Moottoriratakeskustelu

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Muuten hyvä, mutta mikä toi shikaani ovaalimutkan sisäpuolella oikein on? Mitään järkeä, paitsi tietysti pyöriä varten, mutta autot vois vetää kaasu pohjassa tuon kohdan. Saatais ykkösmutkaan ohituspaikka.
Shikaanissa tulee suunnanmuutos, hyvä ohituspaikka.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Tulee tuomaristolle hommia, kun jokaisessa ulostulossa nopein linja menee radan ulkopuolelle.
Ja tosiaan, päästörajoitukset ja pieni ihmismäärä on ihan hyvä juttu.
Aivan naurettavaa kun esim. Vettel ja Rosberg ajavat joka toisen mutkan selvästi radan rajojen ulkopuolelta.

Hulkenberg sentään pysyy rajojen sisällä.

Ja niin helppoa se olisi lopettaa tämä pelleily laittamalla 3m ruohoa kanttarin jälkeen mutta se olisi taas aivan liian vaarallista kun renkaalle voi tulla likaa.:thumbdown
Vahva komppaus. Säännöt on olemassa ja rajat on piirretty. Tilken parkkipaikoilla niitä sääntöjä tulisi vahtia ettei härskin huijari voita.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Olisi kyllä niin hienoa että kisassa yhtäkkiä räpsähtäisi varikon läpiajorangaistuksia niille jotka härskimmin kurvailevat radan ulkopuolella. PAM. Ilman varoitusta ennalta. Kai ne vähän osaavat aika-ajoissa varoa.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Ajettas niitä kisoja vaan täällä Euroopassa kunnon radoilla eikä tollasilla karuilla asfalttihelvetti/lentokenttämäisillä radoilla missä ei edes ole katsojia.
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Olisi kyllä niin hienoa että kisassa yhtäkkiä räpsähtäisi varikon läpiajorangaistuksia niille jotka härskimmin kurvailevat radan ulkopuolella. PAM. Ilman varoitusta ennalta. Kai ne vähän osaavat aika-ajoissa varoa.
Todellakin, jos ei voida pitää ruoho tai hiekka-alueita, niin sitten kunnolliset tiukat säännöt siitä, että rajojen ylittämisestä tulee jonkin asteinen aika rangaistus.
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Todellakin, jos ei voida pitää ruoho tai hiekka-alueita, niin sitten kunnolliset tiukat säännöt siitä, että rajojen ylittämisestä tulee jonkin asteinen aika rangaistus.
Renaultin moottori-insinöörit sanoo että homma on perseestä, intian rata puhdistuu yhden harjoituksen aikana mutta likaantuu samantien, varsinkin yön aikana ja on kova työ säätää taas moottoria "kevyemmin" tehoa antavaksi liukkaalla radalla, tietysti tämäkin on "luistonestoa" mutta sallittua sellaista, jolla moottorin polttoainekarttoja säätämällä saadaan tehoa rajoitettua takapyörille..

http://racingmaailma.com/renault-sport-f1-intian-grand-prix/
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ajettas niitä kisoja vaan täällä Euroopassa kunnon radoilla eikä tollasilla karuilla asfalttihelvetti/lentokenttämäisillä radoilla missä ei edes ole katsojia.
Mitä ajattelit ehdottaa? Hiekka- ja nurtsiturva-alueet ovat katoava luonnonvara globaalisti.. Nimenomaan Euroopan ulkopuolella sitä on vielä jäljellä siellä täällä.. Hupenevat kuitenkin todella nopeasti. Esim. Pohjois-Amerikkaan asvaltointi-into on rantautunut parin viime vuoden aikana.

Ottaisikohan Unesco Span Stavelotin hiekat suojelukohteeksi?
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Mitä ajattelit ehdottaa? Hiekka- ja nurtsiturva-alueet ovat katoava luonnonvara globaalisti.. Nimenomaan Euroopan ulkopuolella sitä on vielä jäljellä siellä täällä.. Hupenevat kuitenkin todella nopeasti. Esim. Pohjois-Amerikkaan asvaltointi-into on rantautunut parin viime vuoden aikana.

Ottaisikohan Unesco Span Stavelotin hiekat suojelukohteeksi?
Magny-Cours, Imola tai Red Bull Ring? Toki saa alkaa poramaan noiden ratojen huonoista kulkemisyhteyksistä radalle tai pienistä varikkotiloista mutta katsojana voisin kuvittella nauttivani enemmän jos näillä radoilla kilpailtaisiin vieläkin eikä missään Intiassa tai Koreassa. Ja varmasti tulisi noilla syheröradoillakin nykysäännöillä ihan hyvin ohituksia.

Eikä ne asvaltoidut turva-alueet meikäläistä niin haittaa kunhan sitä rataa ei ole läntätty semossen päälle ja erotettu rata turva-alueesta pelkällä valkosella viivalla ja kanttikivillä noin kärjistettynä. Muutenkin uusien ratojen neliskanttiset mutkat on ihan omituisia ja todella leveät jarrutusalueet, mutta joo vissiin väärä topic.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
nyt täytyy kyl olla samaa mieltä noista turva-alueista tällä radalla. toki se antaa mahdollisuuden ajaa ylikovaa monessakin paikassa mut edes nurmikkoa joka vaikuttais kunnolla ulosajoon.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
nyt täytyy kyl olla samaa mieltä noista turva-alueista tällä radalla. toki se antaa mahdollisuuden ajaa ylikovaa monessakin paikassa mut edes nurmikkoa joka vaikuttais kunnolla ulosajoon.
Jep. Surutta radan ulkopuolelle vaan moni kuski painelee kaasu hyvissä ajoin avattuna.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Noi kanttarellit vois korottaa niin korkeiksi, että auto hajoaisi jos niihin noin päistikkään ajetaan.

Tosin nyt ajoivat kanttareiden väärältä puolenkin monasti.
 

fLÄSh1

Happy Panda
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
112
Sijainti
Pohjois-Karjala
Eikös Massalla hajonnu ripustukset ekassa Intian GPssä kun meni railakkaasti yli kanttarien? Vai muistanko ihan väärin.

Sellainen pieni nurmikko kaista tuohon radan reunalle olis paikallaan, jos lipeää yli kanttarien niin siitä myös kärsii.

Aika-ajoihin tripla Vet-Web-Gro :cool:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Taas harkkoja seuranneena pisti silmään tuo neljä rengasta yli viivan -sääntö. Buddhin rata on niin turvallinen, että kaikki potentiaaliset oikomis- ja leveäksiajopaikat voitaisiin varustaa perinteisellä nurmikko-hiekka -yhdistelmällä ilman ongelmia. Ei tarvitse kattella replaytä että montako senttiä kenelläkin oli viivan yli. :thumbdown

Ainoastaan pitkien suorien päihin suoraan jarrutuslinjan suuntaan ja nopeisiin mutkiin voisi jättää asvaltit. Eikä tuolla ole oikeastaan yhtään niin nopeaa mutkaa jotta sinne tarvitsi asvaltteja jättää.

No huhhuh taas. Täällä harvemmin kunta valittajana rata-asioissa, enemmänkin ammattivalittaja-asukkaat ja -mökkiläiset radan lähistöillä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Noi kanttarellit vois korottaa niin korkeiksi, että auto hajoaisi jos niihin noin päistikkään ajetaan.

Tosin nyt ajoivat kanttareiden väärältä puolenkin monasti.
Nurmikko-hiekka -turva-alueet käyttöön niin tästä ongelmasta ei tarvitse enää puhua.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Noi kanttarellit vois korottaa niin korkeiksi, että auto hajoaisi jos niihin noin päistikkään ajetaan.

Tosin nyt ajoivat kanttareiden väärältä puolenkin monasti.
Miksi? Toihan on rikkaus sarjalle että on erilaisia ratoja ja eri tyylisiä kanttareita. Kuskit kyllä löytävät nopeimman linjat. Tai oma menetys kierrosajassa jos ei löydä. Eikös sääntöjen tulinta ole kuitenkin sama kaikille kuskeille. Kyllä ne kuskit järjestykseen saadaan vaikka kisattaisiin lentokentällä. Itse en ainakaan riemuitsisi kanttareista jotka rikkovat autot yliajettaessa.
 
Ylös