Maria De Villotan onnettomuus ja kuolema

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Sitten on turha myös kiistää kuorma-autokuskin osuutta tapahtumaan. Tai ei tapahtumaan, mutta vammoihin.
Joillekin vaan tuntuu perin vieraalta ajatus, että yhteen onnettomuuteen voi olla monta syytä ja syyllistä. Esimerkkinä Enon rekkaturma.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitten on turha myös kiistää kuorma-autokuskin osuutta tapahtumaan. Tai ei tapahtumaan, mutta vammoihin.
*huoh*

On enemmän asioita mitä emme tiedä kuin mitä luulemme tietävämme. Ei todellakaan ole hutkimisen aika tässä vaiheessa. Perälaudalla oli (tällä tietoa) osuutta vammoihin, kuorma-autokuskin osuudesta ei ole vielä näyttöä.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Ja, jälleen kerraten:
Fykköset ovat prototyyppejä, jollaista kutakin yksilöä ajaa 2 - 4 henkilöä (testikuskit mukaanlukien). Siksi esim tuollaiset sammumisenestosysteemit voivat olla koodattu hyvinkin alkeellisiksi (kun meinaa sammua,paina ensin tätä, sitten puolen sekunnin sisään vedä tästä, jonka jäl....), koska muutamalle kuskille voidaan opetta kädestä pitäen miten toimia. Ja silti sinne voi jäädä jotain ihmeellisyyksiä.
Tuo tekee tutkimisen ja nimenomaan syyllisten löytymisen vaikeaksi, koska ei F1:stä oleteta, että käyttöohjekirjaa selaamalla sillä voi liikkua "turvallisesti".
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuo perälauta on minusta täysin toisarvoinen juttu.

Kysymykset pitäisi olla:
Onko kuljettajaa ohjeistettu toimimaan oikein (sammuttamaan auto)?
Onko kuljettaja toiminut ohjeiden mukaisesti?
Onko auto toiminut oikein?
Onko rekka ollut turvallisen etäisyyden päässä pilttuusta (tai toisinpäin).

Näihin kun on vastaukset, päästään rajaamaan tutkittavaa kohdetta.


Ei perälaudan alhaalla/ylhäällä ololla tms ole merkitystä..
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tarpeeksi kovassa vauhdissa perälautanostin olisi voinut toimia giljotiinina Marialle. Arvatkaas olisivatko kuomut sen jälkeen ilmestyneet formuloihin jo ensi kaudeksi? :rolleyes:
-Vakavasti ottaen luultavasti ikävä päätös leidin moottoriurheilu-uralle ainakin huipputasolla. Toisaalta voi olla kiitollinen jos ei saanut muita lopullisia vammoja. :dunno:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Itse en pidä siitä että nykyään ei enää hyväksytä sitä että "asioita vain tapahtuu"/"shit happens"/"tää nyt oli tämmönen juttu" etc, vaan aina yritetään väkisin etsiä syyllisiä ja monesti epäoikeudenmukaisesti tuomitaan joku joka vain on tehnyt työtään mutta tullut pieni virhe tai "huono päivä". Ei sellaisesta tarvitse loppuelämäksi tuomita. Shit happens kuten sanoin...
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Shithappens-ajattelussa on puolensa. On paljon yksinkertaisempaa, mut mitään ei opi.

Mitähän mekin nyt tehtäis, jos se kaveri aikojen alussa, kun painavaa taakkaa vetäessään ja turvalleen lentäessään ei olisikaan keksinyt pyörää, vaan todennut "shit happens"

kiitos, minä päätän omalta osaltani keskustelun tähän.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itse en pidä siitä että nykyään ei enää hyväksytä sitä että "asioita vain tapahtuu"/"shit happens"/"tää nyt oli tämmönen juttu" etc, vaan aina yritetään väkisin etsiä syyllisiä ja monesti epäoikeudenmukaisesti tuomitaan joku joka vain on tehnyt työtään mutta tullut pieni virhe tai "huono päivä". Ei sellaisesta tarvitse loppuelämäksi tuomita. Shit happens kuten sanoin...
Pari päivää sitten espoossa joku työmaaräjäytys meni persiilleen.

Shit happens. Tekivät vaan työtään :eek:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Itse en pidä siitä että nykyään ei enää hyväksytä sitä että "asioita vain tapahtuu"/"shit happens"/"tää nyt oli tämmönen juttu" etc, vaan aina yritetään väkisin etsiä syyllisiä ja monesti epäoikeudenmukaisesti tuomitaan joku joka vain on tehnyt työtään mutta tullut pieni virhe tai "huono päivä". Ei sellaisesta tarvitse loppuelämäksi tuomita. Shit happens kuten sanoin...
(osittain olet oikeassa, siitä kerron tämän tekstin lopussa enemmän)

Shit happens, mutta tällainen onnettomuus paljastaa jonkin erityissyyn! Ja se on tutkittava ja löydettävä.


Eli nyt kun sattui tällainen onnettomuus, on sen taustalla jokin syy joka on nyt löydettävissä, ja joka on korjattavissa ja joka kenties lisää turvallisuutta jatkossa.


Itse en usko, että tästä onnettomuudesta haetaan syyllistä, vaan syy.
Ja se syy voi olla esimerkiksi se auton sammumisjärjestelmä (mikä sen nimi olikaan). Silloin syy voisi olla järjestelmien toimivuuden testaus (sen puute siis), tai toimintakyvyttömyys poikkeavissa tilanteissa. Tällöin järjestelmä suunnitellaan uusikis.. (itse en usko että tässä systeemissä on vikaa)



Missään nimessä tässä TAPAUKSESSA EI SAA lähtä suunnittelemaan kuomua tai muuta turvasysteemiä AUTOON, sillä silloin sallitaan tällainen onnettomuus ja korjauksia tehtäisiin lähinnä vahinkojen pienentämiseen. Siis, ei korjattaisi onnettomuuden aiheuttajaa (ei henkilö välttämättä), vaan seurauksia. Tämä on väärä tie.

Toivottavasti FIA ym eivät sorru tuohon ajatteluun, vaan pitävät katseen onnettomuuden syyssä.



Shit happens, totta.
Mikäli sitä juuri syytä (esimerkiksi henkilökunnan liikehdintä häiritsi ajajaa ja vei keskittymisen muualle) onnettomuudelle ei löydetä, ei saa tehdä mitään johtopäätöksiä. Koska silloin puhutaan olettamisesta, ja sehän on jo lähtökohtaisesti pielessä. Eli jos todellista syytä ei löydetä, silloin pitää todeta shit happens, eikä tehdä mitään koumu tms toimenpiteitä.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tuo perälauta on minusta täysin toisarvoinen juttu.

Kysymykset pitäisi olla:
Onko kuljettajaa ohjeistettu toimimaan oikein (sammuttamaan auto)?
Onko kuljettaja toiminut ohjeiden mukaisesti?
Onko auto toiminut oikein?
Onko rekka ollut turvallisen etäisyyden päässä pilttuusta (tai toisinpäin).

Näihin kun on vastaukset, päästään rajaamaan tutkittavaa kohdetta.


Ei perälaudan alhaalla/ylhäällä ololla tms ole merkitystä..
Lisäisin tähän...

Onko testiajo yleisesti järjestetty turvallisesti?
Onko (pienillä) talleilla resursseja järjestää kilparatojen ulkopuolella testejä riittävällä turvallisuudella?

Tässä kokonaisuudessa on kaksi "tutkintalinjaa". Miksi auto ryöstäytyi käsistä - tekninen vika vai kuljettajan virhe? Toisaalta miksi piti väistellä ihmisiä ja miksi törmäys sattui rekkaan - testiajojen järjestelyissä puutteita?

Suomessahan räjäytystyömaan vastaava pidätettiin, vaikkei ollut edes paikalla...tässä voi käydä samoin.
 
Viimeksi muokattu:

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Onneksi pääsi noin "vähällä". Toihan on puhdas giljotiini, nyt kun katsoo tota Espanjalaisen lehden grafiikkaa tapahtuneesta.

Hieman paskempi säkä ja pää ois jääny rullaamaan perälaudan päälle.:nope:

Toivotaan parasta jatkoa, ehkä voi auttaa muita nuoria naiskuskeja kokemuksillaan ja suhteillaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Pari päivää sitten espoossa joku työmaaräjäytys meni persiilleen.

Shit happens. Tekivät vaan työtään :eek:
Se räjäytysfirma näyttää olleen hyvä esimerkki puljusta, jossa on jo pitempään menty "räjäytellessä roiskuu"-tyylillä. Moottoriurheilussa näin ei ole tapahtunut ja siksi on kuolonuhrien määräkin vähentynyt vuosikymmenien aikana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Maria on herätetty koomasta/nukutuksesta ja on jo jutellut perheensä kanssa. :thumbup:
(sanoi tallipomo Booth SKY:lla)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hyvä, että alkaa tämäkin saaga saada positiivisempia sävyjä. :thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Marian nettisivut odottivat uudistumistaan ennen haaveria:
http://www.wix.com/ivillota/mdv
-Nytpähän ei taida olla enää muuta tiedotettavaa faneille kuin kiitokset kannustuksesta vuosien mittaan. Toivotaan, että neito pystyy jatkamaan elämäänsä muuten terveenä. :dunno:
Nuo eivät taidakaan olla Marian varsinaiset sivut vaikka sanaa official netissä joka paikkaan työnnetäänkin, nämä (kai) ovat Marian oikeat sivut:
http://www.mariadevillota.es/#!en/c1k5b
-Mukava olisi kohta jostain kuulla tai lukea Marian oma näkemys tapahtuneesta. :cool:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se räjäytysfirma näyttää olleen hyvä esimerkki puljusta, jossa on jo pitempään menty "räjäytellessä roiskuu"-tyylillä. Moottoriurheilussa näin ei ole tapahtunut ja siksi on kuolonuhrien määräkin vähentynyt vuosikymmenien aikana.
Niin no eipä mulla ole tarkempaa tietoa miten noi pikkutallit järjestää testinsä. Voihan se olla että roiskien hoidetaan, mistä sitä tietää.
 
Ylös