Rakentamiskustannukset vaihtelee Wikipedian mukaan noin välillä 100-300 miljoonaa dollaria (esim. Shanghain rata maksoi $300 milj., mutta taisi johtua siitä että rakensivat suon päälle ja vetivät kiinalaiseen tyyliin fasiliteetit vähän turhan yli) ja Bernien vuosittainen tilitys on jotain välillä 30-35 milj. dollaria. Kyllä ton valtion tuella (jota ei kylläkään ehkä pariin vuoteen ole järin helposti saatavissa) joku Hjallis vois pystyyn pistää.Tässä vaan edelleen ongelma on raha. Vaikea uskoa vieläkään, että tämä toteutuisi.
Nyt oli kyse Iitin ratahankkeesta/Kymi Ringistä. Ei siitä F1-radan hintaista tule. Kustannusarvio on 47,5 miljoonaa €, mutta eiköhän tuo perisuomalaiseen tapaan jonkin verran lopulta ylity.Rakentamiskustannukset vaihtelee Wikipedian mukaan noin välillä 100-300 miljoonaa dollaria (esim. Shanghain rata maksoi $300 milj., mutta taisi johtua siitä että rakensivat suon päälle ja vetivät kiinalaiseen tyyliin fasiliteetit vähän turhan yli) ja Bernien vuosittainen tilitys on jotain välillä 30-35 milj. dollaria. Kyllä ton valtion tuella (jota ei kylläkään ehkä pariin vuoteen ole järin helposti saatavissa) joku Hjallis vois pystyyn pistää.
Iittiin tulee sen verran hyvä rata, että ykkösluokkaan nostamiseen käsittääkseni ei vaadittaisi muuta kuin ratavarikon ja vip-tilojen tason nostoa (aika reilusti)Jos Iitin rata tehdään ja siitä tulee kakkosluokituksen rata, niin voivatko ne nostaa 1-luokitukseen aikanaan (jota en pidä todennäköisenä)? Mitä kaikkea se vaatisi?
Olen kyllä erinomaisen tietoinen siitä että eivät aio rakentaa Kymi Ringistä F1-kelpoista rataa.Nyt oli kyse Iitin ratahankkeesta/Kymi Ringistä. Ei siitä F1-radan hintaista tule. Kustannusarvio on 47,5 miljoonaa €, mutta eiköhän tuo perisuomalaiseen tapaan jonkin verran lopulta ylity.
Pahoin vain pelkään, että F1-tason pääsylippuhinnoilla olisi sama vaikutus kuin viime kevään MM-lätkän lippujen hinnoilla. Eli olisi vaikea löytää 100,000 katsojaa kolmena päivänä.Tosin Suomen GP olisi jokseenkin todennäköinen menestys, katsojia varmasti jo ainakin Suomesta riittäisi täyttämään parit katsomot. Täältähän sitä löytyy sitä moottoriurheilukulttuuria jonka puutteesta aina valitetaan esim uusien Aasian kisojen yhteydessä.
Eipä länsimaissa valtiot taida olla halukkaita maksamaan F1-kisaa, ainakaan jos valtion pitää maksaa radan tekeminenkin. Arabimaat on sitten toinen juttu, sheikit haluavat mainostaa maataan kansalaisten hyvinvoinnin kustannuksella, ja onhan se häpeä jos toisella sheikillä on kisa mutta itsellä ei.Rakentamiskustannukset vaihtelee Wikipedian mukaan noin välillä 100-300 miljoonaa dollaria (esim. Shanghain rata maksoi $300 milj., mutta taisi johtua siitä että rakensivat suon päälle ja vetivät kiinalaiseen tyyliin fasiliteetit vähän turhan yli) ja Bernien vuosittainen tilitys on jotain välillä 30-35 milj. dollaria. Kyllä ton valtion tuella (jota ei kylläkään ehkä pariin vuoteen ole järin helposti saatavissa) joku Hjallis vois pystyyn pistää.
Ei tuota väkimäärää perjantaiksi saataisi Suomessakaan kuin korkeintaan ensimmäisenä vuonna. Lisäksi on olemassa se riski, ettei F1:ssä aja suomalaiskuskeja, jolloin kisan talous olisi huomattavan vaikea saada plussan puolelle. Se, että olemme saaneet nauttia suomalaiskuskeista käytännössä huipputalleissa parisenkymmentä vuotta ei ole pysyvä olotila. Ja olihan tuossa vasta pari vuotta ilman huipputalliakin välissä. Suomalaisten formulainnostusta ei pidä liioitellakaan.Pahoin vain pelkään, että F1-tason pääsylippuhinnoilla olisi sama vaikutus kuin viime kevään MM-lätkän lippujen hinnoilla. Eli olisi vaikea löytää 100,000 katsojaa kolmena päivänä.
En nyt ihan tarkkaan muista miten toi kohu sillon eteni, mutta eikös ne lopputurnauksen liput menneet ihan hyvin kaupaksi kalliillakin hinnoilla (kulta- ja pronssiottelu, semifinaalit ym.)? Kyllä oikeanlaisella markkinoinnilla (ja hinnoittelulla) saadaan aina vastaavanlaisen suurtapahtuman liput kaupaksi, formuloista kun on kyse niin katsojia tulisi paljon varmasti ulkomailtakin.Pahoin vain pelkään, että F1-tason pääsylippuhinnoilla olisi sama vaikutus kuin viime kevään MM-lätkän lippujen hinnoilla. Eli olisi vaikea löytää 100,000 katsojaa kolmena päivänä.
Niin tarkoitin siis valtion tuella. Kyllä länsimaissakin valtiot näissä tulee monesti vastaan (eikä syyttä: syntyy työpaikkoja, lisää turismia, verotuloja jne.), esim. Kreikassa ratahanke saa n. 30 milj. € tukea maan kehitysministeriöltä.Eipä länsimaissa valtiot taida olla halukkaita maksamaan F1-kisaa, ainakaan jos valtion pitää maksaa radan tekeminenkin. Arabimaat on sitten toinen juttu, sheikit haluavat mainostaa maataan kansalaisten hyvinvoinnin kustannuksella, ja onhan se häpeä jos toisella sheikillä on kisa mutta itsellä ei.
No välttämättä Kreikka ei ole paras esimerkki siitä, miten valtion pitäisi rahansa käyttää. Kyllä Suomessa, ja varmasti Kreikassakin, olisi 30 miljoonalle parempaa käyttöä.Niin tarkoitin siis valtion tuella. Kyllä länsimaissakin valtiot näissä tulee monesti vastaan (eikä syyttä: syntyy työpaikkoja, lisää turismia, verotuloja jne.), esim. Kreikassa ratahanke saa n. 30 milj. € tukea maan kehitysministeriöltä.
On täällä edelleen MM-tason rata, omistaja tahtoo vain puuhastella radalla jotain muuta. Kesällä Alahämässä tällä tiedolla on EM-osakilpailu. :thumbup:Ei täällä saa edes MM-tason kartingrataa pidettyä yllä, niin miksi pitäisi haihatella täysin älyttömiä. Ei tänne takapajulaan kukaan edes halua. Näin ne markkinat menee, sanois Nallekin...
Silloin kun se rakennettiin, pituus 1200m oli mm-vaatimusten raja. Nykyään kait EM-raja. Jostain on jäänyt kuva, että nykyään 1500m vaadittaisiin tältäkin tasolta. Jos näin, niin silloin ei Suomesta tätäkään sitten enää löydy.On täällä edelleen MM-tason rata, omistaja tahtoo vain puuhastella radalla jotain muuta. Kesällä Alahämässä tällä tiedolla on EM-osakilpailu. :thumbup:
13.-14.7.13 Academy & Talent Trophy CIK FK KV 2 ETELÄ-POHJANMAAN UA
En lopeta, kuulitko?!Lopettakaa jo haihattelut F1-tason radasta tai kisoista Suomessa...
Eikös kartingissa ajettu pari vuotta MM-sarjaa (Alahärmässä yksi osakilpailu), kun ennen sitä ja sen jälkeen on ollut syksyisin yksittäinen MM-tapahtuma. Tuota jälkimmäistä ajatellen myös olosuhteet tekevät tehtävänsä eikä hirveän hyviä mahdollisuuksia Suomessa olisi sitä pitää.Silloin kun se rakennettiin, pituus 1200m oli mm-vaatimusten raja. Nykyään kait EM-raja. Jostain on jäänyt kuva, että nykyään 1500m vaadittaisiin tältäkin tasolta. Jos näin, niin silloin ei Suomesta tätäkään sitten enää löydy.
Haihattele rauhassa. Millä täällä Pohjolan perukoilla F!:stä olisi resursseja ajaa, kun täällä ei saatu pidettyä tuota Mika Salo Circuitin kartingin MM-kisaakaan? Vuonna 2001 radan avaiskisassa Hartwall Jaffa Summer Joyridessä kaikki näytti vielä hyvältä, olin itse tutun kanssa paikalla todistamassa radan avajaisia. Mukana oli itse Salon lisäksi F1-kuskeista ainakin Toyotan tallikaveri Allan McNish, Gianni Morbidelli ja JJ Lehto, näiden lisäksi iso liuta vanhoja keskieurooppalaisia huippu-kartingkuskeja, jotka ajavat ammatikseen. Seuraavana vuonna taisi olla muistaakseni Häkkinenkin tuolla paikalla ja tuolloin MM-lähtöjen voitot otti Italian Ronnie Quintarelli ja Jussi Kohtala taisi olla hienosti 2. lähdön pronssilla, mutta touhu jostain syytä hiipui. En ole varma, onko nykypäivänä nuo radan turva-alueet MM-kriteerit täyttävät. Radan avajaisissa kanssani olleen kaverin tuntema henkilö oli radan perustustöitä kaivinkoneella kaivaessaan sanonut Lillbackan Jorman tokaisseen FIA:n tarkastajille heidän moittiessaan liian kapeita turva-alueita ja vaatiessaan paria metriä lisää, "pistetään tuplasti." Ratahan on kyllä puitteiltaan euroopankin tasolla hienoimpia karting-ratoja, mutta joillekin tuo ei ilmeisesti riitä, tosin EM-osakilpailujahan tuolla on kyllä muistaakseni myös ajettu. Onhan toki myös mahdollista, että tuon tason huippu kartingkisakin on tuottoihin nähden kannattamatonta järjestää. FIA yleensä lähinnä sanelee ehdot, tyyliin ota tai jätä. Jorma taisi muuten olla autourheilu-miehenä rahoittamassa Kankkusen Jussinkin 2010 ajamaa 50-vuotis juhlakilpailua Fordilla Jyväskylässä, Juhan huoltoparkissa ainakin pyöri moneen otteeseen.En lopeta, kuulitko?!
Ei saanut pidettyä kukaan muukaan. Kartingin MM muuttui seuraavaksi vuodeksi takaisin kerrasta poikki -kisaksi, joka vaihtaa paikkaa vuosittain (viime vuosina useampaan osakisaan näytetään palatun). Joka tapauksessa kartingissa ei ole mitään F1:n tapaista MM-kalenteria, jossa kisat olisi suht pysyvästi.Haihattele rauhassa. Millä täällä Pohjolan perukoilla F!:stä olisi resursseja ajaa, kun täällä ei saatu pidettyä tuota Mika Salo Circuitin kartingin MM-kisaakaan?