Lisää Hankintoja! vaan

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Kas näköjään löytyy lastuja tollekin koneelle... Ihan hyvin olisi lisää tehoa ja vääntöä luvassa. Kulutuskin varmaan tippuisi aika reilusti, vaikka onkin tuollainen ekomalli tai oikeastaan ehkä juuri siksi. Kone on mapattu sellaiseksi että sillä saa mahdollisimman pienen kulutuksen ja CO2-lukemat noissa kulutustesteissä. Se taas ei tarkoita mitään oikeassa elämässä.
Lieköhän noissa mitä eroja kun toiset paikat lupaa samoja tehoja jopa toista sataa halvemmalla kuin jotkut muut?

Tänään kuulin väittämän, että "lastutus" voisi kuumentaa turboa niin kovin, että turbo vois laueta. Ootko kuullut tollasesta vai onko ihan essonpaarin legendaa?

Sen olen kuullut useammaltakin (ja se on ihan järkeenkäypääkin) että aikamoisia vähennyksiä on kulutukseen saatu, vaikka tehot ovat nousseet.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Lieköhän noissa mitä eroja kun toiset paikat lupaa samoja tehoja jopa toista sataa halvemmalla kuin jotkut muut?
Raaseri varmaan tietää paremmin, mutta olen käsittänyt niin että noi valmiit "boxit" on niitä halvempia ja myös huonompia. Kalliimmissa auto dynotetaan ja lastu säädetään juuri kyseisellä moottorille sopivaksi.


Tänään kuulin väittämän, että "lastutus" voisi kuumentaa turboa niin kovin, että turbo vois laueta. Ootko kuullut tollasesta vai onko ihan essonpaarin legendaa?

Sen olen kuullut useammaltakin (ja se on ihan järkeenkäypääkin) että aikamoisia vähennyksiä on kulutukseen saatu, vaikka tehot ovat nousseet.
Mitä olen lukenut netistä niin yhtään tapausta ei ole tullut vastaan, jossa jotain ongelmia olisi ollut. Sinänsä aika outoa.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Tänään kuulin väittämän, että "lastutus" voisi kuumentaa turboa niin kovin, että turbo vois laueta. Ootko kuullut tollasesta vai onko ihan essonpaarin legendaa?
(anteeksi vieraisiin pöytiin huutelu)

Turbo (tai pari) ei kaiketi ole kallein osa autosta vaihdettavaksi. Itse miettisin sitä, kestääkö voimansiirron eri osaset lisääntyvän väännön. Oman kulkineeni olisin käynyt softaamassa jo aikapäiviä sitten jos joku silmiä räpäyttämättä, sulkakynällä vakuutuksen allekirjoittaen pystyisi vakuuttamaan, että 20 % nousu väännössä on ihan ok esmeks vaihteistolle.

Tuolla kulutuksen pienentymisellä on turha jeesustella. Jos joku softaa kulkineensa kulutuksen vuoksi, niin on alunperin tullut ostettua liian isokulutuksinen kulkine.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Raaseri varmaan tietää paremmin, mutta olen käsittänyt niin että noi valmiit "boxit" on niitä halvempia ja myös huonompia. Kalliimmissa auto dynotetaan ja lastu säädetään juuri kyseisellä moottorille sopivaksi.
(taas vieraisiin pöytiin, sorry)

Ei niihin autoihin mitään bokseja tai chippejä nykyään ängetä. Softaa käpelöidään.

Tai no voi tietty änkeä, kylähän ebayssä myydään mits vaan...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Ihme on jos joku alkaa moisia palikoita virittämään kulkineidensa piuhojen väliin. Sitä yritin sanoa. Linkkaa vielä moisten kotimaiset jälleenmyyjät. Parempi jättää kuukauden tahi kahden baari-illat väliin ja marssia suoraan kunnon softaajalle (Karalat, Lehtoset etc....)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mä ostin heikoimmalla koneella olevan dieselin uudeksi autokseni, juuri siitä syystä, että tuossa 5000-6000 kalliimmassa mallissa on sama moottori ja vaihteisto, mutta 30% enemmän tehoa ja vääntöä (ohjelmallisesti tuotettuna).
Karala kuitenkin tuuppaa tähän edullisempaan malliin samat tehot ja väännöt alle 800 euron. Ja on sitten justiinsa prikulleen räätälöity ohjema, jolla ongelmia ei ole tiedossa.

Noita idän ihmeitä yms. "valmiita" piuhamotikoita en autooni ikipäivänä laittaisi.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Luovutan, nyt mä luovutan. Piuhat poikki vaan Jaggesta ja kaikista turbodisukoista ja norttiaskiin piilotettuja piirilevyjä väliin. Noi on ensteks parhaita!!! Mullahan takuu raukesi toukokuussa. Ostan noita neljä. Yhden jokaiselta maahantuojalta :wall:
Mitähän sä sekoilet?
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Sinähän se niitä piuhoja oli jaggesta katkomassa ja ostamassa monta eri boksia.
a) en omista jaggea
b) en tarvitse lisää tehoa, vääntöä tahi vetäviä pyöriä
c) poustini oli sarkastinen
d) jompi kumpi meistä on nyt hyvin, hyvin väsynyt
f) se d) voi hyvinkin olla minä lenssuni kanssa
g) se e) mihinkään unohtunut
h) öitä
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jep, voimaa.com lupais tohon lastuttamalla 182 kW / 248 Hp, 500 Nm. Nyt siitä lähtee 207 hp/435 Nm.
Sinuna kävisin Karalan Mikan luona, laittaa sellaisen ohjelman sisään, että pelaa takuulla ilman ongelmia.

http://www.turbotec.com/henkiloautot/etusivu/valmistaja.php?valmistaja=jaguar

1.Takuu

Ajoneuvo täyttää ohjelman muutostyön jälkeenkin ajoneuvolle sillä hetkellä voimassa olevat pakokaasupäästöjen raja-arvot mitattuna käytönaikaisessa valvonnassa. Käytönaikaisella valvonnalla tarkoitetaan esim. normaalia määräaikaiskatsastuksessa suoritettavaa pakokaasupäästöjen mittausta. Annamme täyden takuun ohjelman toimivuudelle, ja kahden vuoden takuun muistipiirille ja muistipiirin asennustyölle tai päivitykselle.

2.vuoden takuu
Takuu kattaa ohjelman asennustyön, ohjelman sisältämän muistipiirin, ja sen yhteydessä mahdollisesti käytettävät komponentit.
Takuu kattaa ohjelman toimivuuden ainoastaan ajoneuvon alkuperäisessä kokoonpanossa.
Takuu muutetulle ohjelmalle on voimassa niin pitkään kunnes ajoneuvo vaihtaa omistajaa. kuitenkin vähintään kaksi vuotta.


10.vuoden takuu
Mikäli itse ohjelman muutetuissa osissa ilmenee ohjelmointivirhe takuuaika on 10 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jos on aikeissa "virittää" autoaan vaikuttamalla moottorin ohjaukseen on syytä tiedostaa seuraava, jotta ymmärtää mitä autolleen on tekemässä:

Piuhoilla kiinnitettävät boksit yms. fyysiset, autoon kiinnitettävät härpäkkeet EIVÄT muuta auton moottoriohjauksen OHJELMAA, vaan niiden toiminta perustuu siihen, että ne välittävät moottorin ohjaukselle virheellistä tietoa moottorin kuormitustilasta ja esim. moottorille syötetystä polttoainemäärästä.

Väärää dataa saadessaan moottorinohjaus toimii eri tavalla kuin alunperin on tarkoitettu - tällä "kiertotiellä" sitten pyritään enemmän tai vähemmän saavuttamaan esim. tehonlisäystä. Tapa on huono, koska se voi johtaa odottamattomiin ongelmiin ja vaikkapa ylikuumenemiseen.

Aidot moottorin ohjausyksikön ohjelmamuutokset sen sijaan muuttavat ihan oikeasti sitä moottorin ohjaukseen käytettävää ohjelmaa. Uudelleen ohjelmoinnissa alkuperäinen moottorin ohjausohjelma siis poistetaan ja se korvataan uudella. Alkuperäisestä ohjelmasta muutetaan uudessa ohjelmassa niitä parametrejä, jotka sallivat moottorin potentiaalin laajemman käytön. Mitään virheellistä dataa ei moottorinohjaukselle siis syötetä.


Esim BMW 316d ja 320d AINOA ero on se, että juuri tuo moottorin ohjaukseen käytetty ohjelma on hieman toisistaan poikkeava. 316d:ssä on ohjelmallisesti "kuristettu" moottorin fyysisen potentiaalin käyttöä.
316d:n teho on 116hv ja 320d:n 184hv.
Vastaavasti väännöt ovat 260Nm/380Nm.

Malliversioiden ero on se, että moottorinohjauksen ohjelma on joiltain kohdin erilainen. Fyysisiä eroja em. autoissa ei ole. Painavat esimerkiksi kilolleen saman verran. Autojen hintalaput poikkeavat kuitenkin toisistaan 6500 euroa....ja eroa autoissa oli: jokunen numeroarvo moottorin ohjauksen ohjelmassa!

Sama pätee toki moniin muihinkin nykyautoihin. Ainoastaan moottorin ohjauksen ohjelmaa muuttamalla valmistaja on saanut samasta automallista "luotua" useita eri "versioita".
Toki merkittävästi perusmalleja tehokkaammissa versioissa sitten on jo mukana myös erilaista osaakin esim. alustassa.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sinuna kävisin Karalan Mikan luona, laittaa sellaisen ohjelman sisään, että pelaa takuulla ilman ongelmia.
Sinällään tuo takuuohje lienee kuluttajasuojalain vastainen. Lain mukaan valmistaja vastaa valmistusvirheistä ilman takarajaa, ohjelmointivirhe on varmasti valmistusvirhe - eli sillä on ikuinen takuu.

... enkä ota kantaa siihen onko tällä käytännön merkitystä ;)
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Jos tommosesta tykkää niin lucky you ja ei muuta kun hyvää lomaa? :thumbup:
Eukko tykkää enemmän, niin minkäs teet:p. Ja eiköhän tuota " tosi helppoa" löhölomaa viikon kestä raavas mies! Vaikka arvaan, että sinä 4-5 pv kohdalla alkaa tuntua, että vois lähteä jo kotiin, tämä turistirysä on nähty ja koettu.
Onhan niitä maailmassa paljon kohteita, jotka kiinnostaisi oikeasti enemmän, mutta tällä kertaa ajankohta, "henkinen vire matkailuun" ja budjetti määritteli näin.
 

Örfil

Guest
Noi boxit on mennyttä tekniikkaa. Oikea "lastutus" tehdään suoraan ECU:uun.

Halvin paikka (ja luotettu) on Vtech Hyvinkäällä, jossa saat dynolapun toimenpiteen jälkeen.

Itse lastutin TT:n Doc Powerilla Helsingissä. Nyt on Revon stage II setti + raudat (3" downpipe, intake vaihdettu, paineensäädin 4 bar).
Mutta yks kartkaveri lastutti bemunsa tuolla ja on ollut hyvin tyytyväinen lopputulokseen.

Kestävyyksistä: tuo 1.8 T kone on mitoitettu 400 hv:n saakka. Ja hetkelliset tehot ei sitä riko. Nuo turbojen paukkumiset on tosiaan essonbaarin juttuja.
Eihän niitä huippuja oteta irti kuin hetkellisesti ja auton kuin auton saa rikki jos sillä ei aja kohteliaasti.

Olen lastuttanut neljä autoa ja yhdessäkään ei ole siitä tullut ongelmia.
Tiisseleissä etenkin väännön lisäys on huima tunne.

Anna palaa, Runski! Olet kuin hangon keksi kun pääset ajamaan jaggea pienen tehostuksen jälkeen :ahem:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Olen lastuttanut neljä autoa ja yhdessäkään ei ole siitä tullut ongelmia.
Tiisseleissä etenkin väännön lisäys on huima tunne.

Anna palaa, Runski! Olet kuin hangon keksi kun pääset ajamaan jaggea pienen tehostuksen jälkeen :ahem:
Tuo luvattu 500 Nm on tosiaan jo sen verran hurja lukema, että sen on pakko tuntuakin jossain.
 
Ylös