Ford Escort RS

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Erinomaista. Ei vaan huonoilla silmillä saa selvää että onko nuo 2- vai 3-siipset nuo mutterit. Olisi tarkoitus joskus tehdä tuosta pienoismalli, siksi kyselen.


Edellisissä kuvissa näytti kolmi siipiselle, mutta tuon perusteella väittäisin kahta.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Escortin syntymä!!

Olen ihmetellyt miten niitä eläimellisen äänekkäitä ja nopeita Escortteja syntyi??

Nyt sekin salaisuus on sitten paljastunut tässä 70-päivää lehden kuvassa!!.


Escort RS by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Niinpä!
Itsekin olen ollut uskossa että Lammen Esco olisi englannissa leivottu kasaan mutta onkin näemmä somerolaista sukuhaaraa :D
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Täällä kun selvästi on kokemusta ja tietoa, niin kysyn nolona, että mitä eroa noilla ryhmä autoilla oikein oli? Esim mk1 2ryhmän ja 4ryhmän bda Escorteilla.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Riittääkö vastaukseksi, että kaikki? :)

BD-moottorit oli luokiteltu vain ryhmään 4 (muistaakseni). 2-ryhmäläisissä (RS2000) on kokonaan toinen kone, voorttin lähes yhtä hienoa ääntä pitävä OHC. Muista eroista (laatikko, jarrut yms) saa esimerkiksi jjs kertoa lisää.
Kyllä minä olen istuskellut useammissa kakkosryhmän mk1 ja mk2 BDA-Escorteissa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyllä minä olen istuskellut useammissa kakkosryhmän mk1 ja mk2 BDA-Escorteissa.
No nyt olen taas ulapalla, minkäs takia niitä ei sitten oo äffässä?

Ja itse itselleni vastaten, numeroryhmäinen moniventtiilikone:

"A) Ainoastaan 2 venttiiliä sylinteriä kohti sallitaan, paitsi niissä A-ryhmän autoissa, joihin on luokiteltu moniventtiilimoottori. Venttiilien maksimilukumäärä on korkeintaan neljä/sylinteri tai luokiteltu. Venttiilien koko ja muoto on vapaa"
 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Mulla ei rallitouhuista ole minkäänlaisia kokemuksia ja kyselen varmaan joillekin selviä asioita mutta, Oliko se kaupasta ostettu vakio rs1600 malli sellaisenaan 1ryhmäläinen ja sitten hiukan paremmilla osilla päivitetty 2ryhmäläinen jne. Mikäli näin oli, niin mitkä osat teki 2ryhmäläisen -3ryhmäläisen -4ryhmäläisen. Mihin asti ryhmiä riitti? Sitten seuraava nolous. Saattoiko 2ryhmäläisellä ilmoittautua ja päästä ajamaan ryhmässä esim. 3 tai 4 vaikka ei race osia olisikaan ollut "tarpeeksi"?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No nyt olen taas ulapalla, minkäs takia niitä ei sitten oo äffässä?

Ja itse itselleni vastaten, numeroryhmäinen moniventtiilikone:

"A) Ainoastaan 2 venttiiliä sylinteriä kohti sallitaan, paitsi niissä A-ryhmän autoissa, joihin on luokiteltu moniventtiilimoottori. Venttiilien maksimilukumäärä on korkeintaan neljä/sylinteri tai luokiteltu. Venttiilien koko ja muoto on vapaa"
Typerä sääntö, joka suosii GT-rollaattoria ja sorsii pahasti Eskoja. Mitään järkevää perustetta sille, että luokiteltu moniventtiiili-kone koskee vain A-ryhmää mutta ei 1- tai 2-ryhmää ?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Onko se sääntö niin, että jostain vuodesta eteenpäin olevissa autoissa moniventtiilikone on sallittu? Olisiko esim. Dohc Sierra laillinen F:ssä. Kyseinen kone ei tosin taida olla virittelijöiden suosiossa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Onko se sääntö niin, että jostain vuodesta eteenpäin olevissa autoissa moniventtiilikone on sallittu? Olisiko esim. Dohc Sierra laillinen F:ssä. Kyseinen kone ei tosin taida olla virittelijöiden suosiossa.
Sääntö on juuri noin kun sen kirjoitin. Täytyy olla luokiteltu ryhmään A, vuodella ei ole väliä. Käytännössä 80-luvun alkupuolelta eteenpäin löytyy A-ryhmään luokiteltuja autoja. Sierrasta on luokiteltu Coswortheja ja kutoskoneita. DOCH koneen lohko ei ole sama kuin Cossun, joten ei käy.

Typerä sääntö, joka suosii GT-rollaattoria ja sorsii pahasti Eskoja. Mitään järkevää perustetta sille, että luokiteltu moniventtiiili-kone koskee vain A-ryhmää mutta ei 1- tai 2-ryhmää ?
Niin, sääntöhän on ajalta, jolloin f-ryhmä oli halpa harrasteluokka rallin perusautoille ja moniventtiilikone oli erikoisuus. Nykypäivänä sen mielekkyyden voi hiukan kyseenalaistaa. Mutta, jos se yhtään lohduttaa, niin:
-Escortit on alakynnessä aivan muista syistä kuin moottoritehon puolesta
-sääntö suosii myös huomattavan monia muita autoja kuin GT Korillaa (Golf, Kadett, Astra, Megane, Civic, ym. ym.)
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mulla ei rallitouhuista ole minkäänlaisia kokemuksia ja kyselen varmaan joillekin selviä asioita mutta, Oliko se kaupasta ostettu vakio rs1600 malli sellaisenaan 1ryhmäläinen ja sitten hiukan paremmilla osilla päivitetty 2ryhmäläinen jne. Mikäli näin oli, niin mitkä osat teki 2ryhmäläisen -3ryhmäläisen -4ryhmäläisen. Mihin asti ryhmiä riitti? Sitten seuraava nolous. Saattoiko 2ryhmäläisellä ilmoittautua ja päästä ajamaan ryhmässä esim. 3 tai 4 vaikka ei race osia olisikaan ollut "tarpeeksi"?
Joku joka tuntee sääntö asiat paremmin saakoot korjailla, mutta tässä oma käsitykseni.
-Ryhmiä oli -70 luvun lopulla viisi. Ykköseen luokiteltiin vähintään nelipaikkaisia autoja joiden tuotantomäärät vuosittain olivat joitain tuhansia (tarkkaa lukua en muista). Ykkösessä erikois osien luokittelu oli rajattua ja viritys käytännössä kiellettyä. Ykkösryhmän luokituksen omaava auto voitiin virittää kakkos ryhmän sääntöjen mukaan, jolloin siintä tuli kakkosryhmäläinen. Lisäksi ykkösryhmän autoon voitiin luokitella osia jotka olivat sallittuja vain kakkosryhmään rakennetussa ykkösryhmäläisessä.
-Kakkosryhmäläisiä ei tarvinnut vuosittain valmistaa ihan niin paljoa kuin ykkösryhmäläisiä. Lisäksi kakkosryhmään oli helpompi luokitella kilpa osia. Kaupasta ostettua kakkosryhmään luokiteltua autoa sai lisäksi virittää varsinkin konepuolelta melko vapaasti.
-Kolmos ryhmä taisi -70 luvun lopulla yhdistyä neloseen. Kolmonen oli tarkoitettu lähinnä urheiluautoille, joiden tuotantomäärät jäi pieniksi ja kaksipaikkaisille autoille. Tyyliin kaupasta ostettu virittämätön Porsche 911. Eli tämä oli tavallaan urheiluautojen ykkösryhmä. Viritetty kolmosryhmäläinen oli taas nelosryhmäläinen.
-Nelos ryhmä taas oli kuin kakkosryhmä, mutta autoja ei tarvinnut tehdä kuin 400.
-Viitonen oli taasen erittäin vapaasti rakennettu auto, jonka lähtökohta sai olla mikä tahansa numeroryhmäläinen. Esim turbotus oli tässä ryhmässä sallittu. Viitonen oli tarkoitettu yksinomaan radalle, poikkeuksena Giro d'Italia.

Vakio RS1600 oli kakkosryhmäläinen. Tässä asia jota en ymmärrä. Tehtiinkö noita RS1600 malleja muka 1000 kappaletta? Muuntuiko luokitus vuonna -77 nelosryhmäksi ja jos niin saiko nelosryhmässä ajaa 1,6 litraisella koneella vai pitikö olla 2 litraa?
-70 luvun alkupuoliskolla vissiin tuo moniventtiili kansi voitiin luokitella 2-ryhmään ja 4-ryhmään sellaisiinkin autohin joissa sitä ei ollut, kuten Lancia Stratos, Triumph Tr7, Saab 99... Joskus -70 luvun lopulla nuo kannet vissiin kiellettiin. Esim Stratoksen kilpailukyky kärsi -80 luvun taitteessa kun ei saanut käyttää kuin 12 venttiilistä kantta. Ehkäpä tässä syy tuohon moniventtiilikansi kieltoon F:ssä.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Ryhmistä;
mahdollisesti vajavainen käsitykseni ja muistikuvani on että Suomessa kansallisesti ei ole ajettu 3-ryhmän autoilla 70-luvulla kai lainkaan. Ainakaan 70-luvun puolessa välissä ei.
Porschen joku malli oli muistaakseni 3:n luokiteltu.

Vitosryhmä vastasi melkolailla SS-ryhmää, virittäminen oli tosiaan melkoisen vapaata.
(Tämä voi mennä pahasti puihin, mutta muistaisin että 71-74 haarukassa olisi ajettu Jyskälässä[?] 5-ryhmän vireessä. Hämärä muistikuva Timpan mk1:stä ilman puskureita? EDIT: ei ainakaan -73/-74 - juwra)

Kuten audi-sport-uk totesi, 70-luvun alkupuolella voitiin luokitella hurjia kamppeita; omasta rakkaasta(?) merkistä esimerkkinä RS2000 mk1 Esco (2,0 8v OHC) johon oli luokiteltu Holbayn 16v kansi, 4-pulttinen lohko, muovi-ikkunat, kuitu-/aluluukut jne. (Huhut väittivät kovinta hoppa-asiantuntijaa myöden että ko. Holbay-konetta ei ollut kuin luokkareissa, mutta voin vahvistaa että on. Tuossa vieressä tutun tallissa :) )

RS1600/1800:
Auto tuli tuotantoon -70 (1601 cc, 16v BD-kansi), ja Fordin oma versio aiheesta on että olisivat tehneet ennen vuodenvaihdetta -74/75 noin 1200 kpl. Ei pitäne paikkansa...
Niitä ei käytännössä myyty siviiliin englannin ulkopuolella, ja vuonna -90 niitä oli tiedossa 22 kpl koko saarella.
Mk2 (RS1800, mutta sama luokitustod./evolution in production), sama laulu. Muistaakseni paljastui että n.120 kpl tehtiin -75-77. Jos sitäkään.

Autoa ei ole luokiteltu 1-ryhmään. 2-ryhmä oli vuoteen -77 vapaampi, joten 2-ryhmän ralliautoissa oli 2-litrainen kone, 5v ZF, nelilinkki jne. Sitten tulivat uudet ryhmämääräykset ja Escort luokiteltiin vanhoilla 2-ryhmän tavaroilla + muutamilla petrauksilla ryhmään 4.
2-ryhmässä BD-Escossa piti olla 4v laatikko, rummut takana, n.1842 cc kone jne.

Nelosryhmän luokittelussa Fordilla saatiin neronleimaus; osoitettiin että 2-ryhmän BD-escoja on valmistettu ympäri maailmaan eri virityspajoissa yli 400 kpl em. varustein (siis 2-litraa, 4x levyt, nelilinkki jne) ja se hyväksyttiin. Auton mallimerkinnäksi tuli pelkkä Escort RS. Kts vaikkapa -78 Jyväskylän lähtöluettelo; ei enää RS1800 vaan RS.
 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Tietoa tuntuisi olevan. Onko nykyisessä historicissa nuo ryhmät olemassa vai onko luokat jotain nykypäiviin sovellettuja/helpotettuja, autojen kisoihin saamiseksi? Joskus olen nähnyt kilpureiden myynti-ilmoituksia joissa on maininta "kaikki luokitellut osat". Onko siis ollut mahdollista osallistua kilpailuihin autolla jossa ei olisikaan ollut kaikkia esim. 4ryhmään luokiteltuja osia, vaikka vain 4vaihteinen vaihteisto 5vaihteisen sijasta jne?
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
(Tämä voi mennä pahasti puihin, mutta muistaisin että 71-74 haarukassa olisi ajettu Jyskälässä[?] 5-ryhmän vireessä. Hämärä muistikuva Timpan mk1:stä ilman puskureita? EDIT: ei ainakaan -73/-74 - juwra)
Jep, vuonna 1972. Myös Saabin 96:t olivat 5-ryhmäläisiä, painoa oli saatu pois n. 150 kg erilaisilla kevennyksillä mm. Pleksilasit, kaikki yrimääräinen irtoava (puskurit yms)...
http://www.saabworks.fi/muut/a-1361/
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Esim. jos 1-ryhmän autossa oli yksikin ryhmään 1 kuulumaton osa, siirtyi se kakkosryhmään. Tämä pätee nykyään kirjainryhmissä myös.
AKK:n sivuille ja sieltä sääntökirja esille. Menee jokunen ilta ennenkuin nuo kunnolla hahmottaa :)

Myynti-ilmoissa toki mielellään korostetaan jos esim. A-ryhmän autossa on kaikki A-ryhmään luokitellut osat eikä vain esim. A-ryhmän laatikkoa mutta muuten auto onkin vain N-ryhmän vireessä.
Tälläisiä "puoliverisiä" kilpa-autoja on ollut, ja tulee olemaan paljonkin.
Osia on myös rinnakkaisia, esim. Sierra RS Cosworthiin on luokiteltu A-ryhmään alkuperäisten takatukivarsien tilalle ainakin viisi-kuusi erilaista terästukivartta ja samankokinen läjä magnesiumvalmisteita.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
No, jo selvis. Autosta tuli siis arvokkaampi ja halutumpi kun sitä kaupattiin 4ryhmäläisenä, vaikka siinä ei olisi kaikkia 4ryhmään luokiteltuja osia. Vaatii siis ostajalta aikamoista asiantuntemusta ja kokemusta tunnistaa eri autojen erot. Käytännössä siis 2ryhmäläinen ja 4ryhmäläinen voi olla teknisesti todella lähellä toisiaan. Vai?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tietoa tuntuisi olevan. Onko nykyisessä historicissa nuo ryhmät olemassa vai onko luokat jotain nykypäiviin sovellettuja/helpotettuja, autojen kisoihin saamiseksi? Joskus olen nähnyt kilpureiden myynti-ilmoituksia joissa on maininta "kaikki luokitellut osat". Onko siis ollut mahdollista osallistua kilpailuihin autolla jossa ei olisikaan ollut kaikkia esim. 4ryhmään luokiteltuja osia, vaikka vain 4vaihteinen vaihteisto 5vaihteisen sijasta jne?
Tuo "kaikki luokitellut osat" tarkoittaa yleensä, että autossa on kaikki luokituksen sallimat viritykset. Kannattaa muistaa, että luokiteltuja osia voi olla eri olosuhteisiin erilaisia. Esim vaihteiston ja perän välityksiä voi olla useampaa sorttia.
Tietenkään pakko ei ole kaikkia erikoisosia autoon laittaa. Yleensä luokitustodistuksesta löytyy kaikki katumallin osat luokiteltuna. Katumallin osilla tietysti sitten antaa tasoitusta muille.

Noiden ryhmien säännöt muuttuivat ajan saatossa. Esim -70 luvun alun kakkosryhmän säännöt on erilaiset, kuin -70 luvun lopun.
Yksinkertaistetusti Escortti RS ei enää -70 luvun lopulla täyttänyt uusia 2-ryhmän pykäliä, joten luokitus muutettiin 4-ryhmään.
Aikainen 2-ryhmän Escort RS on käytännössä teknisesti samanlainen kuin myöhempi 4-ryhmäläinen.(?)
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Pikkuhiljaa alkaa asia aukeamaan. Rakennanpa nyt sitten historikkiin bda Escortin, mk1 tietty kun se on omaan silmään jotenkin muodokkaampi kuin mk2. Halvalla eli virtuaalisesti netissä. Aloitan siis hankkimalla auton, vaikka 1.3 Sportin. Sport siksi että se pyöreine valoineen on nätimpi kuin GT missä on kulmikkaat valot. Kun olen sen hitsannut ruosteettomaksi, teen kaaret. Voinko siis tehdä kaaret itse vai onko ostettava valmiit ja onko kaarissa eroa tuleeko 2 vai 4 ryhmään? Kun kori on valmis käyn tekniikan kimppuun, hankin siis moottorin. Nykyäänkö siis moottori voi olla 1.6, 1.8 tai 2.0 koska ryhmäksi tulee se 4. No sitten vaihteisto, onko se 5v.ZF ainoa vaihtoehto vai voiko se Sportin oma jäädä paikoilleen ja siitä taaksepäin koko voimalinja? Näin virtuaalisesti ei ole edes kestävyys ongelmia. Olisiko minulla nyt 4ryhmään valmis kilpuri?
Mikäli joku kokee kysymykseni ja haaveiluni naurettavina ja noloina, niin niitähän ne ovatkin. Kynnys tänne kirjoittamiselle on aika korkea, kun ei tietoa eikä kokemusta ole. Ei siis herneitä kenellekkään.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Pikkuhiljaa alkaa asia aukeamaan. Rakennanpa nyt sitten historikkiin bda Escortin, mk1 tietty kun se on omaan silmään jotenkin muodokkaampi kuin mk2. Halvalla eli virtuaalisesti netissä. Aloitan siis hankkimalla auton, vaikka 1.3 Sportin. Sport siksi että se pyöreine valoineen on nätimpi kuin GT missä on kulmikkaat valot. Kun olen sen hitsannut ruosteettomaksi, teen kaaret. Voinko siis tehdä kaaret itse vai onko ostettava valmiit ja onko kaarissa eroa tuleeko 2 vai 4 ryhmään? Kun kori on valmis käyn tekniikan kimppuun, hankin siis moottorin. Nykyäänkö siis moottori voi olla 1.6, 1.8 tai 2.0 koska ryhmäksi tulee se 4. No sitten vaihteisto, onko se 5v.ZF ainoa vaihtoehto vai voiko se Sportin oma jäädä paikoilleen ja siitä taaksepäin koko voimalinja? Näin virtuaalisesti ei ole edes kestävyys ongelmia. Olisiko minulla nyt 4ryhmään valmis kilpuri?
Mikäli joku kokee kysymykseni ja haaveiluni naurettavina ja noloina, niin niitähän ne ovatkin. Kynnys tänne kirjoittamiselle on aika korkea, kun ei tietoa eikä kokemusta ole. Ei siis herneitä kenellekkään.
Historic-kilpailuissa autot on jaettu iän ja viritysasteen mukaisiin luokkiin. Escortista on niin monta versiota, että voi valita, missä luokassa haluaa ajaa. Jos haluaa ajaa enintään -69 niin eikun vanhakoppasta TC:tä tai 1300 GT:tä kehiin. BDA:lla taitaa päätyä joka tapauksessa enintään -81 sarjaan ja siellä sitten moottorista riippuen sopiva kuutiotilavuusluokka. BDA:n moottorit on kyllä sen hintasia että sydäntä kylmää jo virtuaalisesti tilausta tehdessä.

Kaaret voit virtuaalisesti tehdä itse, mutta siinä vaiheessa kun kuvitelma muuttuu teräkseksi niin suosittelen kääntymään kokeneempien puoleen. Historicissa saa ikävä kyllä käyttää aikanaan luokiteltuja kaaria, mutta järkevä tekee ne mahdollisuuksien rajoissa nykyisten sääntöjen mukaan.
 
Ylös