Niin. Sanoinkin että yleensä, eli reilu puolet testikuskeista on yleistäen kdettömiä tulonlähteitä teameille. Ei apua auton kehitykseen eivätkä tule ikinä pääsemään kisakuskeiksi. Osa, johon Bottas lukeutuu ajavat sitten oikeita testejä ja tulevat suurella todennäköisyydellä nousemaan joko nykyisen tai jonkun muun teamin kisakuskeiksi.
Tietysti on testikuskeja ja "testikuskeja". Kun esim. Lotus Renaultilla oli viime vuonna viisi kuskia testistatuksella (Grosjean, Senna, Charouz, Tung ja Fauzy), de Villota ajoi yhden testin 2009 autolla, ja vielä Wickens ja Korjus ajoivat Abu Dhabin nuorten kuskien testeissä, niin on selvää, etteivät nuo kaikki olleet perinteisessä mielessä tallin testikuskeja. Jonkinlainen yhteistyökuvio heillä kuitenkin oli.
Syitä yheistyöhön voi olla monia. Grosjean, Charouz ja Tung ovat Gravityn managerointilistalla, Fauzy tuli Group Lotuksen kautta ja Sennahan oli se todellinen varakuski, kuten kauden aikana saatiin huomata. Osa varmasti ajoi Lotus Renaultin kumppanitalleissa alemmissa sarjoissa.
Kun testaaminen on kauden aikana kielletty, oikeastaan yksikään testikuskeista ei enää tee autonkehitystyötä, kuten vaikkapa Heikki teki Renaultilla. Kuskeja ajatetaan F1-tuntuman antamiseksi tai PR-syistä. Koko testikuskinimitys on käynyt vähän vanhentuneeksi.
Autosportin mukaan muuten Marussia ajatutti molemmilla nuorilla kuskeillaan (Chilton, Haryanto) Silverstonen testeissä superlisenssivaatimuksen täyttävän matkan. Eli nyt venäläistallilla on kaksikin varakuskia. MOlemmat tosin ajavat GP2-sarjaa, mikä saattaa haitata korvaamista kesken kisaviikonlopun.