F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Heikki Kulta maalailee McLaren-Honda valjakkoa turbokausille:

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/448985/ERS+korvaa+KERSin+F1autoissa+2014

Uutena moottoritoimittajana F1-tasolle odotetaan Hondaa, jonka asiakkaaksi huhutaan ainakin McLarenia.

Renault varustaa nyt neljä tallia – Red Bullin, Lotuksen, Williamsin ja Caterhamin. Kun Toro Rosso tulee mukaan, ranskalaistehdas tuskin tekee turbojaan viidelle tallille, joten joku tai jotkut nykyisistä joutuvat vaihtamaan voimanlähdettä.
Mikähän noista Renault-talleista vaihtaa koneensa? Todennäköisimmin Williams tai Caterham luonnollisen poistuman kautta lopettamalla köröttelyn tähän kauteen. Mutta
ehkäpä Red Bull vaihtaa mersun koneeseen Infinitin sponsoroinnin myötä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Mutta
ehkäpä Red Bull vaihtaa mersun koneeseen Infinitin sponsoroinnin myötä.
Jaa meinasit että soppari infinitin kanssa loppuu vai unohtui, että infiniti = nissan ja nissan nykyisin reilun kumppani?
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Nicon jalat tiukoilla

Linkki

Nico joutuu leikkaamaan kengänpohjia saadakseen jalat mahtumaan autoon.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mikähän noista Renault-talleista vaihtaa koneensa? Todennäköisimmin Williams tai Caterham luonnollisen poistuman kautta lopettamalla köröttelyn tähän kauteen. Mutta
ehkäpä Red Bull vaihtaa mersun koneeseen Infinitin sponsoroinnin myötä.
Mites Infiniti ja MB liittyy toisiinsa? Käsittääkseni Nissan ei kuulu MB:n alaisuuteen.... ?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Heikki Kulta maalailee McLaren-Honda valjakkoa turbokausille:

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/448985/ERS+korvaa+KERSin+F1autoissa+2014



Mikähän noista Renault-talleista vaihtaa koneensa? Todennäköisimmin Williams tai Caterham luonnollisen poistuman kautta lopettamalla köröttelyn tähän kauteen. Mutta
ehkäpä Red Bull vaihtaa mersun koneeseen Infinitin sponsoroinnin myötä.
Ei, ei. Williams tai Caterham ei ole katoamassa yhtään mihinkään, näistä edellinen ei ole edes mikään köröttelijä, seurasitko viime kautta ollenkaan? Red Bull on myös Renault-talli hamaan tulevaisuuteen, koska Mercedes eikä Ferrari myy moottoreitaan sille + Renault ja Red Bull ovat ehtineet jo suunnitella yhteistyössä ensi kauden autoa.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Luin äskettäin Tekniikan maailmasta, että Infiniti alkaa käyttää Mersun moottoreita, siitä se pälkähti.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Ei, ei. Williams tai Caterham ei ole katoamassa yhtään mihinkään, näistä edellinen ei ole edes mikään köröttelijä, seurasitko viime kautta ollenkaan? Red Bull on myös Renault-talli hamaan tulevaisuuteen, koska Mercedes eikä Ferrari myy moottoreitaan sille + Renault ja Red Bull ovat ehtineet jo suunnitella yhteistyössä ensi kauden autoa.
Tarkoitin Williamsin ehkä vaihtavan moottorivalmistajaa jos tosiaan Relluja on sitte 2014 liikaa.

Eihän tuo Caterham mikään peto ole ja köröttelijä se miust on.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Renault'lla on F1:ssä vain yksi asiakas, jonka kanssa sillä ei ole yhteistyötä siviiliautopuolella, ja se on Lotus.
Lotus-Honda?

Mersuilla ei toki ajais noilla huhuilla kuin Mersu itse, vai unohdinko jonkun? Eikös FI ollu vaihtamassa Ferrarin koneisiin...
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Kovasti Sauberin on huhuttu vaihtavan Mersuun myös, ettei emotiimi ihan yksikseen jäisi?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kovasti Sauberin on huhuttu vaihtavan Mersuun myös, ettei emotiimi ihan yksikseen jäisi?
Eli kaksi tiimiä Mersulla, kaksi Ferrarilla, 4-5 Renulla ja Mäkki Hondalla tahi "Cossulla"... Äkkiä laskien vapaita Mersuja ja Ferrareita tarjolla... Toki ei siitä ole mitään takuita, että kuka parhaan turbokoneen tekee. Ferrarilla niistä kait vähiten kokemusta on...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Itse asiassahan Mersulla ei ole aiempaa kokemusta turbo-F1-moottoreiden tekemisestä ollenkaan, toki merkki on tehnyt turbokoneita jo C-ryhmäään ja Ilmorin kautta Inycareihin, jos 80-luvun turboformuloita nyt mitenkään tuleviin voi verrata.
Ilmor teki turbokoneita kyllä ihan 90-luvullakin CART sarjaan, olikos vieä ihan 2000-luvun puolellakin?
Ja Ilmor kuuluu nykyään M-B:lle, eli kyllähän sitä kautta Mersulla kokemusta turbo-koneista on.

edit. PacWest käytti v. 2000 vielä Mercedeksen konetta CART-sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Luulenpa että kun suunnitellaan projektina vuodelle 2014 f1-turbokonetta niin eipä sillä ole juurikaan merkitystä onko sama firma valmistanut jotain muita turbokoneita aikaisemmin :)
 

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=235585

Talleilla enemmän rahaa kuin Jumalalla. Heh heh, eli Böörnillä on sitten monen Jumalan edestä massia kun ei ne tallit tule kuin hädintuskin toimeen maksukuskien avulla. Jumala on kaiken yläpuolella paitsi Böörni on yläpuolella pankkitilin suuruudessa. Varmaan kaikki tallipäälliköt on odotellu jo kauan että Böörni kupsahtaisi ja ne saisi vihdoinkin oikeita osinkoja tuosta formulahommasta, niin ettei hommaa tarvisi pyörittää tappiolla samalla kun Böörnin lapset saa enemmän kuin tiimit yhteensä ja esittelevät miljardejaan ja rintavakojaan.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Jännä, tässä päivänä muuna pohdiskelinkin talliien budjettiasioita.

Ja erityisesti miten ne ovat kehittyneet kymmenen viime vuoden aikana. 2004 oli viimeinen ns. törsäilyvuosi, jolloin tallien ei tarvinnut säästellä juuri missään. Tämän vanhan Economistin jutun mukaan tallit törsäsivät tuolloin noin 2,5 miljardia dollaria, jolloin budjetin keskihinnaksi saadaan 250 miljoonaa per talli.

Sen sijaan kaudella 2011 budjetin keskikoko oli pudonnut 109 miljoonaan, ja törsäävinkin talli (Ferrari) käytti "vain" 199 miljoonaa.

Tätä kaikkea peilatessa täytyy vain nostaa hattua Minardia ja jopa Jordania kohtaan. Molemmat tallit seilasivat kuitenkin kunnialla läpi yhden formulahistorian aikakauden, jolloin rahalla oli todella suuri valta.

Paljonkohan Minardin budjetti edes oli kausilla 2004/2005?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Hyvä tapa on pistää jonkinlaista otetta linkin sisällöstä, edes otsikko :) varsinki, jos kyseessä on sportti,urheilulehti,il,is ym kumppanit.. ärsyttää klikkailla pelkästä uteliaisuudesta :p

F1-tallien tilanne turvattu, rahaa enemmän kuin Jumalalla

- Kaikki ovat turvassa. Meillä on kaikkien kanssa sopimus Marussiaa myöten. Luulin jo, että Marussia lähtisi meiltä, mutta he pysyvät mukana, Ecclestone kertoi Auto Weekin mukaan.

- Uuden sopimuksen myötä heillä on enemmän rahaa kuin Jumalalla, Ecclestone laukoi.
Taas uusi aivopieru lisää Ecclestonen lausuntoihin. Höppänä vanha mies.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös