Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tolla osaamisen tasolla kun F1:ssä liikutaan yhdellä miehellä todellakin on merkitystä - varsinkin suunnittelupuolella. On aivan eri asia kuin käytännön duunariasioissa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tolla osaamisen tasolla kun F1:ssä liikutaan yhdellä miehellä todellakin on merkitystä - varsinkin suunnittelupuolella. On aivan eri asia kuin käytännön duunariasioissa.
Kyllä.
Pakko tässä kohtaa on muistuttaa Neweyn historiasta, ei ole (eikä voi olla) sattumaa että Newey on saavuttanut menestystä jokaisessa työpaikassaan.

Toki edelleen kysymysmerkkinä on se kuinka iso rooli Allisonilla on Lotuksella ollut...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kyllä.
Pakko tässä kohtaa on muistuttaa Neweyn historiasta, ei ole (eikä voi olla) sattumaa että Newey on saavuttanut menestystä jokaisessa työpaikassaan.

Toki edelleen kysymysmerkkinä on se kuinka iso rooli Allisonilla on Lotuksella ollut...
Sattumasta puheenollen.

Allison uraa:
1995 Benettonilla (kuskimestaruus, tallimestaruus)
2000-2004 Ferrarilla (5 kuskien mestaruutta, 5 tallimestaruutta)
2005-2006 Renaultilla (2 kuskien mestaruutta, 2 tallimestaruutta)
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Niin, muistellaanpa Williamsia 97 & 98, 97 autoon Newey vaikutti vielä paljonkin ja häipyi tallista alkukaudella 97.
Kauden 98 auto olikin sitten täysi susi vaikka mitään isompaa muuta muutosta ei tullut
(kuskit samat, moottori sama jne)
Vaikka toki voidaan laittaa paljon sen piikkiin että Renault ei kehittänyt moottoreitaan enää kaudelle 98 yhtä paljon kuin aiemmin, ei silti Renaultin konekaan niin paljoa romahtanut voittaja-auto Jerezistä -97 Ausseihin -98 mennessä....
Kaudella 1998 taisi kuitenkin olla käytössä Mecacromen koneet, jotka siis olivat käytännössä vanhoja Renaulteja, mutta kehitystyö oli luokkaa nolla.

Lisäksi kausien 1997 ja 1998 välillä sääntömuutokset olivat melko suuria. (kapeammat autot, vähempi downforcea, urarenkaat,..)
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Allisonin myötä johonkin kilpailevaan talliin siirtyy merkittävä tietotaito. Erityisesti suunnittelufilosofia, joka auttaa renkaiden hyvään hallintaan.

Sanoisinpa, että Mersulla ollaan nukuttu, jos eivät moista resurssia ole pystyneet kappaamaan itselleen. Montakohan miljoonaa viime vuosina suunnittelupuolella ollaan käytetty, jotta renkaat kestäsivät. Siinä ei Allisonin palkat tunnu missään? Toisekseen, onko Mersulla viimeaikaisten muutosten myötä, vara ottaa sellainen riski että ensi vuoden auto on samanlainen. Muutoksia tulee suunnittelupuolelle varmasti!

Mitä Kimiiin tulee, RB on aika selviö. Jos vain pääsevät sopimukseen. Aika olennaista on muistaa, että teknisten muutosten vuoksi, ensivuonna tullaan näkemään enempi "teknisiä" keskeytyksiä. Kimin suoritusvarmuus on kovaa valuttaa taistellessa ensivuoden mestaruudesta. Puhumattakaan Kimin suosiosta, imgosta... RB on kuitenki tuolla myydäkseen enempi energiajuomaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Maranello on tuttu paikka aiemmasta pestistä johtuen mutta vaakakupissa painaa varmaan kotipaikka asiatkin jolloin Mersu olisi lähempänä, palkkapussin suurudesta puhumattakaan....
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Epäilen Mersua kyllä suuresti. Mihin tarvitsevat lisää teknisiä johtajia kun löytyy Brawnia ja vastapalkattua Paddy Lowea ja vaikka mitä? Allison ollut aikaisemmin Ferrarilla ja viime vuosien tulokset huomioon ottaen osaamiselle löytyy tarvetta, eikä tulokset vieläkään Maranellossa varmasti tyydytä.

Lisäksi muistaakseni Mersu on asian jo jossain ehtinyt kiistämään, mutta Ferrari on ollut huomattavan salaperäisempi kommenteissaan. Esimerkkinä vaikkapa tämänpäiväinen kuskien lehdistötilaisuus: Alonso kieltäytyi kommentoimasta mitenkään muuten kuin hyvin yleisellä tasolla (varmasti tullut ohjetta ylempää).
 
Viimeksi muokattu:

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
RB on kuitenki tuolla myydäkseen enempi energiajuomaa.
Itse asiassa suurin syy sille, että Red Bull on tuolla on hra Dieter Mateschitz joka on aina ollut ihan älytön Formula 1 -fani. Tämä tieto tulee ko. herran hyvin tuntevalta taholta jonka mukaan Dieterin suurin haave RB:n kautta oli juuri oma F1 talli.

Toki tossa sivussa myydään juomaakin mutta tää RB:n F1 projekti poikkeaa kaikesta niiden muusta strategisen tason markkinointitekemisestä koska tätä tekemistä johdetaan puhtaasti RB:n suunnalta. Normaalisti strategia on suoraan content marketing käsikirjasta ja strategia on ollut se, että isketään massia tiskiin ja muut tekee hommat kuten esim. Felixin hypyn kanssa ja muussa extremeurheilun sponsoroinnissa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Lupailee reilusti alle 20 astetta ja pilvistä keliä koko viikonlopulle. Voi kai heittää kirveet kaivoon jo ennen harjoituksia. :dunno:
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
942
Mitä Kimiiin tulee, RB on aika selviö. Jos vain pääsevät sopimukseen. Aika olennaista on muistaa, että teknisten muutosten vuoksi, ensivuonna tullaan näkemään enempi "teknisiä" keskeytyksiä. Kimin suoritusvarmuus on kovaa valuttaa taistellessa ensivuoden mestaruudesta. Puhumattakaan Kimin suosiosta, imgosta... RB on kuitenki tuolla myydäkseen enempi energiajuomaa.
Minä en kyllä näe sitä mitenkään selviönä. RB nyt on aivan täysin "Vettelin talli", minkä takia Kimi sinne menisi? Olkoon vaan paras auto, mutta silti. Eiköhän se ole jatko Lotuksella tai sitten haalarit naulaan ja tekemään jotain muuta kivaa. Eri asia tietysti, jos Vettel lähtisi RB:lta, mutta se ei nyt ole todennäköistä ollenkaan, ainakaan niin kauan, kuin Alonso on Ferrarilla.

Kimi on loistava kuski, Vettel on loistava kuski. En vain näe noille tarvetta samassa tallissa samaan aikaan.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Totta kai se on selviö JOS pääsevät sopimukseen. Sitähän tuo sopimukseen pääseminen tarkoittaa.

Mutta en olisi Lotusta Allisonin lähtöön kuoppaamassa. Yleensäkin autonkehitystä henkilöidään liikaa yksittäisiin ihmisiin.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Totta kai se on selviö JOS pääsevät sopimukseen. Sitähän tuo sopimukseen pääseminen tarkoittaa.

Mutta en olisi Lotusta Allisonin lähtöön kuoppaamassa. Yleensäkin autonkehitystä henkilöidään liikaa yksittäisiin ihmisiin.
Komppaan. Kimikin sanoo että ei se Allison sitä autoa ole suunnitellut mutta myöntää toki kaverin merkittävän roolin siinä työssä.

Enemmän olisin huolissani tieto-taidon siirtymisestä kilpailijoille, joilla on jo muutenkin suuremmat resurssit auton kehittämiseen. Toivottavasti talli ei ole Ferrari... Lisäkilpailu tekee Kimin ja koko Lotuksen taistelusta hankalampaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Minä en kyllä näe sitä mitenkään selviönä. RB nyt on aivan täysin "Vettelin talli", minkä takia Kimi sinne menisi? Olkoon vaan paras auto, mutta silti.
Mutuilen vain, että Kimi (vaikka lajin aatelia onkin) toisi rentouttakin ilmapiiriin, ja hänestä moni tallissa pitäisi. Silloin hermot varmaan helpommin alkaisi mennä monilla Vetteliin, mikäli autokin sopii Kimille ja kilpailu olisi paljon haastavampaa, kuin nyt Webberiä vastaan.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Toivottavasti Lotus nyt saa uudet osat käyttöön ettei vaan se Allison pakannut niitä laukkuun ja vienyt mennessään! Ryökäle!
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Allu tietenkin kertoo uudessa tallissa kaiken Lotuksen salaisuuksista, nykyisistä ja mahdollisesti uusista suunnitelmista jotka tulee ensi kauden autoon :( noo, eipä se tosiaan tälle kaudelle niin paljoa vaikuta, luulis näin. Ens kaudella onkin jo ihan uudet kujeet kun säännöt muuttuu niin paljon.
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Aika keljun oloista Allisonilta lähteä yhtäkkiä kesken kauden kilpailevaan tallii, olisi nyt voinut odottaa ensi kauteen. Onko sääntöjen vastaista, jos Allison vie nyt mukanaan kaikki Lotuksen oivallukset ja saa ne toimimaan myös kilpailijan autossa, eli että omistaako Allison keksintönsä vai Lotus?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Aika keljun oloista Allisonilta lähteä yhtäkkiä kesken kauden kilpailevaan tallii, olisi nyt voinut odottaa ensi kauteen. Onko sääntöjen vastaista, jos Allison vie nyt mukanaan kaikki Lotuksen oivallukset ja saa ne toimimaan myös kilpailijan autossa, eli että omistaako Allison keksintönsä vai Lotus?
Päässään voi kuskata mitä tahansa uuteen työpaikkaan.
Suunnittelujen piirrokset yms. konkreettiset asiat on yrityksen omaisuutta tietenkin.
Eli kunhan "keksii" asiat uudelleen uudessa firmassa on ok....
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös