Moottoriratakeskustelu

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Joo Porshcet vaan mukaan.

Nää Herman Tilken radat on vähän kyseenalaisia.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Kyalamin paluu F1-sarjaan edellyttää mittavaa remonttia, koska siellä on muokattava turva-alueita, uusittava fasiliteetteja ja rataan olisi saatava pituutta lisää 300 metriä, joten jollei Kyalamin paluu F1-sarjaan mihinkään muuhun kaadu niin rahaan se viimeistään kaatuu.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Äsken muuten vasta tajusin, että ihan tosissaan Bernie meinaa kisan Azerbaidzhaniin, ja vielä ensi kaudeksi. Tähän asti luulin, että oli vaan Bernien vitsi siitä, että kun rahaa annetaan tarpeeksi, kisan voi antaa minne tahansa hevonkuuseen. 23 kisalla sopparit, saa nähdä moniko vielä putoaa kalenterista. Azerbaidzhanin rataprofiiliakaan ei ole vielä julkistettu, mutta eiköhän kisaa varten saa kadut rajattua vaikka betoniporsailla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyalamin paluu F1-sarjaan edellyttää mittavaa remonttia, koska siellä on muokattava turva-alueita, uusittava fasiliteetteja ja rataan olisi saatava pituutta lisää 300 metriä, joten jollei Kyalamin paluu F1-sarjaan mihinkään muuhun kaadu niin rahaan se viimeistään kaatuu.
Eiköhän Kyalamin suurin ongelma ole ohituspaikkojen puute. Rata on jo muuten hyvin turvallinen, ensimmäisiä mutkia lukuunottamatta (asvalttia lisää).
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyalamin paluu F1-sarjaan edellyttää mittavaa remonttia, koska siellä on muokattava turva-alueita, uusittava fasiliteetteja ja rataan olisi saatava pituutta lisää 300 metriä, joten jollei Kyalamin paluu F1-sarjaan mihinkään muuhun kaadu niin rahaan se viimeistään kaatuu.
Toalettitilatkin tulisi uusia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9270
Jotain viittausta muistaisin kuulleeni, että Kyalamissa (siis nykyisessä muodossaan) olisi mitattu kauden pienimmät huippunopeudet, jopa pienemmät kuin esim. Monacossa (vaikka Monaco on muuten reilusti hitaampi).

Haastehan tuo olisi huomattavan korkean sijainnin takia, joskin Mexico Cityssä ollaan vieläkin korkeammalla.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
En kyllä ymmärrä mikä villitys on tunkea nuo radat täyteen noita hitaita ysikymppisiä mutkayhdistelmiä.
Koska ohituspaikat. Pitkät pyöreät mutkat on kyllä kivan näkösiä ja ehkä kivempia ajaakkin, mutta ne tuhoaa aika tehokkaasti ohitusmahdolllisuudet. Tämäkin asia ollut tiedossa aina joten miksi asiasta pitää joka kerta marista.

Vanhassa profiilissa on nykyautoille tasan nolla hyvää ohituspaikkaa ja sehän ei nykyiseen F1-brändiin sovi. Uusi profiili on liiankin tyypillinen nykyajan rata jossa on pari suoraa joita yhdistää hitaat terävät mutkat ja sekaan on sotkettu vähän ässämutkia jotta radassa olisi jotain ajettavaakin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9270
Asfalttialueidenkin kanssa on olemassa kahdenlaista erilaista ratatyyppiä. Joissakin on lähialue asfalttia ja sitten seinän vieressä hiekkaa. Esimerkiksi Shanghaissa ja Sepangissa tuollainen on nähtävissä. Kun taas Hungaroringilla ja Abu Dhabissa on asfalttialuetta aina kaiteeseen asti.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Azeri? Onko noi tullut hulluiksi? Yksi maailman korruptoituneista maista. Tai no ehkä siksi Bernie heistä tykkääkin. Milloin tolta kääpiöltä lähtee henki?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Osallistuvathan he Euroviisuihinkin, joten miksipä ei :D
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Asfalttialueidenkin kanssa on olemassa kahdenlaista erilaista ratatyyppiä. Joissakin on lähialue asfalttia ja sitten seinän vieressä hiekkaa. Esimerkiksi Shanghaissa ja Sepangissa tuollainen on nähtävissä. Kun taas Hungaroringilla ja Abu Dhabissa on asfalttialuetta aina kaiteeseen asti.
Tämä on ihmeellinen asia. Onko FIA epäjohdonmukainen suosituksissaan vai minkä perusteella päätetään, tuleeko radalle täysasvaltit vai osa-asvaltit? Seinään asti asvaltit ulottuvat Spassa, Koreassa, Kanadassa, Interlagosissa, Abu Dhabissa, Unkarissa ja ilmeisesti Sochissa. Sakhirissa vaalea hiekka on maalattua tai sitä on vain 1mm kerros (?). Osaa on varmasti perusteltu mutkien nopeuksien ja turva-alueiden pienuuden takia. Unkarin syheröosuuden täysasvaltit ovat tästä näkökulmasta mysteeri.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Eiköhän Kyalamin suurin ongelma ole ohituspaikkojen puute. Rata on jo muuten hyvin turvallinen, ensimmäisiä mutkia lukuunottamatta (asvalttia lisää).
Sopivalla tavalla toteutettu radan pidentäminen ja mutkien muokkaaminen tuo ohituspaikkoja ja samalla radasta saadaan hieman nopeampi.

Joten ei muuta kuin tilaamaan Tilkeltä suunnitelma Kyalamin uudistamista varten ja taas alkaa valitus siitä, että Tilke pilasi taas yhden radan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Asfalttialueidenkin kanssa on olemassa kahdenlaista erilaista ratatyyppiä. Joissakin on lähialue asfalttia ja sitten seinän vieressä hiekkaa. Esimerkiksi Shanghaissa ja Sepangissa tuollainen on nähtävissä. Kun taas Hungaroringilla ja Abu Dhabissa on asfalttialuetta aina kaiteeseen asti.
Eiköhän tuo ainakin jossain määrin liity turva-alueen suuruuteen suhteessa kyseisen kohdan nopeuksiin.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12606
Sijainti
Sivulla viisi
Osallistuvathan he Euroviisuihinkin, joten miksipä ei :D
Onhan ne voittaneetkin viisut yhden kerran. Eli koko Eurooppa tykkää.<3

Sopivalla tavalla toteutettu radan pidentäminen ja mutkien muokkaaminen tuo ohituspaikkoja ja samalla radasta saadaan hieman nopeampi.

Joten ei muuta kuin tilaamaan Tilkeltä suunnitelma Kyalamin uudistamista varten ja taas alkaa valitus siitä, että Tilke pilasi taas yhden radan.
Tuosta syheröstä on kyllä kohtalaisen vaikea saada tuolla tontilla enää oikeasti F1-kelpoista rataa. Taitaa olla melkein joka laidalla jonkun isännän pellot tai tönö vastassa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Azeri? Onko noi tullut hulluiksi? Yksi maailman korruptoituneista maista. Tai no ehkä siksi Bernie heistä tykkääkin. Milloin tolta kääpiöltä lähtee henki?
Bakuun saadaan joku ö-luokan katurata kuitenkin. :wall: Milloin ne saa Bernien syytteeseen ja erotettua?
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4288
Sijainti
Maalla
Bakuun saadaan joku ö-luokan katurata kuitenkin. :wall: Milloin ne saa Bernien syytteeseen ja erotettua?
Juu tässä juutuubi video FIA GT kisasta "Europan GP" radalta :
https://www.youtube.com/watch?v=UjZMX5eXDF4#t=1115

Aika huiman näköinen paikka. Siis paljon täytyy muutoksia tulla ennen kuin tuolla F1 autolla ajetaan kilpaa.
Tällä hetkellä radan nopeus luokka taitaa olla likaa jopa GT autoille.

Kisan lähtö on ajassa 32:30 eteenpäin ja on se aika huiman näköistä touhua. ;)
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tämä on ihmeellinen asia. Onko FIA epäjohdonmukainen suosituksissaan vai minkä perusteella päätetään, tuleeko radalle täysasvaltit vai osa-asvaltit? Seinään asti asvaltit ulottuvat Spassa, Koreassa, Kanadassa, Interlagosissa, Abu Dhabissa, Unkarissa ja ilmeisesti Sochissa. Sakhirissa vaalea hiekka on maalattua tai sitä on vain 1mm kerros (?). Osaa on varmasti perusteltu mutkien nopeuksien ja turva-alueiden pienuuden takia. Unkarin syheröosuuden täysasvaltit ovat tästä näkökulmasta mysteeri.
Olisikohan radan MotoGP-hyväksynnällä merkitystä. Muistan lukeneeni, että Suzuka ei voisi enää isännöidä MotoGP:tä, koska hiekkaturva-alueita liian vähän. Pyörillä kun hiekka on kiistatta se tehokkaampi hidastaja.

Ja useinhan nuo asfaltti-hiekka-turva-alueet ovat sitten valtavia parkkipaikkoja, ensin asfattia normaalin turva-alueen verran ja sitten saman verran vielä hiekkaa.
 
Ylös