Moottoriratakeskustelu

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
No Kimi on vasta yksi ääni.
<Offtopic> Sikäli kun ei kuljettajien järjestöön kuulu vieläkään, niin taitaapa olla nolla ääntä. </offtopic>


<onfopic liittymättä lainattuun viestiin>
Itse en kuulu näiden asfalttialueiden kiihkeimpiin vastustajiin, mutta kyllähän tuo parabolican asfaltoinnin olisi saanut jäädä tekemättä. Tottakai kaiken voi perustella turvalisuudella, vaan lieneekö parabolicassa vakavia turmia sattunut sitten aiemminkaan? Ennaltaehkäisevän turvallisuuden nimiin kun tarpeeksi vannotaan, lienee järkevintä pistää kuskit varikolle ohjaamaan autoja padilla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse en kuulu näiden asfalttialueiden kiihkeimpiin vastustajiin, mutta kyllähän tuo parabolican asfaltoinnin olisi saanut jäädä tekemättä. Tottakai kaiken voi perustella turvalisuudella, vaan lieneekö parabolicassa vakavia turmia sattunut sitten aiemminkaan? Ennaltaehkäisevän turvallisuuden nimiin kun tarpeeksi vannotaan, lienee järkevintä pistää kuskit varikolle ohjaamaan autoja padilla.
Asvalttiturva-alueiden järkevä käyttö oikeasti vaarallisissa paikoissa lisää varmasti turvallisuutta tietyntyyppisissä onnettomuuksissa.

Mutta se, että asvalttia on automaattisesti joka ulosajoalueella, tekee radoista aika yhdentekeviä. Varmasti kädettömimmille ratapäiväläisille hieno homma, mutta ammattimaiset kilpakuskit eivät kaikki enää sulatakaan asiaa. Katsojista puhumattakaan.

Ei tarvitse ihmetellä miksi kiinnostus lajia kohtaan on laskussa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Maldonadollekin yksi helvetin sama minkälaisia nuo radat ovat. Vaikka se laitettaisiin ajamaan helvetin isolle avoimelle parkkipaikalle, niin heti kun sinne laitetaan samaan aikaan toinen auto niin Pastor onnistuu kyllä törmäämään siihen. Ja vaikka Grosjean näyttääkin oppineen hieman virheistään niin hänkin silti kuuluu tähän joukkoon joille olisi hyvä oppia vähän rajoista ja että niitä ei voi jatkuvasti ylittää.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä noissa Grosjeanin kommenteissa näkyy se täydellinen kilpa-autoilun perusluonteen ymmärtämättömyys ja mielestäni tämä onkin asia, jossa voidaan perustellusti puhua pleikkari-sukupolvesta. Haluttaisiin ajaa ikään kuin kuolemattomuus-moodi päällä, jottei mukava kisailu pääty johonkin ikävään ulosajoon.

En kerta kaikkiaan kykene ymmärtämään tuollaista logiikkaa "challenging corner -> drivers need more margin."
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Sotshi vaikuttaa kyllä tylsimmältä radalta ikinä. Ysikympit eivät juuri haastetta tarjoa, ellei sitten vanhan liiton katuratojen tapaan ole muuri aivan vieressä. Singaporessa ja jopa Valenciassa tätä on, Sotshissa ei. Yksi pitkä ja nopea vasen ei rataa pelasta. rFactorissa kokeillut rataa, ja jaan sen kolmeen osaan. Pitkä ja nopea vasen, sen jälkeen ysikymppejä, ja loppu mikkihiirtä. Ehkä tylsin rata, jota olen simuissa ajanut.

Tosin EU/USA saattaa vielä pelastaa F1:n Sochi Boredromilta:

http://www.motorsport.com/f1/news/europe-could-recommend-russia-gp-boycott/
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Toivottavasti tekevät pian sellaisen radan jonka asfalttiturva-alueet ovat kirjaimellisesti kilometrin leveitä, niin loppuu jatkuva kitinä nykyisistä turva-alueista, kun ne eivät enää näytä leveiltä kilometrin levyisten turva-alueitten rinnalla.

FIA:n on kyllä täysin mahdoton tehdä F1-sarjasta sellaista, että se kelpaa faneille, koska mikään ei tunnu kelpaavan F1-faneille.
Suoraan sanottuna viime aikaiset uudistukset joiden olisi pitänyt parantaa showta (esim. DRS + tuplapisteet) ovat menneet ihan penkin alle, ja nämä uudet turvamääräykset ja moottorit eivät myöskään auta.
FIA yrittää tehdä F1:istä aivan liian kliinistä ja yleisöystävällistä huomaamatta samalla että omiin jalkoihin ollaan ammuttu jo 2000-luvun alusta, jollei jo aiemmin.
Sitten jotkut ihmettelee miksi katsojaluvut alenee kun radat ovat vain asvalttia, vanhat radat tuhotaan tai niillä ei ajeta ollenkaan, erot autojen välillä massiivisia, mottorit kuullostaa imureilta, ohittaminen on naurettavan helppoa, säännöt muuttu joka kausi ja autot näyttävät karmeilta.
Kun multa on kysytty mitä mottoriurheilulajia kannattaa katsoa niin vähitellen on vastaukseni muuttunut F1:istä joko Indycariin, Nascariin tai MotoGP:seen. Ja tämä siis aivan FIAn ja idioottimaisten sääntöjen syytä. Ja eniten asvalttiturva-alueiden takia. Selvästi eniten.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Tuollainen mitäänsanomattomilla parkkiksilla sunnuntaiajelu ei kyllä tosifania miellytäkään. "Rajat" löytyvät helposti, kaikki virheet saa anteeksi ja kaikki tusinasuharitkin ajavat maaliin ellei oikein huono pulla osu kohdalle. Klassikkoratoja on tuhottu turvallisuuden nimissä ja äärirajoilla ajon haaste on poistettu.
Juuri näin. Epävarma kuski kohtalaisessa autossa voittaa helposti hyvän kuskin Marussiassa, koska saa lipsumiset anteeksi kisan aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Sochia kohtaan voidaan näillä näkymin boikotoida ja se ei ole yllätys Ukrainan tilanteen tietäen. Ikävä juttu tuo kyllä olisi sinällään. Tosin kilpailuun on enää niin vähän aikaa, että tänä vuonna todennäköisesti kilpailu ajetaan. Tulevaisuuden osalta en menisi sanomaan niin. Tosin kun ongelmien sillanpää on varmistettu niin todennäköisesti kilpailu ajetaan jatkossakin ilman jotain todella pahaa poliittisen tilanteen kärjistymistä (kylmäksi tai aivan pahimmillaan kuumaksi sodaksi asti.) menoa. Tapaus Bahrain osoitti asian lähemmin ja toki esimerkkejä löytyisi kauempaakin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Suoraan sanottuna viime aikaiset uudistukset joiden olisi pitänyt parantaa showta (esim. DRS + tuplapisteet) ovat menneet ihan penkin alle, ja nämä uudet turvamääräykset ja moottorit eivät myöskään auta.
FIA yrittää tehdä F1:istä aivan liian kliinistä ja yleisöystävällistä huomaamatta samalla että omiin jalkoihin ollaan ammuttu jo 2000-luvun alusta, jollei jo aiemmin.
Sitten jotkut ihmettelee miksi katsojaluvut alenee kun radat ovat vain asvalttia, vanhat radat tuhotaan tai niillä ei ajeta ollenkaan, erot autojen välillä massiivisia, mottorit kuullostaa imureilta, ohittaminen on naurettavan helppoa, säännöt muuttu joka kausi ja autot näyttävät karmeilta.
Kun multa on kysytty mitä mottoriurheilulajia kannattaa katsoa niin vähitellen on vastaukseni muuttunut F1:istä joko Indycariin, Nascariin tai MotoGP:seen. Ja tämä siis aivan FIAn ja idioottimaisten sääntöjen syytä. Ja eniten asvalttiturva-alueiden takia. Selvästi eniten.
Harmi vain, että IndyCar päättyi jo viime vkl:nä. Tosin jos Sotshin rata vaikuttaa karmealta FP:den jälkeen tai sitten boikotoin Venäjää, niin sinä vkl:nä onkin aikaa katsoa tämän vuoden missattuja IndyCar-kisoja. Ja Abu Crappyn tuplapistekisan sijaan voisikin katsella YouTubesta jonkun klassisen IndyCar/CART-päätöskisan (tai sitten tenniksen Davis Cup -finaalia).
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Sochia kohtaan voidaan näillä näkymin boikotoida ja se ei ole yllätys Ukrainan tilanteen tietäen. Ikävä juttu tuo kyllä olisi sinällään. Tosin kilpailuun on enää niin vähän aikaa, että tänä vuonna todennäköisesti kilpailu ajetaan. Tulevaisuuden osalta en menisi sanomaan niin. Tosin kun ongelmien sillanpää on varmistettu niin todennäköisesti kilpailu ajetaan jatkossakin ilman jotain todella pahaa poliittisen tilanteen kärjistymistä (kylmäksi tai aivan pahimmillaan kuumaksi sodaksi asti.) menoa. Tapaus Bahrain osoitti asian lähemmin ja toki esimerkkejä löytyisi kauempaakin.
Itse pidän tämän vuoden kisan peruuntumista todennäköisempänä kuin ensi vuoden, ellei sitten konflikti pitkity ja laajene.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Itse pidän tämän vuoden kisan peruuntumista todennäköisempänä kuin ensi vuoden, ellei sitten konflikti pitkity ja laajene.
Samaa mieltä. Tämä vuosi näyttää melko pitkälle suunnan jatkoa ajatellen. Konfliktin pitkittyminen vuorostaan olisi jo todella ikävä ja paha asia.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Torstain pressitilaisuudessa Kevin, Valtteri, Max, Lewis ja Fernando olivat sitä mieltä, että Parabolican asvaltointi oli virhe ja hiekka lisää jännitystä mutkissa.
Nico oli sitä mieltä, että turvallisuus on tärkeintä.
Alonsolta kysyttiin, keitä kuljettajia konsultointiin päätöksenteossa. Hän ei osannut sanoa.

Summa summarum: FIA pilaa lajia omissa kokouksissaan eikä mieti kuljettajien/yleisön mielipiteitä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Torstain pressitilaisuudessa Kevin, Valtteri, Max, Lewis ja Fernando olivat sitä mieltä, että Parabolican asvaltointi oli virhe ja hiekka lisää jännitystä mutkissa.
Nico oli sitä mieltä, että turvallisuus on tärkeintä.
Alonsolta kysyttiin, keitä kuljettajia konsultointiin päätöksenteossa. Hän ei osannut sanoa.

Summa summarum: FIA pilaa lajia omissa kokouksissaan eikä mieti kuljettajien/yleisön mielipiteitä.
Myös Checo liittyy hiekanpuolustajiin. http://www1.skysports.com/f1/news/24215/9455943?

Part of the gravel on the outside of Parabolica has been replaced by tarmac ahead of this year’s grand prix on safety grounds, but Perez says the changes were not needed.

“Personally I am not really happy, because I think the opinion I have is that we were not at risk, the integrity of the driver was never at risk at Parabolica,” he revealed.

“It was more a driver error that you could do there – lock the wheels, get a moment on the way out, whatever – and then you are stuck in the gravel which I think is a nice thing. Obviously Parabolica was an iconic part of Monza so it is a shame we lost it. I don’t understand why we lost it.”
---

Suzukassakin vissiin asfalttitalkoot edessä..? https://twitter.com/tgruener/status/507494238515634176
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Torstain pressitilaisuudessa Kevin, Valtteri, Max, Lewis ja Fernando olivat sitä mieltä, että Parabolican asvaltointi oli virhe ja hiekka lisää jännitystä mutkissa.
Nico oli sitä mieltä, että turvallisuus on tärkeintä.
Alonsolta kysyttiin, keitä kuljettajia konsultointiin päätöksenteossa. Hän ei osannut sanoa.

Summa summarum: FIA pilaa lajia omissa kokouksissaan eikä mieti kuljettajien/yleisön mielipiteitä.
Alonson mielestä astroturffi ajaa melkeinpä saman asian kuin aiempi nurmikko. Jää nyt nähtäväksi mitä tuosta loppujen lopuksi oikeen tulee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuollainen mitäänsanomattomilla parkkiksilla sunnuntaiajelu ei kyllä tosifania miellytäkään. "Rajat" löytyvät helposti, kaikki virheet saa anteeksi ja kaikki tusinasuharitkin ajavat maaliin ellei oikein huono pulla osu kohdalle.
Keskeytykset eivät ole itsetarkoitus. Tosifanille ainakaan (jos kerran tuota nimitystä aletaan omimaan eri mielipiteiden taakse).
Eikä sekään kiitosta ansaitse, että ne uusimmat tusinaradat sijaitsevat jossain kaukaisessa diktatuurissa vieläpä vailla minkäännäköistä moottoriurheilukulttuuria -> katsojia ja tunnelmaa ei ole.
Ei hetkauta televisiokatsojaa. Paitsi kun hyvä rata poistuu sen takia kalenterista (esim. Turkki).
Kyllä noissa Grosjeanin kommenteissa näkyy se täydellinen kilpa-autoilun perusluonteen ymmärtämättömyys ja mielestäni tämä onkin asia, jossa voidaan perustellusti puhua pleikkari-sukupolvesta. Haluttaisiin ajaa ikään kuin kuolemattomuus-moodi päällä, jottei mukava kisailu pääty johonkin ikävään ulosajoon.
Se on sinällään mielenkiintoista, että joku foorumille kirjoitteleva tyyppi määrittelee kilpa-autoilun perusluonteen eikä F1:n MM-sarjassa ajava kuski.

Kuolemattomuus-moodi saa varauksettoman kannatukseni. En halua vainajia F1-radoille.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kuolemattomuus-moodi saa varauksettoman kannatukseni. En halua vainajia F1-radoille.
Ei kukaan järkevä ja terve ihminen halua kuolemia missään urheilussa.

Mutta, se on vaan sellainen juttu, että vaikka F1:ssä on edistytty turva-asioissa huimasti aikojen saatossa, niin F1 ei ole 100 %:sen turvallinen. Jo yli 300 km/h vauhti takaa sen. Mutta F1-kuskit ovat kuitenkin monia moottoroimattomien lajien edustajia paremmin turvattu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kukaan järkevä ja terve ihminen halua kuolemia missään urheilussa.

Mutta, se on vaan sellainen juttu, että vaikka F1:ssä on edistytty turva-asioissa huimasti aikojen saatossa, niin F1 ei ole 100 %:sen turvallinen. Jo yli 300 km/h vauhti takaa sen. Mutta F1-kuskit ovat kuitenkin monia moottoroimattomien lajien edustajia paremmin turvattu.
Ei sitä koskaan saa 100 % turvalliseksi, ellei siirrytä simulaattoriajoihin. Mutta sitä odotellessa kuolemia tai vakavia loukkaantumisia vähentävät muutokset ovat minun mielestäni tervetulleita. Turva-alueet ovat turva-alueita, eivät rangaistusalueita.
 
Ylös