Maria De Villotan onnettomuus ja kuolema

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen miettinyt että onko marussialla mitään järkeä edes pitää villotaa testi/varakuskina? Naisellahan ei käsittääkseni ole edes superlisenssiä? Eikö hän olisi päässyt valenciassa ajamaan jos lisenssi olisi ollut taskussa? Ja tämä kokemuksen puutehan se on mikä edesauttaa onnettomuuksia tapahtumaan EI sukupuoli.
De Villotaa ei kyllä varakuskiksi oltu palkattukaan. Muuten hänelle oltaisiin testikilometrejä annettu ja superlisenssiin oikeuttavat kilometrit ajatettu. Koska Glockin osallistumattomuus selvisi vasta FP3:n jälkeen, olisi kuka tahansa joutunut aika kovaan paikkaan suoraan aika-ajoon ilman metrinkään harjoittelua. Lotus olisi varmaan lainannut pyydettäessä d'Ambrosiota, miehellä sentään on kokemusta tallista ja viimevuotisesta autosta.
Onko noissa testikuskeissa yleensäkään paljon järkeä. Rahaa niistä suurinosa varmaan tuo tallleihin että pääsee vähän kiertämään rataa. Ei juurikaan tekemistä testaamisen takia. Villotan testikuskin roolia varmaan auttanut sukupuoli PR mielessä.
Bottas? Testikuskin rooli riippuu ihan siitä millaisen roolin talli hänelle luo. Suoranopeustestejä taas voi ajattaa juuri kokemattomilla kuskeilla. Maria toki ei kokematon ollut muuta kuin F1:n suhteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No noin hieman yli parikymmentä vuotta piti sanomani. Huipputalleissa tai ylemmän keskitason talleissa oli jo 80-luvun alussakin ja puolivälissä jo testikuljettajia. Muun muassa Keken kaudella oli Jonathan Palmer. 90-luvun alussa testaaminen alkoikin olla arkipäivää paitsi ihan heikoimmissa talleissa ja niissäkin oli maksutestaajia.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Niin. Sanoinkin että yleensä, eli reilu puolet testikuskeista on yleistäen kdettömiä tulonlähteitä teameille. Ei apua auton kehitykseen eivätkä tule ikinä pääsemään kisakuskeiksi. Osa, johon Bottas lukeutuu ajavat sitten oikeita testejä ja tulevat suurella todennäköisyydellä nousemaan joko nykyisen tai jonkun muun teamin kisakuskeiksi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Pikalaskennalla sain 53 perjantaitestikuljettajaa kymmenen vuoden ajalta. Näistä 31 on ajanut myös kilpaa, osa toki ennen testipestiään (McNish ajoi perjantaitestejä 2003) tai niiden välillä (esim. de la Rosa ja Hülkenberg).

Noita jotka kisaviikonloppuna ovat päässeet ajamaan voi edes jossain mielessä pitää potentiaalisina kisakuskina poislukien Chanoch Nissany. Tuo määrä voi vielä nousta, sillä tulevaisuudessa Bottas, Bianchi ovat ihan potentiaalisia kisakuskeja. On tuossa joukossa sellaisiakin esiintynyt, joiden kyvyt olisivat ehkä ykkösiin riittäneetkin mutta eivät vain paikkaa onnistuneet ottamaan (esim. Briscoe, Jani ja Premat)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin. Sanoinkin että yleensä, eli reilu puolet testikuskeista on yleistäen kdettömiä tulonlähteitä teameille. Ei apua auton kehitykseen eivätkä tule ikinä pääsemään kisakuskeiksi. Osa, johon Bottas lukeutuu ajavat sitten oikeita testejä ja tulevat suurella todennäköisyydellä nousemaan joko nykyisen tai jonkun muun teamin kisakuskeiksi.
Tietysti on testikuskeja ja "testikuskeja". Kun esim. Lotus Renaultilla oli viime vuonna viisi kuskia testistatuksella (Grosjean, Senna, Charouz, Tung ja Fauzy), de Villota ajoi yhden testin 2009 autolla, ja vielä Wickens ja Korjus ajoivat Abu Dhabin nuorten kuskien testeissä, niin on selvää, etteivät nuo kaikki olleet perinteisessä mielessä tallin testikuskeja. Jonkinlainen yhteistyökuvio heillä kuitenkin oli.

Syitä yheistyöhön voi olla monia. Grosjean, Charouz ja Tung ovat Gravityn managerointilistalla, Fauzy tuli Group Lotuksen kautta ja Sennahan oli se todellinen varakuski, kuten kauden aikana saatiin huomata. Osa varmasti ajoi Lotus Renaultin kumppanitalleissa alemmissa sarjoissa.

Kun testaaminen on kauden aikana kielletty, oikeastaan yksikään testikuskeista ei enää tee autonkehitystyötä, kuten vaikkapa Heikki teki Renaultilla. Kuskeja ajatetaan F1-tuntuman antamiseksi tai PR-syistä. Koko testikuskinimitys on käynyt vähän vanhentuneeksi.

Autosportin mukaan muuten Marussia ajatutti molemmilla nuorilla kuskeillaan (Chilton, Haryanto) Silverstonen testeissä superlisenssivaatimuksen täyttävän matkan. Eli nyt venäläistallilla on kaksikin varakuskia. MOlemmat tosin ajavat GP2-sarjaa, mikä saattaa haitata korvaamista kesken kisaviikonlopun.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Autosportin mukaan muuten Marussia ajatutti molemmilla nuorilla kuskeillaan (Chilton, Haryanto) Silverstonen testeissä superlisenssivaatimuksen täyttävän matkan. Eli nyt venäläistallilla on kaksikin varakuskia. MOlemmat tosin ajavat GP2-sarjaa, mikä saattaa haitata korvaamista kesken kisaviikonlopun.
Kumpi on lähempänä mestaruustaistossa kärkeä, geepeekaksoilee, ja toinen joutuu tyytymään F1-kisaan :)
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
“We are satisfied that the findings of our internal investigation exclude the car as a factor in the accident,” said team principal John Booth. “We have shared and discussed our findings with the HSE for their consideration as part of their ongoing investigation. This has been a necessarily thorough process in order to understand the cause of the accident.

eli nyt on selvää että onnettomuuden syy löytyy ratin ja penkin välistä. :eek:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
eli nyt on selvää että onnettomuuden syy löytyy ratin ja penkin välistä. :eek:
Vaikuttaa siltä, että syyllistä tarkoitat, et syytä.

No joka tapauksessa, auto näyttäs olevan ulkona spekuloinneista.

Villotalla on jokin mennyt pieleen, mutta mikä lie se syy..
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Toivottavasti ei nyt tuu uutta varotusta, mutta mitäs minä sanoin, että kuskissa oli vika. :cool:
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
En nyt halua esittää mitään, mutta eikö hymiöt kuulune muualle kun tänne...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En nyt halua esittää mitään, mutta eikö hymiöt kuulune muualle kun tänne...
OT: hymiöt voivat esittää paljon muutakin kuin iloisia ilmeitä, ja mielestäni tänne postatut ovat täysin linjassa onnettomuuden kanssa.

Sääli jos syy onnettomuuteen löytyy penkin ja ratin välistä, jotenkin toivoisi että näinkin kauhealle tapahtumalle voisi löytyä selitys tekniikan puolelta....
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Toisaalta, olisihan sekin aika ikävää jos se syy olisi ollut tallin toiminnassa. Kilpa-ajaja tietää hommansa riskit, joten omasta mokasta voi joutua maksamaan.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Saadaankohan tämäkin tilastoitua parkkipaikka kolareihin? Naisethan johtaa tietääkseni sitä. Jos De Villota olisi mies, niin jälkeenpäin helppo sanoa, ettei missään nimessä saa päästää suoralle.

Perälautamieskin saa varmaan nyt nukutuksi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Perälautamieskin saa varmaan nyt nukutuksi.
Varmaan samaan tapaan kuin tähänkin asti. Ei sillä perälaudalla ja erityisesti sen sijaintikorkeudella nimittäin mitään tekemistä onnettomuuden syntymisen kannalta varmaan katsottu missään vaiheessa olevan, mutta seurauksia pahensi huomattavasti.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ehkä odottamaton ulkoinen häiriötekijä vei keskittymistä kuskilta ja lopputuloksen tiedämme.

No, Marussian ei ainakaan tarvitse pistää kalustoaan uudelleensuunnitteluun. Paitsi testijärjestelyjen layoutin osalta :eek:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Sääli jos syy onnettomuuteen löytyy penkin ja ratin välistä, jotenkin toivoisi että näinkin kauhealle tapahtumalle voisi löytyä selitys tekniikan puolelta....
Niin no silloin pääsyyllinen olisi joku tekniikasta vastannut tai mahdollisen laiminlyönnin tehnyt. Parempi, että onnettomuudesta kärsinyt on pääsyyllinen.
 
Ylös