Moottoriratakeskustelu

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Tässä vaan edelleen ongelma on raha. Vaikea uskoa vieläkään, että tämä toteutuisi.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Tässä vaan edelleen ongelma on raha. Vaikea uskoa vieläkään, että tämä toteutuisi.
Rakentamiskustannukset vaihtelee Wikipedian mukaan noin välillä 100-300 miljoonaa dollaria (esim. Shanghain rata maksoi $300 milj., mutta taisi johtua siitä että rakensivat suon päälle ja vetivät kiinalaiseen tyyliin fasiliteetit vähän turhan yli) ja Bernien vuosittainen tilitys on jotain välillä 30-35 milj. dollaria. Kyllä ton valtion tuella (jota ei kylläkään ehkä pariin vuoteen ole järin helposti saatavissa) joku Hjallis vois pystyyn pistää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rakentamiskustannukset vaihtelee Wikipedian mukaan noin välillä 100-300 miljoonaa dollaria (esim. Shanghain rata maksoi $300 milj., mutta taisi johtua siitä että rakensivat suon päälle ja vetivät kiinalaiseen tyyliin fasiliteetit vähän turhan yli) ja Bernien vuosittainen tilitys on jotain välillä 30-35 milj. dollaria. Kyllä ton valtion tuella (jota ei kylläkään ehkä pariin vuoteen ole järin helposti saatavissa) joku Hjallis vois pystyyn pistää.
Nyt oli kyse Iitin ratahankkeesta/Kymi Ringistä. Ei siitä F1-radan hintaista tule. Kustannusarvio on 47,5 miljoonaa €, mutta eiköhän tuo perisuomalaiseen tapaan jonkin verran lopulta ylity.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos Iitin rata tehdään ja siitä tulee kakkosluokituksen rata, niin voivatko ne nostaa 1-luokitukseen aikanaan (jota en pidä todennäköisenä)? Mitä kaikkea se vaatisi?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Jos Iitin rata tehdään ja siitä tulee kakkosluokituksen rata, niin voivatko ne nostaa 1-luokitukseen aikanaan (jota en pidä todennäköisenä)? Mitä kaikkea se vaatisi?
Iittiin tulee sen verran hyvä rata, että ykkösluokkaan nostamiseen käsittääkseni ei vaadittaisi muuta kuin ratavarikon ja vip-tilojen tason nostoa (aika reilusti)
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Nyt oli kyse Iitin ratahankkeesta/Kymi Ringistä. Ei siitä F1-radan hintaista tule. Kustannusarvio on 47,5 miljoonaa €, mutta eiköhän tuo perisuomalaiseen tapaan jonkin verran lopulta ylity.
Olen kyllä erinomaisen tietoinen siitä että eivät aio rakentaa Kymi Ringistä F1-kelpoista rataa.

Spekuloin itse sitä jos rakennettaisiin tyhjästä uusi F1-kelpoinen rata jonnekin muualle, niin kuinka paljon kustantaisi järjestää F1-kisa (varmasti tulisi toki halvemmaksi kokonaisuutena jos tämä Iitin uusi rata sitten joskus päivitettäisiin F1-kelpoiseksi). Mielestäni kuitenkin ihan Suomenkin tasolla ajateltavissa oleva hanke.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tosin Suomen GP olisi jokseenkin todennäköinen menestys, katsojia varmasti jo ainakin Suomesta riittäisi täyttämään parit katsomot. Täältähän sitä löytyy sitä moottoriurheilukulttuuria jonka puutteesta aina valitetaan esim uusien Aasian kisojen yhteydessä.
Pahoin vain pelkään, että F1-tason pääsylippuhinnoilla olisi sama vaikutus kuin viime kevään MM-lätkän lippujen hinnoilla. Eli olisi vaikea löytää 100,000 katsojaa kolmena päivänä.

Rakentamiskustannukset vaihtelee Wikipedian mukaan noin välillä 100-300 miljoonaa dollaria (esim. Shanghain rata maksoi $300 milj., mutta taisi johtua siitä että rakensivat suon päälle ja vetivät kiinalaiseen tyyliin fasiliteetit vähän turhan yli) ja Bernien vuosittainen tilitys on jotain välillä 30-35 milj. dollaria. Kyllä ton valtion tuella (jota ei kylläkään ehkä pariin vuoteen ole järin helposti saatavissa) joku Hjallis vois pystyyn pistää.
Eipä länsimaissa valtiot taida olla halukkaita maksamaan F1-kisaa, ainakaan jos valtion pitää maksaa radan tekeminenkin. Arabimaat on sitten toinen juttu, sheikit haluavat mainostaa maataan kansalaisten hyvinvoinnin kustannuksella, ja onhan se häpeä jos toisella sheikillä on kisa mutta itsellä ei.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pahoin vain pelkään, että F1-tason pääsylippuhinnoilla olisi sama vaikutus kuin viime kevään MM-lätkän lippujen hinnoilla. Eli olisi vaikea löytää 100,000 katsojaa kolmena päivänä.
Ei tuota väkimäärää perjantaiksi saataisi Suomessakaan kuin korkeintaan ensimmäisenä vuonna. Lisäksi on olemassa se riski, ettei F1:ssä aja suomalaiskuskeja, jolloin kisan talous olisi huomattavan vaikea saada plussan puolelle. Se, että olemme saaneet nauttia suomalaiskuskeista käytännössä huipputalleissa parisenkymmentä vuotta ei ole pysyvä olotila. Ja olihan tuossa vasta pari vuotta ilman huipputalliakin välissä. Suomalaisten formulainnostusta ei pidä liioitellakaan.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Pahoin vain pelkään, että F1-tason pääsylippuhinnoilla olisi sama vaikutus kuin viime kevään MM-lätkän lippujen hinnoilla. Eli olisi vaikea löytää 100,000 katsojaa kolmena päivänä.
En nyt ihan tarkkaan muista miten toi kohu sillon eteni, mutta eikös ne lopputurnauksen liput menneet ihan hyvin kaupaksi kalliillakin hinnoilla (kulta- ja pronssiottelu, semifinaalit ym.)? Kyllä oikeanlaisella markkinoinnilla (ja hinnoittelulla) saadaan aina vastaavanlaisen suurtapahtuman liput kaupaksi, formuloista kun on kyse niin katsojia tulisi paljon varmasti ulkomailtakin.

Eipä länsimaissa valtiot taida olla halukkaita maksamaan F1-kisaa, ainakaan jos valtion pitää maksaa radan tekeminenkin. Arabimaat on sitten toinen juttu, sheikit haluavat mainostaa maataan kansalaisten hyvinvoinnin kustannuksella, ja onhan se häpeä jos toisella sheikillä on kisa mutta itsellä ei.
Niin tarkoitin siis valtion tuella. Kyllä länsimaissakin valtiot näissä tulee monesti vastaan (eikä syyttä: syntyy työpaikkoja, lisää turismia, verotuloja jne.), esim. Kreikassa ratahanke saa n. 30 milj. € tukea maan kehitysministeriöltä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Niin tarkoitin siis valtion tuella. Kyllä länsimaissakin valtiot näissä tulee monesti vastaan (eikä syyttä: syntyy työpaikkoja, lisää turismia, verotuloja jne.), esim. Kreikassa ratahanke saa n. 30 milj. € tukea maan kehitysministeriöltä.
No välttämättä Kreikka ei ole paras esimerkki siitä, miten valtion pitäisi rahansa käyttää. Kyllä Suomessa, ja varmasti Kreikassakin, olisi 30 miljoonalle parempaa käyttöä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1380
Hyvä, että tämä F1-kouhotus käydään tällä palstalla, eikä misään vakavasti otettavissa työryhmissä.
Aikoinaan Sörnäisten kisat kiinnosti kansaa...ensimmäisenä vuonna. Sen jälkeen olikin väljempää. Vaikka muistaakseni Montoyakin oli siellä kisaa ajamassa. Ja pari muutakin nimimiestä. Paikka oli loistava, ja liput kohtuuhintaisia.
Koko ajatus F1-kisoista Suomeen on naurettava. Ensimäisenä vuonna sinne voisi ehkä jopa tulla täyttä. Siihen se jäisikin. Liput maksaisi täällä halvimmillaan ehkä 150 eur/lärvi, johonkin nurmirinteeseen. Sonera, Elisa ja Fortum ovat tottuneet hyysäämään VIP-vieraitaan, mutta veikkan, että sielläin tulisi sopppi aika äkkiä n 300 - 450 eur/pää sponssille. Ja viinat päälle, toinen mokoma.
Unohtakaa jo.
Sen sijaan MotoGP-kisa olisi käsittääkseni lähes varma. Halpa järjestää = halvat liput ja prätkäkansa on kulemma todella uskollista jengiä. Siellä ei mitään "eroaako Kimi tänään vai huomenna" marakatteja tarvita. Ihan sama, kuka ajaa kärjessä, jengi fanittaa silti.
F1-kisathan menisi niin, että maikkari rummuttaisi itsensä kipeäksi kimi Kimi sitä ja tätä. Sitten, kun ko herra ajaisi kalustoon nähden loistavasti, esim neljänneksi, seuraavana vuonna katsomot ammottaisi tyhjyyttään. Siinä on Suomalainen autourheilukulttuuri :thumbdown
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Lopettakaa jo haihattelut F1-tason radasta tai kisoista Suomessa, täältä ei helpolla sellaista joukkoa rahamiehiä löydy, joka sijoittaisi pelimerkit tämänkaltaiseen riskibisnekseen. Radan lisäksi pitäisi maksaa vielä Bernielle, että kisat kenties saataisiin tänne. Moto-GP ja GP3-tason rata on vielä mahdollisuuksien rajoissa n.40-50 miljoonaa €uroa. Kymi-Ring hankekin tulee toden-näköisesti vielä kohtamaan vastustusta, Iitti on käsittääkseni kesämökkikunta ja lomalaiset eivät kaikki välttämättä halua naapurikseen moottorirataa. JOS ratahanke toteutuu, niin jokatapauksessa sillä pitäisi olla paljon muutakin kannattavaa toimintaa jatkuvasti, kuten ajoharjoittelua yms. Toki itsekin kernaasti näkisin vaikka F1:stä Suomessa, mutta tämänkokoisessa maassa nykyisenkaltaisessa taloustilanteessa jonkunlainen realismi kannattaa säilyttää. F1- tason fasiliteetit omaavan radan rakentaminen ja osakilpailun järjestäminen vaatii nykypäivänä niin paljon rahaa ja vastustus tälläisille ratakisoille on kovaa. Sen on saanut etelä-suomessakin aikanaan kokea niin Keimolan Rata kuin Robert Lappalaisen ideoima Sörnäisten Rata-Ajotkin.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ei täällä saa edes MM-tason kartingrataa pidettyä yllä, niin miksi pitäisi haihatella täysin älyttömiä. Ei tänne takapajulaan kukaan edes halua. Näin ne markkinat menee, sanois Nallekin...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Ei täällä saa edes MM-tason kartingrataa pidettyä yllä, niin miksi pitäisi haihatella täysin älyttömiä. Ei tänne takapajulaan kukaan edes halua. Näin ne markkinat menee, sanois Nallekin...
On täällä edelleen MM-tason rata, omistaja tahtoo vain puuhastella radalla jotain muuta. Kesällä Alahämässä tällä tiedolla on EM-osakilpailu. :thumbup:

13.-14.7.13 Academy & Talent Trophy CIK FK KV 2 ETELÄ-POHJANMAAN UA
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
On täällä edelleen MM-tason rata, omistaja tahtoo vain puuhastella radalla jotain muuta. Kesällä Alahämässä tällä tiedolla on EM-osakilpailu. :thumbup:

13.-14.7.13 Academy & Talent Trophy CIK FK KV 2 ETELÄ-POHJANMAAN UA
Silloin kun se rakennettiin, pituus 1200m oli mm-vaatimusten raja. Nykyään kait EM-raja. Jostain on jäänyt kuva, että nykyään 1500m vaadittaisiin tältäkin tasolta. Jos näin, niin silloin ei Suomesta tätäkään sitten enää löydy.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9275
Silloin kun se rakennettiin, pituus 1200m oli mm-vaatimusten raja. Nykyään kait EM-raja. Jostain on jäänyt kuva, että nykyään 1500m vaadittaisiin tältäkin tasolta. Jos näin, niin silloin ei Suomesta tätäkään sitten enää löydy.
Eikös kartingissa ajettu pari vuotta MM-sarjaa (Alahärmässä yksi osakilpailu), kun ennen sitä ja sen jälkeen on ollut syksyisin yksittäinen MM-tapahtuma. Tuota jälkimmäistä ajatellen myös olosuhteet tekevät tehtävänsä eikä hirveän hyviä mahdollisuuksia Suomessa olisi sitä pitää.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
En lopeta, kuulitko?!
Haihattele rauhassa. Millä täällä Pohjolan perukoilla F!:stä olisi resursseja ajaa, kun täällä ei saatu pidettyä tuota Mika Salo Circuitin kartingin MM-kisaakaan? Vuonna 2001 radan avaiskisassa Hartwall Jaffa Summer Joyridessä kaikki näytti vielä hyvältä, olin itse tutun kanssa paikalla todistamassa radan avajaisia. Mukana oli itse Salon lisäksi F1-kuskeista ainakin Toyotan tallikaveri Allan McNish, Gianni Morbidelli ja JJ Lehto, näiden lisäksi iso liuta vanhoja keskieurooppalaisia huippu-kartingkuskeja, jotka ajavat ammatikseen. Seuraavana vuonna taisi olla muistaakseni Häkkinenkin tuolla paikalla ja tuolloin MM-lähtöjen voitot otti Italian Ronnie Quintarelli ja Jussi Kohtala taisi olla hienosti 2. lähdön pronssilla, mutta touhu jostain syytä hiipui. En ole varma, onko nykypäivänä nuo radan turva-alueet MM-kriteerit täyttävät. Radan avajaisissa kanssani olleen kaverin tuntema henkilö oli radan perustustöitä kaivinkoneella kaivaessaan sanonut Lillbackan Jorman tokaisseen FIA:n tarkastajille heidän moittiessaan liian kapeita turva-alueita ja vaatiessaan paria metriä lisää, "pistetään tuplasti." Ratahan on kyllä puitteiltaan euroopankin tasolla hienoimpia karting-ratoja, mutta joillekin tuo ei ilmeisesti riitä, tosin EM-osakilpailujahan tuolla on kyllä muistaakseni myös ajettu. Onhan toki myös mahdollista, että tuon tason huippu kartingkisakin on tuottoihin nähden kannattamatonta järjestää. FIA yleensä lähinnä sanelee ehdot, tyyliin ota tai jätä. Jorma taisi muuten olla autourheilu-miehenä rahoittamassa Kankkusen Jussinkin 2010 ajamaa 50-vuotis juhlakilpailua Fordilla Jyväskylässä, Juhan huoltoparkissa ainakin pyöri moneen otteeseen.

Salon Mika, olisi muuten tuolloin voittanut ylivoimaisesti tuon nimikkoratansa avauskisan, mutta kolhi muistaakseni finaalissa pässin ajotyylillään autonsa etuakselin, paikassa missä ovaalin ja sillan alituksen jälkeen muut nosti shikaaniin, niin Mika veti joka kiekalla nostamatta. Joitain kertoja tuolla on tullut itsekin ajeltua ja kyseinen paikka keventää rajusti ja vaihteelliset autot hyppäävät tuossa irti radasta. Tarinaa Formula A Euroopanmestaruus-kilpailusta Power-Parkista: Formula A European Champions Toyota F1 teamilla oli tuolloin radan avajaiskisassa matkassa kuskien hulppea motorhome, joka lähti muistaakseni suoraan seuravana vuorossa olleeseen Espanjan GP:hen, Barcelonaan
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Haihattele rauhassa. Millä täällä Pohjolan perukoilla F!:stä olisi resursseja ajaa, kun täällä ei saatu pidettyä tuota Mika Salo Circuitin kartingin MM-kisaakaan?
Ei saanut pidettyä kukaan muukaan. Kartingin MM muuttui seuraavaksi vuodeksi takaisin kerrasta poikki -kisaksi, joka vaihtaa paikkaa vuosittain (viime vuosina useampaan osakisaan näytetään palatun). Joka tapauksessa kartingissa ei ole mitään F1:n tapaista MM-kalenteria, jossa kisat olisi suht pysyvästi.

Tulevanakin kesänä Mika Salo Circuit kyllä isännöi virallisen CIK:in mestaruuskisan, ei tosin MM-kisaa vaan Talent Trophyn ja Academy Thropyn osakisat.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös