Triviaa!

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Oikein meni Zervuska Haidiksella.
Muuten joo mutta kun niistä toinen oli Punavalkoinen ja toinen Keltavalkoinen 1986 Portugalissa Prostin #1 McLaren TAG-Porsche Turbo oli punavalkoinen, Keke Rosbergin auto #2 MP4/2C sen sijaan oli maalattu Keltavalkoiseksi poikkeuksellisesti. Alainilla oli lisäksi vara-auto käytössään Portugalista lähtien kun Ron sitä Kekeltä kysyi ennen Portugalia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Laitetaan sitten mahdollisesti erittäin vaikea kysymys, mutta mahdollisesti myös erittäin helppo sellainen.

Pohjoismaista on tullut vuosien varrella paljon kuljettajia f1:siin. Norja on ollut poikkeus, mutta silti norjalaisia kuljettajia on ollut mukana kuninkuusluokassa tai aivan sen kynnyksellä toiseksi korkeimmalla FIA:n alaisessa sarjatasossa monin eri tavoin. Kaikkien aikojen ja kaikkien eri moottoriurheiluluokkien historiaa selaamalla löytyy jopa menestyksekkäitäkin norjalaisia moottoriurheilukuljettajia.

Valitettavasti menestysmiehet ratapuolen moottoriurheilijoista Norjasta puhuttaessa toimivat rapakon takana tai vanhan ajan Grand Prix-sarjassa 1930-luvulla. Pål Vårhaugin ja Harald Huysmanin muistavat useimmat, mutta kysymys koskeekin seuraavaa asiaa.

Harald Huysman on testannut f1-autoa kausilla 1990-1991 tunnetusti, mutta kuka oli toinen norjalainen kuljettaja f1-auton ratissa?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Ei ole Olsen ei. Tämä kuljettaja testasi muutama vuosi Huysmania myöhemmin ja herätti Norjassa pientä hysteriaa testillään. Tosin tämä ajopaikka ei kaatunut rahaan vaan erään tallipäällikön vastustukseen ja mahdollisiin lisenssiongelmiin. Tosin jälkimmäinen ongelma olisi varmaan hoitunut nopeasti sillä testin tulokset olisivat riittävällä kierrosmäärällä olla paljon paremmat kuin olikaan.

Kuka kuljettaja on kyseessä?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18439
Ei ole Olsen ei. Tämä kuljettaja testasi muutama vuosi Huysmania myöhemmin ja herätti Norjassa pientä hysteriaa testillään. Tosin tämä ajopaikka ei kaatunut rahaan vaan erään tallipäällikön vastustukseen ja mahdollisiin lisenssiongelmiin. Tosin jälkimmäinen ongelma olisi varmaan hoitunut nopeasti sillä testin tulokset olisivat riittävällä kierrosmäärällä olla paljon paremmat kuin olikaan.

Kuka kuljettaja on kyseessä?
Oisko ollunna Thomas Schie ?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Ei ollut Schie. Itse asiassa kysymyksen kuljettaja on hieman häntä vanhempi iältään.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Tommy Rustad vissiin testasi Minardia joskus?

Laitetaan sitten vielä tuohon omaan kysymykseen vastaus kun ei enempää mielenkiintoa herättänyt: Suomalainen kuljettaja on ollut joko Lotus- ja/tai McLaren -nimisen tallin palkkalistoilla jokaisessa kisassa Phoenixista 1991 Interlagosiin 2013, jos vuotta 2007 ei oteta huomioon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Ja yhdessä kilpailussa tuolla aikavälillä ei suomalaista ollutkaan.

Tommy Rustad on oikea vastaus ja vuosi oli 1994. Tuolloin Rustad pääsi isojen sponsorien avulla ajamaan Minardin testejä ja huolimatta villistä ajotavasta ja pyörähtelyistä radalla paremmilla määrillä testiä olisi voinut tuolloin päästä vaikka mihin.

Giancarlo Minardi oli kuitenkin varsin epäileväinen ja lopulta tyytyi norjalaismedian pettymykseksi tuolloin nuorempaan ja sinällään ehkä vähän mukavampaankin vaihtoehtoon eli Giancarlo Fisichellaan. Rustad ei ollut mitenkään erityisen vanha tuolloin (Mika Häkkisen kanssa samanikäinen ja Norjan Häkkiseksi häntä usein tuolloin sanottiinkin.) ja rahaa olisi ollut Norjan sponsoreilta tarjota, mutta Rustad oli varsin itsepäinen persoona ja samalla herra Minardin lisäksi ongelmaksi tulivat superlisenssiseikat mitkä eivät tietenkään olleet mikään hyvä uutinen myöskään hänen kannaltaan.

Lisäksi ulosajot ainoaksi jääneissä testeissä taisivat antaa väärän kuvan hänen kyvyistään ja lopulta herra itsekin jäi ajamaan urheiluautojen puolelle. Testiaikaan tosin Rustad ajoi Formula Opelin Eurosarjaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Off-topicina: kun olin Magny-Coursissa 1997 F1-kisoissa, niin Rustad voitti oheisluokkana kilpaillun Renault Spider Cupin tms.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Off-topicina: kun olin Magny-Coursissa 1997 F1-kisoissa, niin Rustad voitti oheisluokkana kilpaillun Renault Spider Cupin tms.
Ei tuo nyt varsinaisesti offtipiccia ole, mutta varsin hankalan triviakysymyksen tuosta olisi saanut muotoiltua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Hän ajoi muistaakseni myös BTCC-sarjassa yhdessä Rickard Rydellin, Derek Warwickin, Gianni Morbidellin, Yvan Mullerin, Anthony Reidin, Nigel Mansellin ja monen muun kuljettajan kanssa kaudella 1998.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
1986 Portugalissa Prostin #1 McLaren TAG-Porsche Turbo oli punavalkoinen, Keke Rosbergin auto #2 MP4/2C sen sijaan oli maalattu Keltavalkoiseksi poikkeuksellisesti.
Heitetäänpä tuohon vanhaan triviaan vielä sellainen tarkennus, että tuo keltainen oli malpin kevytsavukkeen Marlboro Lightsin väri.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Laitetaan seuraavaksi sitten kuva Tommy Rustadin Minardin testistä 1994. Ainakin pienikokoisena kuva kyllä tulee näille foorumeille.

 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Vuosina 2012, 2011, 2009, 2007, 2006, 2002, 2000, 1997, 1994, 1993, 1992, 1991, 1988, 1987, 1970, 1966 ja 1963 joku onnistui olemaan neljässä peräkkäisessä kisassa samalla sijalla. Kuljettajina: Webber (4x4), Webber (4x3), Button (4x1), Hamilton (4x2), Alonso (4x1), Schumacher (4x1), Schumacher (4x1), Frentzen (4x3), Schumacher (4x1), Prost (4x1), Alboreto (4x7), Senna (4x1), Senna (4x1), Piquet (4x2), Rindt (4x1), Brabham (4x1), Clark (4x1) Toki Schumacher on tehnyt tämän kahdesti kaudella 2004, mutta silloin hän oli tarkalleen ottaen 5 ja 7 kertaa perättäin ensimmäisenä maalissa. Alberto Ascari myös vuonna 1952 kuudessa peräkkäisessä kisassa voittaja, Jim Clark vuonna 1965 viidessä ja Nigel Mansell vuonna 1992 viidessä.

Kolmen putkia jollain tietyllä sijalla onkin sitten paljon enemmän.

Tuli hieman noita tilastoja taas kateltua...
Lisättäköön tuohon tietysti Vettel 4x1 vuonna 2012 ja 9 kertaa putkeen voittajana maaliin 2013.

(Vähintään) Neljän perättäisen saman sijoituksen listaan ovat nimensä tällä kaudella kirjanneet Hamilton 4x1 ja Rosberg 4x2.
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Peräkkäisistä sijoista tuli mieleen, minkäslaisia kaksoisvoittojen putkia historiasta löytyy? Ainakin Mersulla nyt 5, Ferrarilla 5 (2002) mitäs muita?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Peräkkäisistä sijoista tuli mieleen, minkäslaisia kaksoisvoittojen putkia historiasta löytyy? Ainakin Mersulla nyt 5, Ferrarilla 5 (2002) mitäs muita?
Ferrarilla laskutavasta riippuen 5 tai 6 perättäistä kaksoisvoittoa kaudella 1952 ja Ferrari otti itseasiassa kyseisen putken aikana yhden neloisvoiton ja kaksi kolmoisvoittoa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Ferrarilla laskutavasta riippuen 5 tai 6 perättäistä kaksoisvoittoa kaudella 1952 ja Ferrari otti itseasiassa kyseisen putken aikana yhden neloisvoiton ja kaksi kolmoisvoittoa.
6 sanoisin, kun Indy 500 (mukana MM-sarjassa silti) ei ollut F1 Grand Prix.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Laitetaan pitkästä aikaa uusi kysymys tähän toikkiin.

Milloin Minardi oli ensimmäistä kertaa edes hyvin pienen hetken kilpailussa kuuden parhaan joukossa? Eli selvennykseksi kyse ei ole vapaiden harjoitusten tai aika-ajojen hetkellisiä aloituksia ja niiden aikaisista sijoituksista vaan juurikin kilpailun ajalta otettavasta ajotilanteesta. Kyse on myös kilpailupaikastakin eli missä Minardi todella saavutti sen hetken tähtihetkensä?

Ivallisesti voisi sanoa, että tämän hetken jälkeen kuuden parhaan joukkoon ja jopa paremmillekin sijoille voitiin päästä jos onnea oli. Muutoin ei juuri asiaa ollut ja sija sijalta vauhtia jäi entistäkin vähemmän käyttöön. Ja sinetöi sen miten Minardista tuli sellainen nykypäivän synonyymi.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Kokeillaan ensimmäisenä koukkuna 1987 Saksan GP Hockenheimissa. Ivausta en oikein ymmärrä, kun Pirellin aika-ajorenkaat takasivat hetkellisiä tähtihetkiä tulevina vuosina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Kokeillaan ensimmäisenä koukkuna 1987 Saksan GP Hockenheimissa. Ivausta en oikein ymmärrä, kun Pirellin aika-ajorenkaat takasivat hetkellisiä tähtihetkiä tulevina vuosina.
Ei ollut Hockenheim 1987 ei. Aika-ajoissa talli toki sijoittui tähtihetkinään aina eturiviin asti, mutta nyt ei ollut kyse aika-ajon osuudesta vaan siitä, että milloin talli ajoi ensimmäistä kertaa edes hetken aikaa kilpailussa kuuden parhaan joukossa. Vastauksesi tuossa vaiheessa voin vihjeenä antaa sen, että hyvin pieniä hetkiä oli tullut pari-kolme kertaa. Ja olihan Minardi kaikkiaan hyvin harvinainen näky kuuden parhaan joukossa kun koko tallin taivalta katsoo ja kun yksittäinenkin sijoitus oli saavutettu niin seuraavalle pääsyyn kynnys tuntui aina vain korottuvan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös