Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kilometrin mittaisia suoria laitetaan siksi, että FIA:n vaatii sitä.
Ei ainakaan virallisesti (sikäli kun muistan mitä ratasuosituksista taannoin luin). Käytännössä toki edes nykyautoilla DRS:n ja ERS:n kanssa ei tuppaa kovin paljon lyhyemmillä suorilla ohi pääsemään. Kyllä minäkin sellaisen rataprofiiliin laittaisin (ja Imatrackissa niitä oli kolme, kunnes pienensin vähän mittakaavaa).

Toisaalta, mielestäni ohittelu DRS-alueiden (tai siis suorien yleensä) ulkopuolella on lisääntynyt viime aikoina. Johtunee enimmäkseen renkaista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Las Vegasissa tietty haaste oli myös autojen äärimmäinen epätasaisuus yhtä äärimmäisen kuoppaisella radalla vaikka joiltakin osin rata näytti pettävänkin sileältä. Lisäksi myös yleisen hiekkaisuuden ja lian vuoksi sen ajolinjamahdollisuudet ja vaikuttavuudet olivat ylivoimaisesti formuloiden vaikeimmat aikanaan. Siinä missä Detroitissa tai tavallisella jenkkien katuradalla viisi senttiä tai sitä pidempi seikkailu ulkolinjalla toi ulosajon niin Las Vegasissa riitti siihen senttikin. Lisäksi siellä oli jopa yli metrin korkuisia seinämuureja mitkä rajoittivat myös kuljettajien näkyvyyttä.

Olihan radalla toki myös hyvät puolensa kuten melko korkea keskituntinopeus kaikkiaan ja se olisi ollut ehkäpä erittäin kiinnostava ajaa ilman maaefektiautoa. Lisäksi kauden 1982 kilpailuun turva-alueiden pituutta ja leveyttä oli jonkin verran lisätty ensimmäiseen kisaan kaudella 1981 verrattuna. Röykkyisyys oli kuitenkin sen verran paha, että kuljettajat olivat jo oikeastikin fyysisen kuntonsa äärirajoilla.

Ei siinä ainakaan lääkärin apua tarvittaessa säästelty tai kärsitty turhaan nestehukasta. Tosin kilpailupaikkakuntana vaikkakin erilaista rataa toivottiin Las Vegasiin jo 1980-luvullakin mikäli laji sinne olisi enää palannut. Alun alkaen F1:n piti ajaa siellä vielä kaudet 1983 ja 1984, mutta IndyCar sai hankituksi ne itselleen kun Bernien hinnat olivat jo tuolloin liian korkeat.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
^Tämä.
Haluan nähdä sen FIAn välkkypään, joka vakavalla naamalla sanoo, että asvalttia tarvitaan turvallisuuden takia näihinkin mutkiin:

Jonkinlaista tieteellistä näyttöä tarvitaan. Jos P(loukkaantuminen|ulosajo)=1/∞ mutkassa, ei asvaltille ole tarvetta. Tietysti jarruvian sattuessa pitkän suoran päässä mikään ei auta.

Teemaan liittyen Charlie Whiting väittää FIAn ja kuljettajien vaatineen asvalttia Parabolicaan. En usko, että Kimiltä kysyttiin. Kimi ajaisi F1:siä vaikka Nordschleifella, jos se sallittaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Teemaan liittyen Charlie Whiting väittää FIAn ja kuljettajien vaatineen asvalttia Parabolicaan. En usko, että Kimiltä kysyttiin. Kimi ajaisi F1:siä vaikka Nordschleifella, jos se sallittaisiin.
No Kimi on vasta yksi ääni. Osoittaa ehkä että vuosien ajelu parkkipaikkaradoilla tekee F1-kuskeista vähän herkkiä ja ylireagoivia kaikkeen potentiaalisesti matalalla todennäköisyydellä tapahtuvaan. Suosittelisin vaikka vuosittain talvitauon ajaksi 10 pakollista ratakierrosta jossain Virginia International Racewaylla antamaan perspektiiviä.

:thumbdown

 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei tarvitse kyllä enää ensi kaudelle maksaa bernien korruptiosirkukselle mistään maksutv:stä.

Nykypäivän radat ovat aivan naurettavia. Tuhoavat vielä vanhatkin innostuksissaan. No, onpahan pappabetalar -pojilla ja tytöillä tilaa säveltää Maserateillaan ratapäivinä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Tämä Grosjeanin kommentti kertoo toisaalta myös sen, minkä takia monet fanit eivät pidä asfalttialueista.


"I think that now what you will see is the drivers finding the limits sooner, as we know there will not be the big gravel and crash penalty like previously."
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tämä Grosjeanin kommentti kertoo toisaalta myös sen, minkä takia monet fanit eivät pidä asfalttialueista.


"I think that now what you will see is the drivers finding the limits sooner, as we know there will not be the big gravel and crash penalty like previously."
Ja onhan tuossa lisäksi teoreettinen vaara siitä, että jarrut voisivat pettää ja tulla kolari suoran asvaltin kiidättäessä auton suoraan seinään.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tämä Grosjeanin kommentti kertoo toisaalta myös sen, minkä takia monet fanit eivät pidä asfalttialueista.


"I think that now what you will see is the drivers finding the limits sooner, as we know there will not be the big gravel and crash penalty like previously."
Arvostus nykyhuippuja kohtaan laskee kun radat eivät tarjoa haasteita. Ajo on ainoastaan viivojen välissä ajelua sopivasti sääntöjä venyttäen.

Kuten Jackie Stewart sanoi jo reilun puoli vuosikymmentä sitten: Nykyään rajoja ei haeta vaan ne voidaan ylittää ilman seuraamuksia.

Tämä johtaa myös osaltaan siihen, että nykykuskit eivät enää kunnioita toisiaankaan kilpailutilanteissa kun radoilla voi ajella missä huvittaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Stirling Moss:

....but for him, one vital, elemental and instinctive aspect of Formula One is at risk.

Danger.

"I wouldn't swap my era for this modern era of Formula One," he says, without hesitation. "I'd build a brick wall all around the outside of today's tracks. All this area they run off into, personally, I think it spoils it. I think motor racing is - sorry, was - a dangerous sport."

Take for example, Ayrton Senna's untimely fatality. "The real tragedy with Ayrton was that he died in a really safe era," says Moss. "The reason he died was because of safety. If they hadn't pushed the Armco back where he went into it, he would have glanced off it."

Proof then, that despite his genial, grandfatherly and warm demeanour, the heart of a hot-blooded racer still boils within. "I don't want any of this spin off area, because I don't think it's improved anything, I really don't.

"As a kid of 18 years old, dangerwas what I wanted."
http://www.topgear.com/uk/car-news/sir-stirling-moss-interview-top-gear-formula-one-2012-03-15

Aikamoinen kontrasti tähän nykyiseen turvalässytykseen. Toki tuo muuri radassa kiinni -ajatus on kyllä aika absurdi, mutta osoittaa että entisajan suuruuksista löytyy nykyisen pehmoilevan rata-autoilun arvostelijoita.

Omasta mielestäni vielä 1990-luvun lopulla radat olivat sopivan turvallisia suhteessa haasteeseen. Sen jälkeen tapahtui jotain joka saa vanhan liiton fanit kaikkoamaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Toivottavasti tekevät pian sellaisen radan jonka asfalttiturva-alueet ovat kirjaimellisesti kilometrin leveitä, niin loppuu jatkuva kitinä nykyisistä turva-alueista, kun ne eivät enää näytä leveiltä kilometrin levyisten turva-alueitten rinnalla.

FIA:n on kyllä täysin mahdoton tehdä F1-sarjasta sellaista, että se kelpaa faneille, koska mikään ei tunnu kelpaavan F1-faneille.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toivottavasti tekevät pian sellaisen radan jonka asfalttiturva-alueet ovat kirjaimellisesti kilometrin leveitä, niin loppuu jatkuva kitinä nykyisistä turva-alueista, kun ne eivät enää näytä leveiltä kilometrin levyisten turva-alueitten rinnalla.

FIA:n on kyllä täysin mahdoton tehdä F1-sarjasta sellaista, että se kelpaa faneille, koska mikään ei tunnu kelpaavan F1-faneille.
Tuollainen mitäänsanomattomilla parkkiksilla sunnuntaiajelu ei kyllä tosifania miellytäkään. "Rajat" löytyvät helposti, kaikki virheet saa anteeksi ja kaikki tusinasuharitkin ajavat maaliin ellei oikein huono pulla osu kohdalle. Klassikkoratoja on tuhottu turvallisuuden nimissä ja äärirajoilla ajon haaste on poistettu.

Eikä sekään kiitosta ansaitse, että ne uusimmat tusinaradat sijaitsevat jossain kaukaisessa diktatuurissa vieläpä vailla minkäännäköistä moottoriurheilukulttuuria -> katsojia ja tunnelmaa ei ole.

Uusissa radoissa ainoastaan Koreassa on ollut jonkunlaista yritystä, mutta se ratahanke olemattomine kaupunkeineen tuotti odotetun tuloksen -> talous kusi. No ok, Singaporekin on ihan jees.


Turkki oli melko hyvä profiililtaan, mutta sekin liian anteeksiantava -> asvalttia liikaa joka paikassa. 1990-luvulla tehtynä rata olisi todennäköisesti moderni klassikko.
 
Ylös