Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS 2012, 6. kisa, Hyvinkää II

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
858
#21
Hyvinkää I jäi väliin, joten pitkästä aikaa täällä. Heti huomasi, että #21 on kelpo peli, hyvin lähellä täydellistä! Jarrut oli uskomattoman, pitävät ja jarrutuksen voi huoletta jättä 5-10m pidemmälle kuin muilla autoilla. Harjoittelu meni täysin opetteluksi, mutta yllätykseksi alle 50s kuitenkin pääsin ja harjoittelun viides. En saanut puhdasta kierrosta aikaiseksi, mutta näin taisi olla muillakin.

Aika ajo #23
Tässä autossa alakierrospotku oli kateissa ja tuntui lusmulta #21 jälkeen. Ajolinjat ja jarrutuspaikat löytyi paremmin extra aa-session jälkeen ja lopulta kello tykkäsi ajosta ja a-finaalin:) Hieman yllätys, että tämäkin aika riittää, jos vertaa aikaisempiiin hyvinkään kisoihin. Muilla varmasti samantyyppisiä ongelmia.

Kisa #26
Auto tuntui heti ensimetreistä hyvältä, joten nyt kaikki peliin. Lähdössä Nipsu jätti oven auki ykkösmutkaan ja sen sain hyödynnettyä. Stroke äkkiä kiinni. Pysyin hyvin kontissa kiinni ja koskaan aikaisemmin ei ole ollut luottoa ajaa koko kierros <1m etäisyydellä hvyinkäällä. Jälleen kunnon kilvanajoa! Stroke oli keskikohdilla rataa hitaampi, mutta taas lähtösuoran jälkeen ero hieman venähti. Pari kertaa jarrutuksessa rinnalle, mutta se ei riitä. Osasin jo odottaa missä CM on, mutta konkari kuitenkin yllätti varikolletulo jarrutuksessa ja nätisti ohi. Sain kuitenkin CM kiinni ja pari kierrosta ajolinjoja tutkien. "Piikki" mutkassa CM:n autossa heikompi lähtönopeus, joten siinä pääsin onneksi takaisin omalle paikalleni. Maalissa viides ja se on viittä vaille maksimit täältä!
Vauhtia tuntui riittävän ja olisi ollut mukava haastaa Wope jos olisi päässyt ajoissa Stroken ohi.

Autoerot oli ikävän suuria ja vaikutti monen ajoon mutta taas lentävä lähtö oli parannus ja tuntui toimivan oikein hyvin: tasaiset lähdöt ja muodostelmakin piti muotonsa lähtölipulle asti.
 
Viimeksi muokattu:

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
858
Taisi joku mekatsu viime vuonna Digillekin sanoa jotain "sä maksat ton akselin". Ilmeisen ajattelemattomasti/tietämättä ettei tippaakaan tämän syy. Nopeasti homma oikaistiin, mutta kyllähän jonkunmoinen vitutus noista nopeista tokaisuista varmasti jää.
Nämä akseli/ratas ongelmat voi hyvinkin olla sellaisia, että kestää 10x kantille ajoa ja sitten 11. kerta hajottaa sen. Ei välttämättä vaadi kummoistakaan osumaa kantille, niin voi hajota. Joten siksi vähän typerää huutaa sille viimeiselle kuskillem joka sattuu ajamaan viittä vaille rikkoutuneella osalla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nämä akseli/ratas ongelmat voi hyvinkin olla sellaisia, että kestää 10x kantille ajoa ja sitten 11. kerta hajottaa sen. Ei välttämättä vaadi kummoistakaan osumaa kantille, niin voi hajota. Joten siksi vähän typerää huutaa sille viimeiselle kuskillem joka sattuu ajamaan viittä vaille rikkoutuneella osalla.
Ei välttämättä ei.
Toisaalta taas kerran kun oltiin RX:n kanssa Kaanaassa treenaamassa oli varikolla yksi jamppa rotaxinsa kanssa johon oli uponnut 500€ korjauksiin, yhden ulosajon tähden.
Ratas & ketjut uusiksi + hiekkaa mennyt sopiviin paikkoihin niin laskua oli alkanut kertymään... eikä siis ollut edes mikään isompi mälli kyseessä :)
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Tämä akselinhajoitus-keskustelu on kyllä ongelmallista.

Eilenkin katselin muiden ajoa, ja moni sarjan kärkinimistä ajoi huoletta monta kertaa kanttareiden päältä. Aina odottelin, että meneekö rattaita. Ei mennyt.

Sitten joku miestä hitaammista käy kerran kanttarin päällä kun yrittää päästä sen kymmenyksen vauhdikkaammin, ratas soikeena ja Haaparanta onnesta soikeana.

Sikäli ymmärränkin tiimikaverin harmituksen, kun ei varmasti tarkoituksellisesti aja sinne kanttariin päälle. Vailla parempaa tietoa epäilen, että moni muu siellä kanttarin päällä kävi selkeästi Jacquesia useammin. Ilman, että rattaat kärsivät.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Itsestänikin tiedän, että rengas kävi välillä kanttarin päällä, mutten edes odota että ratas mihinkään osuu kun se on keskemmällä autoa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vailla parempaa tietoa epäilen, että moni muu siellä kanttarin päällä kävi selkeästi Jacquesia useammin. Ilman, että rattaat kärsivät.
Sama huomattu myös varikolla. Todella moni kävi pääsuoralle tullessa melkein joka kierroksella kanttarin päättä ulommilla renkailla, semmosia kokoa auton ylityksiä ei osunut silmiin montaa...
Ja tuo on ihan totta että kerran jo osumaa ottanut saattaa mennä lopullisesti sitten vasta seuraavalla tai sitä seuraavalla kuskilla...

Akseli taas vääntyi kyllä ihan syystä, onnettomuus mutta tuskimpa se paljon suorempana olisi selvinnyt siitä mällistä vaikka olisi juuri pakasta repäisty :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
edit2.
Sen verran vielä että jos Rotaxin takaratas maksaa 39€/kpl ja niitä menee 4:ssä setissä 3kpl solmuun, niin voinee varmaan jokainen ymmärtää mielipahan yrittäjänkin kannalta?
(alkaa tuo 117€ kuitenkin jo tuntumaan katteessa meidänkin tapahtuman kohdalla...)
Mitä itse kuulin henkilökunnalta, millä hintaa saavat ne niin alle sataseen ymmärtääkseni jäi rattaat ja ketjut heille. Silti, miinusta toki.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mitä itse kuulin henkilökunnalta, millä hintaa saavat ne niin alle sataseen ymmärtääkseni jäi rattaat ja ketjut heille. Silti, miinusta toki.
jep, silti melkein 10% meidän ajon kokonaishinnasta tuokin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kisarapo

ennakko
Paljon ei ollut ennakkoon odotuksia, edellisessä kisassa osui autotuuri niin hyvin että nyt tuntui hieman siltä ettei tuuri voi jatkua.... :rolleyes:

harkat, auto #38
Auto tuntui olevan ihan ok, ei luistellut mutta hieman pomppimista esiintyi pitkissä oikeissa mutkissa.
polkimet oli ihan liian lähellä, polvet oli todella koukussa vaikka ajoasento muutoin oli tosi jees.
virheitä tuli kokoajan jarrupaikoissa kun ei meinannut osata painaa kaasua tarpeeks lujaa, olin liian varovainen kun jalat oli vähän käppyrällä.
paljon yrittämistä ja ajo tuntui olevan "ok", ei mitään erikoista.
aika vain 53,xx joka kertoikin sitten että tais olla autosta veto vähän poissa :D

aika-ajo, auto #39
Nyt osui polkimet kohdalleen mutta penkki ei. Penkki oli todella paljon kallellaan ja jouduin laittamaan selän taakse enemmänkin fyllinkiä joka johti siihen että penkistä loppui sivuttaistuki.
Sain ajettua autolla yhden kierroksen edes sinnepäin, roikkuen ratissa, ja ajaksi muodostui 51,7x.
Autossa ei ollut mitään vikaa, sillä varmasti olisi päässyt ihan hyvään aikaan (matala 50 veikkaisin) mutta toi ratissa roikkuminen ei kyllä tehnyt omaan ajoon mitään hyvää.
Lisäksi renkaat tuskin kerkes edes lämpenemään noilla kierroksilla.... noh näin tällä kertaa.

kisa, auto #27, C-finaali
Auto tuntui vetävän lämppärillä hyvin, mutta pirusti vikuroi mutkissa. Erittäin levoton oli ajaa ja teho tuntui sitä korostavan.
Lähdössä pidin paikkani, karkasin JayR:stä ja Wilzkusta hyvää vauhtia mutta samaan aikaan jäin hieman öö ruzista, jotenka paljon kerrottavaa ei muodostu. Lähinnä kruisailua alusta loppuun, tylsähköä menoa siis.

Summa summarum: autotuuri ei ihan osunut kohdille, toisaalta vähän osasi sitä odottaakin jo.
Toisaalta olisi voinut olla myös huonommatkin autot :D Eli suht virheetön päivä, mutta hidas.
Ens kerralla parempaa putkeen sitten....

PS. empä ole nähnyt muuten vielä kertaakaan että joltain lähtee kämmenestä nahkaa karttia vääntäessä,
toivonmukaan jape:n käsi on ok muutoin :)
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kuuliko kukaan syytä #30:n hyytymiseen? Kisassa ruutulipun jälkeen kun hidastin vauhtia, niin veto loppui moottorista kokonaan ja auto jäi radan varteen. Auto oli muutenkin tosi laiska ja kiihtyi hitaasti.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
En uskokaan että tahallasi vedit, jotenka siitä ei sen enempää.

Lähinnä ajoin takaa sitä että kun ollaan nyt käyty Hyvinkäällä jo useampana vuonna, ja _aina_ on heidän toimestaan muistutettu että kanttareiden päälle ei ajeta, niin jatkuvasti joka setissä meilläkin useampi veti kanttarin päälle.
(joku enempi ja joku vähempi, itsekin parilla kierroksella pääsuoran kanttaria tuli hipaistua)
Sitten kun alkaa tasaseen tahtiin mekaanikoille tulemaan vaihtorumbaa jotta jätkille riittää autoja niin voisin kuvitella että meistäkin jokaisella vastaavassa hommassa alkaisi hieman pinna kiristymään :)
(tuntui olevan kahdella hepulla koko ajan hommaa korjauksien kanssa kun jatkuvasti sattui jotain)
Loppupeleissä totuus on kuitenkin se että Hyvinkäällä kanttareihin ei saa osua, eikä varsinkaan ajaa niiden päällä...

Isoin ongelmahan Hyvinkäällä on noi kanttarit, ei osaa itsekään ymmärtää miksi tuommoset "autonhajotus"kanttarit on sinne väkisin vaadittu, ei tarvi paljonkaan osua kanttiin kun jo ratas on vino...
Ja tähän vielä päälle se että kaluston korjaus ei ole sieltä halvimmasta päästä, niin...

edit. huoltomiehen kommentteja en livenä kuullut mutta jos se tuommosia päästeli suustansa niin aika paha miinus kylläkin on.
hän on kuitenkin työntekijänä siellä, Haapiksen ne palautteet pitää antaa, ei varikkomiesten...
(ja samaa mieltä, tällä kertaa Haapiksen palaute oli ihan ok, ja tuli hyvään aikaan)

edit2.
Sen verran vielä että jos Rotaxin takaratas maksaa 39€/kpl ja niitä menee 4:ssä setissä 3kpl solmuun, niin voinee varmaan jokainen ymmärtää mielipahan yrittäjänkin kannalta?
(alkaa tuo 117€ kuitenkin jo tuntumaan katteessa meidänkin tapahtuman kohdalla...)
Hyvin kirjoitettu. Haaparanta ei kummoista tiliä tee tuolla toiminnallaan. Rengaskulut, bensakulut, ratavuokrat ja yleiset huoltokulut. Niille mekatsuillekin pitää maksaa ja jotain jäädä itsellekin. Mulla oli 10 vuotta omia autoja ja täytyy sanoa että jos lasketaan ajotunnit ja kulut yhteen niin oli paljon kalliimpaa kuin 60/€ tunti ja joutui vielä itse ropaamaan ja paljon.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Mistä lähtien Haapiksella on ollut Rotax-koneet? Vai ymmärränkö jotain väärin? Jutuista päätellen vaikuttaa jälleen että Haapis yrittää tehdä katetta varaosien hinnalla kuten taannoisessa taka-akseli tapauksessa. Toki vaihtotyö ottaa oman aikansa mutta mielestäni tämä kuuluu normaalin kaluston huoltoon ja ylläpitoon jota Haapis ei selvästikkään tee monista raportoiduista ongelmista päätelleen (jarrut ei toimi, autot ei lähde, toiseen suuntaan auto ei käänny vaan sortaa ym. ym.)

Mikroauton takarataat maksaa n. 15 euroa kipale, myös kestävästä 7075 lentokonealumiinistä tehdyt rattaat joita Rotaxeissa on tällä ruvettu hyvän kulutuskestävyyden takia käyttämään. (Nämä tunnistaa mustasta eloksoidusta väristä, normaali ratas on kullan värinen.)
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Toki vaihtotyö ottaa oman aikansa mutta mielestäni tämä kuuluu normaalin kaluston huoltoon ja ylläpitoon jota Haapis ei selvästikkään tee monista raportoiduista ongelmista päätelleen (jarrut ei toimi, autot ei lähde, toiseen suuntaan auto ei käänny vaan sortaa ym. ym.)
Hajonneen osan vaihto (kolarin seurauksena) ei todellakaan kuulu mihinkään normaaliin huoltotyöhön.
Vai meinaatko että jos vetäset siviiliautostasi tukivarren solmuun niin sen vaihtotyö kuuluisi normaalin vuosihuollon piiriin? I think not.

Ja mitä huoltamiseen tulee, niin kyllähän ne mekatsut tekee siellä ihan kunnon huoltohommia, kisatapahtuman aikanakin.
Lisäksi olen itse käynyt Haapiksen "tallilla" jossa myös oli huoltotyöt menossa, ja kyllä ne sielläkin noita perushuoltoja tekee myös ihan hyvin.

Toki 10-20:n auton huoltaminen jatkuvasti sillä tasolla että ne olis just eikä melkein tikissä on varmastikin kovempi homma kuin perushuoltojen tekeminen yleensä, jotenka pidetään erillään nämä kaksi asiaa.
(tuskin tuo homma on heistä yhdellekään 8-16 työpaikka)
Jos taas vertaa autojen tasaisuutta eri ratojen välillä noin yleisesti, ei Haaparannan kaluston tason vaihtelu ole sen ihmeempää kuin muuallakaan.
Hyvinkään pidempi ratakierros (vrt. esim. Forssa) taas aiheuttaa erojen kertautumista, joka on hyvä pitää mielessä myös (1sek ero 25-30sek kestävällä keirroksella on samoilla autoilla äkkiä 2sek kun kierrosajat on 50sek ja yli)
Monella 20-25sek kierrosajan omaavilla sisäradoillakin on autoissa 0,5-1sek eroja, mitä ne sitten olisikaan kun kierros kestäisikin liki minuutin?

Mutta jos kerran markot:llä on enemmän sisäpiiritietoa Haaparannan toiminnasta kuin mitä meillä, niin vapaasti avautumaan vain, mielelläni kuulen faktoja muidenkin "lasien" kautta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Mie tiijän että muutama kymppi akselista maksettiin "yli". Työstä. Ei kumminkaan mitään tuplaa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Sikäli ymmärränkin tiimikaverin harmituksen, kun ei varmasti tarkoituksellisesti aja sinne kanttariin päälle. Vailla parempaa tietoa epäilen, että moni muu siellä kanttarin päällä kävi selkeästi Jacquesia useammin. Ilman, että rattaat kärsivät.
Ajoin kanttareen yli tasan yhden kerran. Jarrutus meni pitkäksi kun huonojarruisella autolla olisi pitänyt jarruttaa paljon normaalia aikaisemmin. Yritin toki myös rajoja koska auto oli niin paska, että sillä piti ajaa äärirajoilla.
Siis yksi pitkäksi jarrutus ja mutkassa ulostulossa nyt vaan sattui olemaan kanttarelli. :thumbfh:

Hajonneen osan vaihto (kolarin seurauksena) ei todellakaan kuulu mihinkään normaaliin huoltotyöhön.
Vai meinaatko että jos vetäset siviiliautostasi tukivarren solmuun niin sen vaihtotyö kuuluisi normaalin vuosihuollon piiriin? I think not.
Jos ulosajon osasyynä on se, että jarrut eivät ole hyvät, niin kyllä se vähän niinkuin kuuluu. Vaikka parempi tietty olisi korjata ne jarrut.

Jos siviiliautostasi vetäset tukivarren solmuun, koska jokin tekninen vika aiheutti kolarin syntymisen, niin kyllä, mielestäni se kuuluu normaalin vuosihuollon piiriin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jos ulosajon osasyynä on se, että jarrut eivät ole hyvät, niin kyllä se vähän niinkuin kuuluu. Vaikka parempi tietty olisi korjata ne jarrut.
Siinä akselikolarissa ei ollut kyse jarruista vaan törmäyksestä. Ja marko viittasi tuossa akseliremppaan kuitenkin.

Jos siviiliautostasi vetäset tukivarren solmuun, koska jokin tekninen vika aiheutti kolarin syntymisen, niin kyllä, mielestäni se kuuluu normaalin vuosihuollon piiriin.
Eipä muuten kuulu.
Vuosihuolto on ns. perushuolto jossa lähinnä tehdään ylläpitotoimia, jos mälläät autosi, oli syy sitten tekniikassa tai kuskissa, on sen korjaus aina oma hommansa, ei mikään perushuolto.
Takuuhuolloksi se taas muuttuu silloin jos todetaan rakenteellinen vika tmv., mutta ei sekään normaalihuollon piiriin mene.
(onhan esim. autovalmistajien tekemiä takaisinkutsujakin tehty perushuoltojen yhteydessä, mutta niistä tulee omistajalle aina oma lappu allekirjoitettavaksi koska on lisätyö korjaamolle, joka sitten hakee kustannukset tehtaalta pois)

Jos ulosajon osasyynä on se, että jarrut eivät ole hyvät, niin kyllä se vähän niinkuin kuuluu. Vaikka parempi tietty olisi korjata ne jarrut.
edit. todettakoon sen verran että tossa sun tapauksessa se ratas on voinut vioittua toki jo aiemmin, eli edellinen kuski jo on ajanut sen kanttariin ja toi oli vaan viimenen silaus sille.
pitäiskö tuollaiset sitten jo huomata "perushuollossa" niin en tiedä, en osaa sanoa miten helposti tuommosen pukilla huomaa...
(olettaen siis että olisi ollut hieman viturallaanjo ennen meidän tapahtumaa)
Nythän puhuttiin tuossa ylempänä siitä akselin korjaamisesta, se tapahtui kolarin takia ja oli yrittäjälle lisähomma, ei perushuolto.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sen verrna historiaa muuten tuohon ratashommaan että 2010 eräässä kisassa lähti iteltäkin ketjut, kerkesin 2 kierrosta ajamaan enkä osunut kanttariin kertaakaan.
Syyksi paljastui pohjassa ollut kiinnike joka oli antanut periksi (joku edellisen porukan kuski raapinu sillä kanttaria) ja sitä kautta ratas kääntyi ja ketjut muljautti rattaankin hieman soikeaksi.

Eli noissa ratasjutuissa pitäisi kyllä olla vähän toleranssia kun ei tiedetä kenen ajamana ne aina menee vituilleen
(vaikka lauantaina paljon kanttareilla käyntejä olikin)
Jarkon tapauksessa varsinkin jos on heti tultu ripittämään niin olis pitänyt kyllä mekaanikon malttaa mielensä ja kyselläkin hieman ennen huutelua...

IMHO.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Harkat #20 / #27:
Lähdin ajamaan #20:llä ja ekaan jarrumutkaan tultaessa tuntui, ettei auto hidasta juuri lainkaan. Mä en enää viitsi alkaa pelleilemään jarruvikaisten autojen kanssa, ainakaan Hyvinkään nopeuksissa. Piste. Ekan kierroksen himmailin ja ajoin varikolle ja hyppäsin vaan johonkin autoon ja takaisin radalle. #27 ei oikein vetänyt, joten ajeluksi meni. Aika jonnekin 52 sekunnin pintaan, oli tässä rattiruostettakin muttei kyllä autokaan kulkenut. Kuulun minäkin sentään viidenkympin alittaneiden kerhoon.

Aika-ajo #21:
Ennakkotietojen perusteella piti olla ihan hyvä auto ja kyllähän se ihan hyvin vetikin. Sanoisin että top 3 -auto Hyvinkäällä sillä kertaa. Rattiruoste vain vaivasi, ja aika jäi vaatimattomaksi.

B-finaali #39:
Ei tässäkään autossa pitänyt mitään vikaa olla, mutta silti porukkaa lappasi alun jälkeen ohi vasemmalta ja oikealta. Scyber onneksi spinnaili, joten ei ihan joukon hännille jääty.

Summa summarum:
Oma suoritustaso jäi ottamaan päähän. Ei tässä porukassa pärjää ilman että käy treenaamassa ainakin tuntuman palauttamisen verran. Kalusto oli tässä kisassa todella epätasaista, taitaa alkaa noi autot olemaan elinkaarensa päässä. Jäi myös vituttamaan mekaanikkojen ylimielisyys jarruasiassa, säätö kun ei edes mikään hirveän aikaavievä prosessi ole. Jos meidän pitää ottaa vastuu omasta ajostamme, niin ehkä vuokrayrittäjänkin kannattaisi kuunnella, jos joku valittaa että autossa ei oikein JARRUT toimi. Meidän porukalta keskimäärin tulee ihan asiallista palautetta ja tämä on muutamissa paikoissa ymmärretty ottaa kiitoksella vastaankin. Ollaan me muitakin ratoja pudotettu pois ylimielisen palveluasenteen ja kaluston epätasaisuuden takia.
 
Ylös