Tänne kaikki kettuilut ja huonot neuvot kouvon hankkiessa paskan koslan (ja x:n tt)

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Pito-ominaisuuksiltaan nasta- ja kitkarenkaissa ei ole käytännön eroja, paitsi silloin kun ajorata on jäässä, jolloin nastarenkaat ovat merkittävästi kitkoja turvallisemmat.
Kaikissa muissa keleissä erot nasta- ja kitkarenkaan pidossa ja turvallisuudessa ovat tavalliselle autoilijalle merkityksettömiä.

Nuorna miesnä kosautin jääkelissä Saabin kylkeen heikoilla talvigummeilla, tuolloin päätin, että tästälähtien renkaat on sellaiset, joilla on parhaat edellytykset pysähtyä yllättävässäkin tilanteessa.
Kaiketi siksi arvostan autoa joka pysähtyy mahdollisimman hyvin myös silloin kun ajoradan kitka on minimissään.

Periaatepäätös on tehty 22 vuotta sitten. Nastat on ja pysyy.

Hiljattain kokeilemassani koeajoautossa oli alla kitkat. Ups! Liukui tottumattomalta Mersu Lielahdessa risteykseen (kiillottunutta jäätä risteysalueella) kun aloitin vaihtuviin valoihin jarraamisen ehkä hieman viimetingassa. Pidolla johon olen tottunut (hyvät nastarenkaat) olis pysähtynyt helposti ennen valoja. Tottuneella kikarenkailijalla ei varmalla ole mitään ongelmia normaaleissa liikennetilanteissa, eroja (nastarenkailijaan verrattuna) voi syntyä silloin kun keli on jääkallo ja vastaan tuleva tilanne on arvaamaton ja yllättävä.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Niin on. Ja huomaa sen jo keväälläkin että jo tuossa +5C kelillä tms kun kuiva (siis ei lunta/jäätä) asfaltti ja aurinko paistaa niin vetelät on renkaat ja pito huono.
Mutta mikäs siinä. Toisethan haluaa säästää sen parisataa vuodessa ja vastineeksi riskeerata omaa henkeään. Eihän siinä mitään jos ei omaan turvallisuuteensa satsaa.
Täällä (vaikka kai tuo nyt Suomeenkin pätee) on yleisohje, että talvirenkaat alle, kun lämpötilat laskevat noin 7 asteeseen, siitä ylöspäin olis parempi ajaa kesänakeilla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tätäkin peesailen. Kannattaa myös huomioida tämä yleinen käsitys eri automerkeistä, vaikuttaa nääs käytettyjen hintoihin aika reilusti ja usein vailla perää. On tullut tässä lähiaikoina noita tuon hintaluokan kulkineita katseltua ja vaikutus on selkeä.
Kyllä siinä yleisessä käsityksessä varmaan jotain perää voi olla, mutta lopputulemana vaikutus tämän hintaluokan kulkineissa menee överiksi, ja huonoksi tiedetty onkin usein sitten se parempi vaihtoehto markkinataloudellisista syistä.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Mulla ois tonnilla hyvä -98 Swift. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kyllä siinä yleisessä käsityksessä varmaan jotain perää voi olla, mutta lopputulemana vaikutus tämän hintaluokan kulkineissa menee överiksi, ja huonoksi tiedetty onkin usein sitten se parempi vaihtoehto markkinataloudellisista syistä.
Tietyt virheelliset käsitykset elävät yllättävän sitkeässä, varsinkin sellaisten henkilöiden kohdalla joilla ei ole minkäänlaista oikeaa kosketuspintaa itse asiaan. Varma tieto.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ne eivät ole vikoja vaan ominaisuuksia. Siis Fordeissa.
Tämä on oleellista ymmärtää etenkin merkkihuollon tiskille avaimia jätettäessä.

Mondeo ongelmia.

Pakko myöntää pitkin hampain että taisin ostaa todellisen pommin.

Auto täristää voimakkaasti vedättäessä,varsinkin kovemmassa nopeudessa. Tärinä loppuu heti kun nostaa jalan kaasulta. Tämä taitaa johtua vetonivelistä? Tän vian huomasin koeajolla ja hintaa laskettiin sen verran että laskin homman kannattavan silti vaikka vetarit joudunkin vaihtamaan.

No sitten aamulla töihin lähtiessäni huomasin että lämpömittari nousi melkein heti "keskiasentoon" eli ihankuin olisin ajanut jo pidemmänkin matkaa. Auto ei ollut muuten lohkolämmittimessä jonka myös huomasin tänä iltana olevan hajalla! Mistä tuota mittarin virhenäyttämää voisi alkaa selvittämään? Anturi vai itse mittari sökö?

Lisäksi sisätilan lämmönsäädin alkoi takkuamaan,tuntuu olevan on-off mallia eli piti käännellä aikansa edestakaisin että alkoi puhaltaa kuumaa ja kun yritti vähän vähentää niin heti alkoi tulla täysin kylmää. Tämäkin on vissiin tyyppivika? Mitä mahtaa maksaa tuon korjaus?

Moottorin lämpötila osoitin mittaristossa ei toimi kunnolla. Välillä ei nouse yhtään ja välillä näyttää että lämmöt ovat normaalit. Nesteet ok, termari justiinsa vaihdettu ja puhaltimesta tulee lämmintä silloinkin kun mittari näyttää että kone on kylmänä. Anturin ajattelin vaihtaa mutta kun menin marmoritiskiltä kysymään uutta niin liitin oli väärän mallinen.
Vai onko näissä vehkeissä ollut mittaristo vikoja?

nopeusmittari sanoi itsensä irti reissulla Helsinki - Vekarajärvi
Onko näissä joku tyyppivika että vaijjeri menee laatikon päästä vai mittariston puolelta. Ajattelin että olisi kiva tietää ennen kuin menee tonne ulos kattomaan vaijjerin kuntoa ja palelemaan

Bensamittari ei toimi kunnolla. Saat ajella rauhakseen 60km ja tankista näytä olevan kadonnut mitään. Seuraavana aamuna auton startattua mittari laskee ku lehmän häntä. onko tälle jotain korajusta että bensamittarin koho jumissa yms?


Myöhemmin sitten päivän aikana sitten huomasin rengaspaineita tarkistaessani että molemmat takavanteet oli kuumat eli jarrut laahaa. Onko syy käsijarrussa? Halvin neuvo taitaa olla satuloiden puhdistus ja rasvaus(?).

Kaiken kruunasi sitten illalla tallilla tutkimani imusarjan läppävika jota en piru vie tiennyt edes olevan ennenkuin tänään tätä foorumia vihoissani tutkiessani satuin lukemaan,katoin videolinkin missä näytettiin kuinka sen voi todeta letkun irrottamalla. Aluksi luulin asian olevan ok kun katoin että letku oli kiinni eikä ääntä kuulunut mutta sitten huomasinkin että letku olikin poikki!! Löysin väliin muovista putkea jolla sain letkun korjattua ja samantien alkoi helvetinmoinen nakutus! Kyllä syö miestä uskomattoman lujaa,en voi muuta sanoa...

Pitää soitella myyjälle ja kysyä miten toimitaan,pelkään vaan pahoin että itsellä rahaa tulee palamaan ja paljon... Ajattelin myös kuluttaja asiamieheltä kysyä näkemystä asiaan.

En nyt tiedä olisko mun pitänyt huomata esim nuo mittari ja lämmönsäädin viat koeajon aikana mutta noi jarrut ei ainakaan oireillut mitenkään ja tuo imuläppien ohjauksen katkennutta (vai tarkoituksella katkaistua?) letkua nyt en ainakaan olisi osannut etsiä.
 
Viimeksi muokattu:

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Tuossa autossa on käsittämättömän vähän ajokilometrejä ikäisekseen, jos vaan pitävät paikkansa. Uskon tekniikan kestävän vielä hyvinkin kauan. Toki pitää olla huollettu ja pitää huoltaa.

Bensiiniä tuo vie reippaanlaisesti, mutta sää saat vissiin sitä Venäjältä edullisesti? Tuon ikäinen Mondeo syöpi etupyörän laakereita ja lämppärin puhaltimia, jos pitkään pitää. Ovenkahvojen alustat ja ovien alareunat tykkävät ruostua. Kannattaa tutkia. Jarrujen osat kuluvat myös, mutta niin vissiin on kaikissa autoissa?

Puolipöhkön listalta allekirjoitan polttoainemittarin omituisehkon käytöksen ja lämmiytyslaitteen lämpötilansäätöongelmat. Oliskos Mondeon lämmityksen säädössä n. 20 napsausta.

Talvella: 1 - 12: helvetin kylmä. 13: lehmän henki. 14: haalea. 15 - 20: sauna.

Kesällä 1 - 2: vilpoinen. 3 - 6: kuuma. 7 - 20: helvetin kuuma.

Oletan kuitenkin Mondeossa olevan enemmän autoa kun Chevroletissä.

Tosin hintakin on täysin eri budjetillasi. Siinä tärkeimmät. Eikujuu, sadantuhannen kilometrin välein menee vuorotellen laturi ja startti. Alkaa laturista jossain 170 tkm paikkeilla.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Sit taas farkku turhan iso:eek: Minä jään pähkäilemään.. Rahaa olisi pistää enemmänkin autoon kuin se pari tonnia, mutta mieluitenhan sitä pistäisi mahdollisimman vähän ja ostaisi hyvää..halvallahan saa AINA hyvää ja kaiken minkä haluaa:eek:
Mut eikös farkussa ole kivempi nukkua kesällä. Oikein turnee auto :thumbup:
 
Ylös