Formula 1 - 2012 - Monza: Kisan jälkipyykki

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Rangaistuksesta tuli myöhemmin turha kun Vettel keskeytti.
Vettelille huudettiin radiossa että keskeytä ja säästä moottoria? Oliko kyse pelkästä säästämisestä, vai oliko siellä jotain vikaakin, joka meinasi jo tuhota laitteet, joita pitäisi vielä käyttää? Ei olisi kannattanut ajaa jämäpisteille, parempi yrittää seuraavassa syherökisassa ison palkinnon pisteitä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Molemmista olisi pitänyt antaa rangaistus.
Viime vuonna oli erilaiset säännöt. Ties vaikka tuosta viimevuotisesta olisi tänä vuonna rangaistukin.

Autosportin mielipide:
"Vettel's sanctioning this year, compared to Alonso not being penalised in 2011, is the result of a clamp down on defensive driving issued by the FIA"
Autosport
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kun sääntöjä muutettiin Bahrainissa, mielestäni säännöt olisi pitänyt muuttaa ennen kautta tai vasta kauden jälkeen.
 

chewmeister

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
108
Viime vuonna oli erilaiset säännöt. Ties vaikka tuosta viimevuotisesta olisi tänä vuonna rangaistukin.

Autosportin mielipide:
"Vettel's sanctioning this year, compared to Alonso not being penalised in 2011, is the result of a clamp down on defensive driving issued by the FIA"
Autosport
Ei siitä nytkään olisi rangaistu, jos olisi kuskit olleet toisinpäin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kun sääntöjä muutettiin Bahrainissa, mielestäni säännöt olisi pitänyt muuttaa ennen kautta tai vasta kauden jälkeen.
Kertokaa nyt joku, että miten niitä sääntöjä muutettiin Bahrainissa.

Viime vuonna oli erilaiset säännöt. Ties vaikka tuosta viimevuotisesta olisi tänä vuonna rangaistukin.

Autosportin mielipide:
"Vettel's sanctioning this year, compared to Alonso not being penalised in 2011, is the result of a clamp down on defensive driving issued by the FIA"
Autosport
Kuten sanottua, ei viime vuonnakaan saanut radalta ulos kiilata.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kertokaa nyt joku, että miten niitä sääntöjä muutettiin Bahrainissa. Muuten kuin että et saa ohittaa radan ulkopuolelta (mitä Hamilton teki).
Olikse ny Rosberg joka ohitti radan ulkopuolelta vai tekikö hän ylimääräisen liikkeen, sen johdosta linjausta muutettiin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kertokaa nyt joku, että miten niitä sääntöjä muutettiin Bahrainissa.
Mä heitän nyt lonkalta, että nyt täytyy aina jättää tilaa jos edes takana tulevan etusiipi on edessä ajavan rinnalla. Aiemmin oli tämä "onko riittävästi rinnalla?" -käytäntö.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kertokaa nyt joku, että miten niitä sääntöjä muutettiin Bahrainissa.
Ennen Silverstonea talleille jaettiin tiedote, joka sisälsi (mm.?) seuraavaa:
any driver defending his position on a straight and before any braking area may use the full width of the track during his first move provided no significant portion of the car attempting to pass is alongside his. Whilst defending in this way the driver may not leave the track without justifiable reason.

For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass is alongside the rear wheel of the car in front this will be deemed to be a 'significant portion'.
Autosport
Huomatkaa, ettei kyseessä ole sääntö, vaan miten sääntöjä tulkitaan. Pelkkää selvennystä siis ei voi rikkoa, pitää rikkoa jotain sääntöä. Monzan rangaistuksessa tuohon selvennykseen myös viitattiin:

Koodi:
The Stewards, having received a report from the Race Director, 
have considered the following matter, determine a breach of the 
regulations has been commited by the competitor named below and 
impose the penalty referred to.

No / Driver  1 - Sebastian Vettel
Competitor   Red Bull Racing
Time         14:42
Session      Race
Fact         Car 1 forced car 5 off the track 
             at Turn 3
Offence      Involved in an incident as defined by
             article 16.1 of the FIA Formula One
             Sporting Regulations
Decision     Drive Through Penalty
Reason       The driver of the car 1 whilst defending
             his position forced car 5 off the track
             even though car 5 had a significant 
             portion of his car alongside into turn 3.
Kuten sanottua, ei viime vuonnakaan saanut radalta ulos kiilata.
Ei niin, mutta tuomarointi oli lepsumpaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kertokaa nyt joku, että miten niitä sääntöjä muutettiin Bahrainissa.
Määriteltiin "rinnalla" oleminen eksaktisti: etusiipi takarentaan tasalla tjsp. Ja rinnalla olevaa autoa vastaan ei saa käyttää koko radan leveyttä puolustusmanöövereihin. Vielä viime vuonna tuollaista määritelmää ei ollut, joten oli tuomariston lottoilun varassa miten tilanteita tulkittiin.

Niin, ja tuosta kuvasarjasta näkyy se mitä muistelinkin: Vettel teki virheen ja ajoi itse ulos viime vuonna.

Kun sääntöjä muutettiin Bahrainissa, mielestäni säännöt olisi pitänyt muuttaa ennen kautta tai vasta kauden jälkeen.
En viitsi valittaa, jos kisojen laatua parannetaan kesken kauden. Enempi katsottavaa, kun säännöillä taataan rehti kilpa-ajo.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Niin, ja tuosta kuvasarjasta näkyy se mitä muistelinkin: Vettel teki virheen ja ajoi itse ulos viime vuonna.

Kuvasarjasta varmaan huomaat myös, että 2012 fernando tekee virheen ja ajoi ulos.?

Vai osuuko autot yhteen? Ei eli tilaa on.

Kuvasarjasta hidastettuna on helppo katsoa, että eroa 5cm enemmän. Mutta totuus on se, että kumpikaan ei kunnioittanut toista kuskia pätkän vertaa (330km/h) eli kusipäitä molemmat, mutta sääntöjen tulkintatarkennuksen vuoksi Vettel sai rangaistuksen
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Kuvasarjasta hidastettuna on helppo katsoa, että eroa 5cm enemmän. Mutta totuus on se, että kumpikaan ei kunnioittanut toista kuskia pätkän vertaa (330km/h) eli kusipäitä molemmat...
Samoilla linjoilla. Noissa vauhdeissa pitäisi jättää semmoinen inhimillisyysvara eikä tappavissa vauhdeissa kokeilla kanttia ja virheeseen herpaantumista.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
En näe juurikaan eroa sillä, että toisessa tilanteessa oli hitusen enemmän tilaa. Noissa nopeuksissa voi tulla kyllä aika pahaa jälkeä jos jätetään just se autonmentävä tila eikä senttiäkään enempää. Näin maalaisjärjellä aattelisin ton autonmentävän tilan sisältävän kuitenkin jonkunnäköisen turvavälinkin. Rangaistuksen arvoisia paikkoja mun silmään molemmat.

Sitten ihan sivuhuomiona, että mahtaisiko jatkossa kannattaa tehdä oma toikkinsa tällaisista tapahtumista joiden voi olettaa poikivan enemmän keskustelua? Vähän menee hankalaksi kun tästäkin asiasta keskustellaan nyt täällä asiapuolella kahdessa toikissa ja vapaankin puolella yhdessä.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Niin, ja tuosta kuvasarjasta näkyy se mitä muistelinkin: Vettel teki virheen ja ajoi itse ulos viime vuonna.

Kuvasarjasta varmaan huomaat myös, että 2012 fernando tekee virheen ja ajoi ulos.?

Vai osuuko autot yhteen? Ei eli tilaa on.

Kuvasarjasta hidastettuna on helppo katsoa, että eroa 5cm enemmän. Mutta totuus on se, että kumpikaan ei kunnioittanut toista kuskia pätkän vertaa (330km/h) eli kusipäitä molemmat, mutta sääntöjen tulkintatarkennuksen vuoksi Vettel sai rangaistuksen
No tossa puhutaan kyllä enemmänkin melkein metristä kuin 5 sentistä. Kyllä tolla tasolla - ellei ole tilan hahmotuskyky luokkaa Grosjean - tiedetään tarkkaan kuinka paljon siellä on tilaa ruohon ja auton välissä ja sitä vastoin että kuinka lähellä toista autoa ajetaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Samoilla linjoilla. Noissa vauhdeissa pitäisi jättää semmoinen inhimillisyysvara eikä tappavissa vauhdeissa kokeilla kanttia ja virheeseen herpaantumista.
Molemmat tapahtuivat vielä niin myöhäisessä osassa Curva Grandea, että turva-alue oli jo aika kapea. Ulosajo tuossa olisi tuottanut todella pahaa jälkeä, onneksi auto pysyi molemmilla mestareilla hanskassa.

Kuten RASF1:n puolella kirjoitin, jos et ole täysin varma missä se takana tuleva on, on syytä jättää tila. Oletuksen perusteella ei pidä toimia, sillä paitsi että se saattaa johtaa sääntörikkomukseen, seurauksena voi olla todella paha mälli.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Molemmat tapahtuivat vielä niin myöhäisessä osassa Curva Grandea, että turva-alue oli jo aika kapea. Ulosajo tuossa olisi tuottanut todella pahaa jälkeä, onneksi auto pysyi molemmilla mestareilla hanskassa.
Jos Alonso olisi törmännyt seinään, olisi Vettel varmaankin saanut kilpailukieltoa.

Toisaalta kuskeille noi tilanteet merkitsee enemmän kuin niistä saatavat rangaistukset. Vettel on varmasti salaa tyytyväinen lyötyään Alonson tilanteessa, ja Alonso koki kolauksen väistettyään ulos.
 

Svdyc

Member
Liittynyt
26.11.2011
Viestit
20
Kuten jo pari kertaa todettua, sillä mitä linjaa Vettel ajoi ei ole mitään väliä. Jos rinnalla on auto, siltä ei saa viedä tilaa.
Taitaa olla kiinni siitä kuka on kenenkin rinnalla:





Alonson kiilausta ei kai edes tutkittu.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jospa Alonso ei oliskaan väistänyt, vaan hieman hidastanut ja Vettelin takarengas olisi pompannut ylös, mennessään Alonson eturenkaan yli? Takaripustus olisi tietenkin välittömästi hajonnut silpuksi, mutta osuma olisi myös nostanut Red Bullin vasenta takakulmaa...
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllähän tuon Vettel-Alonso-tilanteen voi perustella nykysäännöillä rangaistavaksi, mutta kun katsotaan näitä muitakin saman kisan tilanteita, ei voi välttyä ajatukselta että Alonsoa näissä on johdonmukaisesti suosittu. Oliko Alonson päästäminen varikolla Vettelin rinnalle sääntöjen mukainen? Sitäkään ei edes tutkittu. Monzan varikkosuora on leveä, mutta se ei käsittääkseni muuta sääntötulkintaa.

Alonso ajoi kyllä jälleen hienosti ja voitti puhtaasti ajamalla mm. Räikkösen, mutta kyllä kabinettituki on myös vahva. Siksipä myös minun Alonso-inho kasvaa kisa kisalta. Harmi että ei joutunut keskeyttämään kun joutui Vettelin "rajoilla olevan" tempun uhriksi. Kuvavertailukin osoittaa, että syyllistyi viime vuonna (toki eri säännöillä) aivan vastaavaan tekoon. Sillä oliko jossain välissä puoli metriä enemmän tilaa kuin toisena vuonna, ei muuta kokonaiskuvaa mihinkään. Molemmilla kerroilla oli tarkoitus estää ohitus ottamalla tila pois toiselta, tänä vuonna se vain onnistui paremmin. Vaarallista touhua joka tapauksessa eikä noita toivoisi näkevän enää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Oliko Alonson päästäminen varikolla Vettelin rinnalle sääntöjen mukainen? Sitäkään ei edes tutkittu. Monzan varikkosuora on leveä, mutta se ei käsittääkseni muuta sääntötulkintaa.
En itse tiedä, niin kysynkin että onko se nykyään kiellettyä? Viime vuosina sitä on nähty aina sillointällöin. Eri asia ollut kun varikolta päästetty niin että tulee kolari.
 
Ylös