Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jarrujen häviämisestä kun puhutaan, niin ei se asfaltti kovin hyvin toiminut Gachnangin kolarissa Adu Dhabissa pari vuotta sitten.
Tai sitten se toimi niinkuin piti. Toki hehtaarialue olisi mahdollistanut sen, että Gachnang olisi voinut ohjata autoaan kunnes vauhti loppuu. Tuossa kohtaa muuta ei ollut tehtävissä kuin törmätä suojavalliin suht hallitusti.

Soralla auto olisi saattanut pomppia, keula saattanut sukeltaa ja auto lähteä pyörimään. Jälki olisi voinut olla paljon pahempaakin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Soralla auto olisi saattanut pomppia, keula saattanut sukeltaa ja auto lähteä pyörimään. Jälki olisi voinut olla paljon pahempaakin.
Tuossa tapauksessa todennäköisesti lievempää. Pyöriminen voi olla pahan näköistä, mutta siinä ei tule yhtä suurta tälliä toisin kuin seinään rysäytettäessä. Umpikorisella lotjalla näkisin turvallisempana vaihtoehtona.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan oikeasti, kun riski auton 'suoraan' pihalle menemiselle on aivan mitätön noissa ässämutkissa, ja pyörähtäessä (mikä noissa lienee enemmän mahdollista) hiekka toimii suunnilleen yhtä hyvin jos ei paremmin kuin asvaltti.
Hiekka ei toimi missään olosuhteissa (turvallisuuden kannalta) paremmin. Hitaissa mutkissa se vain toimii vähän vähemmän huonosti. Edelleenkään onnettomuuden todennäköisyys ei ole olennainen tekijä turva-alueiden suunnittelussa vaan mahdollisen onnettomuuden seuraukset.
Itse asiassa esimerkiksi tuossa Austinin radan kohdassa suuremman turvallisuusriskin nuo suht lähellä olevat seinät vrt kaukana olevat seinät aiheuttavat kuin hiekka vrt asvaltti samassa kohdassa. Jos ykkösprioriteetti on KAIKKIEN mahdollisten onnettomuusskenaarioiden eliminointi, mikset ensinnä rummuta noiden seinien kauemmas siirtämisten puolesta? ;d
Minähän en oma-aloitteisesti rummuttanut yhtään mitään, vaan vastasin muiden valitukseen siitä miksi taas on laitettu asfalttia. Olen pyrkinyt perustelemaan sitä, varsin huonolla menestyksellä näköjään.

Kaikkien onnettomuusskenaarioiden eliminointi on mahdotonta, ellei lakata ajamasta kokonaan. Radalla kun ei ole vaikutusta siihen mitä autot ja kuskit tekevät, nehän ne onnettomuudet aiheuttavat, eikä rata.

Ja kyllä, olen sitä mieltä, että seinät ovat paikoin kovin lähellä kyseisessä kohdassa ottaen huomioon paikan nopeudet. Tiedän kyllä perustelun sillekin, niiden takana on katsomo (radan ulkopuolella, sisäpuolella tätä perustelua ei ole).
Mitä tässä nyt haen on se että nimenomaan tuo asvaltin automaattisesti laittaminen jokaikiseen paikkaan itkettää ja harmittaa koska *jo aiemmin kirjoitetut syyt*. Hommanhan pitäisi kulkea niin että ensiksi laitetaan alueelle johon ei pidä ajaa semmoista pintaa mille ei kannata ajaa ja sitten katsotaan asvaltit sinne missä on oikeasti riski että autot linkoutuu suoralla linjalla päin seinää.
Niin, sinun mielestä. Turva-alueiden suunnittelijat eivät jaa tuota näkökantaa. Eikä ilmeisesti ole samaa mieltä siitäkään mitkä paikat ovat vaarallisia ajaa ulos.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuossa tapauksessa todennäköisesti lievempää. Pyöriminen voi olla pahan näköistä, mutta siinä ei tule yhtä suurta tälliä toisin kuin seinään rysäytettäessä. Umpikorisella lotjalla näkisin turvallisempana vaihtoehtona.
Kenties, jos kyseessä olisi ollut laaja hiekka-alue. Nyt ulosajo kuitenkin tapahtui kapeaa väylää korotetun katsomon alle. Osuma rakenteisiin satunnaisessa kulmassa olisi voinut olla varsin vaarallinen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hiekka toimii joskus paremmin kun on märkää.
Valitsin sanani huonosti. Siis tottahan hiekka joissain olosuhteissa ja joissain yksittäisissä tapauksissa voi toimia asfalttia paremmin, mutta turva-alueita ei suunnitella noita varten, vaan toimimaan mahdollisimman hyvin useimmissa tapauksissa. Asfaltti on yleisesti ottaen turvallisin turva-aluemateriaali paikkaan kuin paikkaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eivät ole kokonaan asfalttia, mutta sitä asfalttia on siellä silti liikaa, ainakin omasta mielestä...

Joten teimpäs pikaisesti paintilla tällaisen:
Hienosti tehty. :thumbup:
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Ihan oikeasti, kun riski auton 'suoraan' pihalle menemiselle on aivan mitätön noissa ässämutkissa, ja pyörähtäessä (mikä noissa lienee enemmän mahdollista) hiekka toimii suunnilleen yhtä hyvin jos ei paremmin kuin asvaltti.
Niissä ässämutkissa ulosajon kautta radalle takaisin palaaminen aiheuttaisi marmorikuula-ilmiön. Kun ajat ensimmäisen ässämutkan suoraksi hiekkaturva-alueen läpi, odottaa takaa tulevaa seuraavassa ässämutkassa "miinakenttä".

Erityisesti peräkkäisissä ässämutkissa, joita löytyy myös Silverstonesta ja Suzukasta, tämä aiheuttaisi tarpeettomia vaaratilanteita. Suzukassahan ässämutkien alueella taitavat turva-alueet kylläkin olla edelleen suurimmaksi osaksi hiekkaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18411
Nyt Venäjällä on siis taas ainakin kaksi erillistä F1-projektia käynnissä: Moskova 2012 ja Sotši 2014.
FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting vieraili hiljattain Moskovassa, jonne on rakennettu uusi F1-kelpoinen moottorirata. Venäjän historian ensimmäinen F1-kisa on määrä ajaa Sotshissa 2014, mutta Whitingin mukaan F1-kisa voitaisiin hyvin järjestää Moskovan radallakin.
Plaza.fi sanoi:
- Moskovan rata on rakennettu korkeimpien standardien mukaisesti ja mielestäni se täyttää F1:n standardit. Bernie Ecclestone on sopinut kisan järjestämisestä Sotshissa, mutta tämäkin kisa sopii hyvin F1-kisaa varten, Whiting kertoi Ria Novosti -uutistoimiston mukaan.
Moscow Raceway.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Moskovan rata aika lyhyt. Mutta hyvä että on 5,5 kilometrin joukossa lyhytkin rata.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Jos bööni päästää kisan Moskovaan niin sillon kierretään Kremliä ympäri kokoajan...

Jotenkin tuo rata näyttää aika jännältä kyllä. Joku joka oikeasti tietää jostain jotain voinee sanoa onko siinä ohituspaikkoja tai mitään.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Toisinsanoen radan hienot mutkat ovat vain kosmetiikkaa ja pitkällä suoralla tehdään tarvittavat ohitukset DRS:llä :nope:
Tuo eroaa muista radoista miten? Eikös lähes kaikkialla nopeat ja hienot mutkat ole nimenomaan alueilla joissa ei voi ohittaa (esim. Valencian viimeinen sektori on simuissa ajellessa aika mielettömän hieno, mutta kisassa aika järkyttävä)
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Tuo eroaa muista radoista miten? Eikös lähes kaikkialla nopeat ja hienot mutkat ole nimenomaan alueilla joissa ei voi ohittaa (esim. Valencian viimeinen sektori on simuissa ajellessa aika mielettömän hieno, mutta kisassa aika järkyttävä)
No ei eroakkaan. Kyllä tuo minusta kelpaisi ihan heittämällä F1-kalenteriin. :alppu:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
"Meille loisti valot Moskovan..."
-...ska haisee ja balalaikat soi!
Moskovan kisa kyllä kuulostaa mielenkiintoiselta (itse asiassa enemmän kuin jokin "Soossi"), onhan kyseessä mm. Kylmän sodan toinen napa.
-Ei muuta kuin vodkaturisteina paikan päälle, jos suunnitelma F1-kisasta toteutuu! :alppu:
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Toisinsanoen radan hienot mutkat ovat vain kosmetiikkaa ja pitkällä suoralla tehdään tarvittavat ohitukset DRS:llä :nope:
Jos pysyy alle sekunnin etäisyydellä koko tuon syheröosuuden kakkosmutkasta pitkän suoran alkuun, niin ehkäpä sille ohitusmahdollisuudelle on oikeutuskin.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Moskovan rata näyttää kivalta ajettavalta, mutta tämäkin on valettu melko tiukasti nykymuottiin: Mutkaisa osuus josta löytyy ajonautintoa ja haastetta, sekä ohitusosuus jossa on tylsän pitkiä suoria ja pari tiukkaa mutkaa joissa ohittaa. Ainakin Yeongam, New Delhi ja Abu Dhabi kuuluu näihin kun tarkemmin katsoo. Minusta tämä "muotti" kuitenkin toimii ihan hyvin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
Eurosportilla alkoi juuri lähetys Moskovan radalta. Formula Renaultilla ajellaan.
 
Ylös