Heikki Kovalainen 2013 - testikuskista keikkakuskiksi

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Kostuuko joku vielä siitä, että Heikki tulee heittää rundia hännillä, erona viime kauteen että auto vieläkin paskempi tänä kautena.
En tiedä miksi, mutta haluaisin nähdä Heikin takas hännillä pyörähtelemässä :)
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Onhan Heikki nytkin aika varmasti kolmen parhaan F1-kuljettajan joukossa Suomesta.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Jos heke ei pääse parempaan talliin kuin Caterham, miksi hän menisi minnekkään? Caterilla saa ajaa vaikka 5 vuotta mutta ei sieltä mihinkään päästä.
Ensi vuonna on Caterhamillakin kokonaan uusi auto, joten tallin kilpailukyvyn merkittävämpi parantuminen on mahdollista aikaisintaan 2014. Caterhamin tämänvuotinen CT03-auto on rakennettu viimevuotisen rungon ympärille, eikä sillä voi vielä keskikastia ahdistella. Marussian kanssa vaan joutessaan kisaavat ensi vuotta odotellessa.

2012 Caterhamilla oli mahdollisuus tavoittaa keskikasti, mutta päättivät keskittyä tuulitunnelityössään perinteisten aerodynamiikkaparannusten sijaan pakokaasujen ohjailuun, mikä näin jälkeenpäin arvioiden oli iso virhe. Tony Fernandes kertoi jossain haastattelussa kauden 2012 loppupuolella, että coanda-vaikutuksen tehokkaasta hyödyntämisestä oli tarjolla sekunnin parannus kierrosaikoihin, mutta Caterhamin insinöörit saivat siitä Fernandesin mukaan irti vaivaisen sekunnin kymmenyksen. Caterhamin CT01-autoon ei enää kauden 2012 toisella puoliskolla onnistuttu tekemään vauhtia parantavia aerodynamiikkapäivityksiä -- Abu Dhabin harjoituksissa testattu päivityspaketti toimi niin huonosti, että se teki autosta aiempaa hitaamman.

Näin Caterhamilla heitettiin viime vuonna harakoille toistaiseksi paras tilaisuus päästä mukaan vanhempien tallien vauhtiin. Seuraava tilaisuus tulee siis tarjolle ensi kaudella. Ja Heikki Kovalainen haluaa tietysti palata Caterhamin kisakuskiksi silloin, kun tallissa elätellään toiveita kilpailukyvyn parantumisesta.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ensi vuonna on Caterhamillakin kokonaan uusi auto, joten tallin kilpailukyvyn merkittävämpi parantuminen on mahdollista aikaisintaan 2014. Caterhamin tämänvuotinen CT03-auto on rakennettu viimevuotisen rungon ympärille, eikä sillä voi vielä keskikastia ahdistella. Marussian kanssa vaan joutessaan kisaavat ensi vuotta odotellessa.

2012 Caterhamilla oli mahdollisuus tavoittaa keskikasti, mutta päättivät keskittyä tuulitunnelityössään perinteisten aerodynamiikkaparannusten sijaan pakokaasujen ohjailuun, mikä näin jälkeenpäin arvioiden oli iso virhe. Tony Fernandes kertoi jossain haastattelussa kauden 2012 loppupuolella, että coanda-vaikutuksen tehokkaasta hyödyntämisestä oli tarjolla sekunnin parannus kierrosaikoihin, mutta Caterhamin insinöörit saivat siitä Fernandesin mukaan irti vaivaisen sekunnin kymmenyksen. Caterhamin CT01-autoon ei enää kauden 2012 toisella puoliskolla onnistuttu tekemään vauhtia parantavia aerodynamiikkapäivityksiä -- Abu Dhabin harjoituksissa testattu päivityspaketti toimi niin huonosti, että se teki autosta aiempaa hitaamman.

Näin Caterhamilla heitettiin viime vuonna harakoille toistaiseksi paras tilaisuus päästä mukaan vanhempien tallien vauhtiin. Seuraava tilaisuus tulee siis tarjolle ensi kaudella. Ja Heikki Kovalainen haluaa tietysti palata Caterhamin kisakuskiksi silloin, kun tallissa elätellään toiveita kilpailukyvyn parantumisesta.
Toi koko Caterhamin touhu ollu yhtä toiveajattelua, pisteitä piti tulla jo pari vuotta sitten ja päivitykset piti olla "mullistavia". Miksi nyt sitten mikään muuttuisi...
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Toi koko Caterhamin touhu ollu yhtä toiveajattelua, pisteitä piti tulla jo pari vuotta sitten ja päivitykset piti olla "mullistavia". Miksi nyt sitten mikään muuttuisi...
No vaikkapa siksi, että talli on jatkuvasti kasvanut ja kehittynyt. Caterhamilla on nyt enemmän porukkaa töissä kuin pari vuotta sitten, ja kokopäiväisen tallipäällikön voisi luulla osaavan järjestellä tallin toimintaa aiempaa tehokkaammaksi. Leafieldissä on paremmat välineet auton kehittämiseen kuin Hinghamissa ja lyhyempi matka tuulitunneliin. Nyt kun Caterham rakentaa ensi vuoden autoa, niin siellä Leafieldissä on varmaankin saatu jo paikat ja työvälineet ojennukseen -- heti oitis muuton jälkeen ei välttämättä kaikki vielä rullannut rutiinilla.

Iltalehdessä listattiin hiljattain Auto Motor und Sportin tuoreiden tietojen mukaisia budjetti- ja henkilöstömääriä F1-talleissa:
Red Bull: 600 työntekijää, 230 miljoonan euron budjetti

Ferrari: 700 työntekijää, 220 miljoonan euron budjetti

Mercedes: 550 työntekijää, 185 miljoonan euron budjetti

McLaren: 560 työntekijää, 170 miljoonan euron budjettu

Lotus: 550 työntekijää, 160 miljoonan euron budjetti

Williams: 500 työntekijää, 110 miljoonan euron budjetti

Toro Rosso: 320 työntekijää, 110 miljoonan euron budjettu

Sauber: 300 työntekijää, 90 miljoonan euron budjetti

Force India: 320 työntekijää, 85 miljoonan euron budjetti

Caterham: 310 työntekijää, 80 miljoonan euron budjetti

Marussia: 180 työntekijää, 72 miljoonan euron budjetti
Näiden lukujen perusteella Caterhamilla näyttäisi olevan huomattavasti paremmat mahdollisuudet tavoittaa keskikastin tallit kuin Marussialla.

Rahaa Caterham kyllä tarvitsee vielä lisää budjettiinsa, esim. uusien sponsoreiden kautta. Silverstonessa Caterhamin etusiipien päätyihin ilmestyi Regus-firman mainokset. Ei ilmeisesti kuitenkaan niin isosta sponsorista ollut vielä kyse, että Caterham olisi heittänyt kesken kauden hollannikkaalla vesilintua ja ottanut Kovalaisen tilalle.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
No vaikkapa siksi, että talli on jatkuvasti kasvanut ja kehittynyt. Caterhamilla on nyt enemmän porukkaa töissä kuin pari vuotta sitten, ja kokopäiväisen tallipäällikön voisi luulla osaavan järjestellä tallin toimintaa aiempaa tehokkaammaksi. Leafieldissä on paremmat välineet auton kehittämiseen kuin Hinghamissa ja lyhyempi matka tuulitunneliin. Nyt kun Caterham rakentaa ensi vuoden autoa, niin siellä Leafieldissä on varmaankin saatu jo paikat ja työvälineet ojennukseen -- heti oitis muuton jälkeen ei välttämättä kaikki vielä rullannut rutiinilla.

Iltalehdessä listattiin hiljattain Auto Motor und Sportin tuoreiden tietojen mukaisia budjetti- ja henkilöstömääriä F1-talleissa:

Näiden lukujen perusteella Caterhamilla näyttäisi olevan huomattavasti paremmat mahdollisuudet tavoittaa keskikastin tallit kuin Marussialla.

Rahaa Caterham kyllä tarvitsee vielä lisää budjettiinsa, esim. uusien sponsoreiden kautta. Silverstonessa Caterhamin etusiipien päätyihin ilmestyi Regus-firman mainokset. Ei ilmeisesti kuitenkaan niin isosta sponsorista ollut vielä kyse, että Caterham olisi heittänyt kesken kauden hollannikkaalla vesilintua ja ottanut Kovalaisen tilalle.
No hyvä että luotat Caterhamin nousuun kuin kivi! Ei ne budjetit kuitenkaan aina takaa menestystä. Marussiakin tällä kaudella pienemmällä budjetilla myllyttänyt Caterhamia. Eikä se Toyotakaan aikoinaan niillä hirmuhilloilla sitä kaivattua yhtä voittakaan saanut, vaikka oli sarjan isoimpia budjetteja (taisi peräti olla suurin budjetti jossain vaiheessa?). Ja mitä Williams on saavuttanut tällä kaudella tolla budjetilla...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan Heikki nytkin aika varmasti kolmen parhaan F1-kuljettajan joukossa Suomesta.
Siis nykyisistä, vai kautta aikojen? Nykyisin ei ykkösissä ole kuin kolme suomalaista (ja Rosberg), joten saavutus ei ole kummoinen. Kautta aikain taas tarkoittaisi, että pitäisi rankata jonkun maailmanmestarin yläpuolelle. Kuka heistä on/oli Heikkiä huonompi, Keke, Häkä vai Kimi?
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Siis nykyisistä, vai kautta aikojen? Nykyisin ei ykkösissä ole kuin kolme suomalaista (ja Rosberg), joten saavutus ei ole kummoinen. Kautta aikain taas tarkoittaisi, että pitäisi rankata jonkun maailmanmestarin yläpuolelle. Kuka heistä on/oli Heikkiä huonompi, Keke, Häkä vai Kimi?
Sitä kutsutaan huumoriksi...
.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
JJ Lehtokin kaikkien aikojen formula tilastoissa top-kakkosessa Espoosta!
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Jos nyt palataan Kovalaiseen ja managerittomuuteen, niin tällainen tilanne ei ole ensimmäistä kertaa päällä hänen F1-uransa aikana. Vastaava tapahtui, kun Briatore sai porttarin F1-ympyröihin ja Kovalainen jälkeenpäin paljasti neuvotelleensa itse seuraavan sopimuksensa.

Tais olla ensimmäinen vuosi Caterhamilla (silloisella Lotus Racingillä), ellen väärin muista. Joidenkin tietolähteiden mukaan sinä vuonna Heikillä olisi ollut jo sopimus neuvoteltuna Toyotan kanssa, mutta japsitiimi pistikin hanskat naulaan. Itse neuvoteltuja edes lähes valmiita F1-sopimuksia saattaa olla siis takana parikin kappaletta.

Uudesta managerikuviosta en muista kuulleeni mitään. Onko uutisia?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toivottavasti saisi ensi kaudelle jonkin semi-ok paikan. Onhan se kuitenkin varmaan mukavin mies varikolla.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Toivottavasti saisi ensi kaudelle jonkin semi-ok paikan. Onhan se kuitenkin varmaan mukavin mies varikolla.
Näkemykseni mukaan se on joko Caterham tai ei mitään. Muut kuratallit tarvitsee maksukuskin, mutta Caterham/ Fernandes saattas ottaa Kovalaisen ja maksaa tälle jopa palkkaa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Jos nyt palataan Kovalaiseen ja managerittomuuteen, niin tällainen tilanne ei ole ensimmäistä kertaa päällä hänen F1-uransa aikana. Vastaava tapahtui, kun Briatore sai porttarin F1-ympyröihin ja Kovalainen jälkeenpäin paljasti neuvotelleensa itse seuraavan sopimuksensa.

Itse neuvoteltuja edes lähes valmiita F1-sopimuksia saattaa olla siis takana parikin kappaletta.
Ei liity mitenkään Kovalaiseen, mutta käsittääkseni ainakaan Vettelillä ei myöskään ole manageria. RedBullillehan hän tuli luonnollista reittiä junior-ohjelman ja ToroRosson kautta, mutta jos työpaikan vaihto alkaisi kiinnostaa, olisi mielenkiintoista nähdä hankkiiko managerin vai miten hoitaa neuvottelut.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei liity mitenkään Kovalaiseen, mutta käsittääkseni ainakaan Vettelillä ei myöskään ole manageria. RedBullillehan hän tuli luonnollista reittiä junior-ohjelman ja ToroRosson kautta, mutta jos työpaikan vaihto alkaisi kiinnostaa, olisi mielenkiintoista nähdä hankkiiko managerin vai miten hoitaa neuvottelut.
Neuvottelihan Vettel uuden sopimuksen RB:lle ihan itse, niin en tiedä miksei voisi hoitaa myös hommaa jos muualle siirtyy.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Neuvottelihan Vettel uuden sopimuksen RB:lle ihan itse, niin en tiedä miksei voisi hoitaa myös hommaa jos muualle siirtyy.
Ai sen jatkosopimuksen? Vettelin tilanne taisi olla hieman erilaisempi kuin Kovalaisella nyt.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Caterham ylittänyt jo ensi kauden odotuksensa. Vakuuttuukohan Heikki palaamaan rattiin?
- Me olemme nyt jo ylittäneet tavoitteemme ensi vuodelle siinä määrin, että harkitsemme jo niiden korvaamista aggressiivisemmilla tavoitteilla!

- Auto on ollut tuulitunnelissa jo jonkin aikaa ja me näemme hyviä lukuja, jotka on saavutettu nykyisen auton kehityksen lomassa. Tämä toivottavasti osoittaa ilman epäilyksiä, että olemme oikealla polulla keskikastin tallien saavuttamiseksi.

http://www.suomif1.com/2013/08/caterham-ylittanyt-odotuksensa-harkitsemme-jo-aggressiivisempia-tavoitteita/
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Caterham ylittänyt jo ensi kauden odotuksensa. Vakuuttuukohan Heikki palaamaan rattiin?
Kullostaa kovin tutulta. Monestikkkohan tämän suuntaista on Caterhamin sunnalta kuultu "meille tulee uusi etusiipi, joka parantaa kierrosaikaa 0,5s"
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Onkos mikään muu talli kuin Coloni roikkunut sarjassa mukana viisi vuotta saamatta pistettäkään? Jos Caterham ja Marussia notkuvat mukana vielä ensi vuonna häntäjoukoissa niin tämä harvinainen saavutus toteutuu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös