Moottoriratakeskustelu

Haasf1

Member
Liittynyt
18.3.2016
Viestit
10
http://www.f1fanatic.co.uk/2016/06/01/new-monza-second-quicker-f1-cars-2017/

Tuossa vähän juttua Monza uudesta layoutista. Toki ei ole enää minkään uusi uutinen,mutta laitan tämä tähän silti.
Muunmuassa tuo soran paluu parabolicaan on ainakin mulle uus tieto

Itse näytän vihreää valoa muutoksille, koska rehellisesti sanottua tuo nykyinen layout on vähän tylsä. (Olkoon sittein kuinka perinteikäs mut silti.) Ja käsittääkseni myös pyörille turvallisempi tuo uusi layout.
Oho. Tuli ihan uutena itselleni vaikka suht tarkkaan tulee uutisia seurattua. Kiinnostava uudistus, joskin kuten edellä mainittiin, toi ykkösmutka tuntui olleen aika lailla paras ohituspaikka viime vuosina. Aika pitkä matka tullaan jatkossa kaasu pohjassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Toi suunnitelu ensimmäinen shikaani on vain liian loiva ohitukseen. Ja matka toiseen shikaaniin lyhenee sen verran, että ohituksia nähdään siinä paljon vähemmän. Jos toi profiili otetaan käyttöön, niin Monzan kisat muutuu pahimmilaan jonoajeluksi.
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
Kyse on ilmeisesti "vain" suunnitelmista. Toteutuminen on sitten ihan eri juttu. Ei tuosta ole ainakaan tuon jälkeen mitään kuulunut, ja tuo uutinenkin on aika vanha. (viime kesältä.)
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Monzahan pilattiin jo kun ovaalista kisakäytössä luovuttiin. :rolleyes:
No, ei F1 ainakaan toimisi ollenkaan ovaalilla, koska F1 on omimmillaan nopeissa mutkissa ja jarrutuksissa. Sitäpaitsi moottori ei kestäisi ovaalilla.
Ei ykköset sopineet ollenkaan Indyynkään, vaikka siellä ajettiin puolet ovaalista, joskin huonous siellä johtui sisäosan syheröisyydestä ja hitaudesta.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Toisaalta F1-sarjan kannalta saatetaan mennä ojasta allikkoon siinä suhteessa, että ohittaminen saattaa vaikeutua parhaan ohituspaikan kadotessa kokonaan ja samalla ohittaminen radan toiseksi parhaassa ohituspaikassa saattaa vaikeutua.
Ei saata vaan molemmat ohituspaikat tuhotaan kokonaan.Toisaalta eipä sitten juuri harmittaisi, vaikka Monza ei enää F1 sopparia saisikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No, ei F1 ainakaan toimisi ollenkaan ovaalilla, koska F1 on omimmillaan nopeissa mutkissa ja jarrutuksissa. Sitäpaitsi moottori ei kestäisi ovaalilla.
Ei ykköset sopineet ollenkaan Indyynkään, vaikka siellä ajettiin puolet ovaalista, joskin huonous siellä johtui sisäosan syheröisyydestä ja hitaudesta.
Jos Monza olisi pysynyt ovaalina ja vaikka moneen kertaan päivitettynä, niin sitten F1:t olisi varmaan suunniteltu kestämään se.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
^Ja samalla mestarien muuria tehdään "vähemmän vaaralliseksi" ja viimeisetkin hiekkaesteet (oliko niitä muka?) korvataan asfaltilla.:yuck:

Ja sitten FIA ihmettelee, miksi moottoriurheilu ei kiinnosta ihmisiä entiseen tapaan. Ja ihmettelee, miksi Suzuka on kaikkien kuskien ja fanien lempiratoja. Ja ihmettelee, miksi Silverstone ei ole enää lempiratoja.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Millähän perusteella toi Mestarien muuri on vaarallinen? Siihen tullaan suhteellisen hitaasti ja se myötäilee rataa. :doubtful:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kun lukee mitä radassa oikein muutetaan, niin vähän hankala on ymmärtää tätä kiihtymystä.

Vitosmutkan teräskaide vaihdetaan SAFER-muuriin, voi kamala!
 

Jv

Well-known member
Liittynyt
14.1.2017
Viestit
180
FIAn pitäis lopettaa nuo klassikko ratojen pilaaminen. Ymmärän nuo kaide/turvavalli päivitykset ihan täysin, mutta nuita asvaltointeja en ollenkaan. Mestareidenmuurista ei osaa sanoa mitään ennenkuin näkee jonkun havainnolistavan kuvan, mitä tuolla kulman muuttamisella tarkoitetaan.
Nuo kaide/turvavalli päivityksen on varmasti
Ihan hyviä uudistuksia, koska tän vuoden autojen mutkanopudet on kasvanu niin julmetun paljon (paikotellen jopa 50kmh).
 
Viimeksi muokattu:

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Hankala tosiaan muodostaa mielipidettä ennen kuin näkee vähän paremmin millainen siitä tulee käytännössä. Komppaus täältä myös tuolle tech-pro vallin lisäämisestä ja suurehko dissaus asfaltoinnin lisäämiselle. Hiekka-alueita tarvittaisiin enemmänkin lisää :)

Saman logiikan mukaan Monaco sitten pitäisi käytännössä ympäröidä tuolla tech-pro muurilla :)

Yritin etsiä enemmän infoa tuosta mestarien muurin kulman muutoksesta ilman menestystä. Valitettavasti missään ei näytä oikein olevan infoa tuosta asiasta sen enempää. Ei siis muuta lisäarvoa valitetettavasti kuin se, että ehkä jonkun toisen ei tarvitse kuluttaa energiaansa turhaan infon etsimiseen kun infoa ei ole :)
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9322
Autosportin foorumille oli joku montrealilainen laitellut kuvia. Ilmeisesti pitäisi tulkita sitä niin, että rengasvallia tulee hieman pitemmälle matkalle kuin nykyisin.
 
Ylös