GT ja protot 2013

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Kapinaliitoista puhuen. Ihan mielenkiintoista nähdä miten tämän ketjun käyttäjäkunnalle, tai siis oikeastaan koko Muu Moottoriurheilu -osiolle käy nyt kun tuo kovin pauhattu uusi F1 Areena aukeaa. Jääkö junnaamaan paikalleen vai siirtyykö väkeä mukana. Sikäli mikäli siellä siis edes F1:n ulkopuolista materiaalia on. Ei minulla itselläni kiinnostusta juuri muuhun kuin tämän ketjun inkarnaatioihin ole.
Esitin myös asiasta huoleni toisaalla. Jos tekninen ylläpito tältä foorumilta loppuu niin tämä saattaa kaatua lopullisesti tekniseen vikaan milloin tahansa.
Muuten hienoa, että sinä olet tehnyt paluun tänne!
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eipä AF:llä hirveästi tilaa ole, kun Bruni/Físi/Vilander siellä jo ovat ja Berettakin pääsee mukaan Kamuin lisäksi. Tai siis Berettan poissaolo olisi vähintäänkin shokeeraavaa, kun konfliktia Risin kanssa ei kesäkuussa ole ja miehen nimi on jo ACO:n listalla designated driverinä. Yksi paikka siis, mikäli eivät Bertolinin palveluksia enää huoli. Mieluummin vaikka JRM-hylkiö Chandhokin näkisin tuossa ratissa, kuin GP2-kehäraakki Filippin. Miehen taidot nyt eivät välttämättä ole mitenkään kummoiset, mutta täysi moottoriurheilufani hän on, ja kiinnostavampi persoona.

Salon nimi tiimin yhteydessä on myös mainittu (ja HK:n mukaan virallistettu), mutta GTE-AM lienee nyttemmin parempi sijoituskohde hänelle. Mies sanoi -ja myös jokseenkin vaikutti - olevansa ruosteessa GT-juttujen osalta jo vuonna 2010, ja viimeinen GT2-pesti oli Sebringissä kaksi vuotta sitten. Mika on toki kieppunut noissa V8 Supercar -keikoissa ja osallistui tämänvuotiseen Bathurstin 12-tuntiseen, mutta silti.

Harmi muuten että Hunter-Reaylla on Iowan IndyCar-konflikti Le Mansin viikonloppuna, esti sekä Viper että Level 5 -keikat. Ei sillä että olisin mitenkään hirveästi hänen faninsa, mutta isomman profiilin nimet eivät ole pahitteeksi.

jjv, eivätköhän asiat järjesty :)
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kapinaliitoista puhuen. Ihan mielenkiintoista nähdä miten tämän ketjun käyttäjäkunnalle, tai siis oikeastaan koko Muu Moottoriurheilu -osiolle käy nyt kun tuo kovin pauhattu uusi F1 Areena aukeaa. Jääkö junnaamaan paikalleen vai siirtyykö väkeä mukana. Sikäli mikäli siellä siis edes F1:n ulkopuolista materiaalia on. Ei minulla itselläni kiinnostusta juuri muuhun kuin tämän ketjun inkarnaatioihin ole.
Tulen käyttämään omat vähäiset kykyni taatakseni, että tälle ketjulle saadaan inkarnaatio, ja että F1:n ulkopuolista materiaalia tulee olemaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kuulostaa hyvältä. Sen enempää tähän politikointiin siis puuttumatta.

Puhuin juuri noista kuskijulkistuksista Le Mansiin. No nyt heti sitten saatiinkin yllätysnimi, kun V8 Supercarsien oma Jason Bright löysi kodin Potolicchion AF Corse / 8star -kollaboraatiosta GTE-AM:ssa:
Jason Bright to race Ferrari in Le Mans 24 Hours

:thumbup:

Vielä kun Lowndes joskus hyppäisi mukaan, hänhän on jo Nordschleifella aikaisimpina vuosina vieraillut. Audilla vain ei ole GT-versiota hänelle Le Mansiin, ja prototyyppiin hän ei tule pääsemään. Rinnakkaismerkki Porsche voisi toki olla vaihtoehto?
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
ELMS:n ja WEC:n osanottajalistat ensi viikon virallisiin testeihin Paul Ricardilla. Normaalia vajetta molemmissa.





Vieläkin ärsyttää nähdä nämä molemmat erillään, kun ihan hyvin olisivat Euroopan kisoihin gridit voineet yhdistää ja silti pysyä ratojen maksimiautomäärien puitteissa.

Odottaisin että ELMS:ssä ei nyt ihan kuitenkaan sitä alkuperäistä 29 auton joukkoa nähdä Silverstonessa, jos viime vuotta yhtään muistelee. Johan sieltä pari on jo tippunutkin.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
Vieläkin ärsyttää nähdä nämä molemmat erillään, kun ihan hyvin olisivat Euroopan kisoihin gridit yhdistää ja silti pysyä ratojen maksimiautomäärien puitteissa.
Samaa mieltä ja mielestäni ehkä joku Asian Le Mans Seriesin kisa oltaisiin myös voitu ajaa yhdessä FIA WEC:n kanssa, esim Fuji.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niinpä, turhauttavaa. Toki alemmat sarjat olisivat noissa yhdistyneissä kisoissa jääneet ACO:n mediamyllytyksessä jälleen täysin MM-sarjan alle tallatuiksi (ILMC:n tapaan pari vuotta sitten). Mutta niin siis, tämän kauden kalenterinkin olisi helposti voinut muokata WEC:ssä tämän näköiseksi.

WORLD ENDURANCE CHAMPIONSHIP
01) Silverstone 6h (/w ELMS)
02) Spa 6h (/w ELMS)
03) Le Mans 24h
04) Interlagos 6h
05) Austin 6h (/w ALMS)
06) Fuji 6h (/w AsLMS)
07) Shanghai 6h (/w AsLMS)
08) Bahrain 6h (/w AsLMS)


Ja tässä sarjalle kokoamani semi-realistinen kalenteri, joka voisi oikeasti toimiakin ja saada minut oikeasti kiinnostuneeksi - sekä ennen kaikkea veisi autonvalmistajat paikkoihin joilla olisi jotain relevanssiakin... ei Tilken aavikkoringeille ja Indokiinaan. Kalenteri on myös logistiikan kannalta parempi. Suluissa mainittu Euro LMP toimisi käytännössä ELMS:n täydellisenä korvaajana Euroopassa, eli ei sinällään omana sarjana vaan ikään kuin sarjan sisäisenä cuppina. Eli Eurooppalaisille tiimeille annettaisiin mahdollisuus taistella oman cuppinsa mestaruudesta samaan aikaan kuin ovat mukana MM-sarjan kisoissa. Le Mansin olen laittanut sarjan ulkopuoliseksi tapahtumaksi syistä, jotka olen tainnut mainita jo parisen tuhatta kertaa. Niin ja sarjan nimi tietysti oikeaan muotoon, sekä kisat lyhyemmiksi.

WORLD SPORTSCAR CHAMPIONSHIP

01) Fuji 500km [/w AsLMS]
02) Monza 500km [// Euro LMP Trophy]
03) Spa 1000km [// Euro LMP Trophy]
*LM tauko*
04) Paul Ricard 500km [// Euro LMP Trophy]
05) Silverstone 500km [// Euro LMP Trophy]
06) Nurburgring 1000km [// Euro LMP Trophy]
07) Montreal 500km
08) Laguna Seca 500km
09) Mil Milhas 1000mil


Laitetaan vielä oma henkilökohtainen fantasiani, joka ei tietystikään koskaan tule toteutumaan:

WORLD SPORTSCAR CHAMPIONSHIP

01) Sebring 12h
02) San Luis 2h
03) Kyalami 2h
04) Okayama 2h
05) Spa 1000km
*LM tauko*

06) Paul Ricard 1000km
07) Nurburgring 1000km
08) Mosport 4h
09) Petit Le Mans 1000mil/10h
10) Adelaide 8h
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
02) San Luis 2h
Tarina kertoo, että San Luisin taru olisi lopussa. Uusi paikallinen pomo on kuulemma alkanut jo repimään asfalttia pois radalta, jotta siellä ei vahingossakaan tulla ajamaan mitään kilpailuja. Harmi. Kävin siellä kolme kertaa kurvaamassa ja se nousi Span rinnalle ehdottomaksi suosikkiradaksi.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Suuri sääli, mikäli näin on. Tai pikemminkin massiivinen, potentiaalia olisi ollut niin paljon vaikka mihin :frown: Mutta toisaalta rata näyttää edelleen olevan Argentiinan TC2000-sarjan finaalina heidän kalenterissaan? :confused:

PS // jotenkin satun aina 'unohtamaan', miten hienoa on että aito kansainvälinen GT-kuski jaksaa pyöriä samassa seurassa kuin me :p
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
Mutta toisaalta rata näyttää edelleen olevan Argentiinan TC2000-sarjan finaalina heidän kalenterissaan? :confused:
Kyllä tuolla pitäisi luultavasti ajaa ihan normaalisti tänä vuonnakin Super TC 2000 kalusto kauden päätteeksi, muistaakseen viime jouluna oli huhua että IndyCar olisi menossa tulevaisuudessa kenties San Luisiin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
sekä ennen kaikkea veisi autonvalmistajat paikkoihin joilla olisi jotain relevanssiakin... ei Tilken aavikkoringeille ja Indokiinaan.
Mun unelmakalenteri näyttäisi vähän samanlaiselta, mutta tuo nyt on tuollaista nojatuolieksperttiyttä. Relevanssia on siellä missä halutaan myydä lisää etronquattroja.

Monza ja Nurburgring tulee aina esiin näissä unelmakalentereissa. Kumma kun eivät ole modernina aikana koskaan kuuluneet niihin onnistuneimpiin kisoihin. Nehän putosi kalenterista jo ennen ILMC:tä. Ehkä italialaisia ja saksalaisia ei sitten vaan kiinnosta ja/tai promootiossa on ollut vikaa. Lisäksi Audille kotimainen kisa ei vissiin ole ollut niin tärkeä, koska DTM on Saksasa paljon esillä.

Bahrain on tietenkin oma juttunsa, kun siinä on kyse epäsuorasta lahjonnasta. :idea:
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Niin no, tämä relevanssikysymys on aina vähän suhteellinen. Esimerkiksi Kiinahan on yksi suurimmista marketeista näille kärkiryhmän autonvalmistajille, ellei jo suurin (oli etenkin Peugeotille), mutta kun 85% gridistä on asiakaslähtöisiä yksityistiimejä joita ei voisi vähempää kiinnostaa moiset kohteet niin se nyt on vähän niin ja näin. Kun Ratelkin raahasi MM-sarjansa tuohon mainittuun maahan pari vuotta sitten ja järjesti doubleheaderit, oli suurin osa tiimeistä oikein vihoissaan.

Näihin kaukaisiin kohteisiin retkeilyt lisäävät kustannuksia. ACO:kin pauhasi tämän vuoden kalenterista pitkästi että yrittivät hoidella kisojen järjestyksen niin, että logistiikkapuoli olisi edes suhteellisen järkevällä tolalla. Mutta vaikka budjetit saataisiinkin pidettyä kasassa, niin esille nousee se ettei paikallisia kiinnosta pätkääkään (Japani poikkeuksena). Tyhjien katsomoiden ja olemattoman median edessä päristelyt eivät hyödytä ketään, kun yhtä hyvin voisivat oleskella esimerkiksi Saksassa jonne suurella osalla tiimeistä on helppo mennä ja sponsoritkin tykkäävät.

Monzan ja Nurren tapauksessa olet toki oikeassa, mutta olisi niillä kuitenkin historiallista painoarvoa yllä kirjoittamieni lisäksi.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
pieni sivuhuomautus, ADAC ei tulee enää ikinä järjestämään 1000km kisoja. Nürren rata on tällä hetkellä vähän liian kallis, jopa moottoripyöräsarja IDM vetäytyi Nürreltä ja tilalle tuli Red Bull Ring.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nurburgringin talousongelmat ja radan nykyisten omistajien käsittämättön typeryys ovat kyllä erittäin hyvin tiedossa, mutta ei se välttämättä tarkoita aina "ei enää ikinä"

Johan pelkästään tämänvuotisen 24 tunnin päällä lepäsi Nurburgin linnan kokoinen kysymysmerkki.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
Jacques Villeneuvea viedään Ranskan GT-Tour sarjaan?
Monzan ja Nurren tapauksessa olet toki oikeassa, mutta olisi niillä kuitenkin historiallista painoarvoa yllä kirjoittamieni lisäksi.
Muutamat kuskit mm Pierre Kaffer ja Stefan Mucke ovat sanoneet että haluaisivat Monzan tai Nurren kisan nähdä WEC kalenterissa tulevaisuudessa. Minulle Le Mans 24h kisan lisäksi Sao Paulo, Fuji ja Bahrain suosikkejani nykyisessä WEC kalenterissa. Autodromo Hermanos Rodriguez olisi hienoa nähdä joskus tulevaisuudessa WEC kalenterissa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Kyllä tuolla pitäisi luultavasti ajaa ihan normaalisti tänä vuonnakin Super TC 2000 kalusto kauden päätteeksi, muistaakseen viime jouluna oli huhua että IndyCar olisi menossa tulevaisuudessa kenties San Luisiin.
Tässä asiassa olisin enemmän kuin mielelläni väärässä! En ole virallista tietoa lukenut, tiimit vain tuosta puhuivat ja ne tarinat voivat toki välillä paisua. Syksyllä se sitten nähdään..
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
Team Nova Driver lähtee kansainväliseen European SuperCar sarjaan mukaan kahdella autolla kuljettajinaan Cesar Campanico/Carlos Vieira/Mikko Eskelinen ja João Figueiredo/João Ramos/Antti Buri. Heillä kausi alkaa huhtikuun lopulla Espanjan Aragonin radalla, vaikka alunperin kausi olisi pitänyt startata tulevana viikonloppuna Bragan radalla, mutta sääntöepäselvyyksien vuoksi kilpailuorganisaatio oli pakotettu siirtämään Bragan kisa syyskuulle.

http://www.supercarsseries.com/
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
International GT Open on muuten siitä mielenkiintoinen sarja, että (Dutch Supercarin ohella) he taitavat olla ainoita paikkoja jäljellä jossa vielä voi vanhoilla GT1-rungoilla päristellä. Tai siis nimenomaan GT1 Corvetteilla, jotka jostain tuntemattomasta syystä sarjaan hyväksyttiin viime vuonna. Vielä eriskummallisemman tästä tekee se, että nuo IGTO Corvettet ajavat samassa luokassa ja samoista pisteistä kuin SGT (GTE/GT2) autot, ja täksi kaudeksi SRT / V8 Racing on tuomassa myös aitoja GTE Corvetteja kategoriaan. Eli kahden eri luokituksen autoja samassa. Vielä kun saisivat GTS-luokkaan Callawayn GT3:n niin olisi aika... :)

Tosin samalla tavalla kuin DSC:n puhkikuristetut sisarensa, eivät nuo GT1 Corvettet tässäkään sarjassa alkuperäisessä kuosissaan saa ajaa. GT2 aeroa, puoliautomaattia, moottorin tehot alhaalla, kuristusta siellä täällä ym.

P&M ei koskaan tehnyt GT1 Corvetteja 8kpl enempää* (+ alkuperäinen valepukuinen C5-R testiauto), mikä tekee tästä vielä kiintoisamman tilanteen. Esimerkiksi DBR9, jota valmistettiin kuin liukuhihnalta tähän autoon verrattuna, ei kilpaile enää missään. GT2 Corvetten numerot alkavat olla samalla linjalla, ja ensi vuonnahan C7.R:n tulon myötä myös nykyiset tehdasautot vapautuvat asiakkaiden tai keräilijöiden käyttöön. Ainakin oletettavasti, GT1:n kohdalla viimeinen runko eli vuosina 2008-2009 käytetty #008 on tietääkseni edelleen P&M:llä.

* siis C6.R:n tapauksessa, C5-R:ää tehtiin 11kpl ennen tuotannon lopettamista 2004.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös