PuoliPöhkö
Well-known member
Pito-ominaisuuksiltaan nasta- ja kitkarenkaissa ei ole käytännön eroja, paitsi silloin kun ajorata on jäässä, jolloin nastarenkaat ovat merkittävästi kitkoja turvallisemmat.
Kaikissa muissa keleissä erot nasta- ja kitkarenkaan pidossa ja turvallisuudessa ovat tavalliselle autoilijalle merkityksettömiä.
Nuorna miesnä kosautin jääkelissä Saabin kylkeen heikoilla talvigummeilla, tuolloin päätin, että tästälähtien renkaat on sellaiset, joilla on parhaat edellytykset pysähtyä yllättävässäkin tilanteessa.
Kaiketi siksi arvostan autoa joka pysähtyy mahdollisimman hyvin myös silloin kun ajoradan kitka on minimissään.
Periaatepäätös on tehty 22 vuotta sitten. Nastat on ja pysyy.
Hiljattain kokeilemassani koeajoautossa oli alla kitkat. Ups! Liukui tottumattomalta Mersu Lielahdessa risteykseen (kiillottunutta jäätä risteysalueella) kun aloitin vaihtuviin valoihin jarraamisen ehkä hieman viimetingassa. Pidolla johon olen tottunut (hyvät nastarenkaat) olis pysähtynyt helposti ennen valoja. Tottuneella kikarenkailijalla ei varmalla ole mitään ongelmia normaaleissa liikennetilanteissa, eroja (nastarenkailijaan verrattuna) voi syntyä silloin kun keli on jääkallo ja vastaan tuleva tilanne on arvaamaton ja yllättävä.
Kaikissa muissa keleissä erot nasta- ja kitkarenkaan pidossa ja turvallisuudessa ovat tavalliselle autoilijalle merkityksettömiä.
Nuorna miesnä kosautin jääkelissä Saabin kylkeen heikoilla talvigummeilla, tuolloin päätin, että tästälähtien renkaat on sellaiset, joilla on parhaat edellytykset pysähtyä yllättävässäkin tilanteessa.
Kaiketi siksi arvostan autoa joka pysähtyy mahdollisimman hyvin myös silloin kun ajoradan kitka on minimissään.
Periaatepäätös on tehty 22 vuotta sitten. Nastat on ja pysyy.
Hiljattain kokeilemassani koeajoautossa oli alla kitkat. Ups! Liukui tottumattomalta Mersu Lielahdessa risteykseen (kiillottunutta jäätä risteysalueella) kun aloitin vaihtuviin valoihin jarraamisen ehkä hieman viimetingassa. Pidolla johon olen tottunut (hyvät nastarenkaat) olis pysähtynyt helposti ennen valoja. Tottuneella kikarenkailijalla ei varmalla ole mitään ongelmia normaaleissa liikennetilanteissa, eroja (nastarenkailijaan verrattuna) voi syntyä silloin kun keli on jääkallo ja vastaan tuleva tilanne on arvaamaton ja yllättävä.
Viimeksi muokattu: