Moottoriratakeskustelu

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Ranskassa pidetään tulevan f1-kisan suhteen hintakilpailua käynnissä. Vastoittain Maikkarilla keskusteltiin harjoitusten aikana juurikin noista ratamaksun hinnoista millä Paul Ricard tai Magny-Cours saisi kisan. Paul Ricard saisi kisan ensi vuodeksi 22 miljoonan euron hinnalla kun taas Magny-Cours saisi sen 32 miljoonan euron hinnalla.

Magny-Coursin osalta yritettäisiin rakentaa myös jotain oheisrakennuksia joilla saataisiin paikasta enemmän yleisöä vetävämpi ja vähemmän syrjäisempi. No ainakin Paul Ricardin hinta edelliseen kertaan verrattuna on moninkertainen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18411
F1-sarjassa ajettaisiin Meksikon GP jälleen kaudella 2013, väittää espanjalainen sanomalehti Marca. Sivuston mukaan kilpailu tullaan käymään Hermanos Rodriguezin radalla Mexico Cityssä, jossa formulat kilpailivat edellisen kerran kaudella 1992. Tietoliikennejätti Telmex olisi kisahankkeen merkittävin tukija. Marcan mukaan kilpailu ottaisi kisakalenterissa Euroopan GP:n näyttämönä toimivan Valencian paikan alustavalla viiden vuoden sopimuksella.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
F1-sarjassa ajettaisiin Meksikon GP jälleen kaudella 2013, väittää espanjalainen sanomalehti Marca. Sivuston mukaan kilpailu tullaan käymään Hermanos Rodriguezin radalla Mexico Cityssä, jossa formulat kilpailivat edellisen kerran kaudella 1992. Tietoliikennejätti Telmex olisi kisahankkeen merkittävin tukija. Marcan mukaan kilpailu ottaisi kisakalenterissa Euroopan GP:n näyttämönä toimivan Valencian paikan alustavalla viiden vuoden sopimuksella.
Hieno juttu, jos toteutuu ja vetävät Peraltadan ilman shikaania. :thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Toivottavasti hanke Mexico Cityn kisasta toteutuisi. Sille.:alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Huonoimmillaan näinkin voi olla edessä. Tosin jo aikoinaan Meksikon joutuessa luovuttamaan paikkansa muille kilpailuille kalenterissa eräs syy monista oli kieltäytymiset Bernien vaatimuksille turvallisuuden nostosta. Toinen syy tietysti oli kilpailun minimimaksun korottuminen hieman yli miljoonaan dollariin.

Mikäli Meksiko olisi löytänyt rahat niin kilpailu siellä kaudella 1993 ja kenties kaudella 1994 olisi vielä voitu järjestää. Tosin rata-alueita olisi saatettu muuttaa tai ainakin Sennan ulosajon kohdan kumparehiekat olisi varmasti tasoitettu.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Olen seuraillut Circuit Of The Americasin valmistumista ja muuta höpinää eri foorumeilta käsin.
Eilen tuli pientä päivitystä ja kuvaa tilanteesta. Siellä ois asfaltin levitys valmistumaisillaan kun ekat kerrokset on vedelty mutkiin 1 – 5 ja 18 – 20. Medical center, oisko suomeks lääkintäkeskus kattoa ja ikkunoita vailla.
Varikkorakennukseen laitetaan vielä ikkunat paikalleen ja maalataan.

Pääsuora:

Profiili:


Cotan kotivisut
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Olen seuraillut Circuit Of The Americasin valmistumista ja muuta höpinää eri foorumeilta käsin.
Eilen tuli pientä päivitystä ja kuvaa tilanteesta. Siellä ois asfaltin levitys valmistumaisillaan kun ekat kerrokset on vedelty mutkiin 1 – 5 ja 18 – 20. Medical center, oisko suomeks lääkintäkeskus kattoa ja ikkunoita vailla.
Varikkorakennukseen laitetaan vielä ikkunat paikalleen ja maalataan.

Pääsuora:

Profiili:


Cotan kotivisut
Lääkintäkeskus, noin niinkun vapaasti suomennettuna, voidaan kääntää myöskin "ratasairaalaksi" mutta eniveis. Aika hyvällä mallillahan se sitte on. Saattavat saadakkin sen valmiiks ajoissa...
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Lääkintäkeskus, noin niinkun vapaasti suomennettuna, voidaan kääntää myöskin "ratasairaalaksi" mutta eniveis. Aika hyvällä mallillahan se sitte on. Saattavat saadakkin sen valmiiks ajoissa...
Onhan tässä vielä 5 ja puoli kuukautta aikaa.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Onhan tässä vielä 5 ja puoli kuukautta aikaa.
Niin kisan starttiin on 170 vuorokautta tänään. Radan asfaltin levitys vie leijonanosan ajasta kun, jos oikein ymmärsin, radan pinnassa ei saa olla 8 mm suurempia paakkuja, kun viimosta kerrosta vedellään ja Tilken jengi pitää standardeista kiinni vaikka aikaa on vähän. Bernie varmaan toivoo, että rata on jo käyttökunnossa ennen viikonlopun alkamista vapaissa harkoissa.
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Niin kisan starttiin on 170 vuorokautta tänään. Radan asfaltin levitys vie leijonanosan ajasta kun, jos oikein ymmärsin, radan pinnassa ei saa olla 8 mm suurempia paakkuja, kun viimosta kerrosta vedellään ja Tilken jengi pitää standardeista kiinni vaikka aikaa on vähän. Bernie varmaan toivoo, että rata on jo käyttökunnossa ennen viikonlopun alkamista vapaissa harkoissa.
Muistanko mä ihan omiani, mutta eikös yleisstandardina oo ollu, että 100pv ennen ku rata korkataan F1:llä, niin FIA:n pitäs antaa ns:"Seal of approval", että kaikki on kunnossa, että ei muutaku autoo radalla. Yeongamissa toi tehdiin kyllä just ennen kisaviikonloppua! New Delhissäki oli vielä torstaina pahasti rakennustyöt kesken ennen harkkoja.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Muistanko mä ihan omiani, mutta eikös yleisstandardina oo ollu, että 100pv ennen ku rata korkataan F1:llä, niin FIA:n pitäs antaa ns:"Seal of approval", että kaikki on kunnossa, että ei muutaku autoo radalla. Yeongamissa toi tehdiin kyllä just ennen kisaviikonloppua! New Delhissäki oli vielä torstaina pahasti rakennustyöt kesken ennen harkkoja.
Vähän vaikuttaisi siltä, että tämän radan kanssa käy samoin kuin noissa, eli valmistuu ihan viime metreillä ennen kisaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IWa2ZSZcUq8

Tuossa 3 kierrosta kyseisellä radalla, F1 2012 peli. Aika ok rata.
Ykkösmutka (aika odotetusti suunnitelmien perusteella) vaikuttaa varsin mukavalta. "Pimeä mutka" mäen päällä. Sama mitä hain Imatrackin ensimmäiseen Monzaan. Ensimmäisellä kierroksella tullaan näkemään otatusta vielä nopeassa kakkosmutkassakin, sen verran hankala tuo ykkösmutka on.

Sen jälkeinen siksakki on varmasti kiva ajettava, mutta noin TV-katsojan kannalta siinä mennään peräkanaa. Itse en jostain syystä tuollaisiin kamalasti syty (edes simuissa), mukaanlukien Maggots-Becketts tai Suzukan ässät (joita tuo tietoisesti jäljittelee).

Loppu on perinteisempää Tilkeä. Pitkän takasuoran jälkeinen "pseudo-stadion"-osuus ei onneksi ole ihan niin syherö miltä se profiilissa näytti. Ihan OK sekin siis, varsinkin huomioiden, että se on luotu enemmän paikalla olevien katsojien vuoksi.

Tuomio (tässä vaiheessa): Ei pärjää Istanbulille tai Bahrainille, mutta vaikuttaa ihan lupaavalta. Kaksi selkeää ohituspaikkaa, lisäksi loppuosuudella nähtänee joitakin taisteluja.
 

SuoBBis

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
31

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ainoa asia, mikä jäi mieleen; on tuo pääsuora + ensimmäinen mutka. Pääsuorassa melkoisia korkeuseroja ja mutka tulee hieman puskista. Muuten aika tylsä.
Lähes yllättävää kun FIAn paska-standardeja noudatettu ja Tilkelle annettu suunnitteluvastuu. Ihan kuin hän olisi ainoa, jolla kynä pysyy kädessä.

Siltikin eikyhän tuo ihan ok kisoja tarjoa noihin muihin tuoreimpiin ratoihin (saatikka Monacoon) verrattuna.
 
Ylös