Eikös siitä sakkoja ole tullut ilman kolareitakin?En itse tiedä, niin kysynkin että onko se nykyään kiellettyä? Viime vuosina sitä on nähty aina sillointällöin. Eri asia ollut kun varikolta päästetty niin että tulee kolari.
Eikös siitä sakkoja ole tullut ilman kolareitakin?En itse tiedä, niin kysynkin että onko se nykyään kiellettyä? Viime vuosina sitä on nähty aina sillointällöin. Eri asia ollut kun varikolta päästetty niin että tulee kolari.
Vettelin ei tarvinnut väistää eikä kolaria tullut, joten nähdäkseni väistämisvelvollisuutta ei laiminlyöty. Läheltä ei lasketa.En itse tiedä, niin kysynkin että onko se nykyään kiellettyä? Viime vuosina sitä on nähty aina sillointällöin. Eri asia ollut kun varikolta päästetty niin että tulee kolari.
Rinnakkain varikolla ajoa voidaan kyllä katsoa vaaralliseksi.Vettelin ei tarvinnut väistää eikä kolaria tullut, joten nähdäkseni väistämisvelvollisuutta ei laiminlyöty. Läheltä ei lasketa.
Riippuu onko ratissa maldonado vai alonso.Rinnakkain varikolla ajoa voidaan kyllä katsoa vaaralliseksi.
Monzassa on kuulemma kaksi eri "väylää" ajaa varikolla, ja koska Vettel ajoi vasenta niin Alonso meni oikealle väylälle. Tällöin ei vaaratilannetta syntynyt. (Skylla siis sanottiin näin).Rinnakkain varikolla ajoa voidaan kyllä katsoa vaaralliseksi.
Se kuulosti lähinnä Brundlen mutuilulta ja johtui siitä, että paikkoja joihin autot varikolla pysähtyvät olisi kuulemma siirretty lähemmäs varikkorakennusta. Tiedä sitten onko mitään virallista toista väylää missään. Ja onhan noita ennenkin tutkittu vaikkei kolisisikaan, aina ei tuomiota kuitenkaan tule. Nyt ei edes tutkittu.Monzassa on kuulemma kaksi eri "väylää" ajaa varikolla, ja koska Vettel ajoi vasenta niin Alonso meni oikealle väylälle. Tällöin ei vaaratilannetta syntynyt. (Skylla siis sanottiin näin).
Tiedä nyt näistä. Näköjään on eri säännöt eri radoilla koska pitlanet ovat erilaisia. Kyllä vähän kummallista sekin.
Heikki Kulta kirjoittaunut aiheesta seuraavaa:Svdycin kuvakokoelman nähtyäni voi kyllä ihan suoraan sanoa, että Alonsoa suositaan. Tai sitten Ferrarikuskia. Tulen kirahtelemaan riemusta, kun Alonso jälleen jää ilman mestaruutta. Vei sen sitten vaikka puusilmä-Hamilton.
EDIT: Mutta joo, vähän yhtenäisyyttä kaipaisin kun muutamat tilanteet joissa ei jätetty ohittajalle tilaa jäivät kokonaan tutkimatta.Turun Sanomat sanoi:Rosberg aiheutti sääntömuutoksen
Mutta itse asiassa tätä ja viime vuoden tilannetta näiden kahden mestarin välillä on turha verrata, koska säännöt ovat vaihtuneet tässä välissä.
Syynä on Nico Rosbergin vastaava paikkansa puolustaminen Bahrainin Grand Prix -kisassa niin Lewis Hamiltonia kuin Alonsoa vastaan.
Tilanteet kuohuttivat mieliä ja sen jälkeen Kanadan GP-viikonloppuna kilpapäällikkö Charlie Whiting julisti sääntötarkennuksen, että tuollaisessa tilanteessa edelläolevan on jätettävä kokonainen auton leveys tilaa paikkaa puolustaessaan.
Tämä merkitsee, että jos vastaava sääntö olisi ollut voimassa viime vuonna, myös Alonsolle olisi langetettu varikkoajorangaistus vaaratilanteen aiheuttamisesta, kun hän tuolloin jätti Vettelille kolmen neljäsosan autoleveyden ohitusta estäessään.
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/388798/Vettelin+ja+Alonson+vaannoissa+eri+saannot
Tämmöstä en huomannutkaan kun Räikköstä koko ajan tuijottelin, mutta suorastaan hävytöntä kaksinaamaisuutta. Vai onko niin että ekoilla kiekoilla ei säännöt oo ihan niin justiinsa. :mad_old:Taitaa olla kiinni siitä kuka on kenenkin rinnalla:
Alonson kiilausta ei kai edes tutkittu.
ahaa.. tässä alkaa jo miettiin, että voikohan tähtien asennollakin olla jotain merkitystä sääntöjen tulkinnassa? Vai voiko span lähtökolarin perusteluja käyttää myös käänteisesti? Kärkimiehet saa helpommin sikailla muita(top-6:sen ulkopuolisia) kuskeja vastaan? Tulkinnanvara on ok (kisaamistahan tämä kuitenkin on), mut joku johdonmukaisuus niissä vois olla. Kuskien tai tallien nimillä ei pitäis olla mitään väliä. Tai heidän piste-erolla/sijoituksella mestaruuspisteissä. Siellä on ihan jokaisella mahdollisuus voittaa jokainen kisa )).Whiting ei rankaise ekan kierroksen tilanteista niin herkästi. Eka mutka on tietenkin eri asia.
Tarkoitit kai, että Whiting ei rankaise, jos rikkeen tekee punainen kiesi.Whiting ei rankaise ekan kierroksen tilanteista niin herkästi. Eka mutka on tietenkin eri asia.
Monza ja Ferrari varmaan painavat hieman vaakakupissa rangaistusten jaossa, mutta ekalla kierroksella ollaan niin sumpussa, että on uniikki tilanne loppu kisaa ajatellen.Tarkoitit kai, että Whiting ei rankaise, jos rikkeen tekee punainen kiesi.
Kuvasarjasta myös näkee, että Alonso työntää FI:n auton ulos radalta tarkotuksella.
Lähdössä autot ovat niin lähekkäin, että käytännössä jokainen (pl. ensimmäinen ja viimeinen) on sekä edellä- että takana-ajava. Liikkuvia osia on niin paljon, ettei kuskeilta voi edellyttää kaiken sataprosenttista huomioimista. Jos tiukalla kammalla tulkittaisiin, niin puolet autoistahan olisi drive-thrulla joka lähdön jälkeen. Selvät tilanteet (esim. Grosjean, jonka lähellä edessä ja takana ei muita autoja ollut) ovatkin sitten helpompi tuomita.edit: miksi eka mutka on eri asia? entä toinen mutka? kolmannessa saa varmaankin jo kiilata (paitsi kärkinimiä), mutta ei saakkaan, jos.. mutta saaki jos.. tai ehkä saaki jos... ?
Tämä selvä, mutta ihmettelin juurikin, että miksi tuomarointi ekalla kierroksella olisi löysempää pl. eka mutka.Lähdössä autot ovat niin lähekkäin, että käytännössä jokainen (pl. ensimmäinen ja viimeinen) on sekä edellä- että takana-ajava. Liikkuvia osia on niin paljon, ettei kuskeilta voi edellyttää kaiken sataprosenttista huomioimista. Jos tiukalla kammalla tulkittaisiin, niin puolet autoistahan olisi drive-thrulla joka lähdön jälkeen. Selvät tilanteet (esim. Grosjean, jonka lähellä edessä ja takana ei muita autoja ollut) ovatkin sitten helpompi tuomita.
Whiting ei rankaise ekan kierroksen tilanteista niin herkästi. Eka mutka on tietenkin eri asia.
Toi Alonson ja di Restan tilanne oli ekan shikaanin jälkeen, eli autot olivat pääasiassa jonossa. Lähtöselitys pätee mielestäni vain lähtösuoralla ennen ekaa mutkaa.Lähdössä autot ovat niin lähekkäin, että käytännössä jokainen (pl. ensimmäinen ja viimeinen) on sekä edellä- että takana-ajava. Liikkuvia osia on niin paljon, ettei kuskeilta voi edellyttää kaiken sataprosenttista huomioimista. Jos tiukalla kammalla tulkittaisiin, niin puolet autoistahan olisi drive-thrulla joka lähdön jälkeen. Selvät tilanteet (esim. Grosjean, jonka lähellä edessä ja takana ei muita autoja ollut) ovatkin sitten helpompi tuomita.
Ei tainnut myöskään FI-talli tai -kuski isommin asiasta valittaa.Alonson kiilausta ei kai edes tutkittu.