Moottoriratakeskustelu

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Yhdenkään klassikkoradan fasiliteetit ei riitä F1:lle. Avoimet, taivasalla olevat varikot, lehdistö ja VIP tilat, turvallisuus jne...
Niin.
Sehän on tilkkemäisempi kuin tilkke itse. Nokittaa Abu Dhabin tupla-suoran tripllalla ja ysikymppi-mutkiakin on ihan vertailukelpoinen määrä. Rataprofiilissa ei ole mitään, mikä erottuisi. Onhan se ihan ok rata, mutta niinhän ne tilkkedromet tuppaa olemaan - ihan ok.
Tilke tuppaa laittamaan suorien päähän neulansilmiä. Road Americassa kaksi ekaa mutkaa ovat puolinopeita. Lisäksi sieltä puuttuu tilkemäiset vasen-oikea yhdistelmät (Bahrainin, Shanghain ja Sepangin kakkossektorin aloitukset) ja neulansilmät kokonaan. Pitkä mutka löytyy ja ne pari pitkää suoraa, mutta ei noilla evälillä vielä olla kovin tilkejä. Ainakaan mun silmissä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
tai Long Beachista ei ole F1-radaksi. Menisivät sinne Unkarin ja Monacon kategoriaan kauden antikliimaksina urheilullisesti.
Missään nimessä tuota nykyistä konfiguraatiota ei edes yritetä sovittaa suoraan F1:lle pituuden takia, joten aivan järjetön kommentti. Vähän kuin olisi sanonut että "Singaporesta ei ole F1-radaksi" ennen kuin virallista ratakarttaa on kukaan edes ehdottanut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Itse asiassa aikanaan Laguna Seca oli 1980-luvun lopulla lähellä saada itselleen f1-kisan Detroitin kisan sopimuksen päätyttyä mutta Bernielle ei kelvannut puolet Phoenixin kilpailun maksun suuruisesta summasta ja siten Bernie vei sirkuslaiset Arizonaan. Tosin ongelma oli kyllä jo vuonna 1989 nuo fasiliteetit, tuo kuuluisa korkkiruuvimutka ja yleinen pituuskin pelotti f1:n jo silloinkin tiehensä sieltä.

Long Beachin vanha katurata oli jossain määrin paljon leveämpi paikka paikoin kuin sittemmin kuuluisammaksi noussut Indycar-rata, mutta toisaalta se oli huonoimmillaan varsinainen ränni. Teknisenä haasteena olisi kuitenkin erittäin mielenkiintoista nähdä f1 jälleen Long Beachissa. Edelliset kisat 1970-luvulla ja 1980-luvulla olivat kyllä pahimpia heti Monacon jälkeen. Ainakin mikäli puhutaan pelkän auton teknisen kestävyyden kuvasta. Jotkut huipputallit toivat esimerkiksi pelkästään Long Beachiin rakennetun auton järkyttävien ratakuoppien takia ainakin kaudella 1979.

Jotta ei mene ihan pelkäksi muisteluksi niin saattaisi se Long Beachin kilpailu vähän kukkaroakin kirpaista silti järjestävältä komitealta.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Elkhart Lakea ei ymmärrä rataprofiilia tuijottamalla, sieltä pitää katsoa joku wanha kilpailu. Vasta sitten sitä alkaa arvostaa. Tontti jolla tuo asvaltinpätkä kiemurtelee on aivan laittoman hyvä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Elkhart Lakea ei ymmärrä rataprofiilia tuijottamalla, sieltä pitää katsoa joku wanha kilpailu. Vasta sitten sitä alkaa arvostaa. Tontti jolla tuo asvaltinpätkä kiemurtelee on aivan laittoman hyvä.
Itse opin arvostamaan Elkhart Lakea pelattuani sitä kerran simussa. Ensivaikutelma profiilista on, että törkän paljon ysikymppejä, mutta koska ne eivät ole tilkemäisen teräviä, ne ovatkin enimmäkseen keskinopeita. Lähinnät mutkat 5, 6 ja 8 ovat hitaita. Kierroksen loppu Carouselista alkaen onkin sitten pelkkää mahtavuutta. Kettle Bottomsissa on vielä erityinen nopeuden tunne, koska muurit lähellä ja ympärillä metsää.



https://www.youtube.com/watch?v=duNKaCRm89c
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Long Beachin valtuusto päätti että "kumpikin", eli ensin jatko IndyCarille mutta F1-hanke pidetään pöydällä ja katsotaan mitä 2018 jälkeen tapahtuu.

http://www.racer.com/indycar/item/102428-city-of-long-beach-proposes-three-year-contract-extension-with-gpalb
OK päätös, eivätpähän ainakaan ole suinpäin menossa F1-kisaa järjestämään, joten F1-kisan vaikutukset harkitaan tarkemmin. IndyCarin toivoisin säilyvän sarjan imagon ylläpitämisen takia, mutta jos F1:llä on alueelle enemmän annettavaa, niin valitkoot sitten sen tien 2018 alkaen.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Napalmia nyt vaan tonne Barcelonaan. Eihän tuo ole alkuunkaan autoille soveltuva rata. :nope:

Aivan liikaa nopeita mutkia ja liian lyhyitä suoria. :nope:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kyllähän tämä Red Bull Ring on selkeästi kalenterin paras rata. Aivan ylivertainen.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4288
Sijainti
Maalla
Kyllähän tämä Red Bull Ring on selkeästi kalenterin paras rata. Aivan ylivertainen.
Juu on tuo loistava rata mutta ylivertaisuudesta en tiedä niin kauan kuin Belgian span radalla ajetaan.
Kaikkein käsittämättömintä Red Bull Ringissä on se että se on Tilken muokkaama rata silloin kun
vanha Österreichring rata lyhennetiin ja siitä tehtiin A1 Ring.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Maisemineen, suhteellisen pienine RUOHOturva-alueineen näytti vähän sellaiselta että "mikä rata ei kuulu joukkoon" jos vertaa suurimpaan osaan muita nykyparkkialueita. Ilmeisesti oli ainakin yleisömenestys niin toivottavasti saa pitkän jatkon ja jos tiimit mahdollisesti itkivät tiloista tai muusta, niin sokerilitkueuroja on varmaan laittaa lisää niihin. Toivottavasti ei kuitenkaan asfalttiin.

Tilken lisäksi lisäironiaa siitä, että on niin pitkään valitettu kisojen viemisestä Aasiaan ja Lähi-Itään, niin sitten paluun tekee tuhkasta uudelleen syntynyt ja kaikkien suosikkirata keskeltä Eurooppaa...
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Singapore tosin saisi kaikki aikatauluongelmat ratkaistua jo pelkästään toteuttamalla sen 2011 vuodeksi suunnitellun rata-alueen muutoksen edes 7-9 mutkissa.
Singaporessa voisi samalla vetää loppuosassa radan mutkasta 16 suoraan mutkaan 19 tai vaihtoehtoisesti mutkasta 18 suoraan mutkaan 21 ja keskinopeus nousisi entistä enemmän.

Ensin mainitussa vaihtoehdossa ainoa mitä tarvitsisi tehdä olisi katsomon kääntäminen ja valaistuksen siirtäminen, kun taas jälkimmäisessä vaihtoehdossa tarvittaisiin huomattavasti suurempi remontti.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Singaporessa voisi samalla vetää loppuosassa radan mutkasta 16 suoraan mutkaan 19 tai vaihtoehtoisesti mutkasta 18 suoraan mutkaan 21 ja keskinopeus nousisi entistä enemmän.

Ensin mainitussa vaihtoehdossa ainoa mitä tarvitsisi tehdä olisi katsomon kääntäminen ja valaistuksen siirtäminen, kun taas jälkimmäisessä vaihtoehdossa tarvittaisiin huomattavasti suurempi remontti.
No kun se katsomon kääntäminen ei käy, kun ne on siinä lahdella olevan futisstadionin katsomot, joita käytetään myös F1-kisoissa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
No kun se katsomon kääntäminen ei käy, kun ne on siinä lahdella olevan futisstadionin katsomot, joita käytetään myös F1-kisoissa.
Entä jos soittaa liivijengille ja ostaa pistoolin lisäksi ja näillä uhkailee raksamiehiä että kääntävät katsomon toisin päin?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Minusta Singapore on hyvä nykyisellään. Katuradat ovat aina enemmän tai vähemmän syheröitä, SGP on varsin perinteisenoloinen katurata, joilla on oma paikkansa autourheilussa. Ja kisat kuitenkin yleesä olleet hyviä siellä.

Minusta rataan ei pitäisi koskea. Jos kisan kesto koetaan ongelmalliseksi, niin sitten Monacon tapaan lyhennetään kisakilometrejä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Ei minustakaan rataan pidä enää hirvittävästi muutoksia tehdä ja vastoittain rataan tehtiin joitakin uudistuksia.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Mites Sotshi jaksaa? En ole nähnyt mitään uutisia kisaan liittyen...
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Taitavat saada paikat valmiiksi siihen mennessä ellei sitten jotain perin odottamatonta tapahdu tai työmiehet jostain syystä ryhtyisi lakkoon tai muuhun vastaavaan tempaukseen. Jostain syystä jos olisi vain pari kuukautta aikaa ennen kisaa niin sitten voisi olla jo paljon levottomampaa suhtautumiseni tuohon hankkeeseen. Joka tapauksessa toisin kuin monissa muissa venäläisissä f1-hankkeissa yleensä niin tälle pitää jo tässä vaiheessa nostaa hattua.:thumbup:
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Iltasanomien sivuilta olin päivällä lukevinani, että Monzan GP olisi jäämässä vuoden 2016 jälkeen pois kalenterista. Ei tee fyrkkaa Bernielle, joten that's it. Siellä ei ajeta jos tilanne ei muutu.
 
Ylös