveile.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Tekee mieli hankkia puolukoita tai karpaloita. Melkeinpä mielummin puolukoita nyt. Karpalot kun säilyvät luonnossa talven yli suotuisissa olosuhteissa. Niitä sitten keväämmällä.

Pirulauta, kun äskeisellä kauppareissulla unohdin ostaa piimää. 1 %:rosenttista. Rasva. Kefiiristä en nyt haaveile.
Tänään oli ympäri pitäjää puolukan OSTAJIA liikenteessä. Ei ollut myydä.