Itse en pidä siitä että nykyään ei enää hyväksytä sitä että "asioita vain tapahtuu"/"shit happens"/"tää nyt oli tämmönen juttu" etc, vaan aina yritetään väkisin etsiä syyllisiä ja monesti epäoikeudenmukaisesti tuomitaan joku joka vain on tehnyt työtään mutta tullut pieni virhe tai "huono päivä". Ei sellaisesta tarvitse loppuelämäksi tuomita. Shit happens kuten sanoin...
(osittain olet oikeassa, siitä kerron tämän tekstin lopussa enemmän)
Shit happens, mutta tällainen onnettomuus paljastaa jonkin erityissyyn! Ja se on tutkittava ja löydettävä.
Eli nyt kun sattui tällainen onnettomuus, on sen taustalla jokin syy joka on nyt löydettävissä, ja joka on korjattavissa ja joka kenties lisää turvallisuutta jatkossa.
Itse en usko, että tästä onnettomuudesta haetaan syyllistä, vaan syy.
Ja se syy voi olla esimerkiksi se auton sammumisjärjestelmä (mikä sen nimi olikaan). Silloin syy voisi olla järjestelmien toimivuuden testaus (sen puute siis), tai toimintakyvyttömyys poikkeavissa tilanteissa. Tällöin järjestelmä suunnitellaan uusikis.. (itse en usko että tässä systeemissä on vikaa)
Missään nimessä tässä TAPAUKSESSA EI SAA lähtä suunnittelemaan kuomua tai muuta turvasysteemiä AUTOON, sillä silloin sallitaan tällainen onnettomuus ja korjauksia tehtäisiin lähinnä vahinkojen pienentämiseen. Siis, ei korjattaisi onnettomuuden aiheuttajaa (ei henkilö välttämättä), vaan seurauksia. Tämä on väärä tie.
Toivottavasti FIA ym eivät sorru tuohon ajatteluun, vaan pitävät katseen onnettomuuden syyssä.
Shit happens, totta.
Mikäli sitä juuri syytä (esimerkiksi henkilökunnan liikehdintä häiritsi ajajaa ja vei keskittymisen muualle) onnettomuudelle ei löydetä, ei saa tehdä mitään johtopäätöksiä. Koska silloin puhutaan olettamisesta, ja sehän on jo lähtökohtaisesti pielessä. Eli jos todellista syytä ei löydetä, silloin pitää todeta shit happens, eikä tehdä mitään koumu tms toimenpiteitä.