Moottoriratakeskustelu

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eivät ne asfalttiturva-alueet helpota ratoja, koska kisassa on tarkoitus ajaa rataviivojen välissä ja itse rataprofiilit eivät juurikaan ole muuttuneet.

Täällä on ties kuinka monta kertaa väännetty rautalangasta turva-alueitten tarkoitus, mutta silti jatkuvasti löytyy niitä jotka eivät sitä ymmärrä tai eivät suostu ymmärtämään.

Tuntuu siltä, että osa täällä päättää radan hyvyyden ja haastavuuden pelkästään turva-alueitten perusteella unohtaen samalla tärkeimmän eli rataprofiilin tai sitten kyse on puhtaasti siitä, että halutaan harata kehitystä vastaan vaikka tiedetään sen olevan mahdotonta.
Se, että leikitään rataviivojen välissä ajelua, on aika kaukana siitä, mitä laji oli 1991 alkaessani seuraamaan sitä.

Laji on ajautumassa pisteeseen, josta Ken Tyrrell -94 Imolan jälkeen varoitti, tyyliin: On varottava, ettei lajista rakenneta sellaista, jota kukaan ei halua seurata.

Omalta osaltani voin sanoa, että raja on ylitetty.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7566
Lisäksi siellä on kai jokin kilpailu käynnissä, että kuka keksii idioottimaisimman sääntömuutoksen. Viimeisimpänä tämä radioviestintä kielto ja sitten on tuplapistettä sun muuta. Keskitytään aivan epäolennaisiin asioihin. Suurimmassa osassa uusista radoissa ällöttää minuakin, että ei edes yritetä tehdä oikeaa moottorirataa vaan jyrätään asvalttikenttä, maalataan sinne viivat ja liimataan kanttarin. Tällä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa, joka tuleekin aina olla etusijalla.

Autoissa ja kuskeissa ei ole vikaa, mutta kaikkea muuta siinä ympärillä yritetään viedä koko ajan kauemmaksi oikeasta motosportista. Toivottavasti Bernien aikakauden jälkeen tämä muuttuu.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12606
Sijainti
Sivulla viisi
Eivät ne asfalttiturva-alueet helpota ratoja, koska kisassa on tarkoitus ajaa rataviivojen välissä ja itse rataprofiilit eivät juurikaan ole muuttuneet.

Täällä on ties kuinka monta kertaa väännetty rautalangasta turva-alueitten tarkoitus, mutta silti jatkuvasti löytyy niitä jotka eivät sitä ymmärrä tai eivät suostu ymmärtämään.

Tuntuu siltä, että osa täällä päättää radan hyvyyden ja haastavuuden pelkästään turva-alueitten perusteella unohtaen samalla tärkeimmän eli rataprofiilin tai sitten kyse on puhtaasti siitä, että halutaan harata kehitystä vastaan vaikka tiedetään sen olevan mahdotonta.
Tottakai se rata on helpompi jos heti valkoisen viivan takana on paksun hiekan sijaan asfalttia. Varsinkin, jos nuo pienet seikkailut viivan väärällä puolella annetaan järjestään anteeksi. Red Bull Ring taitaa olla tämän vuoden ainoa kisa, jossa nuita asfalttialueiden hyödyntämisiä on ihan oikeasti valvottu ja kierrosaikoja hylkäilty.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Joissakin paikoissa nuo asfaltti-alueet ovat ihan perusteltuja turvallisuussyistä, mutta kyllä noissakin nyt voisi vähän harkintaa käyttää ettei joka paikkaa vedettäisi asfaltilla umpeen. Ja kyllä nuo asfaltoidut turva-alueet edelleenkin pystyisi lähes kaikilla radoilla toteuttamaan sillä tavalla että ulos ajautuminen aiheuttaisi kuljettajalle reilun aikamenetyksen, riskin auton rikkoutumisesta tai juuttumisesta hiekalle. Hyvänä esimerkkinä se Silverstonen jälkeen esillä ollut ehdotelma jossa niistä asfalttialueista oli tehty vaan lyhyempiä jolloin kuljettajan olisi pakko ajaa takaisin radalle joko hiekan kautta tai kiertää erillisen paluutien kautta. Nyt mennään kyllä helpoimman kautta ja vedetään vaan joka helvetin ulkokurviin asfaltti, jolloin ajamisesta tulee samanlaista kuin pleikkarilla että ulos voi vetää ihan huoletta ja siitä saattaa parhaimmillaan jopa hyötyä.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Se, että leikitään rataviivojen välissä ajelua, on aika kaukana siitä, mitä laji oli 1991 alkaessani seuraamaan sitä.

Laji on ajautumassa pisteeseen, josta Ken Tyrrell -94 Imolan jälkeen varoitti, tyyliin: On varottava, ettei lajista rakenneta sellaista, jota kukaan ei halua seurata.

Omalta osaltani voin sanoa, että raja on ylitetty.
Loistavasti sanottu. Tästä meitsillä aivan samat mietteet, vain 1991 on mulla 1995.

Ja mullakin on mennyt raja yli. F1 oli tänä vuonna vasta mun toiseksi katsotuin moottoriurheilulaji ensimmäistä kertaa sitten 95. Saa nähdä onko edes noin korkealla ensi vuonna?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jos Degner pilataan Suzukassa asfaltilla, niin sitten sarjassa ei ole YHTÄÄN haastavaa mutkaa. Sitä odotellessa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eivät ne asfalttiturva-alueet helpota ratoja, koska kisassa on tarkoitus ajaa rataviivojen välissä ja itse rataprofiilit eivät juurikaan ole muuttuneet.
On siinä melko iso ero, että voitko ajaa mutkan millilleen vai puolen metrin tarkkuudella. Lisäksi vielä tuomaristoa voi koputella kepillä ja vetää vähä vielä lisää ohi. Nurtsilla/Hiekallakin voit vetää yli, mut se on sit sitä todellisten rajojen hakemista totaallisen epäonnistumisen uhalla. Parhaat ajaa hiekat pölisten.

Täällä on ties kuinka monta kertaa väännetty rautalangasta turva-alueitten tarkoitus, mutta silti jatkuvasti löytyy niitä jotka eivät sitä ymmärrä tai eivät suostu ymmärtämään.
Rautalangasta :D Ihan ku muulla tyylillä kirjoittaisitkaan :D Itselläs ei riitä luetun ymmärtäminen. Iha heti ylempänä useampi kertoo ymmärtävänsä turvallisuuden hakemisen. Kyllä täällä ymmärretään miksi ne on. Sitä ei ymmärretä, että miksi ne veetään niin överiksi.

Tuntuu siltä, että osa täällä päättää radan hyvyyden ja haastavuuden pelkästään turva-alueitten perusteella unohtaen samalla tärkeimmän eli rataprofiilin tai sitten kyse on puhtaasti siitä, että halutaan harata kehitystä vastaan vaikka tiedetään sen olevan mahdotonta.
Ei se kehitystä ole. Se on matalimman aidan yli menemistä. Sen sijaan, että ensinnäkään mietittäis mihin sitä asfalttia oikeasti tarvitaan ja miten se toteutetaan silleen, että ei menetetä ulosajamisesta seuraavaa automaattista "rankkua", tehdäänkin vain parkkipaikkoja. Vai onko seki kehitystä, että katuratoja kuten Monaco, on vielä kalenterissa? Hyi kamala, pitää ajaa millilleen oikein tai saattaa seinään törmätä. Kielletään Monaco.

Edes mikään huipputeknologinen ratkaisu ei korvaa tuota oikeaa hiekalle/nurtsille ajamisen riskiä. Ei siinä mitään toleransseja kuulu olla. Nyt siellä on vain ja ainoastaan tuomaristo ja heidän omat epäjohdonmukaiset tulkintansa. Voisin ehkä hyväksyä sellaisen pinnoitteen, joka pilaisi renkaita todella armottomasti. Jos siinä olisi samalla julmetusti pitoa, nii sehän sopisi turvallisuuden puolestakin.

Jos sulla nyt ei oikeasti ole tähän aiheeseen muuta kuin tuo iänikuinen "muttako turvallisuus" -argumentti, niin olet sen jo sanonut. Jos ei tule muuta mieleen, nii ole jo hiljaa. Kaikki tietää kyllä, että miksi ne sinne on laitettu. Kyllä, sanoin sen jo toistamiseen. Ehkä sullekkin menee kaaliin.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Jos Degner pilataan Suzukassa asfaltilla, niin sitten sarjassa ei ole YHTÄÄN haastavaa mutkaa. Sitä odotellessa.
Nyt keulii jo rajusti. Kuvitteletko nyt ihan tosissasi, että kaikki mutkan haastavuus piilee turva-alueissa? Se, että ulos ajaessaan jää hiekalle kykkimän ei yksinään ole se mikä tuo mutkiin haastetta. Se on vain osa sitä. Suurin haaste ainakin F1-tasolla tulee siitä kuinka mutka pystytään ajamaan läpi mahdollisimman nopeasti. Ja jos pelkästään Suzukasta puhutaan niin onhan siellä vaikempiakin mutkia kuin Degner.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kyllä se nyt vaan vie mutkan haastavuuden pois jos kuljettajalla ei ole pelkoa siitä mitä tapahtuu mutkan päin helvettiä ajaessa. Kuten nähtiin Monzassa. Degner on hyvä esimerkki mutkasta jota kuljettajat "pelkää". Kuten "pelkäsivät" myös parabolicaa ennen tän kauden kisaa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kyllä se nyt vaan vie mutkan haastavuuden pois jos kuljettajalla ei ole pelkoa siitä mitä tapahtuu mutkan päin helvettiä ajaessa. Kuten nähtiin Monzassa. Degner on hyvä esimerkki mutkasta jota kuljettajat "pelkää". Kuten "pelkäsivät" myös parabolicaa ennen tän kauden kisaa.
Mitäs siellä nähtiin?

Väität siis, että ilman "pelkoa" Parabolica on nyt helppo mutka ilman haastetta?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kyllä, koska sä voit huoletta laskea hieman pihalle. Kaksi rengasta puolet mutkasta valkoisen viivan ulkopuolella. Ei onnistunut vanhassa parabolicassa. Tuotahan nähtiin koko vkoloppu ja useat kuskit mainitsivat masennuksensa, koska mutka oli pilattu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllä se nyt vaan vie mutkan haastavuuden pois jos kuljettajalla ei ole pelkoa siitä mitä tapahtuu mutkan päin helvettiä ajaessa. Kuten nähtiin Monzassa. Degner on hyvä esimerkki mutkasta jota kuljettajat "pelkää". Kuten "pelkäsivät" myös parabolicaa ennen tän kauden kisaa.
Aika vahva Kop.

Mutka saattaa olla tekniseltä profiililtaan sama kuin ennen turva-alueen asvaltointia, mutta samalla on tapettu eräs tärkeimmistä tekijöistä, eli urheilullinen aspekti: Tarkat, tasaiset ja oikealla tavalla rohkeat kuljettajat jäävät tusinasuhareiden kanssa pauttiarallaa samalle viivalle, koska ajon tarkkuudella ja uskalluksella ei ole enää samaa merkitystä kuin aiemmin. Jo siksikin kierrosajat ovat nykyään niin lähellä toisiaan.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Jo siksikin kierrosajat ovat nykyään niin lähellä toisiaan.
Tämähän on ainostaan hyvä asia. Tällöin pienetkin taitoerot ja virheet näkyvät.

Tässä nyt minua eniten kiinnostaa Toxin pettämätön logiikka jonka mukaan vaikka Curva Grande on nyt haastavampi kuin Parabolica joka ei ole haastava enää olleskaan. Ja tämä ainoastaan turva-alueen ansiosta.

Ymmärrän toki jos Toxi tuossa vain liioitteli. Se nyt on mielestäni leimanut tätä parin viikon aikaista keskustelua muutenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Niin ja ainakin se on myös hyvä puoli, että isoissa eroissa kun syy saattoi olla täysin erilaatuisten autojen, moottoreiden ja renkaiden lisäksi myös joistakin pienemmän luokan tai toisinaan isommankin luokan teknisistä vioista kiinni. Toki toisinaan nähtiin huikeita nousuja vaihtelevasti eri tavalla eri kilpailuissa vanhempaan aikaan.

Autosta riippumatta mikäli ratin takana oli riittävän kelvollinen kuljettaja. Toki aivan kaikkein huonoimmilta talleilta autoineen oli hukassa aivan kaikki jopa perusasioista lähtien vanhempina aikoina mikä sitten suorastaan tekee nykypäivien huonoista talleista tai sitten eräänlaisena porttina vanhan ajan ja uuden ajan huonoille talleille toimineelle Minardille suorastaan kunniaa. Ainakin vähintään ammattimaisia talleja. Toisinaan niissäkin oli näyttävyyttä, mutta ne myös tuhosivat uria riippumatta kuljettajan nuoruudesta tai vanhuudesta.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Sitä en tosiaan tullut ajatelleeksi, että suuremmat erot kuskien välillä tasoittaa puolestaan autojen välisiä eroja. Kuitenkin kun kierrosajat ovat lähellä toisiaan niin tottakai pienet erot luo parempaa kisailua.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sitä en tosiaan tullut ajatelleeksi, että suuremmat erot kuskien välillä tasoittaa puolestaan autojen välisiä eroja. Kuitenkin kun kierrosajat ovat lähellä toisiaan niin tottakai pienet erot luo parempaa kisailua.
Se ei ole automaatio.

Esim. Trullijuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Niin. Jos estelyä sattuu tai rata on vain tunnettu ahtaudestaan tai vaikeudestaan niin silloin kisa on pilalla. Toki ennen vanhaan tietyistä radan tukkijoista pääsi eroon monellakin tavalla, mutta joskus useampikin kuljettaja saattoi poistua jonosta varikolle ajamaan siitä sitten parempaan aikaan puhtaassa ilmassa. No saipahan muutamat kuljettajat takarivistäkin sitten tilaisuuden komeilla tuloslistan paremmallakin puolella.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tiukka jonopyöräajelu Prisman parkkipaikalla < Oikeilla kilparadoilla kilpaa ajaminen
 
Ylös