Heikki Kovalainen 2013 - testikuskista keikkakuskiksi

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Niin että kyllä se oli Häkkinen jonka harjoittelua Mäkki katsoi laupiaasti puoli vuosikymmentä ennen kuin sitten osui palikat kohdalleen. Heikki ei saanut ihan yhtä kärsivällistä kohtelua.
Tosin pitää sanoa että ajat oli erit, Häkän aikana tuli rahaa ovista ja ikkunoista talleille. Ja niin pienestä nämä on lopulta kiinni että mitkä ovet aukeaa ja mitkä sulkeutuu. Heikin 3. kausi mäkillä oli erittäin lähellä ja talli mietti sitä ihan viime metreille asti. Jopa niin pitkälle että se pitkälti pilasi Heikin omat jatkomahdollisuudet. Siihen vielä manageriongelmat päälle. Lopulta talli päätyi brittikuskiin ja numero 1:kin taisi olla kivan näköinen autossa. Ei se Button huono valinta ollut varmastikaan mutta eipä sitä tiedä miten hyvin Heikille olisi istunut Buttonin mäkki ja jokunen lisävuosi huipputallissa. Täällä sekin tietysti tiedetään että ei siitäkään olisi mitään tullut, mutta minä en tiedä. Enemmistön mielipide tuntuu olevan se, että Heikki on riittävän monta tilaisuutta saanut näyttää osaamisensa. Mielipidehän onkuin se kuuluisa paikka minne aurinko ei paista. Jokaisella on omansa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Näyttäisi enemmänkin siltä, että siinä auton ponttoonin päällä kypärän vasemmalla puolella on sekä kypärän aiheuttama varjo että kypärän heijastuma. Kypärän varjo tummentaa sen II:ltä näyttävän merkin osittain ja kypärän heijastuma puolestan leikkaa oikeanpuoleisen I:n alareunaa kokonaan näkyvistä.

edit. varjo ja heijastus viivoilla rajattuna:
http://imageshack.us/a/img837/5058/y8tw.jpg
Pöh. oikeassa oot :eek:
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Niin että kyllä se oli Häkkinen jonka harjoittelua Mäkki katsoi laupiaasti puoli vuosikymmentä ennen kuin sitten osui palikat kohdalleen. Heikki ei saanut ihan yhtä kärsivällistä kohtelua.
Tosin pitää sanoa että ajat oli erit, Häkän aikana tuli rahaa ovista ja ikkunoista talleille. Ja niin pienestä nämä on lopulta kiinni että mitkä ovet aukeaa ja mitkä sulkeutuu. Heikin 3. kausi mäkillä oli erittäin lähellä ja talli mietti sitä ihan viime metreille asti. Jopa niin pitkälle että se pitkälti pilasi Heikin omat jatkomahdollisuudet. Siihen vielä manageriongelmat päälle. Lopulta talli päätyi brittikuskiin ja numero 1:kin taisi olla kivan näköinen autossa. Ei se Button huono valinta ollut varmastikaan mutta eipä sitä tiedä miten hyvin Heikille olisi istunut Buttonin mäkki ja jokunen lisävuosi huipputallissa. Täällä sekin tietysti tiedetään että ei siitäkään olisi mitään tullut, mutta minä en tiedä. Enemmistön mielipide tuntuu olevan se, että Heikki on riittävän monta tilaisuutta saanut näyttää osaamisensa. Mielipidehän onkuin se kuuluisa paikka minne aurinko ei paista. Jokaisella on omansa.
Buttonen oli niin oikee valinta Mäcille. Tasaisesti kerännyt pisteitä tallikaveriin nähden.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Niin että kyllä se oli Häkkinen jonka harjoittelua Mäkki katsoi laupiaasti puoli vuosikymmentä ennen kuin sitten osui palikat kohdalleen.
Ihan tosissasko meinaat että Häkkisen pesti McLarenilla oli jotenkin uhattuna jossain vaiheessa? Oliko tuollaisesta edes mitään huhuja liikkeellä, että Mikan paikka olisi ollut vaarassa?

Samoin, aika jännä "tieto", että Kekke olisi Häkkisen McLaren-ajeluita rahoittanut. Liekkö mennyt päässä jotain sekaisin sulla? :D
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Ihan tosissasko meinaat että Häkkisen pesti McLarenilla oli jotenkin uhattuna jossain vaiheessa? Oliko tuollaisesta edes mitään huhuja liikkeellä, että Mikan paikka olisi ollut vaarassa?

Samoin, aika jännä "tieto", että Kekke olisi Häkkisen McLaren-ajeluita rahoittanut. Liekkö mennyt päässä jotain sekaisin sulla? :D
Se tosiaankin tieto eikä luulo että Keke sijoitti rahaa Mikan uraan ja sillä varmistettiin paikka McLarenille. Siihen aikaan ei ollut näitä lynkkauspalstoja netissä vielä niin kuin nyt, mutta kyllä Suomen aina positiivinen formulakansa oli Häkälle antamassa potkuja vähän väliä. Ei mäkki virallisesti ollut Heikkiäkään pois potkimassa kesken kauden kumpanakaan vuonna, eikä Renault silloin eka vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Se tosiaankin tieto eikä luulo että Keke sijoitti rahaa Mikan uraan ja sillä varmistettiin paikka McLarenille.
Tämähän on ihan yleisesti tunnettu asia.
Asia nyt vaan on niin, että Häkä ei olisi Mäkkärille päässyt ilman Keken 14 miljoonan tukea. Ja myös niin että se tuskin olisi siellä saanut yli sataa kisaa ajaa ilman voittoja muuten kuin samasta syystä.
Tämä on vähän eri... Ehkä Keke jotain joutui testipestistä maksamaankin, mutta sinä sanot Mikan ajaneen 94-97 Keken maksamana :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Aikanaan testipestistä vuodeksi 1991 luvatulla vuoden 1992 kuskipaikalla (alunperin ennen Keken järjestämää Suomen kansan joululahjaa) Keke yritti kustantaa Häkkisen ajot.

Lisäksi Keke tiettävästi maksoi Häkkisen Lotusin testit ja ainakin vuosien 1991 ja 1992 ajot. Takuuvarmasti ainakin kauden 1992 Lotus-ajot Keke sponsoroi kun Mallu vaihtoi Belmondoon sponsoritukensa. Häkkisen epäonnistumista tai kritisointia McLarenin vaikeina vuosina 1994-1996 toivoi kyllä aika harva.

Verrattuna ainakin Keke Rosbergin tai jopa JJ Lehdon vuosien 1989-1990 Onyxin aikoihin. Lehdissä toki arvosteltiin itse miestä enemmän jostain syystä juurikin tallia tai kaikkea mahdollista muuta melkein aina, mutta ei juuri miestä itseään.

Vuonna 1997 Häkkistä jo ainakin ihan viimein alettiin hehkutella kun McLaren muutenkin voitti jo kisoja ja silloin toivottiin, että Mikasta ei vain menestyksen kynnyksellä tulisi kakkoskuskia. Ja loppu onkin yleisesssä tiedossa.

Tämä McLarenin ajojen rahoittaminen olisi tietysti voinut olla tällainen kuljettajansuojelumenetelmä kuten aikanaan oli Nelson Piquetilläkin vuonna 1979 Brabhamin aikana. Tuolloin Nelsonilla oli sponsorin antama puolen miljoonan dollarin takuu ja samanlainen mahdollinen maksukuskikisan takuu oli Rubens Barrichellolla. Ja silloin tuo oli enemmän vuoden 1993 tilanteessa ja mahdollisesti vielä vuoden 1993 off-seasonilla.

Häkkinen sai kuitenkin jo tammikuussa 1994 vahvistuksen, että Ron Dennis haluaa pitää hänet tallissa vuodesta 1994 eteenpäin aina kauteen 1996 saakka mikäli suomalainen sitä haluaisi ja sitähän Mika halusi.

Ei Mika enää maksuapuja ainakaan tiettävästi huipputallissa ajaessaan tarvinnut ja huolimatta McLarenin budjetin pienentymisestä muutamaan edelliseen kauteen verrattuna se ei todellakaan olisi tarvinnut sponsoritukea. Toki Ukyo Katayama olisi voinut tuoda 20 miljoonaa dollaria ja siten päästä ajamaan, mutta se oli taas sitä sen ajan spekulointia...:eek::D.

Heikkiin palatakseni voihan se joululahja Heikille tulla, mutta se ei näytä kovin todennäköiseltä.
 
Viimeksi muokattu:

Sipsu

Well-known member
Liittynyt
27.6.2010
Viestit
232
Ihan tosissasko meinaat että Häkkisen pesti McLarenilla oli jotenkin uhattuna jossain vaiheessa? Oliko tuollaisesta edes mitään huhuja liikkeellä, että Mikan paikka olisi ollut vaarassa?

Samoin, aika jännä "tieto", että Kekke olisi Häkkisen McLaren-ajeluita rahoittanut. Liekkö mennyt päässä jotain sekaisin sulla? :D
Ainakin muistaakseni jossainvaiheesa spekuloitiin kaudella 1997, että jatkuuko Mikan ura MCLarenilla vielä kaudella 98. Coulthard oli kuitenkin koko kauden pisteissä edellä ja saavutti 2 voittoa. En tiedä kuinka paljon noissa jutuissa oli pelkkää huhua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Noin huhuiltiin kauden 1996 lopulla ja koko alkukauden 1997 ennen McLarenin tekemää todellista yllätystä Melbournessa. Sen jälkeenkin McLaren pysyi kilpailukykyisenä.

Ilman Keken vakuutteluja ja ponnisteluja saada myös Mika vakuuttuneeksi vuoden 1997 jälkeen McLarenilla pysymiseen olisi Mika saattanut vaihtaa Benettonille tai johonkin muuhun keskikastin talliin seuraavaksi kaudeksi eli vuodeksi 1998.

Jo Melbournessa David Coulthardin saavuttama voitto teki paljon tyhjäksi jo Mikan itsensäkin keräämää kiukkua McLarenin suhteellisesta huipputallitason kilpailukyvyttömyydestä ja totta kai koko vuosi 1997 oli äärimmäisen nousujohteista suoritusta Mikalta ja se uurastus huipentui ensin paalupaikkaan ja sitten voittoon Jerezissä.

Hieman paremmalla historian tuurilla Häkkinen olisi voinut voittaa vielä pari muutakin kilpailua sinä vuonna ja samalla myös puolustaa voittoaan mutta Estoriliin eivät Ferrari, Mikan oma talli tai Sauber halunneet mennä jolloin sekin hanke raukesi siihen.

Tosin Estorilin kanssa odottelu kausina 1997 ja 1998 ajamisen suhteen oli kyllä myös melkoista showta. Ferrarin syyt nyt tiesikin koska Schumi olisi saanut kilpailukieltoa sinne ja Nicola Larini olisi ajanut Eddie Irvinen tallikaverina siinä kilpailussa. Heikin suhteen myös mahdollinen Caterhamin yhdistyminen olisi omanlaisensa kysymysmerkki.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Onko tämä toikki muutettu Häkkisen jos ja kun-aiheiseksi? :confused:
Melkoinen ihme saa tapahtua, että nähdään Kovalainen Australian starttiruudukossa. :dunno:
 

Skillet

New member
Liittynyt
17.11.2007
Viestit
4
Niin että kyllä se oli Häkkinen jonka harjoittelua Mäkki katsoi laupiaasti puoli vuosikymmentä ennen kuin sitten osui palikat kohdalleen. Heikki ei saanut ihan yhtä kärsivällistä kohtelua.
Tosin pitää sanoa että ajat oli erit, Häkän aikana tuli rahaa ovista ja ikkunoista talleille. Ja niin pienestä nämä on lopulta kiinni että mitkä ovet aukeaa ja mitkä sulkeutuu. Heikin 3. kausi mäkillä oli erittäin lähellä ja talli mietti sitä ihan viime metreille asti. Jopa niin pitkälle että se pitkälti pilasi Heikin omat jatkomahdollisuudet. Siihen vielä manageriongelmat päälle. Lopulta talli päätyi brittikuskiin ja numero 1:kin taisi olla kivan näköinen autossa. Ei se Button huono valinta ollut varmastikaan mutta eipä sitä tiedä miten hyvin Heikille olisi istunut Buttonin mäkki ja jokunen lisävuosi huipputallissa. Täällä sekin tietysti tiedetään että ei siitäkään olisi mitään tullut, mutta minä en tiedä. Enemmistön mielipide tuntuu olevan se, että Heikki on riittävän monta tilaisuutta saanut näyttää osaamisensa. Mielipidehän onkuin se kuuluisa paikka minne aurinko ei paista. Jokaisella on omansa.
Ota nyt ne Heikki lasit jo pois päästä. Kääntelet ja vääntelet asioita ja selityksiä tuntuu löytyvän loputtomasti. Ei Heikistä oli ikinä tullut mitään vaikka olisi saanut ajaa sata kautta mäklaarenilla. Ja minkäköhän takia Heikki ei saanut ajaa kolmatta kautta mäkillä? Sen takia kun ei saanut mitään aikaa.

Ootko sukua Kovalaiselle? Vai miten selittyy tää sun suoranainen rakkaus maailman nopeinta Heikkiä kohtaan?
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ota nyt ne Heikki lasit jo pois päästä. Kääntelet ja vääntelet asioita ja selityksiä tuntuu löytyvän loputtomasti. Ei Heikistä oli ikinä tullut mitään vaikka olisi saanut ajaa sata kautta mäklaarenilla. Ja minkäköhän takia Heikki ei saanut ajaa kolmatta kautta mäkillä? Sen takia kun ei saanut mitään aikaa.

Ootko sukua Kovalaiselle? Vai miten selittyy tää sun suoranainen rakkaus maailman nopeinta Heikkiä kohtaan?
Olihan se tojolle omien puheidensa mukaan pääsemässä ja niiden autokin olisi ollut ihan kohtuu kilpailukykyinen joten mistä tietää miten olisi tulevaisuus edennyt.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa ja vaihtoehtoisen menneisyydenkin.
 

really?

Well-known member
Liittynyt
5.4.2010
Viestit
379
Onko tämä toikki muutettu Häkkisen jos ja kun-aiheiseksi? :confused:
Melkoinen ihme saa tapahtua, että nähdään Kovalainen Australian starttiruudukossa. :dunno:
Eihän tuo haittaa, että muistellaan Häkkisen uraa ja vertaillaan nykyajan F1 kuskin uraan, kuten Heikin.

Heikin paras ominaisuus on se, että hän on aina niin positiivinen! Ja on todella uuttera. F1:n bisnesmaailmassa ei vain aina riitä ajopaikkoja kaikille suomipojillemme..
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ai nyt Mikakin on yhtä paska, kuin Heikki. Mika vei paska Mclareneita sijoituksille mihin ei pitäisi ollut mahiksia vuosina 94-97. Lue arvioita miehestä asiantuntijoiden suusta. Heikki epäonnistui Lotuksella. Piste.
Laskeskelin tuossa Mikan ja tallikavereiden edesottamuksia aika-ajoista 94-97. On kyllä Häkä vienyt brittipoloja kuin mätää kukkoa; Brundle, Blundell ja Mansell hävinneet kaikki aika-ajonsa Mikaa vastaan. Tai no, Blundellilla toki yksi voitto Adelaidessa Mikan loukkaannuttua. DC sitten saanut revittyä neljä voittoa 1996 ja kuusi 1997, hopeanuolten ensimmäisellä kaudella tosin Mikalla loppukauden n. 10 viimeisessä kisassa parempi lähtöruutu.

Voihan siellä olla jotain tilastojen taakse kätkeytyvää teknistä vikaa yms. mutta onhan tuo aivan murskasaldo. Ei tosin kait pitäisi tulla yllätyksenä mieheltä, joka pieksi Sennan heti ensimmäisessä aika-ajossa tallikaverina.

Voisi jossain vaiheessa laskea Mika vs kaikki tallikaverit -tilaston aika-ajoista, kunhan ehtii. Olen kyllä sitä mieltä, että Häkkinen olisi Williamsilla vienyt kaikki paalupaikat 1993-1997.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Laskeskelin tuossa Mikan ja tallikavereiden edesottamuksia aika-ajoista 94-97. On kyllä Häkä vienyt brittipoloja kuin mätää kukkoa;
Ja sehän se oli aika järisyttävä temppu kun Mika ensimmäisessä McLarenilla ajamassaan aika-ajossa meni tallikaverinsa Sennan edelle. Tietysti nykyään ei saa varalla olevat kuljettajat ajaa testejä niin paljon kuin sielu sietää kuten tuolloin sai, mutta silti.
 

satalankku

Well-known member
Liittynyt
4.11.2011
Viestit
57
Eihän tuo haittaa, että muistellaan Häkkisen uraa ja vertaillaan nykyajan F1 kuskin uraan, kuten Heikin.

Heikin paras ominaisuus on se, että hän on aina niin positiivinen! Ja on todella uuttera. F1:n bisnesmaailmassa ei vain aina riitä ajopaikkoja kaikille suomipojillemme..
Kaikkea hyvää Heikille toivoen, mutta pahinta peläten. Taitaa olla Suomussalmen kuhan ajot olla F1-sarjassa ajettu. Mitä ihmettä tuossa oikein tapahtui? Söikö itseluottamuksen väärä manageri,(eräs makarooni, joka ei halunnut päästää kisakuskiksi), vaiko Mäcin huonot taktiikat, kun asettivat Hamin ykköseksi? Caterhamilla syötiin poro-keppiä kympin sakkiin pääsemisestä aika-ajoissa, vai oliko toiselle osiolle selviytymisestä? Loppujenlopuksi tuntuu, että Heke itse menetti "tatsin" jossain kohtaa, mutta milloin ja miksi? Osaako joku viisaampi analysoida?:confused:
Oliko jotain tekemistä jo alemmalla tasolla olleella polemiikilla Keken maksamista testeistä Nicolle?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös