Esapekka Lappi

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Kun on ollut puhetta Citikan ajettavuusongelmista niin muistaakseni ainakin välillä 2011 – 2016 valmistaja sai tehdä uuden WRC luokituksen kolmen vuoden välein (aikaisemmin kerran vuodessa). Nykyiset säännöt ovat olleet voimassa vuoden 2017 alusta joten ensi vuonna saisi tehdä uuden WRC luokituksen mikäli kolmen vuoden luokitussykli on vielä voimassa. Ainakin https://www.wrcwings.tech/2015/11/23/wrc-technical-regulations-2/ sivustolla mainitsevat ” These new regulations have been designed on the basis of a three-year homologation cycle”.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Sehän selittäisi miksi se päättyy jo 2021 eikä 2022 jos olisi normaali kolmen vuoden sykleissä. Vähän vastaavanlainen tilanne taisi olla vähän ennen vuoden 2017 sääntöjä kun valmistajat sitoutuivat tekemään vain pieniä kehitysaskeleita autoihin.

EDIT:
Tässä artikkelissää (https://issuu.com/hi-techmedia/docs/rallysport_magazine_october_2016 sivut 44-45) Citikan Patrice Davesnes puhuu 3 vuoden syklistä mutta voi olla että se koskee ainoastaan moottoria tai sitten mielet ovat muuttuneet hybriditeknologian osalta ja nykyinen jatkettiin parilla vuodella.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Mökkiperä ei edes ole kyllä nopeimmasta päästä.
Joo pätkän pituuteen nähden kuitenkin aika paljon risteyksiä/paikkoja joihin pitää ottaa vauhti kokonaan pois ja keskinopeus tippuu. Mutta niitten välillä mennäänkin kyllä sitten enimmäkseen miljoonaa, jopa puuduttavan pitkiä suoria. Ei mikään huono pätkä, mutta ei kyllä nouse omien Jyskäläpätkien top-listallekaan. Vähän liikaa "kilometrin suora -> mutka -> kilometrin suora" meininkiä ja ei tarpeeks äksöniä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo pätkän pituuteen nähden kuitenkin aika paljon risteyksiä/paikkoja joihin pitää ottaa vauhti kokonaan pois ja keskinopeus tippuu. Mutta niitten välillä mennäänkin kyllä sitten enimmäkseen miljoonaa, jopa puuduttavan pitkiä suoria. Ei mikään huono pätkä, mutta ei kyllä nouse omien Jyskäläpätkien top-listallekaan. Vähän liikaa "kilometrin suora -> mutka -> kilometrin suora" meininkiä ja ei tarpeeks äksöniä.
Olen tästä eri mieltä. Risteyksiä pätkän 2016 muodossa on neljä 13 kilsan pituudelle, mikä on kuitenkin suhteellisen vähän etenkin kahden viime vuoden reittiin nähden. Kolme pitkää suoraa siellä kyllä on, mutta muuten aika tasaisen mutkaista ja eteläpäässä hyviä ylityksiäkin (tosin ne parhaat hypyt on porttikiellossa rallille)
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Olen tästä eri mieltä. Risteyksiä pätkän 2016 muodossa on neljä 13 kilsan pituudelle, mikä on kuitenkin suhteellisen vähän etenkin kahden viime vuoden reittiin nähden. Kolme pitkää suoraa siellä kyllä on, mutta muuten aika tasaisen mutkaista ja eteläpäässä hyviä ylityksiäkin (tosin ne parhaat hypyt on porttikiellossa rallille)
Joo siitä oon samaa mieltä, että hienoja paikkojakin kyllä löytyy etenkin eteläpäästä :thumbup:. Mutta kokonaisuutena vähän liikaa kuitenkin stop-go meininkiä omaan makuun (kun verrataan rallin parhaisiin pätkiin), vaikka niitä varsinaisia risteyksiä tai kirjaimellisesti kilometrin suoria ei tuon enempää olisikaan. Voi olla, että mietin liikaa sitä keskellä olevaa osuutta jossa tulee putkeen sarja hehtaarisuoria ja ysikymppejä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo siitä oon samaa mieltä, että hienoja paikkojakin kyllä löytyy etenkin eteläpäästä :thumbup:. Mutta kokonaisuutena vähän liikaa kuitenkin stop-go meininkiä omaan makuun (kun verrataan rallin parhaisiin pätkiin), vaikka niitä varsinaisia risteyksiä tai kirjaimellisesti kilometrin suoria ei tuon enempää olisikaan. Voi olla, että mietin liikaa sitä keskellä olevaa osuutta jossa tulee putkeen sarja hehtaarisuoria ja ysikymppejä.
nyt piti oikein katsoa onboardi ja todeta, että kyllähän siellä pohjoispäässä on pari vähemmän pitkää suoraa ja ysikymppistä ei-risteysmutkaa. Toisaalta minusta on pätkälle vain eduksi, että on erilaisia rytmejä ja tietyyppejä. Ei mullakaan top10-kamaa, mutta ei myöskään häntäpäästä. Toki tämä on vaan nojatuolissa onboardeja katsovan mielipide, ne jotka on ralliauton kyydissä istuneet voi kertoa tarkemmin.

Sellainen lisäkommentti muuten vielä, että pohjoisimmalla pitkällä suoralla on hyvät hypyt. Valtiontiellä ja eteläisemmällä yksityistiesuoralla ei ole oikein mitään.

Moderaattori vois siirrellä nämä vaikka Suurajojen erikoiskokeet -ketjuun :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15859
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rallit.fi/esapekka-lappi-vastasi-villeihin-huhuihin-tyonantajastaan/

Mielenkiintoinen kommentti Lapilta tuo että

Nyt on sitä ja tätä ja nyt tuota. Nyt lähtee Sitikka ja nyt Volkkari. Paljon on tällaista spekulaatiota. Ei kovin moni muukaan tiedä, missä on töissä puolentoista vuoden päästä.
Vaikka kysymys oli siitä että jatkaahan Citroen nyt vielä ensi kaudella. Siitähän on kyllä huhuttu, että kauden 2020 jälkeen voi Citroen pitää välivuoden ennen hybridejä, jos edes lähtevät enää siihen hommaan mukaan.
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
91
Aika kitsasta on Tommi palkanmaksu jos Lappi sai viime vuonna n 37 tuhatta euroo palkkaa. Ei ihme että syletti. Jotenkin luulin et oltais iha eri luvuissa :dunno:
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Aika kitsasta on Tommi palkanmaksu jos Lappi sai viime vuonna n 37 tuhatta euroo palkkaa. Ei ihme että syletti. Jotenkin luulin et oltais iha eri luvuissa :dunno:
Eiköhän palkat makseta yrityksen nimiin ja kuski nostaa sitä pihalle sen verran kuin tarvis on (esim tiimimestaruus bonari toi jo itsessään varmaan useamman 100-tuhatta kuskien tileille) sekä iso osa Lapin palkasta pakenee myös manageri Veibyn hyppysiin.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Eiköhän palkat makseta yrityksen nimiin ja kuski nostaa sitä pihalle sen verran kuin tarvis on (esim tiimimestaruus bonari toi jo itsessään varmaan useamman 100-tuhatta kuskien tileille) sekä iso osa Lapin palkasta pakenee myös manageri Veibyn hyppysiin.
Lapin kohdalla varmaankin näin. Esapekka Lappi Racing Team Oy liikevaihto 2018 oli 708 tuhatta ja tulos 455 tuhatta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4351
Wilsonilta saa auton, jonka PSA-group maksaa. 2021 on sitten toinen juttu rahoituksen puolesta.
Jos näin (kuten toivon) niin sittenhän jäljelle jäävistä (Latvala, Meeke, Mikkelsen, Breen...) joku saattaisi saada Malcomin 3. auton. Malcon kyllä mielellään auton toimittaa kun sille löytyy vain maksaja...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos näin (kuten toivon) niin sittenhän jäljelle jäävistä (Latvala, Meeke, Mikkelsen, Breen...) joku saattaisi saada Malcomin 3. auton. Malcon kyllä mielellään auton toimittaa kun sille löytyy vain maksaja...
Vaikka koko porukka, jos vain paalua löytyy ja muodollinen talli ajattamaan ettei tarvii kuskin maksaa omasta pussistaan myös mekatsujen palkkoja. Myös Citroenilta voisi vaikka Abu Dhabin rahoilla saada ostetuksi tämän vuotiset autot ja palkattua nyt työttömäksi jääneet mekatsut. Vois al Qassimi taas vuoden tauon jälkeen larpata ralliautolijaa....
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Tämä voi olla myös hyvä juttu Lapille, edellyttäen että saa Fordin alle. Saa antaa näyttöjä kuitenkin hyvällä kalustolla.
Tuolla Citikalla ei paljon näyttöjä anneta se on selvä, tuskin ensi vuosi olisi paljon paremmin mennyt.

Ja rehellisesti itsekin Lappi sanoo ei näillä näytöillä kovin vahvoilla olla.
 
Ylös