Sergio Perez - Viva Mexico

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
CARTissa Jeff Krosnoff menehtyi muistaakseni 1995 osuttuaan Stefan Johanssonin takarenkaaseen Toronton katuradalla. Auto silpoutui kappaleiksi radan reunusta vasten pyöriessään. Tapahtumassa menehtyi myös ratavirkailija.

Webberin osuma Kovalaiseen pari vuotta sitten olisi huonommalla onnella voinut päättyä samoin.

Kaukana ei myöskään ollut se, että Grosjean olisi vienyt Alonson päästä palan Spassa viime kaudella.

Siinä, että kuolemantapauksilta on vältytty on ollut reilusti onneakin matkassa. Joskus se onnikin loppuu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Siinä, että kuolemantapauksilta on vältytty on ollut reilusti onneakin matkassa. Joskus se onnikin loppuu.
Ei se ole hyvää tuuria, ettei onnettomuus ole vakava. Päin vastoin on aika käsittämättömän huonoa tuuria, jos onnettomuudessa tulee edes isompia loukkaantumisia, joita ei buranalla paikata. Kuljettajan kroppa auton rungon sisällä on melko pitkälti suojassa, joten ainoa haavoittuva osa-alue on pää. Kypärästä näkyy hyvin mitätön alue verrattuna auton muuhun kokoon.

Massan jousikolari oli sellainen lottoarvonnan päävoitto, mitä nykyaikana vaadittaisiin vakaviin onnettomuuksiin.

Ja tuo lähtösuoran kolari Suzukassa taas tapahtui "nykyaikaiselle" formulalle jos oli hiilikuiturungot ym mukana jo.
Muiden sarjojen onnettomuudet ovat merkityksettömiä. Kilpa-ajajia kuolee edelleen joka puolella maailmaa myös rata-autoilussa, mutta ei F1-sarjassa.

Mulle jäi nyt hyvin epäselväksi, minkä takia te ihmiset pidätte ilmaan nousevia F1-autoja vaarallisina kuskille? Sellaisia näyttäviä ilmalentojahan on melkein vuosittain jossei nyt F1-sarjassa, niin ainakin GP2- ja GP3-sarjat mukaan laskettuna. Kuskien saamat vammat tuskin poikkeavat keskiarvollisesti mitenkään muista kovavauhtisista kolareista. Itse asiassa ulkomuistista arvaan niin, että kovalla vauhdilla rengaskasaan törmäämisestä on yleensä saanut pahempia vaurioita.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Muiden sarjojen onnettomuudet ovat merkityksettömiä. Kilpa-ajajia kuolee edelleen joka puolella maailmaa myös rata-autoilussa.
Miksi ne on merkityksettömiä? Onko kuninkuusluokan kuskeilla korkeampi ihmisarvo kuin muiden sarjojen ratin vääntäjillä?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Kuten FW08 kirjoitti, niin ei tässä Crosjean yli Alonson auton keulan -tapauksessa viime vuodenna Spassa olisi paljoa aikaisemmin tarvinnut Crosjeanin tuosta mennä, niin olisi Alonsoa sattunut päähän aika vahvasti.

Tässä vielä pysäytyskuva tuosta videosta napattuna:


Toi tosin menee SJ:n mainitsemien massiivisten lähtökolarien kategoriaan, mutta jokunen vuosi sitten Coulthard veti vastaavasti keskellä kisaa jossain mutkassa suorittamansa sukelluksen yhteydessä. En nyt muista kenen kuskin auton keulan yli, mutta ei siinäkään kaukana ollut pääosuma.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Toi tosin menee SJ:n mainitsemien massiivisten lähtökolarien kategoriaan, mutta jokunen vuosi sitten Coulthard veti vastaavasti keskellä kisaa jossain mutkassa suorittamansa sukelluksen yhteydessä. En nyt muista kenen kuskin auton keulan yli, mutta ei siinäkään kaukana ollut pääosuma.
Wurzin kanssa Ausseissa 2007.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Mulle jäi nyt hyvin epäselväksi, minkä takia te ihmiset pidätte ilmaan nousevia F1-autoja vaarallisina kuskille? Sellaisia näyttäviä ilmalentojahan on melkein vuosittain jossei nyt F1-sarjassa, niin ainakin GP2- ja GP3-sarjat mukaan laskettuna. Kuskien saamat vammat tuskin poikkeavat keskiarvollisesti mitenkään muista kovavauhtisista kolareista. Itse asiassa ulkomuistista arvaan niin, että kovalla vauhdilla rengaskasaan törmäämisestä on yleensä saanut pahempia vaurioita.
Jos F1-auto sinkoutuu ilmaan 300 km/h:n nopeudessa osuttuaan esimerkiksi edellä ajavan takarenkaaseen ja paiskautuu ylösalaisin asfalttiin ei edes turvakaari pelasta kuljettajaa, koska se ei millään kestä sellaisia voimia mitä osuma 300 km/h:n nopeudella asfalttiin aiheuttaa.

Vielä vaarallisempaa kuljettajan kannalta on se jos F1-auto ilmaan sinkouduttuaan osuu turva-aitaan ylösalaisin siten, että nokka osuu turva-aidan yläpuolella olevaan verkkoon turva-aitaa viistäen, koska silloin törmäyksen koko voima suuntautuu suoraan päähän ja siitä tällistä ei voi selvitä hengissä.

Lisäksi on sellaiset tapaukset joista on jo puhuttu tässä ketjussa eli ilmaan sinkoutuva auto osuu suoraan toisen kuljettajan päähän ja tässäkkään tapauksessa ei ilman kuolemaa selvitä.

Kun F1-sarjassa seuraavan kerran kuljettaja kuolee, kuoleman aiheuttamaan kolariin liittyy lähes satavarmasti auton ilmaan sinkoutuminen.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Moottoriurheilussa nyt vain täytyy riskit hyväksyä. On valittu väärä laji seuraamiseen jos mahdolliset onnettomuudet aiheuttavat ylitsepääsemättömiä tunnontuskia. Asioita ei pidä käsitellä tunteella vaan järjellä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kaukana ei myöskään ollut se, että Grosjean olisi vienyt Alonson päästä palan Spassa viime kaudella.
Mun käsittääkseni todennäköisempää olisi ollut koko pään vieminen mukana kuin osan siitä: Kypärähän, vaikka hajoaisikin pitäisi palat aika hyvin samassa kasassa.


Ei se ole hyvää tuuria, ettei onnettomuus ole vakava. Päin vastoin on aika käsittämättömän huonoa tuuria, jos onnettomuudessa tulee edes isompia loukkaantumisia, joita ei buranalla paikata. Kuljettajan kroppa auton rungon sisällä on melko pitkälti suojassa, joten ainoa haavoittuva osa-alue on pää. Kypärästä näkyy hyvin mitätön alue verrattuna auton muuhun kokoon.
Vaikka pää on vain pieneltä osin näkysissä, on HANS ja hyvä passiivinen turvallisuus, niin ei ne kuitenkaan eliminoi kovavauhtisen törmäyksen riskejä. Esimerkiksi kovavauhtinen törmäys ajaessa tai ilmalennon seurauksena tuhoaa helposti sisuskaluja.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mun käsittääkseni todennäköisempää olisi ollut koko pään vieminen mukana kuin osan siitä: Kypärähän, vaikka hajoaisikin pitäisi palat aika hyvin samassa kasassa.

Vaikka pää on vain pieneltä osin näkysissä, on HANS ja hyvä passiivinen turvallisuus, niin ei ne kuitenkaan eliminoi kovavauhtisen törmäyksen riskejä. Esimerkiksi kovavauhtinen törmäys ajaessa tai ilmalennon seurauksena tuhoaa helposti sisuskaluja.
En ole ihan varma tuosta. Päästä on näkyvillä niin pieni osa, että sen vieminen ns. clean off on aika epätodennäköistä. Murskaantuminen sen sijaan...

Anyway. Dan Wheldonin kuolemaan johtanut onnettomuus on valitettavan konkreettinen esimerkki avoluokkien vaaroista. Vastaavan tapahtuminen ykkösissä on hyvinkin mahdollista esimerkiksi Kemmelin suoralla tai Monacon tunnelissa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Perezin pitää ehkä vaan luottaa antamiinsa näyttöihin :)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Moottoriurheilussa nyt vain täytyy riskit hyväksyä. On valittu väärä laji seuraamiseen jos mahdolliset onnettomuudet aiheuttavat ylitsepääsemättömiä tunnontuskia. Asioita ei pidä käsitellä tunteella vaan järjellä.
Tiedä tunnontuskista, mutta kun asiaa nimenomaan järjellä ajattelee, niin jos jossain vaiheessa tapahtuu kuolemaan johtava stiplu F-ykkösissä, on seurauksena todennäköisesti hirveällä kiireellä puoliväkisin väännettäviä turvallisuutta lisääviä sääntö- ja tekniikkamuutoksia.

Silloin edellisten kuolemantapausten jälkeen lisäiltiin paniikissa shikaaneja hiukan joka suoralle, ettei vastaavia onnettomuuksia pääsisi enää tapahtumaan. Ja kyseessä oli sellainen järkytyksen aiheuttama korjausliike kun oli alettu ajatella, että ei voi kuljettaja enää kuolla ykkösissä. Sitten kun kuitenkin kuoli, panikoitiin, että mitähän kaikkea huisin vaarallista kisoihin mahtaa sisältyä mitä olla ollenkaan tultu ajatelleeksi.

Nyt jos joku kuljettaja oman luupäisyytensä ja sääntöjen antamien tilaisuuksien seurauksena saa aikaiseksi kuolonkolarin, niin taivas tietää millaisia muutoksia sarjaan sellaisen jälkeen syntyy, koska *turvallisuus*.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sekoperezille bannia niin sarjan turvallisuus lisääntyy 107%.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pakko ihmetellä sitä, että miten ihmeessä maailman rikkain mies ei osaa maksaa sponsorirahoja ajoissa vaikka rahaa aivan varmasti löytyy enemmän kuin tarpeeksi.
Jospa tämän rahat ovat ns. markkinarahoja, joita ei sitten niin vaan löydykään kun niitä oikeasti tarvitaan.

Omistukset pitäisi saada myytyä markkinahintaan ennenkuin massia oikeasti on.


Mutta tuskinpa henkilökohtaisesti maksaa palkkoja muutenkaan.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Joo. Saattaa olla, että rikkaudet on juurikin jossain tehtaissa/osakkeissa ja markkina-arvoissa. Vaikka kyllä sellasella velmulla sitten luulis olevan sitä käteistäkin sen verran, ettei se siitä luulis olevan kiinni.

Jos sitä kaduttaa? Kännissäpäin/heikkona hetkenä tullu jotain luvattua ja nyt on katellu kisoja että mieshän ajelee miten sattuu.. eikä sponsorointi enää kiinnostakkaan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Pakko ihmetellä sitä, että miten ihmeessä maailman rikkain mies ei osaa maksaa sponsorirahoja ajoissa vaikka rahaa aivan varmasti löytyy enemmän kuin tarpeeksi.
Slim ei ole viimeisemän tilaston mukaan enää maailman rikkain, vaan Gates. Toiseksi nuo sponssirahat kyllä kanavoidaan yritysten kautta, eikä suoraan omasta pussista, eri maalaisilla yrityksillä on aika lailla poikkeamia, millä aikataululla maksut hoidetaan, viime vuosina maksuajat ovat pidentyneet tolkuttomasti joka puolella.

Tuon jutun merkittävin pointti (Jos juttu pitää paikkansa) on mun mielestä McLarenin epäsuora myöntö maksukuskin käyttämisestä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös