Ryhmistä;
mahdollisesti vajavainen käsitykseni ja muistikuvani on että Suomessa kansallisesti ei ole ajettu 3-ryhmän autoilla 70-luvulla kai lainkaan. Ainakaan 70-luvun puolessa välissä ei.
Porschen joku malli oli muistaakseni 3:n luokiteltu.
Vitosryhmä vastasi melkolailla SS-ryhmää, virittäminen oli tosiaan melkoisen vapaata.
(Tämä voi mennä pahasti puihin, mutta muistaisin että 71-74 haarukassa olisi ajettu Jyskälässä[?] 5-ryhmän vireessä. Hämärä muistikuva Timpan mk1:stä ilman puskureita? EDIT: ei ainakaan -73/-74 - juwra)
Kuten audi-sport-uk totesi, 70-luvun alkupuolella voitiin luokitella hurjia kamppeita; omasta rakkaasta(?) merkistä esimerkkinä RS2000 mk1 Esco (2,0 8v OHC) johon oli luokiteltu Holbayn 16v kansi, 4-pulttinen lohko, muovi-ikkunat, kuitu-/aluluukut jne. (Huhut väittivät kovinta hoppa-asiantuntijaa myöden että ko. Holbay-konetta ei ollut kuin luokkareissa, mutta voin vahvistaa että on. Tuossa vieressä tutun tallissa
)
RS1600/1800:
Auto tuli tuotantoon -70 (1601 cc, 16v BD-kansi), ja Fordin oma versio aiheesta on että olisivat tehneet ennen vuodenvaihdetta -74/75 noin 1200 kpl. Ei pitäne paikkansa...
Niitä ei käytännössä myyty siviiliin englannin ulkopuolella, ja vuonna -90 niitä oli tiedossa 22 kpl koko saarella.
Mk2 (RS1800, mutta sama luokitustod./evolution in production), sama laulu. Muistaakseni paljastui että n.120 kpl tehtiin -75-77. Jos sitäkään.
Autoa ei ole luokiteltu 1-ryhmään. 2-ryhmä oli vuoteen -77 vapaampi, joten 2-ryhmän ralliautoissa oli 2-litrainen kone, 5v ZF, nelilinkki jne. Sitten tulivat uudet ryhmämääräykset ja Escort luokiteltiin vanhoilla 2-ryhmän tavaroilla + muutamilla petrauksilla ryhmään 4.
2-ryhmässä BD-Escossa piti olla 4v laatikko, rummut takana, n.1842 cc kone jne.
Nelosryhmän luokittelussa Fordilla saatiin neronleimaus; osoitettiin että 2-ryhmän BD-escoja on valmistettu ympäri maailmaan eri virityspajoissa yli 400 kpl em. varustein (siis 2-litraa, 4x levyt, nelilinkki jne) ja se hyväksyttiin. Auton mallimerkinnäksi tuli pelkkä Escort RS. Kts vaikkapa -78 Jyväskylän lähtöluettelo; ei enää RS1800 vaan RS.